آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به نشست آتی شورای امنیت که قرار است ۲۷ آذر ماه برگزار شود با مهم ارزیابی کردن آن اظهار داشت:«غربی‌ها در پی فراهم آوردن بهانه‌ای هرچند واهی هستند تا به ایران هشداری جدی بدهند و این می‌تواند شروعی برای ادامه […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به نشست آتی شورای امنیت که قرار است ۲۷ آذر ماه برگزار شود با مهم ارزیابی کردن آن اظهار داشت:«غربی‌ها در پی فراهم آوردن بهانه‌ای هرچند واهی هستند تا به ایران هشداری جدی بدهند و این می‌تواند شروعی برای ادامه ی فشارها بر ایران باشد!»
عبدالرضا فرجی راد می‌افزاید: تفاوت این نشست(۲۷ آذر) با نشست قبلی(۱۵ تیرماه سال جاری) در این است که، گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی(گروسی) به شورای امنیت، تلفیقی از گزارش مثبت و منفی بود یعنی در آن گزارش اگرچه به عدم همکاری ایران در باره ی دو سایت مورد پرسش آژانس اشاره شده بود اما از پایبندی ایران به باقی ماندن در غنی‌سازی ۶۰ درصدی نیز تأکید شده بود اما مصاحبه‌ها و گزارش‌های اخیر آژانس و گروسی که قطعاً با چراغ سبز اروپایی‌ها تنظیم شده بود حاوی نکاتی منفی است و موضع‌گیری سه کشور اروپایی
در این باره نیز مزید بر علت می‌تواند تلقی شود.

شورای امنیت جدیدترین گزارش اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را بررسی می‌کند
شورای امنیت سازمان ملل در اواخر آذرماه گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و اجرای برجام را بررسی می‌کند. به گزارش ایسنا، اکوادور که در ماه دسامبر (ماه جاری میلادی) ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد اعلام کرد که شورا در نشست روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذرماه) گزارش دبیرکل سازمان ملل در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ مورخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای ایران را تائید کرد، بررسی
خواهد کرد. بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی security council report، شورا همچنین گزارش‌هایی را از ونسا فرایزر، سفیر و نماینده مالت در سازمان ملل و تسهیل‌کننده اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین کمیسیون مشترک که برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل شد و شامل طرف‌های فعلی توافق است؛ چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران دریافت خواهد کرد. علاوه‌براین، انتظار می‌رود که رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل در امور سیاسی و صلح، فرایزر و نماینده اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک به شورای امنیت اطلاعاتی ارائه دهند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ هر شش ماه یک‌بار گزارشی را در رابطه با روند اجرای آن در نشست عادی شورای امنیت ارائه می‌دهد که اعضا این گزارش را مورد بررسی قرار می‌دهند. گزارش قبلی دبیرکل درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در ماه ژوئیه (۱۵ تیرماه) ارائه شده بود.

 

آمریکا تا اطلاع ثانوی سرگرم مخمصه ی رژیم صهیونیستی است
این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک در ادامه با اشاره به آن چه در خبر برپایی نشست در ۲۷ آذر آمده به آفتاب یزد گفت: آمریکا تا اطلاع ثانوی سرگرم مخمصه ی رژیم صهیونیستی است و ترجیح می‌دهد اروپایی‌ها به این مسئله بپردازند.
فرجی راد می‌گوید: موضع گیری‌های مدیرکل آژانس، پاسخ‌های ایران و دست گذاشتن بر چند نکته(مجبور نیستیم به هر سؤالی پاسخ بدهیم، هر کارشناسی به خصوص کارشناسان آلمانی و انگلیسی که مدت‌ها حضور نداشته‌اند را نمی‌پذیریم و از بین صد نفری که اسامی آن‌ها اعلام شده، کارشناسان خود را انتخاب کنید) شرایط را با شرایطی که بر نشست قبلی حاکم بود متفاوت کرده است.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این که غربی‌ها می‌خواهند ایران در مسیر فعلی حرکت کند اما همکاری‌های بیشتری نیز داشته باشد اظهار داشت: هرچند بعید می‌دانم در نشست عادی شورای امنیت تصمیم خاصی اتخاذ شود اما در مجموع این نشست را باید مهم دانست زیرا خودِ این نشست، گزارش‌ها و رویکردی که غرب در نظر دارد بر اساس آن تصمیم‌گیری کند مشخص خواهد شد.

