آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: تیترهای خبری، در کنار هم و جدای از هم، در مخمصه افتادن آمریکا در سیاست خارجی را نشان می‌دهد: ـ انتقاد سناتور آمریکایی از لایحه کمک مالی هم‌زمان به اوکراین و رژیم صهیونیستی ـ یمنی‌ها متوقف نمی‌شوند؛ حمله به کشتی‌ آمریکایی در خلیج عدن ـ مادورو: آمریکا در انتخابات ونزوئلا […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: تیترهای خبری، در کنار هم و جدای از هم، در مخمصه افتادن آمریکا در سیاست خارجی را نشان می‌دهد:
ـ انتقاد سناتور آمریکایی از لایحه کمک مالی هم‌زمان به اوکراین و رژیم صهیونیستی
ـ یمنی‌ها متوقف نمی‌شوند؛ حمله به کشتی‌ آمریکایی در خلیج عدن
ـ مادورو: آمریکا در انتخابات ونزوئلا شیطنت می‌کند
ـ فارن پالسی: آمریکا باید فورا نیروهای خود را از عراق و سوریه خارج کند
ـ اقدام تنبیهی روسیه علیه اکوادور به دلیل همکاری با آمریکا و اوکراین
ـ آمریکا در شورای امنیت: مایل نیستیم با ایران وارد جنگ مستقیم شویم
ـ حقوقدان آمریکایی‌: ترامپ با حبس طولانی روبروست

نتیجه ی تقریباً هیچ آمریکا از خاورمیانه و اوکراین!
دو سال از جنگ روسیه علیه اوکراین می‌گذرد و ۴ ماه از توفان الاقصی. نه در اوکراین نتیجه‌ای به دست آمد و نه اسرائیل توانست گزافه گویی‌های خود علیه حماس را به حقیقت نزدیک کند اما، کاخ سفید در هر دو بحران اوکراین و غزه، خود را به دردسرهای عجیب و غریبی گرفتار کرده است.
حمایت تام و تمام از اسرائیل، شراکت در نسل کشی به راه افتاده توسط نتانیاهو علیه فلسطینی ها، حمله به حوثی‌ها و حمله به عراق و سوریه تقریباً آمریکا را یک بار دیگر در خاورمیانه به هدف اول نیروهای مقاومت تبدیل کرده است تا جایی که عبدالرضا فرجی راد به آفتاب یزد می‌گوید:«حمله ی آمریکا به مناطقی از عراق با حمله ی آمریکا به یمن و سوریه، تفاوت دارد. حمله به عراق به دلیل سوابق ذهنی عراقی‌ها از حملات نظامی آمریکا به عراق، خشمی غیر قابل کنترل را به وجود خواهد آورد از این رو معتقدم، آمریکا دیگر به اهدافی از خاک عراق حمله نخواهد کرد.» توجه به اخبار منتشر شده در همین زمینه(حمله به عراق و سوریه) حکایت از آن دارد که عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه به نکته ی درستی اشاره کرده است زیرا، در کنار «صوری» بودن حملات آمریکا به عراق و سوریه(تعبیری که محسن جلیلوند، استاد روابط بین الملل دانشگاه به کار برد) و کنترل شده بودن، حالا باید بی‌تأثیر اما
پر مخاطره بودن را نیز به این دو گزاره اضافه کرد.

