نماینده مردم شهررضا می‌گوید: دولت می‌خواهد انتخابات را مدیریت کند. مدیریت دیگر بیش از این نمی‌شود. ما از زبان خودشان در جا‌های مختلف و توسط واسطه‌ها شنیده‌ایم که دولت نیاز دارد ۷۰ درصد کرسی مجلس را داشته باشد. به گزارش خبرآنلاین، پس لرزه‌های رد صلاحیت توسط هیأت اجرایی وزارت کشور ادامه دارد و نمایندگان رد […]

نماینده مردم شهررضا می‌گوید: دولت می‌خواهد انتخابات را مدیریت کند. مدیریت دیگر بیش از این نمی‌شود. ما از زبان خودشان در جا‌های مختلف و توسط واسطه‌ها شنیده‌ایم که دولت نیاز دارد ۷۰ درصد کرسی مجلس را داشته باشد.
به گزارش خبرآنلاین، پس لرزه‌های رد صلاحیت توسط هیأت اجرایی وزارت کشور ادامه دارد و نمایندگان رد صلاحیت شده همچنان بر مدیریت انتخابات توسط دولت تاکید می‌کنند. در این میان، احمد وحیدی، وزیر کشور اخیرا در نشستی خطاب به نمایندگان مجلس گفته است: «مراقب باشند فضای انتقادی به فضای انتخاباتی وصل نشود که این کار ممکن است به مشارکت آسیب بزند.»
این اظهارات با واکنش‌هایی از سوی نمایندگان همراه شد چنانچه، جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت با اشاره به اختلاف اخیر دولت و مجلس گفت: «در بعضی جا‌ها هیئت اجرایی، کار هیئت نظارت را انجام داده و احراز صلاحیت کرده و به شخصی که رد صلاحیت شده اعلام کرده‌اند، مراجع چندگانه نظری نسبت به شما نداشته‌اند، ولی ما به این نتیجه رسیدیم که شما در عزل و نصب‌ها دخالت کرده‌اید، در صورتی‌که تشخیص این کار بر عهده هیئت اجرایی نیست و برعهده هیئت نظارت است که خودش زیرمجموعه شورای نگهبان است. این‌جا میان دوستان محل اختلاف است.»
سمیه محمودی، نماینده مردم شهررضا و دهاقان، که از چهره‌های رد صلاحیت شده توسط هیأت اجرایی است، تاکید می‌کند: «این حجم از رد صلاحیت‌ها اولین بار است که توسط هیئت اجرایی یا همان دولت انجام گرفته است. این اظهار نظر آقای وحیدی کاملا اشتباه است و اگر این‌ها واقعا مشارکت مردم را می‌خواستند این کار را انجام نمی‌دادند.»
وی همچنین می‌گوید: «دولت می‌خواهد انتخابات را مدیریت کند. مدیریت دیگر بیش از این نمی‌شود. ما از زبان خودشان در جا‌های مختلف و توسط واسطه‌ها شنیده‌ایم که دولت نیاز دارد ۷۰ درصد کرسی مجلس را داشته باشد.» در ادامه مشروح گفتگو با سمیه محمودی، نماینده مردم شهررضا و دهاقان را می‌خوانید:

خانم محمودی، نقل قولی از وزیر کشور منتشر شده که خطاب به نمایندگان گفته اند «نمایندگان مراقب باشند فضای انتقادی به فضای انتخاباتی وصل نشود که این کار ممکن است به مشارکت آسیب بزند.» نظر شما درباره این انتقاد چیست؟ برخی آن را تعیین تکلیف دولت برای مجلس و برخی تهدید برداشت کرده اند.
آن‌ها بدون مستندات نمایندگان فعلی را رد صلاحیت کردند. یکی از موضوعات مهمی که مقام معظم رهبری، در ابتدای سال به آن تاکید داشتند مشارکت حداکثری در انتخابات بود که فکر می‌کنم متاسفانه دولت و هیئت اجرایی تمایل به حضور حداکثری مردم ندارند و همین باعث شد بدون دلیل و بی فایده و با سلیقه شخصی اکثریت نمایندگان را رد کردند.
این موضوع را ما در ادوار دولت‌ها برای اولین بار است که در دولت سیزدهم می‌بینیم که چنین اتفاقی در هیئت اجرایی می‌افتد، چون همیشه هیئت نظارت نظر نهایی را می‌داد. این حجم از رد صلاحیت‌ها
اولین بار است که توسط هیئت اجرایی یا همان دولت انجام گرفته است. این اظهار نظر آقای وحیدی کاملا اشتباه است و اگر این‌ها واقعا مشارکت مردم را می‌خواستند این کار را انجام نمی‌دادند.
فقط در استان اصفهان ۶ نفر را رد صلاحیت کرده‌اند. من این حرف را هم البته از زبان شما شنیدم و جایی نخوانده‌ام، ولی من فکر می‌کنم دولت تمایلی به حضور افراد پای صندوق‌های رای ندارد، چون می‌داند اگر مردم پای صندوق‌ها بیایند، آن نیتی که دارد و می‌خواهد ۷۰ درصد کرسی‌ها را در دست داشته باشد، از دست می‌دهد.

