آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در پاسخ به این پرسش آفتاب یزد که « تشکیل کشور مستقل فلسطینی یا حمله به حزب الله و انصارالله، اولویت کاخ سفید کدام است؟» گفت: موضوع تشکیل کشور مستقل فلسطینی و حمله به حزب الله و انصارالله در یک راستا است و عملاً تمامی این […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در پاسخ به این پرسش آفتاب یزد که « تشکیل کشور مستقل فلسطینی یا حمله به حزب الله و انصارالله، اولویت کاخ سفید کدام است؟» گفت: موضوع تشکیل کشور مستقل فلسطینی و حمله به حزب الله و انصارالله در یک راستا است و عملاً تمامی این سه(حماس و فتح، حزب الله و انصارالله) در یک جبهه قرار دارند فلذا این روزها شاهد نوعی دیپلماسی پیچیده و پنهان در کنار میدان برای بازگرداندن آرامش به منطقه هستیم که احتمالاً به صورت موقت این آرامش حاصل شود.
عبدالرضا فرجی راد می‌افزاید: بسیار محتمل است که ظرف چند روز آینده، آتش بس بین حماس و اسرائیل برقرار شود اما محتمل آن است که این جنگ بازهم با پایان ماه مبارک رمضان ادامه پیدا کند به این دلایل:
اولاً: جنگ طولانی‌تر به نفع نتانیاهو و ترامپ است
ثانیاً: غرب به این نتیجه رسیده است که عرب‌ها و گروه‌های مختلف فلسطینی متفقاً خواهان باقی ماندن حماس در غزه هستند، مسئله‌ای که نتانیاهو با آن کنار بیا نیست!
فرجی راد همچنین در رد این موضوع که:«اولویت آمریکایی‌ها تغییر کرده و دیگر به دنبال تشکیل کشور مستقل فلسطینی نیستند بلکه تلاش می‌کنند حزب الله و انصارالله را تضعیف و حتی نابود کنند» به آفتاب یزد گفت: نمی‌توانم چنین موضوعی را تأیید کنم به عبارتی دیگر، این گونه نیست که اولویت کاخ سفید تغییر کرده باشد از یک منظر تشکیل کشور مستقل فلسطینی منافاتی با درگیری با حزب الله و انصارالله ندارد و این‌ها در نهایت تقابل با جبهه مقاومت محسوب می‌شود.

حماس: اسرائیل شرایط را بپذیرد، آتش‌بس غزه ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت ممکن است
یکی از مقامات ارشد حماس گفت که اگر رژیم صهیونیستی خواسته‌های فلسطین را در مذاکرات جاری بپذیرد، آتش‌بس در غزه ممکن است «طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت» آینده برقرار شود.به گزارش ایسنا، این مقام حماس به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر اسرائیل با خواسته‌های حماس، که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه و افزایش کمک‌های بشردوستانه است، موافقت کند، راه را برای آتش‌بس ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده هموار خواهد کرد».
یک مقام ارشد دولت آمریکا اواخر روز شنبه مدعی شد که تل‌آویو پیشنهاد آتش‌بس شش هفته‌ای در غزه و آزادی اسیران آسیب‌پذیر را «کم و بیش» پذیرفته و اکنون همه منتظر پاسخ حماس هستند.در حالی که مذاکره کنندگان بین المللی برای دستیابی به توافقی قطعی پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در ۱۰ مارس تلاش می‌کنند، مذاکرات با میانجی‌های مصری و قطری روز یکشنبه با هیئت حماس انجام می‌شود. یک منبع مصری گفت: «هیئتی از جنبش حماس، از جمله خلیل الحیه، معاون رئیس جنبش حماس در غزه و زاهر جبارین، برای ارائه پاسخ نهایی جنبش مذکور به چارچوب پاریس ۲ وارد قاهره خواهند شد. همزمان یک هیئت امنیتی اسرائیل در قاهره خواهد بود که نیتزان آلون مسؤول پرونده اسیران در ارتش اشغالگر برای بررسی محتوای پاسخ فلسطین در مذاکرات شرکت خواهد کرد.»
این منبع مصری توضیح داد: «هیئت اسرائیلی که به قاهره می‌آید، پس از اطمینان از اینکه پاسخ مقاومت حداقل‌های تعیین‌شده توسط دولت اسرائیل را برآورده می‌کند، صلاحیت مذاکره را خواهد داشت.»

