آفتاب یزد: همین الان که این مطلب در حال نگارش است وزارت نفت مدعی است که مشکل جایگاه‌های سوخت بطور کامل رفع شده اما در عالم واقع و آنچه در کف خیابان می‌گذرد ماجرا تفاوت دارد. این تناقض نیز یک علت بیشتر ندارد و آن هم اطلاعاتی است که به مسئولان وزارت نفت می‌رسد؛ به […]

آفتاب یزد: همین الان که این مطلب در حال نگارش است وزارت نفت مدعی است که مشکل جایگاه‌های سوخت بطور کامل رفع شده اما در عالم واقع و آنچه در کف خیابان می‌گذرد ماجرا تفاوت دارد. این تناقض نیز یک علت بیشتر ندارد و آن هم اطلاعاتی است که به مسئولان وزارت نفت می‌رسد؛ به نظر می‌رسد این اطلاعات اولا ناقص است و ثانیا با نگاهی تعدیل شده جمع‌آوری شده است.
روز گذشته، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه تمام جایگاه‌های سوخت کشور با توجه به اختلال صورت گرفته به طور کامل وارد مدار شدند، گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد جایگاه‌ها قابلیت سوخت‌گیری با استفاده از کارت سوخت را دارند.
جعفر سالاری نسب در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیت سوخت‌رسانی در کشور اظهار کرد: در مرحله اول توانستیم تمام جایگاه‌های سطح کشور را وارد مدار کنیم و سپس استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها مطرح شد که با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر ۴۰ درصد جایگاه‌های کشور این قابلیت را دارند که فرآیند سوخت‌گیری را با استفاده از کارت سوخت انجام دهند.
به گفته وی در شرایط فعلی روی استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها متمرکز هستیم و سعی داریم تا آخر وقت امروز (روز سه شنبه) این موضوع را نیز در جایگاه‌ها به طور کامل عملیاتی کنیم.
گفتنی است؛ صبح روز دوشنبه بعد از اختلال در شبکه سوخت کشور، شرکت ملی پخش و پالایش نفتی، حمله هکری را تأیید و در اطلاعیه‌ای
اعلام کرد که بروز اختلال فنی در بعضی جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از «توطئه معاندان» است.
لازم به یادآوری است قبل از اطلاعیه و تایید نهادهای دولتی، گروه هکری به نام «گنجشک درنده» در شبکه X با انتشار تصاویری ادعا کرد که آن‌ها سیستم سوخت کشور را هک کرده‌اند. نام این گروه باید برای مقامات دولتی ایران آشنا باشد چرا که در آبان ماه سال ۱۴۰۰ نیز این گروه مدعی شد که سامانه هوشمند توزیع سراسری سوخت را هک کرده است.
البته در شرایطی که مسئولان وزارت نفت هک سامانه‌ها را تایید کرده بودند سازمان پدافند غیرعامل این مسئله را رد و تاکید کرد که نمی‌توان در شرایط فعلی ادعاهای مطرح شده دشمن در مورد هک زیرساخت‌های سوخت کشور را تأیید کرد. در این اطلاعیه آمده بود: «از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم‌های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم‌های لازم برای رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت. در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد، اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح‌شده دشمن را تأیید کرد».
پیرو این رخداد صداوسیما با پخش گزارش‌های میدانی سعی کرد اعلام کند که اوضاع آرام است و همه جایگاه‌های سوخت درگیر از کارافتادگی نشده‌اند.
اسدلله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاه‌داران در رابطه با این اتفاق اعلام کرده بود: «این موضوع در همه جایگاه‌ها وجود ندارد و تنها برخی جایگاه‌ها با این مسئله مواجه شده‌اند. افرادی که نیاز ضروری به بنزین ندارند، در چند ساعت آینده از مراجعه به جایگاه‌های سوخت خودداری کنند.» او دلیل این اختلال را به یک مشکل نرم‌افزاری در برخی از سامانه‌های هوشمند سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت ارتباط داد. در همین زمان شبکه خبر از احتمال خرابکاری بیرونی اطلاع داد و این درحالی بود که پیش از آن «گروه هکری گنجشک درنده» مسئولیت حمله را قبول کرده بود. همچنین الجزیره هم به نقل از رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک گروه هکر اسرائیلی این حمله سایبری به سیستم سوخت‌رسانی ایران را انجام داده است.
در ادامه جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در این باره به شبکه خبر توضیح داد که جایگاه‌های سوخت همین امروز (دوشنبه) به تدریج به حالت عادی خود باز می‌گردند. به گفته او تنها ۶۰ درصد جایگاه‌ها با چالش کارت‌خوان‌های سوخت مواجه شدند و در حال حاضر به دلیل مشکل سوخت‌رسانی در برخی جایگاه‌های سوخت به صورت آفلاین انجام می‌شود. از سوی دیگر جواد اوجی وزیر نفت نیز پیش‌بینی کرد که تا ساعت ۱۵ روز دوشنبه همه جایگاه‌های سوخت در همه استان‌ها به صورت دستی وارد مدار شوند.
اگرچه مسئولان بعد از ۲۴ ساعت تلاش سعی دارند اعلام کنند که شرایط کاملا عادی است اما علیرغم تمام تدبیرها تا ظهر روز سه‌شنبه مشکل به طور کامل برطرف نشده است. یعنی اولا تمام جایگاه‌های سوخت هنوز فعال نشده‌اند از جمله در حاشیه تهران. ثانیا، همچنان در برخی جایگاه‌ها امکان استفاده از کارت سوخت میسر نیست. و ثالثا، جایگاه‌های سوختی که در حال فعالیت هستند از روز دوشنبه تا روز گذشته که این گزارش تنظیم شده دارای بار فراوانی هستند و مردم برای سوخت‌گیری باید زمان زیادی را معطل بمانند. به نظر می‌رسد لازم است مسئولان در کنار اهمیت به مسائل روانی و تلاش برای آرام ماندن جامعه، قدری هم اخبار واصله را صحت‌سنجی کنند!