آفتاب یزد – گروه شبکه: سالهاست که مردم اهواز به هنگام بارش‌های پاییزی با معضل بزرگی چون آبگرفتگی معابر دست و پنجه نرم می‌کنند امسال هم از این قاعده مستثنی نبودند و با اولین بارش پاییزی، سطح شهر اهواز را آب فرا گرفت. این در حالی است که مسئولان بارها وعده داده‌اند که این معضل […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: سالهاست که مردم اهواز به هنگام بارش‌های پاییزی با معضل بزرگی چون آبگرفتگی معابر دست و پنجه نرم می‌کنند امسال هم از این قاعده مستثنی نبودند و با اولین بارش پاییزی، سطح شهر اهواز را آب فرا گرفت. این در حالی است که مسئولان بارها وعده داده‌اند که این معضل را حل می‌کنند اما آبگرفتگی چند دقیقه‌ای این‌بار اهواز هم نشان داد که مشکلات همچنان پابرجاست. جالب اینجاست که معاون خدمات
شهری شهرداری اهواز که یک روز قبل از شروع بارندگی‌ها از آمادگی شهرداری برای مواجهه با آبگرفتگی‌ها خبر داده بود، عکس او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با رکابی بر زمین دراز کشیده است و تلاش میکند که با دست راه خروج آب از حفره‌ای را باز کند. وی پس از زیر آب رفتن نقاط مختلف شهر اهواز گفت: «آبگرفتگی در بسیاری از مناطقی که در سال گذشته مشکل داشتند، در حال حاضر به نظر نمی‌رسد، اما در مناطق جدیدی آبگرفتگی ایجاد شده است.» شمس همچنین انگشت اتهام را به سمت آب و فاضلاب اهواز نشانه گرفت و تاکید کرد علت آبگرفتگی در برخی نقاط به دلیل ریزش فاضلاب است.

 غافلگیر شدیم!
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان نیز گفته است آبگرفتگی در چند نقطه شهر اهواز به دلیل غافلگیری و حادثه بوده است. به گزارش فارس، شیرازی گفته از قبل می‌دانستیم که احتمال وقوع آبگرفتگی در ۱۸ نقطه شهر اهواز وجود دارد و تجهیزات پیش‌بینی، در محل مستقر شده بودند اما در چند نقطه غافلگیر شدیم زیرا سابقه آبگرفتگی نداشتند و دچار شکستگی و ریزش خطوط شدند. از سوی دیگر مدیرعامل آبفای خوزستان به رسانه‌ها گفت: «مشکل خاصی در بحث آبگرفتگی شهر وجود ندارد البته در برخی از نقاط آبگرفتگی‌هایی وجود دارد که با فعال شدن پمپ‌ها مشکل این نقاط نیز به زودی برطرف می‌شود.» اوایل آبان استاندار خوزستان، علی اکبر حسینی محراب، در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان، بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آبگرفتگی معابر در فصل بارندگی تاکید کرده است. وی تاکید کرده که مدیران و مسئولان محلی باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آبگرفتگی و تأمین راحتی مردم در این شرایط بارشی بکنند. سید محمدعلی پورموسوی رئیس شورای شهر اهواز مهر امسال در صحن شورای شهر اهواز اظهار کرد: اولویت اصلی شورا از آبفا و شهرداری، حل معضل آبگرفتگی مناطق بحرانی به منظور آمادگی برای فصل بارش‌های پاییز باشد.

 کاسبان آبگرفتگی اهواز حالا کجا هستید؟
اما این بارش ۲۰ میلیمتری در اهواز که سبب آبگرفتگی معابر شد واکنش‌هایی هم دربرداشت، کیوان ساعدی، فعال سیاسی اجتماعی در اهواز درباره این آبگرفتگی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت: «تنها چند میلی‌متر بارش دوباره باعث آبگرفتگی در چندین نقطه از شهر اهواز شد. تکلیف شهرداری پر مدعای اهواز و حامیان محدودش روشن است، اما سوال اینجاست آن‌هایی که زمانی فریاد «اولویت اولویت» شان گوش فلک را کر کرده بود و با هر باران چکمه‌پوش و همراه با دوربین به میان آبگرفتگی‌ها دویده و شعار وااسفا سر می‌دادند حالا کجا هستند و چرا لال شده‌اند؟ دلیل روشن است، آن زمان منافع‌شان در فریاد بود و امروز منافع‌شان تامین است و مصلحت در سکوت.» همچنین در واکنشی دیگر موسی شاعری، شهردار سابق اهواز در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت: «سه سال است که در اهواز خبری از ورود سامانه‌های بارشی همرفتی سودانی که بارش‌های سیل آسای بالای ۷۰ میلیمتر را در چند ساعت ایجاد می‌کرد نیست، اما حالا حتی با بارش‌های کمتر از ۱۰ میلیمتر هم شاهد آبگرفتگی هستیم! اگر سامانه سودانی آمد چه می‌کنید؟ کاسبان آبگرفتگی اهواز حالا کجا هستید؟»

 وعده‌های بی‌نتیجه…
به گزارش خبرآنلاین، درحالی مردم در شهر اهواز با بارشی ۲۰ میلیمتری شاهد آبگرفتگی معابر هستند که همواره وعده‌های کوچک و بزرگ برای رفع این مشکل شنیده‌اند. از صحبت‌های محمد مخبر، معاون رئیس‌جمهور که گفته بود «در شهر اهواز کاری شده است که از این به بعد با بارش باران مردم نگران نیستند هر بارشی موجب خوشحالی مردم است و از آب گرفتگی دیگر خبری نیست.» همچنین آن‌طورکه باشگاه خبرنگاران جوان نوشته در روزهای ابتدایی دولت سیزدهم و در شهریور ۱۴۰۰ حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در اولین سفر استانی خود به استان خوزستان سفر کرد و اولین مقصد خود را بازدید از پروژه ساماندهی شبکه فاضلاب شهر اهواز قرار داد و همانجا به وزرای کشور و نیرو دستور داد تا برای جلوگیری از بروز آبگرفتگی‌های معمول فصول بارش اهواز اقدام کنند. اما با وجود گذشت دو سال از این دستور همچنان در خوزستان مردم شاهد آبگرفتگی معابر هستند.


اما یکی از کاربران در این باره نوشته است: «متاسفانه شهر اهواز سال‌ها است در موقع بارندگی در گیر چنین معضلی است، اقدامات خیلی ضعیف و قطره‌ای بوده که مثمر ثمر نبوده». کاربر دیگری گفته است: «توی این کلانشهر یه دونه جوی آب نمی‌بینی. جوی آب نخواستیم، یه چیزی که آب رو هدایت کنه به کانالی و کانال هدایت بشه به سمتی نیست آقا نیست. چون مدیریت نیست وجدان نیست». دیگری نوشت: «باید مردم اهواز کمپین اعتراضی نسبت به فاضلاب شهری تشکیل بدن و این اعتراض رو به گوش مسئولان کشوری برسونن».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «چرا یکی پیدا نمیشه که مدیریت آب و فاضلاب استان را مواخذه کنه. هزار بار زنگ میزنیم ۱۲۲ حتی به محل مراجعه نمیکنن. چون میدونن هیچکس کاریشون نداره».