نتانیاهو چشم انتظار ترامپ؟
فرجی راد در ادامه با اشاره به این که؛ نتانیاهو می‌داند پایان جنگ با حماس مترادف با پایان او در هرم سیاسی اسرائیل است اظهار داشت: کابینه ی جنگ اسرائیل همگام با نتانیاهو در صدد طولانی کردن جنگ و گره زدن ان به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است.
وی خاطر نشان کرد: تا اینجا، وضعیت ترامپ بد نیست و اگر دادگاه برای کاندیداتوری او مانع تراشی نکند از نظر آمار می‌توان او را یکی از اصلی‌ترین شانس‌های ریاست جمهوری آمریکا به شمار آورد و رئیس جمهور شدن ترامپ عملاً به پروسه ی تشکیل کشور مستقل فلسطینی است و از آن جایی که نتانیاهو این واقعیت را به خوبی می‌داند عملاً در تلاش است تا این جنگ طولانی‌تر شود و حتی دامنه ی آن به لبنان نیز کشیده شود.

دیپلماسی و میدان در تلاش برای بازگرداندن آرامش به منطقه
فرجی راد در ادامه با اشاره به مجموعه‌ای از تلاش‌های دیپلماتیک از مسکو تا دوحه، از دوحه تا قاهره و از قاهره تا بیروت و حتی بغداد و تهران بیان کرد: حضور همزمان «فتح و حماس» در مسکو، تلاش‌های مصر و قطر برای برقراری آتش بس، مذاکرات غیر مستقیم و با واسطه با ایران (با تکرار این حرف از سوی امیرعبداللهیان که آمریکایی‌ها دائم پیام می‌فرستند)، دلجویی از عراقی‌ها و مجموعه اتفاقاتی که در بیروت در حال رخ دادن است و نیز ارتباطاتی که مقامات ریاض با نمایندگان حوثی‌ها برقرار کرده اند، همگی به ما می‌گوید که در کنار میدان که وضعیت تلخ و غیر قابل تحملی برای مردمان غزه به وجود آورده(آغاز قحطی) و درگیری‌هایی با حزب الله لبنان، دیپلماسی پنهان اما پیگیر و فشرده در تلاش است تا به نوعی کمک کند آرامش به منطقه بازگردد.
این استاد دانشگاه با اشاره به تغییر لحن «گروسی» در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز آرامشی که در باب المندب به وجود آمده اظهار می‌دارد: اگرچه اینک ایتالیا و آلمان در دریای سرخ فعال شده‌اند اما درگیری‌ها کمتر شده است ضمن آن که شاهد بودیم آن لحن تند گروسی ناگهان تغییر کرد و اذعان به این مسئله شد که ایران غنی سازی را کاهش داده است در حالی که یک هفته قبل، خبر از بی‌خبری و نگرانی و این که ممکن است حتی ایران تا پایان ۲۰۲۴ به بمب اتم دست پیدا کند، در رسانه‌ها مطرح بود اما همین تغییر لحن به ما می‌گوید که احتمالاً دیپلماسی در حال نتیجه دادن است.

