آفتاب یزد- گروه شبکه: نمایندگان مجلس به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش دادند. نمایندگان مجلس در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی بند خ ماده ۲۹ لایحه را به تصویب رساندند. بر اساس این مصوبه، به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: نمایندگان مجلس به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش دادند. نمایندگان مجلس در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی بند خ ماده ۲۹ لایحه را به تصویب رساندند. بر اساس این مصوبه، به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله:
۱. بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آن‌ها برای بازنشستگی اضافه نمی‌گردد.
۲. بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌گردد.
۳. بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌گردد.
۴. بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه اضافه می‌گردد.
۵. بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌گردد.
تبصره ۱- اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد. تبصره ۲- اصلاحات فوق در قوانین صندوق‌های بازنشستگی به استثنای صندوق‌هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آن‌ها از ارقام مذکور در تبصره (۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می‌گردد. تبصره ۳- ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان‌آور مشمول قوانین خاص خود هستند. تبصره ۴- اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاه‌های ذی ربط می‌توانند بدون نیاز زمان‌های مذکور در بندهای (۲) الی (۵) تا سقف سن موضوع تبصره (۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان‌پذیر است. تبصره ۵- چنانچه دستگاه‌ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد می‌توانند بدون لحاظ زمان‌های مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند. تبصره ۶- افرادی که به تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آن‌ها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بندهای (۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.
گفتنی است، این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد.

 روشنگری قالیباف
دراین رابطه رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون مصوبه افزایش سن بازنشستگی به ارائه توضیحاتی پرداخت. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف تاکید کرد: از آنجا که مطالبی پیرامون مصوبه افزایش سن بازنشستگی مطرح شده است، بنده این را روشن عرض می‌کنم که شائبه‌ای ایجاد نشود. در افزایش سنوات خدمت، سقف سنوات خدمت حداکثر ۳۵ سال تعیین شد و از سوی دیگر سقف سن بازنشستگی برای آقایان ۶۲ سال و برای خانم‌ها ۵۵ سال تعیین شد. وی در ادامه با بیان اینکه پیرامون مصوبه مجلس برداشت‌های متعددی شده است، گفت: تاکید می‌کنم که سقف سنوات خدمت برای کارمندان حداکثر ۳۵ سال است و تحلیل‌های مختلفی که پیرامون این مصوبه مطرح می‌شود صحیح نیست.

 اظهارات مخالفان و موافقان
اما علی بابایی کارنامی در مخالفت با این بند بیان کرد: در این بند سن بازنشستگی افزایش می‌یابد که مغایر با اصل سه قانون اساسی می‌باشد. در این بند سن بازنشستگی برای گروه‌های مختلف شاغلان افزایش پیدا کرده است. قطعا تصویب این بند تبعات اجتماعی به همراه خواهد داشت و باعث ایجاد نگرانی در شاغلان می‌شود. از طرف دیگر شیوه پرداخت حقوق و دستمزد را برهم می‌زند. در این بند فرمول پیچیده‌ای برای تعدادی از شاغلان در نظر گرفته شده و سن بازنشستگی را افزایش دهد.
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در موافقت با این بند از لایحه بیان کرد: این حکم یکی از بهترین حکم‌هایی است که کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه آورده است و دولت نیز با آن موافق است. اکنون در دنیا میانگین سن بازنشستگی بالای ۶۳ سال است و در کشورهای پیشرفته نیز این سن بالا است اما در کشور ما بسیار پایین‌تر است. وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر در کشور ما امید به زندگی خیلی بالا رفته است چرا که حوزه سلامت و بهداشت تقویت شده است. اکنون نیز که سن بازنشستگی ۵۰ سال است فرد بازنشسته نمی‌رود در خانه بنشیند بلکه جای دیگر مشغول کار می‌شود و این امر برای جذب جوانان در عرصه اشتغال مفید نیست.
محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق در دفاع از این بند از لایحه برنامه بیان کرد: اکنون سن امید به زندگی به ۷۶ سال و در زنان به ۷۸ سال رسیده است و در یک سازمانی مانند آموزش و پرورش میانگین سن بازنشستگی ۴۸ تا ۵۰ سال می‌باشد، یعنی فرد بازنشسته از ۵۰ سالگی تا ۷۸ سالگی شغلی ندارد. از آنجا که ما در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با دولت به توافق رسیده‌ایم باید منابعی در اختیار صندوق قرار گیرد. ما با پیشنهاد دولت برای افزایش سن بازنشستگی با تغییراتی موافقت کردیم. دولت به ازای هر سال خدمت چهارماه در نظر گرفته بود اما ما آن را بین گروه‌های مختلف تقسیم کردیم. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: افرادی که متقاضی بازنشستگی زودتر از موعد هستند می‌توانند اعلام بازنشستگی کنند که حقوق بازنشستگی آن‌ها مطابق احکام مصوب مجلس شورای اسلامی برقرار خواهد بود. محسن زنگنه گفت: درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی در بند الحاقی «خ» ماده ۲۹ لایحه لازم است توضیحاتی را بدهم. در تبصره پنج این بند مربوط به افزایش سن بازنشستگی این اختیار به دستگاه‌ها داده شده که برای اعلام بازنشستگی فرد اقدام کنند. زنگنه همچنین گفت: طبق تبصره ۶ هم افرادی که مایل به بازنشستگی زودتر از موعد هستند از شمول بندهای یک تا پنج این ماده خارج می‌شوند و می‌توانند بدون توجه به آن اعلام بازنشستگی کنند.