پنتاگون: حملات ما به عراق و سوریه
بلند مدت نیستند
سخنگوی پنتاگون در رابطه با حملات تجاوزکارانه اخیر آمریکا به مواضعی در عراق و سوریه که گفته شده متعلق به گروه‌های مقاومت منطقه‌ای بوده است، اعلام کرد آمریکا برنامه‌ای برای حملات «بلندمدت» علیه این گروه‌ها در این دو کشور ندارد.به گزارش ایسنا، ایالات متحده مدعی است در پاسخ به حمله پهپادی هفته گذشته به یک پایگاه آمریکایی در اردن که سه کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت، حملاتی را علیه ۸۵ هدف در عراق و سوریه انجام داد که بنا بر گزارش‌ها، در نتیجه آن نزدیک به ۴۰ نفر، از جمله غیرنظامیان جان خود را از دست دادند. «پاتریک رایدر»، سخنگوی پنتاگون در این رابطه گفت که وزارت دفاع آمریکا برنامه‌ای برای حملات بلندمدت در عراق و سوریه علیه آنچه که «مواضع نظامی ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به آن در عراق و سوریه» خواند، ندارد.پایگاه اینترنتی پالتیکو نوشت: «دولت جو بایدن در روزهای اخیر این پیام را فرستاده که حملات روز جمعه تنها دور اول پاسخ آمریکا به حملاتی بود که به پایگاه برج ۲۲، پایگاه دیده‌بانی کوچکی در شمال شرق اردن، در ۲۸ ژانویه انجام و باعث کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد.»
رایدر به خبرنگاران در پنتاگون گفت: «هدف ما این نیست که بگوییم بچرخ تا بچرخیم و بگذارید وارد جنگ تمام‌عیار علیه گروه‌های نیابتی در عراق و سوریه شویم. این کاری نیست که ما برایش آنجا باشیم. ما آنجا هستیم تا ماموریتمان یعنی شکست داعش را اجرا کنیم.»سخنگوی پنتاگون اعلام کرد در حملات اخیر آمریکا به عراق و سوریه هیچ ایرانی جان خود را از دست نداده است. پاتریک رایدر، سرلشکر نیروی هوایی آمریکا به خبرنگاران گفت که نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که در این حملات هیچ ایرانی کشته نشده است، اما او بدون ارائه جزئیات بیشتر خاطرنشان کرد که احتمال تلفات دیگری نیز وجود دارد.مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند پاسخ آمریکا به حملات اردن ممکن است شامل چند دور اقدام نظامی باشد. جان کربی، یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به شبکه فاکس نیوز مدعی شد: «اتفاقاتی که شما جمعه شب دیدید فقط دور اول بودند. اقدامات بیشتری از سوی دولت آمریکا در پاسخ به سپاه و گروه‌هایی که مورد حمایت آنها هستند، انجام خواهند شد.
من به شما می‌گویم که این حملات آخرین پاسخ نبوده و اقدامات بیشتری وجود خواهند داشت.»
رایدر اظهار کرد: «ما در وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا شاهد جنگی با ایران نیستیم. اما اگر نیروهای ما تهدید شده یا مورد حمله قرار بگیرند ما دست به اقدام متناسب خواهیم زد.»
آمریکا و متحدش انگلیس که سابقه‌ای طولانی‌ در تنش‌افروزی دارند، به تازگی به‌ بهانه حفاظت از امنیت کشتیرانی در دریای سرخ طی چند روز اخیر بارها مواضع ارتش یمن را هدف حمله قرار داده‌اند. این حملات مشترک و همچنین حملات آمریکا به دو کشور عراق و سوریه، موجی از محکومیت‌ها را به دنبال داشته است.

فارن پالسی: آمریکا باید فورا نیروهای خود را از عراق و سوریه خارج کند
فارن پالسی در گزارشی تاکید می‌کند با توجه به افزایش حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه، این کشور باید فورا نیروهای خود را از عراق و سوریه خارج کند تا خطرات مربوطه را کاهش دهد.به گزارش ایسنا، حملات اخیر آمریکا در پاسخ به حملات گروه‌های مقاومت عراق علیه یک پایگاه نظامی آمریکا در اردن انجام شد که به کشته شدن سه تن از نظامیان آمریکا و مجروح شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شد.
فارن پالسی در گزارشی می‌نویسد: همزمان با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، حملاتی علیه نیروهای آمریکا در منطقه انجام می‌شود و سربازان این کشور را در معرض خطر بیشتری نسبت به سال‌های گذشته قرار می‌دهد. با بیش از ۱۰۰ حمله گزارش‌شده از آغاز جنگ غزه، زمان آن فرا رسیده که بپرسیم آیا مزایای وجود این پایگاه‌های نظامی بیشتر از خطرات آن است؟این پایگاه خبری آمریکایی در ادامه اذعان می‌کند: واشنگتن خطری که سربازان آمریکایی را در عراق و سوریه تهدید می‌کند، کم‌اهمیت می‌داند. حمله اخیر به پایگاهی در اردن باید زنگ خطری برای ایالات متحده باشد. درست است که بیشتر حملات به جای کشتن نیروهای آمریکایی، بر ایجاد تنش و مشکلات متمرکز است اما با توجه به ماهیت سلاح‌ها، کسی نمی‌تواند اطمینان حاصل کند که تلفاتی ایجاد ن
خواهد شد. هم‌چنین، این حملات باعث شده بسیاری از نیروهای نظامی آمریکایی با آسیب‌های روانی مواجه شوند.
فارن پالسی هم‌چنین می‌نویسد: ایالات متحده باید مقدمات خروج اکثریت نیروهای خود را از عراق آغاز کند تا خطرات مربوط به هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی را کاهش دهد. اگرچه این روند زمان می‌برد، اما به تاخیر انداختن آن هم تنها خطرات را تشدید می‌کند. هدف آمریکا از حفظ این نیروها در منطقه بازدارندگی بوده اما اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه به این هدف نرسیده و آن را دنبال نمی‌کنند.