اظهارات وزیر صهیونیستی و تهدید اتمی ایران و غزه
عبدالرضا فرجی راد در بخش دیگری از گفتگوی خود با آفتاب یزد خاطرنشان می‌کند: اظهارات وزیر صهیونیستی و تهدید علنی ایران و غزه به حملات هسته‌ای باعث خواهد شد تا ایران بتواند
بهره برداری‌های خود را به انجام برساند اما نگاه و قضاوت غربی‌ها در مسائل مرتبط با ایران حتماً ناعادلانه خواهد بود کما این که در حملاتی که اسرائیلی‌ها به باریکه ی غزه داشته اند، جامعه ی جهانی در تلاش است تا جنایت‌های تل آویو را نادیده بگیرد فلذا معلوم است اگرچه ایران حتماً به تهدیدهای صورت پذیرفته از سوی مقامات صهیونیستی استناد خواهد کرد اما غرب متاسفانه با خوی استکباری به این گونه مسائل اهمیتی نخواهد داد و راه خود را خواهد رفت.
فرجی راد تأکید می‌کند: موضوع حضور کشوری در منطقه با بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای و تهدید جدی ایران حتماً دستاویز خوبی است و می‌تواند باعث شود تا ایران حداقل از بُعد تبلیغاتی، جوی ایجاد کند که خواهان خلع سلاح اتمی رژیم صهیونیستی یا اجبار به پذیرفتن قوانین هسته‌ای در نظام بین‌الملل را به یک مطالبه جدی تبدیل کند.

پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه
این دیپلمات سابق در واکنش به این پرسش که؛ اگر ایران در نشست آتی با دست گذاشتن بر تهدید شدن ِ اتمی از سوی مقامات اسرائیلی خاطرنشان کند قصدی برای ساخت سلاح اتمی نداریم اما اگر این تهدیدها تکرار شود تصمیمات جدیدی خواهیم گرفت، می‌گوید: ایران بارها اعلام کرده و به جامعه ی جهانی متعهد شده است که هیچ تصمیمی مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای ندارد و همین مسئله یعنی ایران همچنان بر همان تعهد بین‌المللی باقی است منتها در گفته‌ها و پیگیری‌های حقوقی می‌تواند فشار وارد آورد ضمن آن که در پاسخ دادن‌ها و صدور بیانیه‌ها می‌تواند بهتر و صریح‌تر اعلام موضع کند.

تعیین جانشین برای نتانیاهو؟ تردید نکنید!
فرجی راد در بخش پایانی گفتگوی خود با آفتاب یزد و در واکنش به این مسئله که؛ گفته شده آمریکایی‌ها حتی فرد جانشین نتانیاهو را انتخاب کرده‌اند گفت: تردید نکنید آمریکا برای فرد جانشین «نتانیاهو» تصمیماتی گرفته است که به محض فروکش کردن بحران در غزه دست به کار خواهد شد. فرجی راد که پیشتر نیز در گفتگو با آفتاب یزد به این مسئله اشاره کرده بود می‌افزاید: اساساً آمریکایی‌ها و کلاً غربی‌ها به دنبال دو دولت در یک کشور هستند و همین مسئله مؤید این واقعیت است که کاخ سفید علاقه‌ای به ادامه ی حضور نتانیاهو در صحنه ی سیاسی اسرائیل ندارد.
وی تأکید می‌کند: وضعیت در سرزمین‌های اشغالی اصلاً به نفع رژیم صهیونیستی نیست و حتی اگر تصمیم آمریکایی‌ها نیز بر کنار گذاشتن نتانیاهو نباشد جامعه ی اسرائیل دیگر پذیرای نتانیاهو نخواهد بود یعنی به محض خاتمه ی درگیری‌ها و فروکش کردن بحران در سرزمین‌های اشغالی، فارغ از نتیجه، مقدمات سقوط نتانیاهو و دولت او فراهم خواهد شد.
وی در پایان یادآور می‌شود: ادامه ی جنگ در غرب آسیا بیش از همه به نفع روسیه است و واشنگتن از این مسئله اصلاً خشنود نیست ضمن آن که تحولاتی در شرق اروپا در شُرُف وقوع است که نگرانی غربی‌ها را افزایش داده است و آن احتمال دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین است؛ مسئله‌ای که ذهن اروپا و آمریکا را به شدت درگیر کرده است.