آفتاب یزد – گروه فرهنگی: مراسم رونمایی و اکران افتتاحیه فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان شامگاه چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در پردیس سینمایی خلیج فارس یزد برگزار شد. در این مراسم که هم‌زمان با آغاز به کار پردیس سینمایی خلیج‌فارس برگزار شد جمعی از مسئولان استانی از جمله مهران فاطمی استاندار یزد، […]

آفتاب یزد – گروه فرهنگی: مراسم رونمایی و اکران افتتاحیه فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان شامگاه چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در پردیس سینمایی خلیج فارس یزد برگزار شد. در این مراسم که هم‌زمان با آغاز به کار پردیس سینمایی خلیج‌فارس برگزار شد جمعی از مسئولان استانی از جمله مهران فاطمی استاندار یزد، احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مصطفی زارع‌زاده رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری حسام سالکی رئیس حوزه هنری، مجید هاشمی رئیس انجمن جوان سینمای یزد و هنرمندانی همچون سید عبدالعظیم پویا، حسین مسرت، علی نادری، عبدالحمید بقاییان، محمدرضا بحری، سعید شهریار و … و برخی عوامل فیلم حضور داشتند.

 «ایساتیس» را برای شناساندن یزد به دنیا ساختم
در آیین افتتاح فیلم «ایساتیس» علیرضا دهقان کارگردان این فیلم ضمن تشکر و خوشامدگویی به حاضران گفت: «ایساتیس» را با عشق ساختیم و قطعاً مردم با دیدن این اثر از داشته‌های یزد احساس غرور خواهند کرد و به یزد و یزدی بودن خودمان افتخار می‌کنیم. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تأثیر سینما در دنیا اشاره کرد و گفت: در این زمانه قدرت سینما و فیلم انکارناپذیر است. نمونه آن هزینه‌هایی است که برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته و در نهایت دریاچه خشک شد شاید اگر کار رسانه‌ای در خصوص آن انجام می‌شد می‌توانست کمکی بکند. در مقابل زمانی که نزدیک به اعلام مرگ قنات زارچ بود، مستندی به نام اوسیا را با تمام سختی‌ها کلید زدیم. فیلم را از بخشداری زارچ تا یونسکو فرستادم تا به همه بگویم این بزرگ‌ترین میراث زیرزمینی ماست و خوشبختانه قنات زارچ نجات یافت. من فقط نقش کوچکی در شناساندن این مشکل داشتم. ایساتیس را هم با همین رویکرد برای شناساندن یزد به دنیا ساختم. دهقان در پایان از همه همشهریانش درخواست کرد به تماشای فیلمی که بخشی از تاریخ، هنر و اقلیم یزد است، بنشینند. راحیل صحرایی تهیه‌کننده «ایساتیس» نیز با تأکید بر اینکه در ضمن پژوهش این مستند با نجابت و صبوری مردم یزد آشنا شدیم، گفت: ما ایساتیس را با عشق ساختیم و آن را به صبوری و نجابت مردم یزد تقدیم می‌کنیم.

 «ایساتیس» مسیری برای شناساندن فرهنگ یزد است
استاندار یزد نیز با اشاره به اینکه ایساتیس مستندی بسیار غنی و فاخر است که هویت‌ها و اصالت‌های غنی یزد عزیز را به جهان معرفی می‌کند افزود: در سند یزد نوین نیز ما به دنبال این هستیم که یزد عزیز برای بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان شناخته شده باشد و مستند ایساتیس که با عشق و علاقه ساخته شده، مسیری است تا اصالت‌ها و فرهنگ غنی یزد معرفی شود. مهران فاطمی اظهار داشت: معرفی ظرفیت‌ها و داشته‌های شهر میراث جهانی یزد و شهرستان‌های استان مغفول واقع شده و هر کاری در این زمینه انجام شود قابل‌تقدیر است.

 اکران «ایساتیس» اتفاق مبارکی برای هنر یزد است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم گفت: مستند سینمایی «ایساتیس» از امروز با افتخار در یزد اکران شد و این اتفاق بسیار بزرگ و مبارک در هنر یزد رقم خورد. احسان عابدی با اشاره به اینکه مستند «ایساتیس» بسیار ظریف و لطیف نسبت به معرفی یزد از زبان عناصر چهارگانه اقدام کرده گفت: کارگردان این مستند به ریشه‌های تاریخی و هویتی استان یزد پرداخته و اکنون وظیفه ماست که برای ترویج و دیده‌شدن بیشتر این مستند فاخر حمایت داشته باشیم.

 مدیران ارشد استان باید «ایساتیس» را ببینند
حسین مسرت پژوهشگر و یزد شناس پس از به تماشا نشستن ایساتیس ضمن تقدیر از عوامل فیلم گفت: «ایساتیس» به مهم‌ترین مسئله یزد، مسئله آب پرداخته، این موضوعی است که حیات و پیشینه این دیار بستگی به وجود آن دارد. ما اگر قدر آب را بدانیم می‌توانیم این دیار کهن را پاسداری کنیم. علیرضا دهقان با دانش و پژوهش‌های چندین ساله دست روی موضوعی گذاشتند که نه‌تنها مسئله یزد بلکه مسئله تمام کشور است. امیدوارم مردم یزد و مدیران ارشد استان این فیلم را ببینند.عبدالحمید بقائیان از هنرمندان پیش‌کسوت یزد نیز درباره ایساتیس گفت: کار بسیار زیبایی بود و مرا به یاد مستند باد صبا ساخته لاموریس انداخت. ایساتیس بسیار حرفه‌ای و دقیق ساخته شده بود. امیدوارم علیرضا دهقان در کارهای آینده نیز به همین روال فعالیت کند.
گفتنی است ایساتیس بهمن و اسفندماه سال جاری هر روز ساعت ۱۸ در پردیس سینمایی مجتمع خلیج فارس به نمایش در می آید علاقه مندان می توانند بلیت را از گیشه سینما خلیج فارس و
سامانه های سینما تیک و گیشه ۷ تهیه کنند.