آفتاب یزد: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران پیش از عزیمت به عراق، طی مصاحبه‌ای در فرودگاه مهرآباد تهران، با اشاره به اهداف این سفر، اظهار کرد: تعمیق و توسعه همه‌جانبه مراودات و ارتباطات با همه کشور‌های دوست بویژه همسایگان، از جمله سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است؛ این مراودات و […]

آفتاب یزد: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران پیش از عزیمت به عراق، طی مصاحبه‌ای در فرودگاه مهرآباد تهران، با اشاره به اهداف این سفر، اظهار کرد: تعمیق و توسعه همه‌جانبه مراودات و ارتباطات با همه کشور‌های دوست بویژه همسایگان، از جمله سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است؛ این مراودات و ارتباطات شامل طیف متنوعی از مسائل اعم از سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و قضائی می‌شود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به گستره وسیع مراودات و ارتباطات حقوقی و قضائی فی‌مابین ایران و عراق، گفت: ایران و عراق مراودات و ارتباطات سطح بالا و پرحجمی در حوزه مسائل حقوقی و قضائی دارند و رفت‌وآمد‌های هیئت‌های طرفین در این خصوص، گواهی بر این موضوع است؛ در سال ۱۴۰۲، تعداد قابل توجهی از هیئت‌ها میان دو کشور در تردد بودند و توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهمی در حوزه مسائل حقوقی قضائی میان ایران و عراق در خلال این رفت‌وآمد‌ها منعقد شده است. رئیس دستگاه قضا ضمن اشاره به سفر اردیبهشت ماه سال جاریِ رئیس شورای‌عالی قضائی عراق به ایران، بیان داشت: در جریان سفر اردیبهشت ماه رئیس شورای‌عالی قضائی عراق به ایران، یادداشت‌های تفاهمی میان دو طرف به امضا رسید و کمیته‌های مشترکی فی‌مابین ایران و عراق در خصوص موضوعات مختلف و مسائل مبتلابه تشکیل شد.


رئیس عدلیه افزود: در جریان سفر فوق‌الذکر، رئیس شورای‌عالی قضائی عراق از من برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورد تا رایزنی‌ها و ارتباطات دو کشور پیرامون مسائل دوجانبه حقوقی و قضائی و همچنین مسائل منطقه‌ای و جهانی در این حوزه، استمرار و
گسترش یابد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: به طور واضح، یکی از مسائل مورد پیگیری در جریان سفر به عراق، مقوله مربوط به تروریسم و ترویست‌هاست که در این خصوص کمیته مشترکی میان ایران و عراق تشکیل شده است.
رئیس قوه قضائیه بیان داشت: همچنین روند رسیدگی به پرونده جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد که به ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمان این سرداران محور مقاومت انجامید، مورد پیگیری خواهد بود.
رئیس دستگاه قضا گفت: یکی از مسائلی که مطمح‌نظر ما قرار دارد، انجام اقدام مؤثر علیه رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی است که بر حجم و گستره جنایات خود علیه مردم مظلوم و مقاوم غزه افزوده است و امیدواریم که بتوانیم به همراه سایر کشور‌های اسلامی، در این زمینه اقدام مؤثری را داشته باشیم.
شایان ذکر است، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران، دیروز در پاسخ به دعوت رسمی «فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضائی عراق، در صدر یک هیئت عالی‌رتبه قضائی به عراق سفر ‎کرد.
در جریان این سفر، برنامه‌های کاری ویژه‌ای به منظور تقویت هر چه بیشتر مناسبات حقوقی و قضائی ایران و عراق، صورت خواهد پذیرفت. دیدار با ایرانیان مقیم عراق، مذاکره و رایزنی با مقامات قضائی عراق، پیگیری ویژه اقدامات دستگاه قضائی عراق پیرامون روند رسیدگی به پرونده ترور سرداران محور مقاومت شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی‌المهندس» و همرزمانشان به دست اشرار آمریکایی در فرودگاه بغداد، تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک قضائی برای مقابله با تروریسم و ملاقات با مقامات سیاسی دولت عراق از جمله «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر، از جمله برنامه‌های کاری سفر رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از استقبال رسمی مقامات شورای عالی قضائی عراق در فرودگاه بغداد، در یادمان محل شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان شهید آن‌ها در مسیر فرودگاه بغداد حضور یافت و به مقام شامخ این شهیدان والامقام ادای احترام کرد.
رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران سپس طی سخنانی در جمع خبرنگاران عراقی و ایرانیِ حاضر در یادمان محل شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان شهید آن‌ها گفت: این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است.
رئیس دستگاه قضا گفت: چه کسانی در جنایتِ به شهادت رساندن شهید سلیمانی و شهید المهندس، دو سردار بزرگ و دو مجاهد اسلام و یاران و همرزمان آنها، نقش داشتند؟ جرم این شهیدان چه بود که اینگونه به شهادت رسیدند و قطعه قطعه شدند؟
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: سرداران عزیز سلیمانی و المهندس و همراهان و همرزمان آن‌ها برای مبارزه با تروریسم و دفاع از اسلام، کشور و ملت‌های مظلوم به شهادت رسیدند؛ آن‌ها عمر خود را در راه مبارزه با مستکبرین و خدمت به مردم و کشور صرف کردند و امروز نزد خداوند متعال زنده هستند و روزی می‌خورند.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: از خداوند بزرگ مسألت داریم به همه ما توفیق دهد که در راه دفاع از اسلام و خدمت به مسلمین و مقابله با مستکبرین خدمت کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی از مسائل مورد پیگیری در جریان سفر به عراق، مقوله مربوط به تروریسم و ترویست‌هاست و در همین راستا، روند رسیدگی به پرونده جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد که به ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمان این سرداران محور مقاومت انجامید، مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به همراه هیئت بلندپایه مقامات قضائی کشورمان در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان رئیس شورای عالی قضائی عراق، بعد از ظهر دیروز (سه‌شنبه ۲۴ بهمن) وارد بغداد پایتخت کشور عراق شد و مورد استقبال رسمی «قاضی زیون» معاون اول شورای عالی قضائی عراق و سایر مقامات عالی قضائی این کشور قرار گرفت. رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه، سپس در یادمان محل شهادت سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، «حاج ابومهدی المهندس» و همرزمانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد حضور یافتند و یاد و خاطره این شهیدان عزیز را گرامی داشتند.
شهید سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» به همراه ۸ نفر دیگر از همرزمان‌شان بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد، در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا و با شلیک راکت از پهپاد‌های ارتش این کشور به شهادت رسیدند.
در جریان سفر رئیس قوه قضائیه و مقامات قضائی عالیرتبه کشورمان به عراق، برنامه‌های کاری ویژه‌ای به منظور تقویت هر چه بیشتر مناسبات حقوقی و قضائی ایران و عراق، صورت خواهد پذیرفت. دیدار با ایرانیان مقیم عراق، مذاکره و رایزنی با مقامات قضائی عراق، پیگیری ویژه اقدامات دستگاه قضائی عراق پیرامون روند رسیدگی به پرونده ترور سرداران محور مقاومت شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همرزمانشان به دست اشرار آمریکایی در فرودگاه بغداد، تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک قضائی برای مقابله با تروریسم و ملاقات با مقامات سیاسی دولت عراق از جمله «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر، از جمله برنامه‌های کاری سفر رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق است.
گفتنی است در جریان این سفر، «صارمی» رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه، «رحیمی» وزیر دادگستری، «غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین «داودی مازندرانی» رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات، حجت‌الاسلام والمسلمین «عبداللهی» رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، «سراج» معاون سیاسی دستگاه قضا، «شاهرخیان» معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه، «علی‌بک» مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه و «رشیدی» دادیار دادسرای دیوان‌عالی کشور و مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی، حقوقی و قضائی، رئیس قوه قضائیه را همراهی می‌کنند.