آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: در روزی که ۶۱ نماینده غیبت داشتند و سه نماینده نیز علی رغم حضور، به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ رأی ندادند(نه موافق، نه مخالف و نه حتی ممتنع)، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد و انتظار می‌رفت، مجلس شورای اسلامی با آرائی شکننده و با تکرار ادعاهای قبلی به این لایحه رأی […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: در روزی که ۶۱ نماینده غیبت داشتند و سه نماینده نیز علی رغم حضور، به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ رأی ندادند(نه موافق، نه مخالف و
نه حتی ممتنع)، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد و انتظار می‌رفت، مجلس شورای اسلامی با آرائی شکننده و با تکرار ادعاهای قبلی به این لایحه رأی مثبت دادند تا چانه زنی‌های بیشتر در هنگامی که جزئی‌تر به بودجه ورود پیدا می‌کنند را در دستور کار قرار دهند.
اگرچه تعداد مخالفان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ به نصف تقلیل پیدا کرد
(۱۲۷ به ۶۰) اما تعداد موافقان دو برابر نشد (۹۱ به ۱۵۴) و این یعنی، برخی از مخالفان لایحه بودجه ترجیح دادند در روز رأی‌گیری غیبت داشته باشند!؟
بر اساس آماری قابل تأمل؛ کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ طی یک بازه زمانی ۱۰ روزه
دو بار به رأی گذاشته شد؛ دور اول از مجموع ۲۸۳ نماینده، ۲۳۵ نفر حاضر بودند،
۴۸ نفر غیبت داشتند، ۷ نماینده در عین حضور در مجلس رأی ندادند، ۹۱ نفر رای موافق، ۱۲۷ نماینده رای مخالف و ۱۰ نماینده رای ممتنع دادند. دور دوم از مجموع ۲۸۳ نماینده،
۲۲۲ نماینده حاضر بودند، ۶۴ نماینده غیبت داشتند، ۳ نماینده در عین حضور در مجلس رأی ندادند، ۱۵۴ نفر رای موافق، ۶۰ نماینده رای مخالف و ۵ نماینده رای ممتنع دادند. نکته قابل تأمل این که، تعداد نمایندگان غایب در روزی که کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد نسبت به روزی که رد شد ۵۰ درصد افزایش داشت
(۴۸ به ۶۴) و این یعنی به طور متوسط برای ۲۰ درصد نمایندگان مجلس یازدهم
رد یا تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ هیچ اهمیتی نداشته است !

توضیحات قالیباف درباره روند بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره روند رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در مجلس پرداخت. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به بیان توضیحاتی درباره زمان‌بندی رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس پرداخت و گفت: طبق ماده ۱۸۲ از امروز نمایندگان به مدت ۵ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را در سیستم ثبت کنند و کمیسیون‌های تخصصی نیز ۵ روز فرصت بررسی و ارجاع این پیشنهادات را به کمیسیون تلفیق دارند. کمیسیون تلفیق نیز ۱۰ روز فرصت بارگذاری گزارش خود را دارد و بعد از آن نیز نمایندگان
۳ روز فرصت دارند تا نظر خود را درباره این گزارش ثبت کنند.وی همچنین در پاسخ به تذکر یکی از نماینده‌های مجلس درباره بلاتکلیفی مصوبه مجلس درباره برنامه هفتم و پایان زمان برنامه ششم تا پایان سال اظهار کرد: گرچه برنامه هفتم هنوز تبدیل به قانون نشده است ولی در شورای نگهبان در حال طی کردن مسیر خود است و جهت‌گیری‌ها و تصمیمات ما باید در مسیر برنامه هفتم باشد. از سوی دیگر نیز سیاست‌های کلان ابلاغ شده است. رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ان شاءالله تا زمانی که بخواهیم بودجه را در مجلس رسیدگی کنیم، برنامه هفتم توسعه
به قانون تبدیل و ابلاغ شده است.

نگاهی به روند بررسی و تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳
نمایندگان مجلس چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲، اصلاحیه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را در دستور کار خود قرار دادند و در نهایت با آن موافقت کردند. به گزارش ایسنا، مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف بررسی مجدد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی نمایندگان را در دستور کار داشت؛ چرا که در جلسه علنی روز ۲۱ آذر کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب مجلس نرسید و دولت دوشنبه ۲۷ آذر لایحه اصلاحیه را تقدیم مجلس کرد.
رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: با اصلاحاتی که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ انجام داده است منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده به میزان یک واحد درصد در سال آیند اجرایی خواهد شد. محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: با توجه به افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف ۹۰ درصد شاغلین در طی سه سال و در سال اول ۴۰درصد منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در اصلاحیه پیش‌بینی شده است.

