روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، اوکراین تبدیل به یک آزمایشگاه تسلیحات پدافند هوایی اعم از تسلیحات جدید و قدیمی شده است. به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، اوکراین تحت فشار متحدان غربی‌اش مجبور شده تا هم از تسلیحات غربی و هم سامانه‌های متعلق به زمان شوروی برای بخش پدافند هوایی خود استفاده […]

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، اوکراین تبدیل به یک آزمایشگاه تسلیحات پدافند هوایی اعم از تسلیحات جدید و قدیمی شده است. به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، اوکراین تحت فشار متحدان غربی‌اش مجبور شده تا هم از تسلیحات غربی و هم سامانه‌های متعلق به زمان شوروی برای بخش پدافند هوایی خود استفاده کند.
در مطلب این روزنامه آمریکایی آمده است، با وجود آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به شرکای غربی کشورش گفته که کی‌یف بیشتر از هر چیز به سامانه‌های پدافند هوایی نیاز دارد، اما پشتیبان‌های غربی اوکراین هیچ عجله‌ای برای عرضه این سامانه‌ها به کی‌یف به خرج نمی‌دهند چون تولید سامانه‌های جدید سال‌ها طول می‌کشد. وال استریت ژورنال نوشت که اوکراین هم‌اکنون متوسل به چند لایه متعدد پدافند هوایی شامل ترکیبی از سامانه‌های متعلق به دوران شوروی سابق، تجهیزات غربی و همچنین گروه‌هایی از نیروهای داوطلبی است که برای هدف گرفتن پهپادها با اسلحه آموزش دیده‌اند.
این نشریه ادامه داد: ولودیمیر زلنسکی به رهبران غربی گفته که کشورش نیازمند سامانه‌های پدافند موشکی بیشتر از هر سلاح دیگری است. اما آمریکا و متحدانش ذخیره بزرگی از این سامانه‌ها ندارند، در حالی که تولید آن‌ها نیز سال‌ها می‌تواند به طول بینجامد. جنگ در اوکراین باعث شده که این کشور تبدیل به یک میدان آزمایش برای سامانه‌های پدافند هوایی شود. این سامانه‌ها همچنان که پهپادها تبدیل به یک تهدید بزرگتر و گسترده‌تر می‌شوند و تعداد کشورها و گروه‌های شبه‌نظامی بیشتری دست به ایجاد زرادخانه‌های موشک‌ها و راکت‌های خودشان می‌زنند، نقش برجسته‌تر و اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. استفاده فزاینده از آن‌ها همچنین باعث افزایش ثبت سفارش برای دریافت این سامانه‌ها از شرکت‌های تسلیحات‌سازی که آن‌ها را تولید می‌کنند، شده است.
وال استریت ژورنال ارزیابی کرد، این حقیقت که اوکراین مجبور شده هم از سامانه‌های پدافند هوایی غربی جدید و هم از سامانه‌های پدافند متعلق به دوران شوروی به صورت همزمان استفاده کند تاثیر آن‌ها را تضعیف کرده است. این نشریه آمریکایی در ادامه به ارزیابی بخش تولید موشک روسیه پرداخته و نوشت: روسیه به‌رغم پیش‌بینی‌ها در خصوص این که به کمبود موشک بر خواهد خورد، همچنان تولید آن‌ها را ادامه می‌دهد. آژانس اطلاعاتی ارتش اوکراین برآورد کرده که روسیه در هر ماه می‌تواند حدود ۱۰۰ عدد از دو نوع متفاوت موشک کروز، چهار عدد از موشک‌های بالستیک هایپرسونیک فوق سریع و پنج موشک بالستیک تولید کند.
آژانس اطلاعات نظامی انگلیس نیز اعلام کرد، به باور این آژانس روسیه بهترین موشک‌های کروز هواپرتاب خود را تا چند ماه ذخیره کرده تا برای کارزار زمستانی یک ذخیره قابل توجه داشته باشد. مقام‌های غربی و اوکراینی گفتند، روسیه در حمله زمستانی خود همچنین احتمالا به دنبال آن است که کی‌یف را تحت فشار بگذارد تا ذخیره موشک‌های پدافند هوایی خود را به اتمام رسانده و به این ترتیب نیروی هوایی روسیه آزادی بیشتری برای حمله به نیروهای زمینی پیدا کند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، اوکراین هم‌اکنون حدود ۵۶۴ سامانه پدافند هوایی در اختیار دارد، در حالی که اروپا حدود ۱۶۰۰ عدد از این سامانه‌ها در اختیار دارد. از جمله پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی که اوکراین در اختیار دارد، پنج آتشبار سامانه پاتریوت ساخت شرکت ریتیون آمریکاست که توسط ارتش‌های آلمان، هلند و خود آمریکا برای کی‌یف ارسال شدند. کی‌یف همچنین از سامانه پدافند SAMP/T که توسط شرکت اروپایی MBDA ساخته شده و از سوی فرانسه برای اوکراین ارسال شده، برخوردار است. هر دو سامانه قادر به حمله به اهداف تا برد ۶۰ مایلی هستند.