رئیس‌جمهور گفت: اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان منجر به کمک به ملت فلسطین و نجات آنها نشود، دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد. در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی «اکو» رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کرد. رئیس جمهور در این دیدار مسئله فلسطین […]

رئیس‌جمهور گفت: اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان منجر به کمک به ملت فلسطین و نجات آنها نشود، دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد.
در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی «اکو» رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کرد.
رئیس جمهور در این دیدار مسئله فلسطین و جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی در غزه را مهمترین دغدغه جهان اسلام و بلکه جامعه بشری دانست و با تأکید بر ضرورت فشار همه‌جانبه جهان اسلام بر رژیم جنایتکار صهیونیستی، قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونسیتی را به‌عنوان اقدامی مؤثر و بازدارنده در توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین خواستار شد.
رئیسی قتل‌عام فلسطینیان بی‌دفاع و سکوت مرگبار سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر را مایه تأسف دانست و تأکید کرد: اکنون همه کشورهای اسلامی از جمله ایران، ترکیه و مصر در معرض امتحانی الهی قرار دارند تا با اقدامات به‌موقع خود با این جنایت بی‌سابقه مقابله کنند.
رئیس جمهور همچنین با ضروری دانستن اقدام هماهنگ جهان اسلام در دفاع از فلسطینیان تأکید کرد: ارزیابی بنده این است که اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان منجر به کمک به ملت فلسطین و نجات آنها نشود، دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد، چرا که ملت‌های منطقه متوجه می‌شوند که دولت‌های اسلامی در کمک به مردم فلسطین و غزه ناتوان هستند.
رئیسی ضمن گلایه شدید از روند قطره‌چکانی کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، به نقش مؤثر گذرگاه رفح و کشور مصر در کمک‌رسانی اشاره و از توقف محموله‌های کمک‌های بشردوستانه و مردمی ایران و چندین کشور مسلمان دیگر در این گذرگاه گلایه کرد.
در این دیدار رجب طیب اردوغان نیز با ابراز تأسف از فجایع انسانی در غزه، تعهد داد که در کمک به مردم فلسطین و فشار بر رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران همراهی کند.
همچنین با ابتکار رئیسی و پذیرش رؤسای جمهور ترکیه و ازبکستان، مقرر شد که بیانیه‌ای در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در پایان اجلاس اکو منتشر شود.
به گزارش تسنیم؛ رئیس جمهور در این دیدار همچنین روابط دوجانبه ایران و ترکیه را رو به گسترش توصیف کرد و بر فراهم بودن زمینه توسعه بیشتر روابط به‌ویژه در بخش تجاری، انرژی و اقتصادی و ارتقای آن به سطوح بالاتر تأکید کرد.