یعنی به نوعی مدیریت کردن انتخابات و مجلس آینده؟
۱۰۰ درصد همین است. دولت می‌خواهد انتخابات را مدیریت کند. مدیریت دیگر بیش از این نمی‌شود. ما از زبان خودشان در جا‌های مختلف و توسط واسطه‌ها شنیده‌ایم که دولت نیاز دارد ۷۰ درصد کرسی مجلس را داشته باشد.

با توجه به این‌که شما از چهره‌هایی هستید که رد صلاحیت شدید حتما شنیده‌اید که صحبت‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که رد صلاحیت‌ها به‌خاطر انتقادات از دولت بوده، نظرتان درباره این موضوع چیست؟
این مورد عینا برای خودم اتفاق افتاده، آن‌را تایید می‌کنم. من از وزیر کشور سوالی در صحن دارم که ان‌شاءالله بعد از برنامه در صحن قرار می‌گیرد و عملا هم به من گفتند که اگر سوالم را پس بگیرم در صلاحیتم تاثیر می‌گذارد، که طبق چیزی که اعلام کردم گفتم: «اگر قرار باشد به‌خاطر انجام وظیفه،
رد صلاحیت شوم ۱۰۰ درصد این کار را انجام می‌دهم.»

یعنی دولت به نحوی شما را تهدید کرده است؟
من نمی‌گویم دولت، چون از طریق واسطه به من گفتند که اگر می‌خواهی تایید صلاحیت شوی، سوال وزیر کشور را کنار بگذار و من هم گفتم به ایشان سلام برسانید و بگویید اگر برای انجام وظیفه، قرار است رد صلاحیت شوم، اشکالی ندارد و ردصلاحیت را به جان می‌خرم.
به همین دلیل از هفته‌های گذشته شرایط خود را در هیئت اجرایی می‌دانستم و نیازی به پایان مهلت قانونی نبود. من طبق قانون ۶۰ و ۶۱ به عنوان یک نماینده، درخواست کردم که مستنداتی در اختیارم قرار دهند. هر فردی چه نماینده باشد و چه نباشد طبق قانون می‌تواند مستنداتی را که براساس آن
رد صلاحیت شده را دریافت کند.

خانم محمودی بر اساس کدام بند رد صلاحیت شدید؟
چون من نامه کتبی داده‌ام باید جوابم را کتبی بدهند. بر اساس بند ۴ ماده ۳۱ قانون انتخابات رد شده‌ام. ولی استانداری باید بر اساس آن مستنداتی را در اختیارم بگذارد. مثلا چند گزارش به من بدهند یا اگر مراجع مرا رد کرده‌اند باید مستندش را به من کتبی بدهند. چون من ۴ نامه به فرمانداری تحویل داده‌ام و ۲۲ آبان بدون دریافت مستندات، در شورای نگهبان اعتراضم را ثبت کردم.

فکر می‌کنید چقدر این رد صلاحیت‌ها به حواشی پیش آمده بین مجلس و معاونت سیاسی وزارت کشور و بخشنامه‌ای که صادر شد و… مرتبط است؟
شاید شخص عوض شده، اما همان است و چیزی اصلاح نشده و کاملا با حب و سلیقه دارند این کار را انجام می‌دهند. وظیفه هیئت اجرایی بوده که براساس مستندات نظر بدهند. مثلا موضوعی که برای اکثر نماینده‌ها از طرف دولت اعلام شده این است که آن‌ها دارند در امور اجرایی و انتخابات دخالت می‌کنند.
نماینده باید مطالبات مردم را پیگیری کند و پیگیری شخصی نداشته باشد و مردم در شهر و روستا‌های مختلفی که هستند مطالباتی در حوزه‌های مختلف مثل برق، آب، گاز، راه، جاده و… را از نمایندگان دارند و اگر بخواهند این‌ها را دخالت در امور اجرایی و انتصابات بنامند ظلم بزرگی در حق نماینده‌ها است.