معاون اشتغال وزارت کار گفت: از ابتدای دولت سیزدهم مطابق آمار سامانه رصد حدود ۲.۵میلیون شغل ایجاد کردیم. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در ابتدای مهر ماه سال جاری در سفر به استان فارس در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها گفت: در ابتدای دولت تعهد کردیم که در کشور سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم […]

معاون اشتغال وزارت کار گفت: از ابتدای دولت سیزدهم مطابق آمار سامانه رصد حدود ۲.۵میلیون شغل ایجاد کردیم.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در ابتدای مهر ماه سال جاری در سفر به استان فارس در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها گفت: در ابتدای دولت تعهد کردیم که در کشور سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم و این موضوع در دستور کار قرار دارد، برخی از شهرها در جذب نیروی کارگر مشکل دارند اما ۲۳استان کشور از مسئله اشتغال بحرانی عبور کردند. وعده سالی یک میلیون شغل در حال تحقق است.
مطابق اظهارات معاون اشتغال تعهد برای ایجاد اشتغال در۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۸۸هزار نفر است، به گفته‌ی بیرانوند از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۰۰هزار فرصت شغلی در سامانه رصد ثبت شده است.
محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار در گفتگویی با اشاره به اینکه گزارش مرکز آمار که خالص است و اشتغال ایجادی را نشان می‌دهد گفت: یعنی ورود و خروج بازار کار. یعنی کسانی که شغل جدید برای‌شان ایجاد می‌شود منهای کسانی که از بازار کار خارج می‌شوند. مطابق با آمار تابستان ۱۴۰۲ نهصد و هفت هزار فرصت شغلی جدید بوده، یعنی خالص اشتغال ایجادی این میزان بوده است.
کریمی بیرانوند با بیان اینکه بهار ۱۴۰۲ بیش از ۷۲۸هزار خالص اشتغال ایجادی داشتیم اظهار داشت: سامانه‌ی رصد اشتغال به صورت برخط ولحظه‌ای نشان می‌دهد، مطابق با آمار سامانه‌ی رصد در سال ۱۴۰۱بیش از ۱میلیون و ۳۵۰هزار فرصت شغلی جدید بر اساس کد ملی، نوع شغل، جایی که در آن شغل ایجاد شده، دستگاهی که آن کمک کرده آن شغل ایجاد بشود و تعداد اشتغال ایجادی هر طرح را ما شمردیم. بعد از شمارش‌ها نظارت سه مرحله‌ای یعنی پیامکی، تماسی و حضوری انجام شده است.
معاون اشتغال وزارت کار با تاکید بر اینکه صحت‌سنجی در سه مرحله صورت می‌گیرد گفت: همه آمار سامانه ملی رصد اشتغال را در سه مرحله صحت‌سنجی می‌کنیم، هم پیامک می‌زنیم به متقاضی بعد صحت‌سنجی می‌کنیم؛ هم تماس می‌گیریم با متقاضی و هم ناظران حضوری ما در سراسر کشور طرح‌هایی که تأمین مالی شدن را حتماً می‌روند و به صورت حضوری این‌ها را ارزیابی می‌کنند.
به گفته‌ی معاون اشتغال وزارت کار سامانه رصد اشتغال برای هر کد ملی فقط یک بار می‌شود، ثبت کرد یعنی یک کد ملی را دو بار نمی‌شود روی سامانه ثبت کرد گفت: ولی برای یک کد ملی چند تا خدمت اشتغال می‌شود ثبت کرد، مثلاً کد ملی ثبت می‌کنند یک دستگاه به آن آموزش داده، یک دستگاه تسهیلات داده، یک دستگاه مثلاً شرایط بازار را فراهم کرده، ولی در شمارش ما آن کد ملی یک بار فقط شمارش می‌شود نه سه بار.
کریمی بیرانود درباره میزان اشتغالزایی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون گفت: با احتساب نیمه دوم ۱۴۰۰ اگر بخواهم بگویم. در سال ۱۴۰۱ قریب به یک میلیون شغل ایجاد شد با آمار دقیقی که روی سامانه رصد داریم. در حال حاضر آمار سامانه‌ی رصد ۸۰۰ هزار تا است. تقریباً ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی. علاوه بر این در نیمه دوم ۱۴۰۰هم ما تقریباً ۶۸۰هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کردیم. با ضریب صحت‌سنجی اگر در نظر بگیریم، از ابتدای مهر ۱۴۰۰تا کنون تقریباً دو و نیم میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد شده است. هر یک نفر یعنی یک کد ملی که ما می‌دانیم، کجا مشغول کار است و چه کار می‌کند.
وی درباره روند کاهشی نرخ بیکاری زنان در دولت سیزدهم گفت: یکی از دلایل کاهشی بودن نرخ بیکاری زنان در دولت سیزدهم مستمر تقریباً در همه فصول نرخ بیکاری زنان کاهشی بوده، یکی از دلایلش، توسعه‌ی مشاغل خانگی بوده ما در سال گذشته برای اولین بار بیش از ۱۰۳هزار فرصت شغلی در حوزه‌ی مشاغل خانگی داشتیم که در نوع خودش کم نظیر است این عدد در سال ۱۳۹۹فقط ۲۸هزار شغل خانگی بوده است. ولی در سال ۱۴۰۱بیش از ۱۰۳هزارفرصت شغلی جدید ایجاد شد. علاوه بر این موضوع مطابق آمار سامانه رصد تاکنون حدود ۸۶ هزار شغل خانگی جدید ایجاد شده و تسهیلاتی هم که ما با حوزه‌ی مشاغل خانگی دادیم با هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی اخیراً تخصیص داد به ۵ هزار میلیارد تومان رسید. این مبلغ برای اولین بار بیشترین مقدار خودش در سال‌های اجرای قانون مشاغل خانگی است و طبیعتاً عمده فرصت‌های شغلی هم مطابق با آمار مرکز آمار هم مطابق با سامانه‌ی ملی رصد اشتغال ابتدا بخش خدمات سپس بخش صنعت و بعد بخش کشاورزی است.
به گزارش تسنیم؛ وی ادامه داد: تابستان ۱۴۰۲ سهم خدمات از اشتغال حدود ۵۳ و حدود ۴۱ درصد بخش صنعت و ۶ درصد هم در بخش کشاورزی بوده است. افزایش قابل ملاحظه‌ای از اشتغال ایجادی در بخش صنعت داشتیم، یکی از دلایل این موضوع هم موضوع احیاء واحدهای نیمه فعال و نیمه تعطیل در دولت سیزدهم بوده است.