جو بایدن در تله ی تندرو‌های اسرائیلی!
جو بایدن که فکر می‌کرد نتانیاهو به آسانی می‌تواند با تکیه بر تسلیحات «اهدایی» کاخ سفید، خیلی زود غزه و حماس را تسلیم کند بالاخره متوجه شد یا باید پا پس بکشد و شاهد نابودی اسرائیل باشد یا باید در تله ی تل آویو گرفتار شده، قدم در میدان جنگ بگذارد. به گواه اظهارات بسیاری از کارشناسان سیاست بین الملل، حمله به حوثی‌ها یکی از پر مخاطره‌ترین رفتارهای نظامی ایالات متحده ی آمریکا در جهان و خاورمیانه، و بی‌شک یکی از پر غلط‌ترین دیکته‌هایی بود که جو بایدن طی سه سال حضور در کاخ سفید، این بار از روی دست نتانیاهو نوشت. همه ی کسانی که در واکنش به حملات آمریکایی ـ انگلیسی علیه حوثی ها، دست به قلم بردند و لب به سخن گشودند به این نکته اشاره داشتند که حوثی‌ها هشت سال در همه ی آزمون‌هایی که باید با موفقیت پشت سر بگذارند را سرافرازانه نمره ی قبولی گرفتند و حال برای همه گونه تهدید هوایی ـ دریایی آماده اند(رو در رویی زمینی با حوثی‌ها دقیقاً خودکشی است)، پا پس نمی‌کشند و همان حرف روز نخست را تکرار می‌کنند:«جنگ علیه غزه متوقف شود تا آرامش
به باب المندب و دریای سرخ باز گردد.»

الحوثی: ملت شجاع یمن در مقابل مثلث شرارت
آمریکا، انگلیس و اسرائیل ایستاده است
رهبر انصارالله یمن گفت «آمریکا و انگلیس بازوهای اختاپوس شرارت و ظلم و طغیانگری یعنی لابی یهودی هستند که پرچم شیطان را برافراشته‌اند و ملت یمن با جرات، شجاعت و ثبات در مقابل مثلث شرارت یعنی آمریکا، انگلیس و اسرائیل ایستاده است.» به گزارش ایسنا، «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن در یک سخنرانی به مناسبت سالگرد شهید «حسین بدرالدین الحوثی»، با تمجید از «شهید قرآن» گفت: شهید قرآن، شهید حسین بدرالدین الحوثی در جنگ اول با تحریک آمریکا به شهادت رسید؛ آن جنگ متجاوزانه، جنایتکارانه، وحشیانه و ظالمانه بود.
وی افزود: حوادث ۱۱ سپتامبر ساخته صهیونیست‌ها بود تا بهانه برای سلطه مستقیم آن‌ها بر مسلمانان و
از بین بردن هویت آنها و اشغال کشورهاشان باشد.

