مدیر سابق کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی میزان مصرف گاز در پتروشیمی‌ها را ۸۳ میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و گفت: از این میزان نیمی از مصرف مربوط به خوراک و نیمی نیز به مصرف سوخت می‌رسد. علی‌محمد بساق‌زاده، درباره احتمال کمبود گاز برای خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها اظهار داشت: مصرف گاز […]

مدیر سابق کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی میزان مصرف گاز در پتروشیمی‌ها را ۸۳ میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و گفت: از این میزان نیمی از مصرف مربوط به خوراک و نیمی نیز به مصرف سوخت می‌رسد.
علی‌محمد بساق‌زاده، درباره احتمال کمبود گاز برای خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها اظهار داشت: مصرف گاز همیشه بیش از تولید شتاب دارد و این شرایط در فصل زمستان بیشتر پیش می‌آید.
وی افزود: خیلی از شرکت‌های مصرف‌کننده اعلام کردند که در ۴ ماه پایان سال تعهد تامین ندارند، باتوجه به شرایط تغییر آب و هوا و با در نظر گرفتن مصرف مناطق مختلف داخل کشور باید تصمیم بگیرند مصرف را کم کنند و بیشتر هم کاهش مصرف برای واحدهایی مثل آمونیاک و متانول‌ها که مصرف گاز دارند برنامه‌ریزی صورت گرفته اما واحدهای تولیدی با خوراک غیرگازی مشکل خاصی ندارند.
مدیر سابق کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی میزان مصرف گاز در پتروشیمی‌ها را ۸۳ میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و افزود: از این میزان نیمی از مصرف مربوط به خوراک نیمی نیز به مصرف سوخت می‌رسد. وی درباره تعهد بازگشت ارز گفت: هر تولیدکننده که صادرات محصولات پتروشیمی را دارد باید تعهد ارزی داشته باشد و با هماهنگی صنایع ملی پتروشیمی مشخص می‌شود که در کجا هزینه شود، ما سعی کردیم تولیدکنندگانی که قطعات یدکی نیاز دارند، نیاز به سرمایه‌گذاری دارند، تولیدکنندگانی که وام دریافت کرده‌اند ارز لازم در اختیارشان قرار گیرد و تاکنون هم مشکل حادی بوجود نیامده است. معمولا شرایط به این شکل است که بعد از چند ماه باید ارز را بازگردانند، هرچند برخی تولیدکنندگان علاقه دارند کالا خریداری کرده و یا خود به مصرف رسانده و یا در بازار بفروشند که البته این موارد کاملا تحت کنترل است.
به گزارش ایلنا؛ عضو هیئت مدیره شرکت صنایع ملی پتروشیمی درباره ارزان‌فروشی و تخفیف نفت از سوی روسیه و دیگر کشورها و تاثیر آن بر محصولات پتروشیمی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی موارد کالاهای روسی با قیمت پایین به بازارهای صادراتی ایران مثل هند و چین ارسال شود و در نتیجه قیمت محصولات ما را نیز کاهشی کند، اما در عین حال قیمت محصولات پتروشیمی با قیمت نفت در حال تغییر است. وقتی قیمت نفت کاهش می‌یابد قیمت محصولات پتروشیمی نیز افت می‌کند، زیرا خیلی از کشورهای اروپایی، هند و چین خوراک مایع و زغال‌سنگ و یا نفت‌خام و گاز مصرف می‌کنند، در هر صورت تغییرات قیمت نفت تاحدی اثر دارد و ممکن است حاشیه سود کالاهای پتروشیمی را تغییر دهد.