 واکنش کاربران
ازسوی دیگر این افزایش سن بازنشستگی با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران دراین باره نوشته است: «در کشور ما امید به زندگی خیلی بالا رفته است! آره رفاه کامل، ازدواج درسنین پایین و پیدا کردن کار بدون پارتی و مسکن و ماشین ارزان و غیره همه از دلایل امید بالاست. خدایا شکرت».
کاربر دیگری گفته است: «باید سن بازنشستگی با سن امید به زندگی و زندگی سالم همخوان باشه. اگه در برخی کشورها ۳۵ سال سابقه کار لازمه، امید به زندگی و سن پیری بالای ۷۰ ساله… اینجا ۴۰ ساله‌ها درب و داغون هستن از همه نظر خوراک و سلامتی عضلانی و اسکلتی و… دیگه از استرس و مشکلات روحی نمی‌گیم».
دیگری نوشت: «خواهش داریم این قانون لغو شود و برای مشکل صندوق بازنشستگی راه حل دیگری پیدا کنند مثل صرفه جویی در هزینه‌های مستمری بگیران مورددار».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «۳۵سال چه خبره مگه برده گیر آوردین».
کاربران دیگرنوشته اند: «پول صندوق‌ها به وسیله مدیران ناکارآمد و سیاست‌های غلط به فنا میرود و جور ترازی‌اش رو باید ما بدیم. خیییلی عادلانه است! دمتون گرم»، «برای ما که ازدواج هم نکردیم حقوق بازنشستگی فقط برای خودمون هست (یعنی به کس دیگه‌ای هم نمی‌رسه) خب وقتی اینقدر سن رو افزایش می‌دید احتمالا وقتی بازنشسته شدیم شاید فقط چند سال از زندگی مون باقی مونده باشه که بتونیم از مزایای شغلی که همه عمر و جوانی‌مون رو براش گذاشتیم استفاه کنیم»، «کاش مجلس فکری هم به حال شرمندگی بازنشستگان در تامین معاش و هزینه‌های زندگی می‌کرد»، «جبرای کاستی‌های صندوق‌ها رو کارمندان بیچاره بپردازند؟ این قانون برخلاف قوانین بالادستی است!! تامین اشتباهی هست و به نفع مدیران چون حقوق‌های نجومی می‌گیرند هرجا برن، هیچ کاری بلد نیستن انجام بدن! و جا را برای نخبگان و جوانان تنگ خواهند کرد، چرا کارمند باید تاوان ناکار صندوق‌ها را پرداخت کنه؟ الان هم که از صبح تا شب برای ده تومن حقوق که اجاره خونه هم نمیشه باید حمالی کنیم، دیگه اسنپ هم نمیشه کار کرد»، «نمایندگان به جای این که پیگیر علت‌عدم اجرای قانون نقل و انتقال سوابق بیمه و بازنشستگی که دولت ۶ ماه است از اجرای آن استنکاف ورزیده باشند با این ماده برنامه که تماما به نفع دولت است موافقت کردند، واقعا تاسفبار است»، «بند ۱ الی ۵ سراسر تبعیض نارواست، چون تمام افراد بالاخره پس از سپری شدن مدت بیمه‌پردازی و خدمتشان ۳۰ سال و یا غیره قرار است از صندوقی که بیمه هستند حقوق بازنشستگی دریافت کنند پس پلکانی کردن این مسئله بی‌معناست، شورای نگهبان احتمالا این ماده را تصویب نخواهد کرد چون طرح‌ها و لوایحی که قرار است به قانون تبدیل شوند ضمن شفافیت و صراحت نباید تبعیض‌آمیز باشد»، «این حل کردن مشکل نیست با اینکار مشکل به چند سال با فاجعه‌ای بزرگتر منتقل میشه»، «دیدیم که قانون عطف به ماسبق هم شد این نهایت بی‌عدالتیه که کارمندی را با سی سال استخدام کنید وسط راه بگید که باید چند سال دیگه هم کار کنی اون هم با این اوضاع اقتصادی جامعه و شرایط روحی و روانی مردم»، «برخی صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته شدن آقایون برای اینکه نمیتونن فکری بحال این وضعیت کنن، سن بازنشستگی رو افزایش دادن واقعا مایه تاسف هستش طرف تا بازنشسته بشه باید دیگه بفکر مراسم تدفین باشه»، «چرا من باید ۳۵ سال بیمه پرداخت کنم؟ واقعا چرا؟ که پنج سال چندر غاز بهم مستمری بدید؟».