در جوامع توسعه یافته و یا در حال توسعه، تئاتر از ارکان اصلی و تحول آفرین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود چراکه در راستای رفع نیازهای انسانی و اجتماعی، ضمن تعامل با ساختارها و هنجارهای جمعی با هنرآفرینی و خلق آثار نمایشی به تجلی زیبای حقایق و بیان جذاب انگیزه‌ها و احساسات مردم می‌پردازد و در […]

در جوامع توسعه یافته و یا در حال توسعه، تئاتر از ارکان اصلی و تحول آفرین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود چراکه در راستای رفع نیازهای انسانی و اجتماعی، ضمن تعامل با ساختارها و هنجارهای جمعی با هنرآفرینی و خلق آثار نمایشی به تجلی زیبای حقایق و بیان جذاب انگیزه‌ها و احساسات مردم می‌پردازد و در این عرصه زمانی تئاتر و هنرهای نمایشی به جایگاه حقیقی خود نزدیک می‌شود که مردم تئاتر را دوست داشته باشند و در ادامه این مسیر هنگامی که تئاتر با فرهنگ، ادب، افکار و احساسات مردم سر و کار داشته باشد، فرهنگ مردم نیز ارتقا و هنردوستی و فرهنگ‌پذیری رواج پیدا می‌کند و در ادامه این مسیر امکان ایجاد جامعه‌ای فرهنگی و آرمانی ارتقا خواهد یافت. با توجه به نکات مذکور، جشنواره‌های تئاتر که به صورت استانی و یا کشوری برگزار می‌شود فرصت مناسبی برای ارتباط بیشتر مردم با این هنر تأثیر‌گذار است و از این رو با توجه به برگزاری جشنواره تئاتر استان اصفهان با چند تن از مسئولان آن به گفت‌و گو نشستیم تا از نقش برگزاری چنین جشنواره‌هایی و تأثیر آن بر ارتقا فرهنگ مردم مطلع شویم:

> فرصتی مناسب برای انتقال تجربیات
علی تمنایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه جشنواره تئاتر استان اصفهان فرصتی است تا هنرمندان در کنار هم به انتقال تجربیات بپردازند، اظهار می‌کند: با اجرا شدن تئاتر در میان مردم تحرک، شور و نشاط ایجاد شده و ظرفیت‌های اصفهان نیز شناخته می‌شود. وی می‌افزاید: در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی نیز اضافه شده تا تئاترها در گذر فرهنگی چهارباغ با حضور مردم اجرا شوند و موضوع انتقال تجربیات و مفاهیم دینی انجام شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در کنار تئاترها، برنامه‌های گردهمایی نیز برگزار خواهد شد، می‌افزاید: در این دوره از جشنواره حضور هنرمندان در دو بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی پرشورتر از سال‌های گذشته است.

> راه یافتن به جشنواره تئاتر فجر
تمنایی با اشاره به اینکه در سال گذشته هفت اثر از استان اصفهان به جشنواره تئاتر فجر راه یافتند، می‌گوید: امسال ۴ تئاتر خیابانی از اصفهان به جشنواره تئاتر فجر تهران راه یافته و امیدواریم که پس از برگزاری این جشنواره، آثار دیگری نیز به جشنواره تئاتر تهران ارسال شوند. وی بیان می‌کند: اصفهان شهر هنر است چرا که در زمینه هنرهای نمایشی و سینمایی ظرفیت‌های فراوانی دارد و افراد فعال، با نشاط و قوی در صحنه حضور دارند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه می‌دهد: هنر ابزاری برای انتقال مفاهیم انقلابی، دینی و انسانی است و از این رو می‌توانیم با توجه به اینکه این ظرفیت در استان اصفهان وجود دارد خود را در سطح بین‌الملل مطرح کنیم. همچنین رضا دهقانی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان نیز اظهار می‌کند: جشنواره محل رقابت هنرمندان حوزه نمایش استان اصفهان بوده و در ادامه نیز برگزیدگان آن به جشنواره تئاتر فجر تهران راه پیدا می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر امسال با ۵۹ اثر خیابانی و ۴۲ اثر صحنه‌ای اجرا خواهد شد، ادامه می‌دهد: محور انقلابی این جشنواره که در زمینه‌های دفاع مقدس، ایثار و شهادت، ۲۵ آبان و نظایر آن است نشان می‌دهد که جشنواره اصفهان با رنگ و بوی معنویت برگزار خواهد شد. دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با بیان اینکه افتتاحیه جشنواره با برکت خون شهدا آغاز شد، می‌افزاید: ۲۵ آبان هنر مردم شهید پرور اصفهان است؛ از این رو می‌توان این موضوع را از لحاظ هنری و اعتقادی به جشنواره گره زد.

> ریل‌گذاری مشخص و شایسته
دهقانی با یادآوری اینکه امیدوارم ریل‌گذاری مشخص و خوبی که شایسته استان اصفهان است در حوزه نمایش صورت گیرد، اظهار می‌کند: تلاش کردیم در این دوره از جشنواره کارگاه‌های تخصصی با محوریت تئاتر خیابانی و صحنه‌ای را داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: با برگزاری این جشنواره نشان دادیم که حوزه نمایش اصفهان می‌تواند در فعالیت‌های ارزشمند ورود جدی داشته باشد.

> تئاتر هنر زندگی
همچنین هوشنگ جمشیدیان عضو سیاست‌گذاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان در این باره اظهار می‌کند: در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی اضافه شده که از بین ۶۰ گروه داوطلب، ۲۰ گروه انتخاب شده و از بین آن‌ها سه گروه نیز به جشنواره فجر راه خواهند یافت. وی با بیان اینکه پیرامون این جشنواره جلسات نقد و بررسی، کارگاه‌های آموزشی و دیدارهایی برگزار خواهد شد، می‌افزاید: از میان ۵۰ اثر نمایش‌های صحنه‌ای، ۱۲ تئاتر انتخاب شدند که از میان آن‌ها نیز سه گروه به جشنواره راه خواهند یافت. عضو سیاست‌گذاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان نام شناخته شده‌ای برای مردم جهان است و بیشتر مواقع در بخش هنر نیز چشم همه جهانیان به این شهر است، بیان می‌کند: هنرمندان اصفهانی که در بخش بین‌الملل حضور دارند کم نیستند اما با این حال بخش صنایع دستی و هنرهای تجسمی تجملات و جمعیت بیشتری را به خود جذب می‌کنند. جمشیدیان ادامه می‌دهد: تئاتر هنر زندگی است، از این رو همه در تلاش هستند که با در اختیار گذاشتن سالن‌های مناسب و ایجاد پلاتوها به بدنه جامعه کمک کنند. به گزارش ایمنا، در طول سال و ایام مختلف تئاترهای مختلفی در سطح کشور برگزار می‌شود که شاید این برنامه‌ها مخاطبان مخصوص به خود را داشته و عموم و اقشار مختلف مردم با آن سر و کار زیادی نداشته باشد اما برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره تئاتر و توجه به بخش‌های ویژه آن از جمله تئاتر خیابانی فرصتی ویژه برای پیوند میان مردم و هنر ایجاد می‌کند که در ادامه پیامدها و نتایج مثبت بیشتری در جامعه خواهد داشت.