آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به شرایط بسیار پیچیده ی منطقه به آفتاب یزد گفت:«طی ۷۵ سال گذشته، خاورمیانه هیچگاه تا این اندازه دچار تنش‌های اینچنینی نبوده و سطح تنش در سخت‌ترین شرایط نیز به اندازه این دوران بالا نبوده است.» علی بیگدلی […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به شرایط بسیار پیچیده ی منطقه به آفتاب یزد گفت:«طی ۷۵ سال گذشته، خاورمیانه هیچگاه تا این اندازه دچار تنش‌های اینچنینی نبوده و سطح تنش در سخت‌ترین شرایط نیز به اندازه این دوران بالا نبوده است.»
علی بیگدلی با تأکید بر این موضوع که، حرکت اسرائیل از غزه به سمت لبنان نشان می‌دهد که این کشور در تلاش است تا جبهه ی دوم جنگ در خاورمیانه را باز کند افزود: «در چنین شرایطی، هر کشوری که دچار
سوء محاسبه شود قطعاً هزینه‌های بسیار سنگینی به کشور خود تحمیل خواهد کرد.»
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده؛ خواهان جنگ و گسترش جنگ در منطقه نیست پازل‌ها به گونه‌ای چیده شده که هر اشتباه محاسباتی می‌تواند اقداماتی ناخواسته و پرهزینه را به دنبال داشته باشد.

گفتگو و دیپلماسی با اروپایی ها؛ کم هزینه و نتیجه بخش
علی بیگدلی تأکید کرد: همواره گفته ام؛ بین ایران و آمریکا باید مذاکراتی صورت پذیرد اما در شرایط فعلی چنین امکانی وجود ندارد با این وجود معتقدم باز کردن باب گفتگو و دیپلماسی فعال با اروپایی‌ها می‌تواند مسیرهای بهتری پیش روی دستگاه دیپلماسی ما قرار دهد که حتی تنش‌های منطقه‌ای را کاهش داده و آرامش را به منطقه بازگرداند.
وی ادامه می‌دهد: اروپایی‌ها در هر صورت زبان آمریکایی‌ها را بهتر متوجه می‌شوند و از آن جایی که جناح حاکم با هر گونه مذاکره‌ای فی مابین ایران و آمریکا قطعاً مخالفت خواهد کرد، مذاکره با سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان می‌تواند بسیاری از معماها را حل کند.
بیگدلی خاطرنشان می‌کند: در وضعیتی که صهیونیست‌ها در تلاش هستند تا کل منطقه را به آشوب بکشانند یک دیپلماسی فعال، مقتدرانه، هوشمند و به هنگام می‌تواند بسیاری از طرح‌ها و نقشه‌های نتانیاهو که به خوبی متوجه شده، تنها با جنگ می‌تواند نخست‌وزیر این رژیم جعلی باقی بماند را ناکام گذارد.

چرا روسیه متهم بسیاری از رخدادها است؟!
علی بیگدلی در پاسخ به این پرسش که؛ چرا در بسیاری رخدادها، انگشت اتهام به سمت مسکو گرفته می‌شود؟ گفت: شاید روس‌ها در بسیاری از رخدادهای خاورمیانه به واقع نقشی نداشته باشند اما این انگشت اتهام که به سمت کرملین گرفته می‌شود چندان هم بی‌دلیل نیست.
این استاد دانشگاه می‌گوید: در پاسخ به پرسش شما می‌توانم برخی مسائل را مطرح کنم که شاید پاسخ دادن به پرسش شما را آسان کند:
ـ اول: روسیه برای شکست دادن بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و کمک کردن به
سر کار آمدن ترامپ حتی حاضر است منطقه را به آشوب بکشاند زیرا بحران خاورمیانه قطعاً به زیان دموکرات‌ها خواهد بود.
ـ دوم: روسیه به خوبی می‌داند باقی ماندن بایدن در کاخ سفید باعث خواهد شد تا فشارهای تحریمی آمریکا، اروپا و متحدان غرب بر روسیه افزایش پیدا کند و از آن جایی که روسیه از ناحیه ی تحریم بسیار تحت فشار است و متحمل هزینه‌های فراوانی شده تلاش خواهد کرد ترامپ رئیس جمهوری آینده آمریکا باشد چون می‌داند بازگشت ترامپ به ریاست جمهوری قطعاً شرایط را تغییر خواهد داد.
ـ سوم: بحران در خاورمیانه و هر کجای جهان به طور طبیعی بحران اوکراین را به حاشیه خواهد برد و همین مسئله کافی است تا شکاف‌های ایجاد شده در جبهه ی غرب علیه مسکو افزایش پیدا کند.
ـ چهارم: این تئوری که، دوری و دشمنی و اختلاف ایران با آمریکا و اروپا باعث خواهد شد تا ایران در جبهه ی روسیه باقی بماند نیز وجود دارد. به این دلیل که در برخی بحران‌های منطقه‌ای، از سوی دشمنان ایران در مظان اتهام قرار می‌گیرد هرچند ایران بارها گفته در جنگ حماس علیه اسرائیل و حملات حوثی‌ها نقشی ایفا نکرده اما گوش غرب به این ادعاها بدهکار نیست و همین مسئله باعث اختلافات بیشتری می‌شود که فشارها بر ایران را هم از منظر تحریمی و هم از منظر رسانه‌ای افزایش خواهد داد.بیگدلی در یک جمع‌بندی می‌گوید: وقتی حوثی‌ها به اشتباه کشتی روسیه را هدف قرار می‌دهند و رسماً عذرخواهی می‌کنند به طور طبیعی مشخص می‌کند مسکو احتمالا در بسیاری از تحولات منطقه‌ای نقش دارد.

