آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه با محتمل دانستن تعویق انتخابات در پاکستان بر پایه ی صحبت‌های «عاصم منیر»، فرمانده ارتش پاکستان در آمریکا به آفتاب یزد گفت: برگزاری و عدم برگزاری انتخابات در پاکستان در هر صورت بر محبوبیت رو به افزایش عمران خان خواهد افزود. […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه با محتمل دانستن تعویق انتخابات در پاکستان بر پایه ی صحبت‌های «عاصم منیر»، فرمانده ارتش پاکستان در آمریکا به آفتاب یزد گفت: برگزاری و عدم برگزاری انتخابات در پاکستان در هر صورت بر محبوبیت رو به افزایش عمران خان خواهد افزود. پیرمحمد ملازهی، کارشناس «شبه قاره» می‌افزاید: از آن جایی که مردم پاکستان احساس کرده‌اند دستهایی در کار است تا انتخابات پیش رو(به شرط آن که به تعویق نیفتد) را به اصطلاح مهندسی و به نفع حزب مسلم لیگ و
«نواز شریف» تمام کند باعث خواهد شد تا محبوبیت عمران خان از وضعیت فعلی نیز بیشتر شود اما و در نهایت این ارتش است که برای نخست وزیر آتی پاکستان تصمیم خواهد گرفت!

فرمانده ارتش پاکستان: انتخابات سراسری ممکن است در ۱۹ بهمن برگزار نشود
فرمانده ارتش پاکستان طی سفر به ایالات متحده اظهاراتی داشته که برگزاری انتخابات سراسری پاکستان در تاریخ معین ۸ فوریه/۱۹ بهمن برگزار نشود. فرمانده ارتش پاکستان، ژنرال عاصم منیر، در جریان سفر خود به ایالات متحده در دیدار با مقامات برجسته سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا، اعلام کرد که برگزاری انتخابات سراسری در پاکستان، که در تاریخ اعلام شده ۸ فوریه باید انجام شود، ممکن است به دلیل شرایط مختلفی به تعویق بیفتد. او همچنین بیان کرد که این انتخابات حتماً قبل از انتخابات مجلس سنا در
ماه مارس برگزار خواهد شد، اما تاریخ دقیق آن ممکن است تغییر کند.

مذاکرات بین احزاب پاکستان بر سر ائتلاف انتخاباتی به بن‌بست رسیده است
گزارش‌ها نشان می‌دهند که مذاکرات میان حزب مسلم لیگ پاکستان و حزب استحکام پاکستان درباره ی اتحاد انتخاباتی به نقطه‌ی بن بست رسیده است. حزب مسلم لیگ پاکستان علاقه‌مند به اتحاد بر سر تعداد زیادی از کرسی‌های خود نیست و خواستار تعدیل ۵۰ کرسی در مجلس ایالتی و ۲۶ کرسی در مجلس ملی شده است. با این حال، مذاکرات بین دو حزب بدون هیچ پیشرفت عمده‌ای ادامه دارد. شاخه ی نواز حزب مسلم لیگ پاکستان اظهار کرده که آن‌ها آماده اتحاد بر سر کرسی‌هایی که رهبران ارشد حزب
در آن‌ها رقابت خواهند کرد، نیستند.
در همین حال مریم اورنگ زیب، دبیر اطلاع‌رسانی حزب مسلم لیگ پاکستان و وزیر سابق فدرال اطلاع‌رسانی نیز با انتقاد از تصمیمات داخلی حزب تحریک انصاف، به نقض قوانین و استانداردهای دوگانه عمران خان اشاره کرده است. او بیان کرده: این تصمیمات تخطی از اساسنامه حزب و قوانین انتخاباتی می‌باشند و حزب تحریک انصاف باید به جای مغرضانه دانستن این تصمیمات، به انطباق با قوانین و نظم‌بخشی در داخل حزب خود توجه بیشتری داشته باشد. در بیانیه‌ای، او عدم اعتقاد عمران خان به عدالت و حاکمیت قانون را مورد انتقاد قرار داده و تأکید کرده که عمران خان تنها مایل به سازمان‌هایی است که مطابق با نظر و اراده‌اش عمل می‌کنند.

