آفتاب یزد -گروه شبکه: اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد که طی پنج روز آینده به ویژه از یکشنبه تا سه‌شنبه افزایش آلودگی هوای تهران مورد انتظار است. این در حالی است که چندی پیش سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: «شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای […]

آفتاب یزد -گروه شبکه: اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد که طی پنج روز آینده به ویژه از یکشنبه تا سه‌شنبه افزایش آلودگی هوای تهران مورد انتظار است. این در حالی است که چندی پیش سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: «شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت‌سوزی و موارد اینگونه است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته موضوعی را مطرح کرد مبنی بر اینکه قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سوزی انجام نشود. این موضوع به نوعی شفاف‌سازی است، اما سوال من این است که وظیفه رئیس سازمان محیط زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات شانه خالی کردن از اجرای قانون و عدم انجام مسئولیت‌های اصلی سازمان است. وقتی کسی که مسئولیت اصلی در زمینه آلودگی هوا دارد، چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند، چه انتظاری از دیگر مسئولان باقی می‌ماند؟ شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت سوزی و موارد اینگونه است، اما متاسفانه به دلیل عملکرد بد شهرداری تهران به ویژه مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی در تبیین این موضوع اولین نهادی که در این روزهای آلودگی هوا مورد انتقاد است مدیریت شهری است و شهروندان خواستار حل این موضوع از سوی مدیریت شهری هستند.»


مازوت سوزی نداریم
این اظهارات نجفی موج دیگری در رسانه‌ها به راه انداخت تا به افکار عمومی پاسخ داده شود که مازوت چیست و مازوت سوزی کدام است؟ چیزی نگذشت که مثل همیشه قاطع‌ترین راه برای حل مسئله انتخاب شد و مسئولان یکی پس از دیگری همه چیز را تکذیب کردند. مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که مازوت‌سوزی در تهران نداریم و بنزین و نفت‌گاز توزیعی در تهران و کلانشهرها استاندارد است. او تاکید کرد که به هیچ عنوان سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران و البرز مصرف نمی‌شود و وزارت نفت در این باره به تکالیف قانونی خود عمل کرده است. در بخشی از اظهارات او آمده است: «مقدار تولید نفت‌گاز یورو در کشور به مقدار کافی است و حتی مازاد بر نیاز بخش حمل‌ونقل و کلانشهرها نیز تولید و توزیع می‌شود.» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی نیز خط تکذیب‌ها را ادامه داد و گفت: «امروز دیگر زمانی نیست که هر کسی بتواند حرف بدون سند بزند. عضو شورای شهر بر اساس کدام داده‌ای درباره مازوت سوزی نیروگاه‌ها اظهار نظر کرده است، در حالی که متولی سوخت کشور دو تا سه ارگان بیشتر نیستند.» به گزارش مهر، وی ادعای نجفی را اینگونه زیر سوال برد: «این اظهار نظر بر اساس کدام اطلاعات انجام شده و کدامیک از سه نهاد ذکر شده این اطلاعات را در اختیار وی قرار داده است؟ در حالی که نیروگاه‌های تهران نزدیک به ۱۰ سال است که حتی یک لیتر مازوت هم دریافت نکرده‌اند. مازوت‌سوزی آن‌ها را قویاً تکذیب می‌کنیم.» با همه این‌ها علت آلودگی تکذیب می‌شود، اما شرایط آلودگی کماکان پابرجاست.
گفتنی است همچنین با توجه به استقرار هوای پایدار و عدم وزش باد قابل ملاحظه، شرایط برای انباشت ذرات آلاینده فراهم بوده و از این رو افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و افزایش آلودگی هوا در نواحی شهری و پرتردد، به ویژه از یکشنبه تا سه‌شنبه مورد انتظار است.