دشمن می‌خواهد امت اسلامی به‌طور کامل
مطیع آن‌ها باشد
الحوثی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای سلطه سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و غیره بر کشورهای عربی و اسلامی تاکید کرد: «هجمه آمریکایی شرارت مطلق است و هیچ منفعت و سودی برای امت اسلامی ندارد و سیاست حکومت‌ها به گونه‌ای بود که بجای ممانعت با سیاست آمریکا راه آن‌ها را هموار می‌کرد. آمریکا تلاش کرد دستگاه‌های امنیتی را به ابزارهای سرکوب خود تبدیل کند و زندان‌ها را نیز به عنوان بازداشتگاه‌های خودش دربیاورد. دشمن می‌خواهد که امت اسلامی به‌طور کامل مطیع آن‌ها باشد و سلطه‌گری آن‌ها را بپذیرد». رهبر انصارالله یمن با اشاره به حملات علیه یمن خاطرنشان کرد: «دشمن ۶ جنگ فراگیر با نظارت و پوشش آمریکا و حمایت‌های منطقه‌ای علنی و سانسور رسانه‌ای گسترده علیه ما انجام داد؛ رفتارهایی که در مرحله تجاوز آمریکایی-سعودی علیه یمن شاهد بودیم، همان رفتارهایی بود که در جنگ‌های قبلی یمنی‌ها شاهد آن بودند». او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «پروژه ما یک پروژه قرآنی است و مختص به جناح و یا قشر خاصی نیست بلکه برگفته از دل قرآن است و هرگاه دشمن این پروژه را هدف قرار داد، قوی‌تر از قبل شد».

لابی صهیونیستی به جز اسلام هیچ مانع واقعی برای تحقق اهداف شیطانی خود نمی‌بیند
سید عبدالملک بدرالدین الحوثی با بیانی اینکه «آمریکا و انگلیس بازوهای اختاپوس شرارت و ظلم و طغیانگری یعنی لابی یهودی هستند که پرچم شیطان را برافراشته‌اند»، افزود: «بازوهای لابی یهودی پروژه‌های عملی در پیش گرفته‌اند و امت ما در طول قرن‌های گذشته مورد هدف قرار گرفته است. لابی یهودی توانست بر جوامع غربی و در راس آن‌ها آمریکا سیطره یابد تا بتواند از امکانات آن‌ها در راستای منافع خود استفاده کند». رهبر انصارالله در ادامه گفت: «لابی یهودی با این هدف آمد که اسرائیل را به عنوان دشمنی خطرناک و بد در پهلوی امت اسلامی بکارد. برخی‌ه
ا توطئه‌ها و طرح‌های دشمن را اتفاقاتی گذرا می‌بیند اما دشمن طرح‌های راهبردی دارد و هدف اساسی دشمن سلطه کامل بر امت اسلامی و در نهایت از بین بردن اسلام است. لابی یهودی-صهیونیستی به جز اسلام هیچ مانع واقعی برای تحقق اهداف شیطانی خود نمی‌بیند. لابی یهودی-صهیونیستی از اسلام حقیقی و قرآنی هراس دارد».
او با اشاره به اقدامات ظالمانه‌ صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین و بی‌اعتنایی کشورهای اسلامی به رنج و درد آن‌ها گفت: «یک مشت یهودی صهیونیست سرزمین فلسطین را اشغال کردند و در برابر چشم بیش از ۵۰ کشور که امکانات گسترده دارند مردم فلسطین را شکنجه می‌کنند. در مقابل هر یهودی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ۱۵۰ هزار مسلمان وجود دارد که از انجام هر اقدامی عاجز هستند و تنها اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها را تماشا می‌کنند. آمریکا امروز بیشتر کشورهای امت اسلامی و رهبران و ارتش‌های آن‌ها را با یک واژه تهدید می‌ترساند».

حتی کودکان ما دیگر از آمریکا و اسرائیل
ترسی ندارند
الحوثی همچنین تاکید کرد: «ملت عزیز یمن به‌رغم اینکه بیش از ۹ سال تحت تجاوز بود و این تجاوزها تا امروز نیز ادامه دارد اما امروز هیچ ترس و هراسی از آمریکا ندارد. حتی کودکان ما دیگر از آمریکا و اسرائیل ترسی ندارند چه برسد به میلیون‌ها مرد یمنی که از نگاه و عقیده قرآنی برخاسته‌اند. اگر نگاه قرآنی ما نبود، همه ما امروز ساکت بودیم و با ترس و لرز تحولات را دنبال می‌کردیم و حتی جرات گفتن یک کلمه را هم نداشتیم». رهبر انصارالله یمن در بخش دیگری از سخنرانی خود درباره حملات ارتش این کشور به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس گفت: «امروز دریای سرخ و تنگه باب‌المندب برای اولین بار در این سطح فعال و موثر شده و به دشمن فشار وارد کرده است. تاثیر موضع ما و ناراحتی لابی یهودی از این امر باعث شد که آمریکا و انگلیس وارد باتلاق جنگ با یمن شوند».او همچنین با اشاره به حمایت‌های ملت‌های مسلمان از یمن گفت: «ملت مسلمان یمن امروز موضع متمایزی دارد و حمایت گسترده‌ای از ملت مظلوم یمن می‌کند. ملت یمن با جرات و شجاعت و ثبات در مقابل مثلث شرارت یعنی آمریکا، انگلیس و اسرائیل ایستاده است».

