آفتاب یزد- گروه شبکه: یکی از باغ‌وحش‌هایی که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد است، باغ‌وحشی که حیوانات در آن در آرامش نیستند و وضعیت اسفناکی دارند. اثبات این ادعا هم تصاویری است که هر از گاهی از حیوانات این باغ‌وحش در فضای مجازی منتشر و خبرساز می‌شود. به تازگی […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: یکی از باغ‌وحش‌هایی که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد است، باغ‌وحشی که حیوانات در آن در آرامش نیستند و وضعیت اسفناکی دارند. اثبات این ادعا هم تصاویری است که هر از گاهی از حیوانات این باغ‌وحش در فضای مجازی منتشر و خبرساز می‌شود. به تازگی نیز تصویری از یک شیر نر در باغ‌وحش مشهد در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد با پیکری لاغر و دنده‌های بیرون‌زده روی زمین دراز کشیده است. این تصویر ناراحت‌کننده با عبارت‌هایی نظیر «مگه شیر، سلطان جنگل نبود؟!» یا «اگه شما هم غذا نخوری این شکلی می‌شی دیگه»، در حال دست به دست شدن است. از سوی دیگر انتشار تصویر این شیر لاغر و بی‌جان در شبکه‌های اجتماعی باعث شده دوباره بحث بی‌توجهی به حیوانات در باغ‌وحش مشهد، سوءتغذیه وعدم رسیدگی مطلوب به آن‌ها، در فضای مجازی و رسانه‌ها بالا بگیرد. البته مسئولان این باغ‌وحش نظر دیگری دارند. مثلا مدیر باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد می‌گوید که شیر باغ‌وحش در سلامت کامل به سر می‌برد و فقط مقداری کسالت دارد.
از سوی دیگر علی رضا بنی اسدی، کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفته است: حیوانات نیز مانند انسان‌ها دارای تیپ‌های بدنی هستند؛ این شیر بیمار نیز دارای تیپ بدنی لاغر و البته مبتلا به انگل است که به صورت طبیعی موجب کاهش وزن و نمایان شدن بیشتر لاغری‌اش شده است. به گزارش ایرنا، بنی اسدی گفت: شیر نر باغ‌وحش مشهد که عکس آن در شبکه‌های اجتماعی با ظاهری لاغر نشان داده شده، دچار سوءتغذیه نیست، بلکه تحت درمان بیماری انگلی با آنتی بیوتیک است و سایر حیوانات باغ‌وحش در سلامت و سطح مطلوبی از تغذیه قرار دارند. کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درخصوص چرایی ابتلا به بیماری انگلی این شیر هم گفت: در شرایط افزایش دمای هوا و محیط زیست، ابتلای حیوانات به بیماری‌های انگلی، وجود حشرات و بیماری‌های مرتبط با آن‌ها امری دور از ذهن نیست، اما در کنترل‌ها و نظارت‌های انجام شده، موارد غیربهداشتی، آلودگی یا سوءتغذیه برای این شیر مشاهده نشده است. بنی اسدی با بیان اینکه وضعیت مشاهده شده شیر باغ‌وحش مشهد به هیچ وجه ناشی از سوءتغذیه نیست، تاکید کرد: تشخیص بیماری انگلی در این شیر و آغاز درمان از سه هفته پیش انجام شده و طی این مدت تاکنون دو دوره درمان ضدانگلی برای این حیوان ثبت شده است. وی با توجه به اینکه هر دوره درمان ضدانگلی باید با ۱۰ روز فاصله باشد و سپس با نمونه‌گیری خون، وضعیت شیر از نظر بیماری دوباره سنجش شود، گفت: سومین دوره نمونه‌گیری این قلاده شیر به زودی با رسیدن جواب آزمایش خون در صورت نیاز انجام خواهد شد.

 واکنش کاربران
البته این اولین بار نیست که چنین تصاویر تلخی از باغ‌وحش مشهد منتشر می‌شود. چندی پیش نیز تصاویری از باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد منتشر شده بود که نشان می‌داد برای لاک پشت نگون‌بخت این باغ‌وحش امکانی مهیا نشده تا بیرون آب استراحت کند و متاسفانه لاکش تغییر شکل داده است. حالا تصویر این شیر نحیف با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است. کاربرانی در این باره نوشته اند: «وضعیت شیر باغ‌وحش مشهد نیاز به هیچ توضیحی نداره فقط اگر بچه تون رو بردین باغ‌وحش و ازتون پرسید مگه شیر سلطان جنگل نبود؟ قوی نبود؟ بهش بگین اگه تو هم غذا نخوری این شکلی میشی! کاش سازمان محیط‌زیست، باغ‌وحش مشهد رو تعطیل کنه»، «این شیر اگر تو آفریقا وسط جزیره آدم خورها هم زندگی می‌کرد به این روز نمی‌افتاد!».