مخالفان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳
ـ مهدی اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با افزایش مالیات بر ارزش افزوده صرفا بار گرانی در جامعه به همراه داشته و هدف ما را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان محقق نمی‌کند.
ـ البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور با بیان اینکه «سیاست‌های ابلاغی مبتنی بر مهار تورم بود اما مشخص نیست که کجای لایحه دولت این سیاست‌ها دیده شده است»، عنوان کرد: دولت مردم و بازنشستگان را در مقابل مجلس قرار داده است؛ اگر در مجلس به یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده رای داده شود، تورم افزایش می‌یابد و اگر رای داده نشود، جامعه بازنشستگان در مقابل مجلس قرار می‌گیرند.
ـ حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ لایحه دولت در برنامه هفتم و نه مصوبات مجلس در برنامه هفتم تنظیم شده است.
ـ مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ هم با طرح پرسش‌هایی در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: آیا افزایش ۱۸ درصدی متوسط حقوق کارکنان و بازنشستگان متناسب با تورم دیده شده و معافیت سالانه حقوق و دستمزد متناسب با تورم در کشور است؟
ـ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مخالفت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یعنی ما دست در جیب مردم کرده و از یک جیب آنها پول برداشته و به جیب دیگر آنها پول بریزیم.
ـ حسین محمدصالحی یکی از اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراها یکی دیگر
از مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۳ بود که افزایش یک درصدی ارزش افزوده را به معنای افزایش چندین درصدی قیمت کالا و خدمات و راندن اقتصاد کشور به سوی گردنه‌های دشوار و صعب‌العبور دانست و گفت: سازمان برنامه و بودجه برای افزایش درآمدهای دولت راه جدیدی کشف نکرده است؛ بلکه مردم را در مقابل مردم قرار داده و برای پرداخت حقوق بخشی از مردم در جیب سایر مردم دست کرده است.
ـ ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه با تاکید بر اینکه باید در بودجه بحث برنج نیز دیده شود، تصریح کرد: جای سوال است که چرا دولت به حوزه برنج توجهی نمی‌کند و آقای منظور باید به این سوال پاسخ دهد که چرا تنها دولت به حوزه گندم ورود پیدا کرده اما نگاهی به حوزه برنج ندارد در حالی که ۱۵۰ همت برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته‌اند اما تنها با در نظر گرفتن ۳۰ همت برای حوزه برنج می‌توان بسیاری از مشکلات این حوزه را حل کرد. بسیاری از نمایندگان شمال کشور بحث برنج را دنبال کرده‌اند و ما خواستاریم که در بودجه بحث برنج نیز دیده شود.
ـ غنی نظری از اعضای کمیسیون اقتصادی هم با اشاره به اینکه دولت ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهی دارد و باید مطالبات بازنشستگان از این محل جبران شود اما این موضوع در بودجه دیده نشده است، افزود: باید برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از منابع صندوق‌ها استفاده شود نه اینکه با افزایش مالیات بر ارزش افزوده از جیب شاغل‌ها برداریم و به جیب بازنشستگان بگذاریم.
ـ محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن هم با طرح این پرسش که از جیب بازنشستگان گرفتن و به خودشان بازگرداندن چه حسنی دارد؟ ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده را از خود بازنشستگان می‌گیریم و بعداً به خودشان پس می‌دهیم؛ این اتفاق رخ ندهد، بهتر است.
ـ یوسف داودی نماینده سراب از دیگر مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۳ بود که گفت: روح لایحه بودجه خلاف برنامه هفتم توسعه است؛ دولت در لایحه برنامه هفتم به دنبال افزایش پلکانی مالیات بر ارزش افزوده بود که مجلس با آن مخالفت کرد حالا دولت در لایحه بودجه خواستار افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده شده است. با این بودجه ارزش پول ملی کشور افت کرده و باعث ایجاد بحران‌های اجتماعی خواهد شد.

موافقان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳
ـ احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه و وابستگی بودجه به نفت دو مولفه مهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ است.
ـ فتح‌الله توسلی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در موافقت با تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تاکید کرد: به طور کلی می‌توان گفت که عدالت محوری نسبی در تخصیص و توزیع منابع را در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور مشاهده می‌کنیم.
ـ رحمت‌الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کاهش قابل ملاحظه کسری تراز عملیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و تحکیم بنیان خانواده از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ است.
ـ محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت:
در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، دولت به نظر مجلس به خوبی توجه کرده است؛ بنابراین حقوق بازنشستگان عزیز بر اساس مصوبه برنامه هفتم طی ۳ سال به همسان‌سازی ۹۰ درصدی می‌رسد.
ـ جعفر قادری عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه تلاش دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ جبران کسری تراز عملیاتی است، افزود: اگر دولت درآمدهای نفتی را بیشتر از این پیش‌بینی می‌کرد این همه اعتراض نسبت به لایحه وجود نداشت
حال اینکه دولت واقع بینانه بودجه را تدوین کرده است.
ـ سلمان ذاکر از اعضای کمیسیون اجتماعی هم در موافقت با این لایحه، ایجاد منابع پایدار و جدید برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را از نقاط قوت لایحه اصلاحیه بودجه دانست و گفت: برای این موضوع حدود ۱۰۰ همت منابع درنظر گرفته شده است البته که برخی خرده می‌گیرند این اعتبارات تورم‌زا خواهد بود.
ـ سید محمد پاک مهر نماینده مردم بجنورد با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز این بودجه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است که سیاست محوری نظام می‌باشد، افزود: از نظر بنده نه تنها این بودجه تورم‌زا نیست بلکه یک بودجه ضد تورمی است.
ـ مهدی طغیانی از دیگر اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ در موافقت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود، اتفاقا دولت منابع پایداری را برای آن پیش‌بینی کرده است. این منابع دو ویژگی دارد یک اینکه واقعی بوده و دوم این‌که پایدار است.
ـ شمس الدین حسینی از دیگر اعضای کمیسیون تلفیق به عنوان موافق کلیات این لایحه، احکام بودجه ۱۴۰۳ را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اینکه دولت درآمدها را ۴۲ درصد رشد داده و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را ۱۲ درصد کاهش داده به این معناست که به سمت اصلاح ساختار بودجه حرکت می‌کند.