آمادگی لبنان برای مذاکره غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی(خبری که دو روز قبل منتشر شد)
وزیر خارجه لبنان بر آمادگی کشورش برای مذاکره غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزها تاکید کرد.به گزارش ایسنا، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت موقت لبنان روز شنبه گفت اگر کشورهای غربی حمایت تسلیحاتی خود را از رژیم صهیونیستی متوقف کنند، جنگ غزه هم متوقف می‌شود. وی در حاشیه نشست دیپلماتیک آنتالیا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد لبنان آماده از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای مشترک است چرا که در غیر این صورت دامنه جنگ غزه گسترش خواهد یافت و به یک جنگ منطقه‌ای بدل خواهد شد.
بوحبیب در ادامه گفت در حالی لبنان دنبال ثبات است، رژیم صهیونیستی هر روز نسبت به نابودی لبنان تهدید می‌کند. وزیر خارجه لبنان از مقامات صهیونیستی خواست به جای مسیر جنگ که ۷۵ سال است در پیش گرفته‌اند، گزینه دیگری را هم امتحان کنند.
وی خاطرنشان کرد: عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از مزارع شبعا، تپه‌های کفرشوبا، احترام به مرزهای بین‌المللی و توقف تخلفات روزانه، امنیت را برای همه فراهم می‌کند. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان هم در مصاحبه روز پنجشنبه با رویترز گفت توقف درگیری در نوار غزه تا اوایل هفته آینده می‌تواند مذاکرات غیرمستقیم برای پایان‌دادن به خصومت‌ها در امتداد مرز جنوبی لبنان با رژیم صهیونیستی را نیز آغاز کند.
او ابراز اطمینان کرد که در صورت توقف حملات رژیم صهیونیستی، حزب‌الله نیز دستور آتش‌بس خواهد داد و پنج ماه بمباران و حملات هوایی از دو طرف مرز پایان خواهد یافت.
اکتبر ۲۰۲۳ و پس از میانجیگری دراز مدت آموس هوکشتاین، مشاور ارشد انرژی هسته‌ای دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی و لبنان توافقی تاریخی در مورد ترسیم مرزهای دریایی و رفع موانع استخراج نفت و گاز در دریا را امضا کردند. هوکشتاین پس از این توافق یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان سفر خود به بیروت گفت: «زمان بازنگری در چارچوبی است که اجازه می‌دهد در سطح مرزهای زمینی به نتیجه‌ای دست پیدا کنیم و همچنین روی صلح زمینی کار کنیم.»

تلاش برای بازگرداندن شهرک نشین‌ها در شمال اسرائیل!
فرجی راد در ادامه با اشاره به موضوع عقب نشینی حزب الله از مرزها، موضوعی که همچنان مورد مناقشه است به آفتاب یزد می‌گوید: در این باره که حزب الله چند کیلومتر از مرزها دور شود اختلاف نظر‌هایی وجود دارد، یک بار می‌گویند ۴۰ کیلومتر، یک بار هم می‌گویند ۱۰ کیلومتر اما تهِ ماجرا به این موضوع مربوط است که اسرائیل در تلاش است شهرک نشینان بدون دلهره به خانه‌های خود بازگردند اما این که طرف لبنان خواستار مذاکره غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی شده است قابل تأمل و مهم است و می‌تواند حاوی پیام‌های روشنی باشد. فرجی راد که در هنگام حمله ی آمریکایی‌ها به نیروهای مقاومت در عراق به آفتاب یزد گفته بود:«بعید می‌دانم حمله آمریکایی‌ها به مواضعی در عراق تکرار شود» و این روزها برخی مسئولان عراقی نیز علناً گفته اند:«آمریکایی‌ها از این که به ما درباره ی حملات شان در عراق خبر نداده‌اند عذرخواهی کرده اند» ابراز می‌دارد: همانطور که پیشتر گفته بودم، آمریکایی‌ها دیگر در عراق عملیات نظامی انجام نخواهند داد مضافاً این که مجموعه تلاش‌های دیپلماتیک به این سمت و سو در حرکت است که منطقه از فاز جنگ و درگیری به فاز آرامش تغییر مسیر بدهد.

نتانیاهو به دنبال بقا با دنبال کردن جنگ در منطقه است
این استاد دانشگاه در پایان اظهار می‌دارد: اگرچه معتقدم آتش بس به زودی اتفاق خواهد افتاد اما نتانیاهو به دلیل ترسی که از اتمام جنگ و به پایان رسیدن زمامداری او و حزب حامی او دارد حتماً بعد از ماه رمضان تلاش خواهد کرد تا جنگ را تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ یعنی تا آبان سال آینده ادامه بدهد تا به این ترتیب بتواند همچنان در رأس هرم قدرت سیاسی، امنیتی و نظامی در اسرائیل باقی بماند.