جوایز بین المللی علاوه برشان تخصصی در زمینه مربوطه، اعتبار و جایگاه خاصی در مجامع و محافل منطقه‌ای و جهانی دارند. در زمینه‌های تخصصی، اینگونه جوایز علاوه بر ارزش مادی، سکوی ارزشمند و والایی در محور تخصصی برای گیرنده ایجاد می‌نماید که مسیر آینده، رشته‌های یاد شده را برای گیرنده ایجاد می‌نماید. درجه و اعتبار […]

جوایز بین المللی علاوه برشان تخصصی در زمینه مربوطه، اعتبار و جایگاه خاصی در مجامع و محافل منطقه‌ای و جهانی دارند. در زمینه‌های تخصصی، اینگونه جوایز علاوه بر ارزش مادی، سکوی ارزشمند و والایی در محور تخصصی برای گیرنده ایجاد می‌نماید که مسیر آینده، رشته‌های یاد شده را برای گیرنده ایجاد می‌نماید. درجه و اعتبار جهانی برای گیرنده در رشته یاد شده را میتوان نوعی جایگاه و درجه حرفه‌ای محاسبه نموده، که برای قدم‌های بعدی، نوعی‌شان حرفه‌ای به حساب می‌آورد. هرچند که اکثریت این جوایز، درجه و شأن جهانی در زمینه مربوطه همراه خود می‌آورند؛ اما برخی از آن‌ها تا پایان فعالیت حرفه‌ای و تخصصی نوعی درجه و اعتبار حرفه‌ای برای گیرنده به حساب می‌آید. جایزه «اسکار» به عنوان عالیترین تقدیر از اصحاب هنر هفتم و توابع آن یکی از مانا‌ترین قدردانی از هنرمندان بدون توجه به ملیت و جنسیت و نژاد و سن است که با ارزیابی هیئت داوران برای دریافت جایزه یاد شده انتخاب می‌گردند. ارزش و ماندگاری اینگونه جوایز تا پایان عمر برای گیرنده و برنده‌اش می‌باشد. به طوری که دریافت کننده اسکار میتواند هرجا اسم خود را قید می‌کند؛ برنده جایزه فلان را نیز بیاورد. «جایزه نوبل» به عنوان یک جایزه علمی تخصصی میباشد که در مورد افراد صاحب دستاورد تخصصی اعم از دانش نظری یا حرفه ای؛ در رشته‌های نظری به شرط مفید بودن برای نوع بشر اعطا می‌شود. همراه باآن پیکره فلزی مقدار قابل توجهی از جیفه دنیوی نیز به منتخب پرداخت می‌گردد. البته بسیاری از برندگان این جایزه از جایگاه علمی و مالی مناسبی برخوردار بوده و تنها انگشت شماری از آن‌ها بعد از دریافت این جوایز با برخورداری از جایگاه ممتاز ناشی از دریافت آن ضمن دعوت شدن به مجالس سخنرانی و نوشتن مقالات و تحلیل‌های مختلف و تالیف کتب وجزوات مختلف به در آمد‌های مناسبی دسترسی یافته و درآمدهای قابل توجهی کسب می‌نمایند. برندگان جوایز یادشده جایگاه و پایگاه ممتاز و قابل توجه در میان ارباب تجربه و دانش مربوطه کسب می‌نمایند. بنابر وجوه یاد شده برخی از صاحبان خرد و اندیشه بنابر معیار‌های معمول و متداول متوقع هستند که خردورزان با اندیشه و تکیه بر مبانی معنوی اجازه ندهند هر بی‌سروپایی بر اریکه قدرت شهر تکیه زند. بنابراین دریافت جایزه نوبل مخصوصا در رابطه با صلح تکلیف دشوار و سنگینی برای افراد دریافت کننده ایجاد میکند که همانا در جایگاه دفاع از حیثیت و شرف این جایزه می‌باشد.


وقتی گاهی دیده می‌شود که برخی از نوبل داران در راستای عناد با جمهوری اسلامی، وظایف خطیر (نوبل داری) که هیچ بلکه رسالت انسانی خود را فراموش کرده و در مقابل جنایات غیر انسانی رژیم وحشت آفرین صهیونیستی مهر سکوت بر لب می‌زنند، دقیقا به این نکته می‌رسیم که ترس از پس گرفتن این جایزه از دریافت کننده ناحق آن، موجب غفلت عمدی از جنایات بر علیه بشریت می‌شود. در حالی که در اقصی نقاط کره زمین انسان‌های شرافتمند بدون توجه به دین و رنگ پوست و مناطق زندگی، رژیم کودک کش را برای جنایان مرتکب شده محکوم کرده و از آرمان‌های مردم مظلوم فلسطین دفاع می‌نمایند. چگونه نوبل‌گیران خود را به جاده بی‌خیالی می‌زده و حتی از نوشتن دو خط خودداری می‌کنند.