آفتاب یزد – رضا بردستانی: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به جغرافیای یمن که بسیار شبیه به افغانستان است به آفتاب یزد گفت: حملات ائتلاف آمریکایی – انگلیسی به حوثی‌ها عملاً دستاوردی در پی نداشت چون حوثی‌ها در حمله به کشتی‌ها در تنگه باب المندب ذره‌ای عقب نشینی نکردند و همین مسئله به اعتبار […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به جغرافیای یمن که بسیار شبیه به افغانستان است به آفتاب یزد گفت: حملات ائتلاف آمریکایی – انگلیسی به حوثی‌ها عملاً دستاوردی در پی نداشت چون حوثی‌ها در حمله به کشتی‌ها در تنگه باب المندب ذره‌ای عقب نشینی نکردند و همین مسئله به اعتبار آمریکا و انگلستان که از نیروی نظامی قدرتمندی برخوردار هستند لطمات سنگینی وارد آورد.
عبدالرضا فرجی راد می‌افزاید: عمده حملات صورت گرفته، هوایی و موشکی بود زیرا اصلاً لندن و واشنگتن به دلیل پیامدهای حمله‌ی زمینی به یمن که می‌توانست تجربه‌ی تلخ ورود زمینی به افغانستان را تداعی کند، خیال خالی کردن نیروهای زمینی در خاک یمن را نداشتند که اگر دست به چنین اقدام غیرعقلانی زده بودند قطعاً عمق و شدت شکست آن‌ها بیشتر و ویران کننده‌تر از وضعیت فعلی می‌توانست باشد.
وی ادامه داد: به طور طبیعی، دولت بایدن با حمله به حوثی‌ها نتوانست افکار عمومی آمریکا را متقاعد کند و همین حالا نیز سیاستمداران و سناتورهای آمریکایی با انتقاد از حملات موشکی و هوایی معتقدند اگر بایدن می‌خواست به حوثی‌ها ضربه بزند به جای حمله به ادوات نظامی آن‌ها به سران آن ها، حملات پهپادی می‌کرد و این خود نشان دهنده‌ی این واقعیت است که دولت بایدن در حمله به حوثی‌ها هیچ توفیقی کسب نکرده است.

وزیر دفاع یمن: به ماموریت خود علیه رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهیم
وزیر دفاع یمن تاکید کرد که تا زمانی که کشتارها در غزه و فلسطین اشغالی ادامه دارند، صنعاء ضمن پایبندی به تمامی منشورها و توافق‌های بین‌المللی به ماموریت خود علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی ادامه می‌دهد. به گزارش ایسنا، محمد ناصر العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله در این کشور در سخنرانی که در مراسم پایان دوره فرماندهان تیپ‌ها، گردان‌ها و گروهان‌های نیروهای ذخیره در منطقه پنجم نظامی داشت، اظهار کرد: آمریکا، انگلیس و اسرائیل باید بدانند که تعرض به مناطق جغرافیایی و ادعای قیمومیت بر دریاها غیرقابل قبول و ناپسند است. العاطفی در ادامه تاکید کرد: آمریکا، انگلیس و اسرائیل باید معادله جدیدی را بپذیرند که امنیت، ثبات و حاکمیت کشورها بر آب‌های منطقه‌ای آن‌ها را حفظ می‌کند. وزیر دفاع یمن گفت: امنیت دو دریای سرخ و عرب پس از برچیده شدن عربده‌کشی‌ها و خوش‌گذرانی‌های صهیونیستی که سرچشمه تهدیدی همیشگی برای آن دو بود، به شکل مناسبی اصلاح شد. همچنین او تاکید کرد: تا زمانی که خون در رگ‌های ما جاری است و دستان ما روی ماشه است، هرگز تصمیم یمن تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت، نیروهای مسلح یمن متعرض کشتی‌هایی نمی‌شوند که وابستگی به رژیم اشغالگر نداشته و در خدمت برنامه‌های آن نیستند و مسیرهای دریایی ایمن هستند. العاطفی تاکید کرد که تا زمانی که کشتارها در غزه و فلسطین اشغالی ادامه دارند، صنعاء ضمن پایبندی به تمامی منشورها و توافق‌های بین‌المللی که به اعتبار و حاکمیت یمن آسیبی نزده و قیمومیت یا هژمونی را به آن تحمیل نمی‌کنند، به ماموریت خود علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی ادامه می‌دهد. این مسئول یمنی افزود: در سایه حمایت مستمر واشنگتن از رژیم اشغالگر در نسل‌کشی‌اش در حق ملت فلسطین، دشوار است که ملت یمن و نیروهای مسلح آن از معادله دور بمانند بلکه شرایط ایجاب می‌کند که در صف مقدم باشند چرا که دو ملت فلسطین و یمن در جغرافیای، انسانیت و اسلام برادر هستند. او با تاکید بر اینکه تا زمانی که دولت آمریکا اسیر محاسبات صهیونیستی است، یمن به محاسبات آن توجهی ندارد، به واشنگتن هشدار داد که گمان نکند یمن در مدار آن است یا اینکه یمنی‌ها را با تسلیحات و قدرتش می‌ترساند. محمد عبد السلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز تاکید کرد که حملات هوایی آمریکا و انگلیس در چارچوب تلاش‌های بیهوده برای جلوگیری از استمرار حمایت‌های یمن از غزه انجام می‌شود اما بار دیگر تاکید می‌کنیم که یمن به موضعگیری خود در ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی یا آن‌هایی که به مقصد بنادر فلسطین اشغالی در حرکت هستند، پایبند است. عبد السلام در ادامه نیز تاکید کرد که یمنی‌ها کاملا حق دارند که به حملات مستمر آمریکایی-انگلیسی به کشورشان پاسخ دهند.