آمریکا در دریاها فراری است
الحوثی در ادامه تاکید کرد: «صبح امروز با جرات کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را هدف قرار دادیم و ملت ما در انجام اقداماتی که باید انجام دهد هیچ تردیدی نمی‌کند». رهبر انصارالله یمن در پایان سخنرانی خود، به آمریکا برای خاتمه دادن به جنگ در غزه هشدار داد و گفت: «مسئله جالب توجهی که لازم است بشارت دهیم این است که آمریکا نیز امروز همانند رژیم صهیونیستی در دریا به استتار روی آورده است. آمریکا تلاش می‌کند حرکت کشتی‌های خود در دریا را استتار کند و بر روی برخی کشتی‌های خود پرچم مارشال گذاشته است و در دریاها فراری است. من به آن‌ها هشدار می‌دهم که تجاوزهایشان علیه غزه باید متوقف شود و محاصره را پایان دهند، در غیر این‌صورت اقدامات ما گسترده‌تر خواهد شد.»

«بایدن»، سرسخت‌ترین رقیب «بایدن»!
مؤلفه‌های تأثیرگذار بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا(داخلی و بین الملل)، حکایت از آن دارد که «جو بایدن» برای باقی ماندن در کاخ سفید باید رقیبی سرسخت به نام «جو بایدن» را شکست بدهد نه «دونالد ترامپ»، چرا؟ به این دلایل:
ـ جو بایدن در انتخاب معاون اول(کامالا هریس)، اگرچه از بُعد رسانه‌ای به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد اما خود و کاخ سفید را از داشتن یک معاون اول کارآزموده و دارای پرستیژ معاون اول رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بودن، محروم کرد.
ـ جو بایدن اگرچه به نام حقوق بشر بدترین الفاظ را علیه محمد بن سلمان به کار برد اما و در نهایت ملتمسانه راهی ریاض شد اما خیلی زود متوجه شد، عربستان دیگر آن عربستان همیشگی نیست!
ـ جو بایدن اگرچه وعده داده بود برجام و پرونده هسته‌ای ایران را به جریان خواهد انداخت اما عملاً هیچ گامی برنداشت تا در حقیقت مسئله ی ایران برای آمریکایی‌ها همچنان لاینحل باقی بماند و تنها راه حل مقابله با ایران همچنان به تحریم‌های ظالمانه منتهی شود.
ـ جو بایدن زلنسکی و اوکراین را درگیر جنگ با روسیه کرد و پس از دو سال همان بلایی بر سر اوکراینی‌ها آورد که چند سال قبل بر سر افغانستان و اشرف غنی آورده بود یعنی در بحرانی‌ترین حالت ممکن آن‌ها را رها کرد.
ـ جو بایدن، در شرق دور هم توفیقی به دست نیاورد یعنی چین به عنوان مسئله ی اول ایالات متحده ی آمریکا اگر چه دچار رکود اقتصادی شده است اما تقریبا به بیشتر اهداف و برنامه‌های تجاری و بازرگانی خود دست پیدا کرده است.
ـ و در نهایت جو بایدن در بحران غزه، بدترین انتخاب ممکن را پیش روی خود قرار داد(اگرچه علی بیگدلی استاد روابط بین الملل دانشگاه معتقد است بایدن هیچ چاره‌ای جز حمایت از اسرائیل نداشت اما فرجی راد می‌گوید دو هفته پس از حملات به غزه، کاخ سفید می‌توانست بحران را آرام کند و نکرد) و حال وسط مهلکه‌ای به نام خاورمیانه در حال دست و پا زدن است.
در چنین شرایطی، جوبایدن حتی نباید ذره‌ای نگران دونالد ترامپ باشد زیرا جو بایدن رقیبی سرسخت‌تر از ترامپ به نام «جو بایدن» دارد که حتی کهنسال بودن خود را نیز نمی‌خواهد بپذیرد!

