با تصویب افزایش ۵۸ درصدی بودجه صداوسیما در سال آینده و رسیدن این اعتبار به مرزِ ۲۴ هزار میلیارد تومان، بسیاری این اعتبار سنگین را با افزایش ناچیز حقوق مزدبگیران قیاس کردند و نتیجه گرفتند نمایندگان مجلس به ضرر «معیشت» تصمیم گرفتند. در هفتم بهمن، براساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دولت مکلف […]

با تصویب افزایش ۵۸ درصدی بودجه صداوسیما در سال آینده و رسیدن این اعتبار به مرزِ ۲۴ هزار میلیارد تومان، بسیاری این اعتبار سنگین را با افزایش ناچیز حقوق مزدبگیران قیاس کردند و نتیجه گرفتند نمایندگان مجلس به ضرر «معیشت» تصمیم گرفتند.
در هفتم بهمن، براساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دولت مکلف شد در سال پیش رو بودجه صداوسیما را از ۱۸هزار میلیارد تومان به ۲۴هزار میلیارد تومان برساند. بر این اساس کمیسیون تلفیق از دولت خواسته بودجه پیشنهادی سال آینده صداوسیما را علاوه بر رشد لایحه، در مرحله دوم نیز ۳۳ درصد افزایش دهد که مجموع این افزایش اعتبار روی‌هم‌رفته به ۵۸ درصد می‌رسد.
این خاصه‌خرجی نمایندگان مجلس برای صداوسیما، در حالیکه حقوق مزدبگیران شاغل و بازنشسته را فقط ۲۰ درصد افزایش دادند و کف حقوق بازنشستگان را به ۱۰ میلیون تومان رساندند (یک سوم خط فقر ۳۰ میلیون تومانی)، جای انتقاد بسیار دارد؛ حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه به افزایش انبوه بودجه صداوسیما معترض شده است؛ داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس اعلام کرد که «بودجه صداوسیما و قوه قضائیه نسبت به سال جاری ۵۸ درصد افزایش یافته است در حالی که رشد بودجه سایر دستگاه‌ها در سال آینده حدود ۱۲ درصد است». رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفته است که «این افزایش بودجه صداوسیما و قوه قضائیه روی هم ۳۷ هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت تحمیل کرده است».
افزایش ۵۸ درصدی بودجه صداوسیما و نهادهای خاص در حالی به تصویب نمایندگان مجلس رسیده که دولت و مجلس بارها مدعی خالی بودن خزانه بیت‌المال و کسری احتمالی بودجه شده‌اند؛ مناسبات توزیعی بودجه سال بعد نشان می‌دهد که بار این «کسری» تماما بر شانه‌های نحیفِ مزد و حقوق‌بگیران است و لایه‌های فرادست مستثی شده‌اند:
در بودجه سال آینده، افزایش حقوق مزدبگیران شاغل و بازنشسته فقط ۲۰ درصد تعیین شده است؛ در عین حال، منابع هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برابر هفت میلیون و ۵۸۸ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده که در مقایسه با قانون بودجه امسال فقط ۱۵درصد رشد داشته است؛ در لایحه بودجه ۱۴۰۳ منابع هدفمندی یارانه‌ها برابر هفت میلیون و ۵۸۸ هزار میلیارد ریال است. منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه امسال ۶ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال بوده است. در واقع در این شرایط اضطرار معیشت، اعتبار یارانه‌های پرداختی به مردم فقط قرار است ۱۵ درصدِ ناچیز و ناکافی زیاد شود و این در حالی‌ست که در آخرین روز دی‌ماه، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ۵۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را کاهش داد که معادل تقریبا دو ماه یارانه نقدی شهروندان ایران است.


به این ترتیب، نمایندگان مجلس، ۵۰ هزار میلیارد تومان، تقریباً به اندازه دو ماه یارانه نقدی شهروندان، از اعتبار هدفمندسازی یارانه‌های سال بعد کسر کرده‌اند اما همین نمایندگان مجلس، ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار، تقریباً به اندازه یک ماه یارانه نقدی تمام یارانه‌بگیران کشور برای صداوسیما در نظر گرفته‌اند و البته همین نمایندگان به اتفاق دولت، به افزایش بیش از ۲۰ درصدی حقوق مزدبگیران رضایت ندادند.
