آفتاب یزد – گروه شبکه: روز دوشنبه پیمان جبلی رئیس صداوسیما با حضور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی، به دلایل کنار گذاشتن عادل فردوسی‌پور از تلویزیون پرداخت. او در خصوص دلایل کنار گذاشتن عادل فردوسی‌پور از تلویزیون گفته بود: «اسم نمی‌آورم، چون نمی‌خواهم به افراد وزن بدهم. جایی که فکر می‌کنیم این چهره را […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: روز دوشنبه پیمان جبلی رئیس صداوسیما با حضور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی، به دلایل کنار گذاشتن عادل فردوسی‌پور از تلویزیون پرداخت. او در خصوص دلایل کنار گذاشتن عادل فردوسی‌پور از تلویزیون گفته بود: «اسم نمی‌آورم، چون نمی‌خواهم به افراد وزن بدهم. جایی که فکر می‌کنیم این چهره را نمی‌شود مدیریت کنیم، او را جایگزین می‌کنیم». این اظهارات جبلی با واکنش‌های زیادی روبه رو شده است. درهمین راستا عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده نوشته است: «رئیس صداوسیما به نکته جالبی اشاره کرد که بیشتر شبیه یک اعتراف بزرگ بود؛ اعتراف درعدم توانایی مدیریت چهره‌های شناخته شده در صداوسیما. حضور یک جوان با سابقه بسیار کم در راس شبکه سه سیما، باعث ایجاد تنش میان فردوسی‌پور و صداوسیما شد. همین عادل در زمان مدیریت علی پورمحمدی، شب‌های درخشانی را برای صداوسیما رقم زده بود. اما حضور فروغی وعدم تسلط او به مدیریت باعث شد تا تلویزیون مهم‌ترین سرمایه خود را از دست بدهد. نود از آن دسته برنامه‌هایی بود که حتی جدی‌ترین مخالفان جمهوری اسلامی هم دوشنبه شب‌ها پای صداوسیمای جمهوری اسلامی می‌نشستند و این برنامه را نگاه می‌کردند. در دنیای فوتبال وقتی مدیران باشگاه‌ها، می‌خواهند ستاره‌های دنیای فوتبال را در تیم خود جمع کنند، اول به سراغ مربی می‌روند که به اندازه همان ستاره‌ها بزرگ باشد و بتواند آن‌ها را مدیریت کند. معلوم است که یک جوان جویای نام که جریانی خاص را نمایندگی می‌کند، نمی‌تواند با عادل و امثال او کنار بیاید. بخش دیگر سخنان جبلی که حائز اهمیت است این معناست که رئیس صداوسیما فکر می‌کند عادل فردوسی‌پور، مهران مدیری، سروش صحت و… جایگزین دارند و افراد دیگر می‌توانند جای آن‌ها را پر کنند. برنامه فوتبال برتر را ببینید. با تمام حمایت‌هایی که می‌شود هنوز نتوانسته به نود نزدیک شود چه برسد که جای آن برنامه را بگیرد. اگر اینگونه بود شک نکنید که میثاقی هر دوشنبه یک نظرسنجی مثل نظرسنجی‌های نود به راه می‌انداخت. سقوط عجیب صداوسیما در این سال‌ها هم به همین دلیل است که ستاره‌هایی که از تلویزیون رفتند، جایگزین نداشتند. سیدخندان که خندوانه نمی‌شود، همانطور که برای مردم، فوتبال برتر، نود نمی‌شود. بخش ویژه سخنان جبلی آنجا بود که می‌گفت از فردوسی‌پور اسم نمی‌آورم، چون به او وزن می‌دهم! می‌شود از همین جا تا قطب جنوب برای این جمله علامت تعجب گذاشت. شما به عادل فردوسی‌پور وزن می‌دهید؟ یا او با برنامه‌هایش می‌تواند به تلویزیون اعتبار بدهد. همین الان سایت ۳۶۰ عادل بدون کمک صداوسیما، توانسته برای خودش در بین اهالی فوتبال به یک وزن مناسب برسد. پیشنهاد می‌کنم آقای جبلی همراه با فروغی مدیر شبکه سه در کنار عادل فردوسی‌پور به بازار تهران یا هر شهری که دوست دارند بروند و در برخورد با مردم ببینند که کدام یک وزن بیشتری دارند و به دیگری اعتبار می‌دهند. متاسفانه رئیس صداوسیما نه توانایی درست تصمیم گرفتن دارد و نه خوب حرف می‌زند. انتظار این است که مدیر رادیو و تلویزیون حداقل بتواند خوب حرف بزند و از سازمان و تصمیماتی که می‌گیرد دفاع کند. هر چه جبلی بیشتر حرف می‌زند، ضعف‌های صداوسیما بیشتر عیان می‌شود. مثل گلایه او از رسانه‌ای شدن تغییر تیم تولید برنامه «به افق فلسطین».

 واکنش کاربران
در این میان کاربران زیادی هم به اظهارات جبلی واکنش نشان داده اند. مثلا کاربرانی نوشته اند: «چرا شما باید همه را بقول خودتون مدیریت کنید! اصلا مدیریت کردن افراد از نظر شما یعنی چی؟! آیا عادل فردوسی‌پور حرف سیاسی میزد؟! حرف غیر اخلاقی و بی‌ادبانه میزد؟! حرفهایش بدون پایه واساس بود؟! بنابراین تمامی بهانه‌های شما برای حذف امثال او برای ۹۶ درصد مردم به غیر از ۴ درصدی‌ها قابل قبول نیست! حتی بسیج دانشجویی هم این را فهمید»، «اگر اسمی هم باقی بماند، اسم فردوسی‌پور است نه جبلی، همانگونه که اسمی از عسگری و قبلتر از وی هم نماند»، «مشکل دقیقا همینه جناب جبلی که شما سعی داری افراد رو مدیریت بکنی و تو چهارچوب فکری خودت که اصلا معلوم هم نیست درسته قرار بدی. نکته بعد اینکه وزن افراد رو جامعه مشخص می‌کنه نه حرف شما. به هر حال یک نظرسنجی ساده همه مسائل رو مشخص میکنه که شما وزن بیشتری داری یا آقای فردوسی پور».