ایران حق دارد از امنیت خود دفاع کند
علی بیگدلی در بخش دیگری از این گفتگو با گلایه از برخی واکنش نشان دادن‌ها در پی اتفاقاتی که در مرز ایران با پاکستان رخ داد اظهار می‌دارد: پاکستان برخلاف برخی از دیگر کشورها از جمله ترکیه به دنبال بازیگری در منطقه نیست ضمن آن که عملاً پاکستان خط و نشانی برای دیگر کشورها نمی‌کشد فلذا باید دقت کنیم و بپذیریم؛ انتخاب زمان و مکان مناسب برای حملات انتقام جویانه مهم‌تر از انتقام جویی است.
وی با اشاره به این که؛ ایران حق دارد از امنیت و منافع ملی خود دفاع کند و حتی دست به رفتار نظامی و انتقام جویانه بزند بیان می‌کند: یکی از موارد بسیار مهم در سیاست بین‌الملل، زمان سنجی و موقعیت سنجی است یعنی گاه می‌توان با زمان‌سنجی رفتارهای انتقام جویانه، در زمان و مکان مناسب تر، هم انتقام جویی را انجام داد و هم کمترین هزینه و آسیب را متحمل شد.
وی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی که خاورمیانه در پرتنش‌ترین وضعیت است به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی باید همچنان خویشتندارانه‌ رفتار کند و حتی پس از واکنش‌های نظامی نیز باید در برخی موضعگیری‌ها دقت بیشتری مصروف می‌شد تا ناگهان کشور درگیر تنشی ناخواسته نشود.

ایجاد موازنه در سیاست بین‌المللی مهم است
علی بیگدلی با تأکید بر این نکته که؛ کسی منکر کارایی دیپلماسی و میدان نیست اما ظرافت‌هایی دارد که اگر رعایت نشود یا یکی بر دیگری به اشتباه رجحان پیدا کند باعث بر هم خوردن موازنه می‌شود اظهار داشت: همیشه یادمان باشد، بازیگری در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌الملل نیاز به پیروی از یک سری اصول و قواعد دارد زیرا اگر این اصول و قواعد رعایت نشود به طور کلی موازنه و نظم جهانی دچار اختلال خواهد شد که در آن وضعیت حتی اشتباه نکردن هم می‌تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد.این استاد تاریخ و روابط بین‌الملل با اشاره به این واقعیت که دستگاه دیپلماسی ما در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد اظهار داشت: همیشه و در همه حال، حتی در بحبوحه ی جنگ نیز نباید کانال‌های ارتباطی و مسیر دیپلماسی را بست، این‌ها جزئی از وظیفه و مسئولیت دستگاه دیپلماسی است که اگر مراقبت نکنند قطعاً امنیت و منافع ملی ما دچار خسرانی غیر قابل جبران خواهد شد.

بحران فقط منحصر در خاورمیانه نیست
علی بیگدلی در پایان می‌گوید: بحران‌های منطقه‌ای به خصوص بحران در خاورمیانه بر سیاست خارجی بسیاری از کشورها تأثیر خواهد گذاشت. در وضعیت فعلی می‌بینیم که حیثیت و پرستیژ آمریکایی‌ها به خاطر بحران در خاورمیانه به خطر افتاده و چه بسا اگر کاخ سفید نتواند بحران به‌وجود آمده که یک سر آن رژیم صهیونیستی است را مدیریت کند به قیمت از دست دادن کاخ سفید تمام شود به همین دلیل، هم ایران و هم تمامی کشورهای منطقه باید متوجه باشند وقتی اسرائیل از رفح در جنوب غزه ناگهان به سمت شمال و لبنان حرکت می‌کند یعنی می‌خواهد جبهه‌های جدیدی باز کند و تنش‌ها را بالا‌تر ببرد که همین مسئله به ما گوشزد می‌کند رژیم صهیونیستی می‌خواهد از اشتباه محاسباتی دیگر کشورها برای بقای خود سوء استفاده کند و
به همین دلیل عقل حکم می‌کند تا دچار این تله ی بسیار خطرناک نشویم و ایران هوشمندانه عمل
کرده است.