اخبار مرتبط:

ـ آناتولی: تحولات خاورمیانه کار بایدن در انتخابات را سخت می‌کند
«تحولات خاورمیانه، خصوصا حمله اخیر به نظامیان آمریکایی در مرز اردن و سوریه یکی از عواملی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، کار جو بایدن را دشوار خواهد کرد.» به گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی در بخشی از گزارش خود درباره انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، به تاثیر جنگ غزه بر عملکرد حزب دموکرات پرداخته و نوشته است: از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال گذشته تا امروز، سربازان آمریکا در منطقه هدف بیش از ۱۵۰ حمله قرار گرفته‌اند. تازه‌ترین این حملات، حمله‌ای پهپادی به یک پایگاه آمریکایی در اردن بود که به کشته‌شدن سه نظامی آمریکایی و مجروح‌شدن ۴۰ تن از آنان منجر شد.
در گزارش آناتولی با اشاره به تاثیر جنگ غزه در از بین‌ رفتن وجهه آمریکا در جهان آمده است: بر خلاف تلاش‌های اولیه آمریکا برای تمرکز بر رقبایی مانند روسیه و چین، حمله اسرائیل به غزه دوباره واشنگتن را درگیر سیاست‌های خاورمیانه کرده است. از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان واکنش بایدن به حمله پهپادی اخیر به مواضع آمریکا در مرز اردن و سوریه را مورد انتقاد قرار داده و او را رهبری ضعیف جلوه داده‌اند.
به گزارش آناتولی، حزب جمهوری‌خواه آمریکا دولت بایدن را یک دولت ضعیف توصیف می‌کند و تنش‌های منطقه احتمالاً تا انتخابات ۲۰۲۴ این کشور ادامه خواهد داشت. ازاین‌رو، جنگ غزه یکی از عواملی است که احتمال پیروزی بایدن را بیش‌ازپیش کاهش می‌دهد.

ـ حقوقدان آمریکایی‌: ترامپ با حبس طولانی روبروست
یک وکیل مرتبط با دموکرات‌های ایالات متحده هشدار داد، دونالد ترامپ ممکن است زمانی که حکمی در دادگاه آتی به دلیل سوء مدیریت مرتبط با اسناد حساس دولتی علیه او صادر شود، برای مدت طولانی به زندان محکوم شود.به گزارش ایسنا، ژوئن ۲۰۲۳ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا به ۳۷ فقره جرم از جمله نگهداری غیرقانونی اطلاعات بسیار حساس امنیت ملی در اقامتگاهش در فلوریدا متهم شد. این مدارک شامل جزئیات فوق محرمانه ظرفیت‌های هسته‌ای واشنگتن و استراتژی‌های آن در صورت حمله به آمریکا یا متحدانش بود.
به گزارش راشا تودی، دادستان‌ها به ریاست «جک اسمیت» بازرس ویژه ادعا می‌کنند که ترامپ درخواست مقامات فدرال برای بازگرداندن اسناد را رد کرده بود؛ برخی از اسناد در مکان‌های عمومی در مارالاگو، از جمله در سرویس بهداشتی رها شده بودند. ترامپ تمامی اتهامات مربوط به تخلف را رد و نسبت به این اتهامات اظهار بی‌گناهی کرده است.«مارک الیاس»، نماینده کمیته ملی دموکراتیک آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳، یکشنبه به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: مردم فراموش می‌کنند که شواهد موجود در پرونده فلوریدا چقدر مخرب است.
این اولین بار است که کیفرخواستی، یک رئیس جمهور سابق ایالات متحده را با اتهامات کیفری از سوی دولت فدرال روبرو می‌کند. ترامپ در اوت ۲۰۲۳ یک کیفرخواست دیگر فدرال به دلیل تلاش‌های ادعایی خود برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دریافت کرد. وی همچنین به اتهام جعل سوابق تجاری در نیویورک و توطئه برای تضعیف نتایج انتخابات در ایالت جورجیا، با اتهامات جداگانه‌ای روبروست.