آتش بس در غزه، آرامش در دریای سرخ
عبدالرضا فرجی راد در ادامه با اشاره به تلاش‌ها برای برقراری یک آتش‌بس حداقل شش هفته‌ای در غزه که امیدواریم به آتش بسی دائمی مبدل شود اظهار داشت: از آن جایی که یمنی‌ها از همان ابتدا اعلام کرده بودند حملات به کشتی‌ها در باب المندب به دلیل حملات اسرائیلی‌ها به مردمان بی‌دفاع غزه صورت می‌پذیرد به نظر می‌رسد با آغاز آتش بس که گفته شده برای شش هفته ادامه پیدا خواهد کرد، حوثی‌ها نیز دست از حمله به کشتی‌ها در این تنگه‌ی مهم بردارند.
وی افزود: اگرچه اسرائیلی‌ها اعلام کرده‌اند حتی اگر آتش بسی برقرار شود، حمله به مواضع حزب الله را متوقف نخواهند کرد تا بتواند حزب الله را از شهرک‌های شمال اسرائیل دور کند اما حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ طبیعتاً باید فروکش کند.
این استاد دانشگاه به اشاره به این که طی سه – چهار ماه گذشته، غربی‌ها متوجه قدرت حوثی‌های یمنی شده‌اند اظهار داشت: این که پس از آتش‌بس در غزه و تبدیل آتش بس موقت به دائمی، غرب در قبال حوثی‌ها چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت؟ باید چند گزاره را در نظر گرفت:
– نخست این که همچنان معتقدم آمریکا و غرب تلاش خواهد کرد تا با طرح‌های توطئه آمیز، جا به جایی‌هایی در صنعا رخ بدهد یا به تعبیری دقیق تر، طرح‌های توطئه‌آمیز و نه طرح‌های نظامی علیه حوثی‌ها گسترش پیدا کند
– دوم این که می‌توان پیش بینی کرد با فعال کردن دیپلماسی و سیاست تلاش کنند تا صنعا را در اختیار بگیرند و حتی به گونه‌ای طرح ریزی کنند تا حوثی‌ها دسترسی به تنگه باب المندب برای به خطر انداختن کشتیرانی در این تنگه را از دست بدهند.
– سوم این که طبیعتاً حامیان و متحدان یمنی‌ها در قبال این سیاست حتماً از این گروه حمایت به عمل خواهند آورد ضمن آن که ممکن است پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، دیگر بایدن در کاخ سفید باقی نماند و فردی مثل ترامپ روی کار بیاید با سیاست‌ها و تفکراتی که شاید برخلاف سیاست‌های حال حاضر ایالات متحده آمریکا باشد.

امیدواریم آتش بس موقت به یک آتش بس دائمی مبدل شود
این استاد دانشگاه در بخش پایانی گفت و گوی خود با آفتاب یزد اظهار داشت: دو قدرت مسلح قوی در دنیا در مواجهه با دولتی ضعیف که بنیه‌ی اقتصادی قابل توجهی ندارد با تمام توان درافتاد اما نتوانست ذره‌ای در تصمیمات حوثی‌ها تغییری ایجاد کند، حملات به کشتی‌ها متوقف نشد و علی رغم حملات پی در پی به ادوات و مقر حوثی ها، بازهم شاهد بودیم که کشتی‌ها در باب المندب و دریای سرخ مورد حمله واقع شدند که به این رخداد، عقب گرد و شکست می‌گویند و نمی‌توان بر آن نام موفقیت و پیروزی گذاشت. فرجی راد متذکر می‌شود: نه تنها اروپایی‌ها وارد این مسئله نشدند که اعراب منطقه نیز حاضر به همراهی با آمریکا و انگلیس نشدند حتی به این بهانه که از حوثی‌ها انتقام بگیرند.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در پایان با اشاره به این که؛ حملات حوثی‌ها در دریای سرخ به کشتی‌هایی که به مقصد اسرائیل در حرکت بودند حتماً برای دولت بایدن دردسرهای انتخاباتی به دنبال خواهد داشت افزود: وقتی این حملات نتوانست بازدارنده باشد و همچنان با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد یعنی افکار عمومی آمریکا از عملکرد دولت بایدن اقناع نشده و همین مسئله می‌تواند در انتخابات، تاثیر منفی بر جای گذارد.
فرجی راد مجدداً آرزو کرد: آتش بسی که مدت‌ها است برای آن تلاش شده، احتمالا تا یک هفته‌ی دیگر و برای مدت حدوداً شش هفته آغاز خواهد شد که با رایزنی و تلاش میانجی ها، امیدواریم به یک آتش بس دائمی تبدیل شود و امنیت به این منطقه از خاورمیانه باز گردد.