سوال اینجاست در شرایطی که معیشت بیش از نیمی از جمعیت کشور زیر خط فقر است و برای بهبود به بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد افزایش حقوق نیاز دارند، چرا این بودجه صداوسیما و قوه قضائیه است که ۵۸ درصد افزایش می‌یابد؟! مگر صداوسیما خود راه‌های مختلف برای درآمدزایی ندارد، پس چرا از خزانه‌ی به زعم آقایان دولتی خالیِ بیت‌المال باید اعتبار کلان بگیرد؟
محمدرضا نیک‌نژاد، فعال صنفی بازنشستگان فرهنگی، در انتقاد از این‌عدم تناسبِ بسیار ناعادلانه به ایلنا می‌گوید: افزایش بودجه فقط محدود به صداوسیما نیست؛ بودجه نهادهای فرااجرایی و خارج از دولت، همواره زیاد می‌شود، افزایشی که همیشه تقریباً بیش از دو برابر افزایش حقوق مزدبگیران است. وقتی بودجه این نهادها بیش از ۵۰ درصد زیاد شده است، چطور افزایش حقوق بازنشستگان را فقط ۲۰ درصد در نظر گرفته‌اند؟ باید بدانیم، همسان‌سازی نیز همچنان وعده‌ای بدون ضمانت اجرایی‌ست و در برنامه هفتم به سال‌های آینده موکول شده است.
او افزود: افزایش بیش از ۵۰ درصدی بودجه نهادهای حاکمیتی (آن‌هایی که اطلاعی از اعتبارات‌شان داریم)، در شرایط فعلی جای انتقاد بسیار دارد. باید از مجلس و دولت پرسید، چطور هزینه‌های این نهادها در سال جاری، ۵۸ درصد زیاد شده اما هزینه زندگی مردم به ادعای شما فقط ۲۰ درصد زیاد شده است؟ در چهار، پنج سال گذشته، اقلام اساسی زندگی مردم، حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد گران‌تر شده‌اند اما هر سال افزایش حقوق حول و حوش ۱۵ یا ۲۰ درصد چرخیده است! امروز با ۳۰ میلیون تومان در ماه نمی‌شود زندگی کرد، کرایه خانه داد، اقلام خوراکی خرید و خرج درمان و آموزش کرد؛ با این حال آقایان اعتقاد دارند ۲۰ درصد افزایش حقوق برای مزدبگیران شاغل و بازنشسته‌ی کشور کافی‌ست!
نیک‌نژاد به عنوان یک بازنشسته‌ی آموزش و پرورش می‌گوید: همچنان برای ما رتبه‌بندی در حقوق‌مان اعمال نشده و همچنان پاداش پایان خدمت‌مان را کامل نپرداخته‌اند، فقط ۳۰ درصد پاداش‌ها به حساب بازنشستگان واریز شده است. با این خسّتی که در افزایش حقوق‌ها اعمال کرده‌اند، چطور توقع دارند بازنشستگان بتوانند زندگی را بچرخانند؟ بدون تردید، سال آینده حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد قدرت خرید مزدبگیران افت خواهد کرد. در چنین اوضاعی، ما بازنشستگان چگونه باید با افزایش ۵۸ درصدی بودجه نهادی مانند صداوسیما کنار بیاییم؟
بذل و بخشش نمایندگان مجلس برای صداوسیما وقتی برای بحران معیشت هیچ تدبیری نیندیشیده‌اند، جای انتقاد بسیار دارد؛ جالب است بدانیم در حالیکه دولت در لایحۀ ۱۴۰۳ بودجۀ صدا وسیما را از ۸ هزار میلیارد تومان کنونی به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسانده بود، مجلسیان در یک خاصه‌خرجی عجیب، ۶ هزار میلیارد دیگر هم روی آن گذاشتند تا این اعتبار به ۲۴ هزار میلیارد تومان ناقابل برسد! این انبساطِ دست و دلبازانه را چطور باید تفسیر کرد وقتی قرار است سال بعد خیل عظیم بازنشستگان حداقل‌بگیر فقط ۱۰ میلیون تومان حقوق بگیرند.