مثلث بحران در پاکستان
سیاست، اقتصاد و مسائل قومی، ملی و مذهبی
پیرمحمدملازهی با برشمردن بحران‌های پیش روی پاکستان؛ اقتصاد، سیاست و مسائل قومی، ملی و مذهبی را از همه مهمتر دانسته اظهار می‌دارد: پاکستان در حوزه ی اقتصادی، یکی از سخت‌ترین دوران خود را سپری می‌کند. نزدیک ِ به صفر رسیدن ذخیره ارزی که اگر کمک ده میلیارد دلاری عربستان نبود حتماً اسلام آباد به یک کشور ورشکسته تبدیل می‌شد در کنار بیکاری، فقر، گرانی، تورم و ایجاد بحران در بخش‌های تولیدی، پاکستان را در بحران عمیق اقتصادی فرو برده است.
وی می‌افزاید: از لحظه برکناری عمران خان از مقام نخست وزیری، پاکستان در حوزه ی سیاست داخلی نیز با چالش‌های خیلی جدی رو در رو شد.
ملازهی معتقد است، فراخواندن نواز شریف که احتمالاً توافقاتی با ارتش پاکستان داشته، حکایت از آن دارد که نیروهایی در رأس هرم قدرت در پاکستان در تلاش هستند تا حزب «تحریک انصاف» عمران خان قادر به بازپس‌گیری قدرت در این کشور نباشد.
وی خاطرنشان می‌کند: همین بحران‌های سیاسی و عدم به توافق رسیدن گروه‌ها و احزاب برای ائتلاف با حزب مسلم لیگ، شاخه نواز گزینه ی تعویق انتخابات در پاکستان را تقویت می‌کند.

نواز شریف امید ارتش اما…
ملازهی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نشان دادن انعطاف‌هایی از سوی ارتش برای بازگشت نواز شریف به پاکستان می‌گوید: اگرچه ارتش سعی دارد با تمرکز بر «نواز شریف» مانع بازگشت عمران خان یا یکی از چهره‌های معرفی شده از حزب او بشود اما نواز شریف نیز به دلیل دوبار برکنار شدن از قدرت از سوی ارتش امکان دارد در ادامه ی مسیر به تعهداتی که به فرماندهان ارتش می‌دهد پایبند باقی نماند و بکوشد تا قدرت ارتش در پاکستان را کاهش دهد.

سیطره ی ارتش، سیطره‌ای خلل ناپذیر
ملازهی در ادامه ی گفتگو با تأکید بر گرفتار آمدن ارتش پاکستان در یک تضاد و تناقض آشکار در برگزاری و عدم برگزاری انتخابات به آفتاب یزد می‌گوید: جایگاه پنجابی‌ها در پاکستان بسیار پُر اهمیت است زیرا، فرماندهان ارتش عمدتاً پنجابی هستند، نواز شریف از متمولین پنجاب به شمار می‌آید و به همین دلیل حداقل طی یک دهه ی آینده نمی‌توان به این تصور اندیشید که نخست وزیری در پاکستان بر سر کار‌ آید که قادر باشد نفوذ و قدرت ارتش در پاکستان را کاهش دهد هرچند این احتمال که با روی کار آمدن احتمالی «نواز شریف» ممکن است برخی ناهماهنگی‌ها بین قوه ی اجرایی و ارتش ایجاد شود اما این مسئله به منزله ی کاهش قدرت و نفوذ ارتش نمی‌تواند تلقی شود.
پیرمحمد ملازهی در پاسخ به این پرسش که؛ آیا مردم پاکستان این آمادگی و روحیه را برای تغییر فضای سیاسی دارند یا نه؟ می‌گوید: باید در نظر داشته باشید که نظام حاکم بر پاکستان، همچنان فئودالی است، فئودال‌های صنعتی و فئودال‌های زمین دار و از همین رو اندیشیدن به سیطره ی قدرت مردم بر صاحبان ثروت و قدرت که تأثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارند اندکی زود است.

عمران خان می‌توانست اما…
ملازهی که پیشتر‌ها در گفتگو با آفتاب یزد خاطرنشان کرده بود: «تنها فردی که می‌تواند به ترکتازی ارتش در پاکستان پایان دهد، قطعاً عمران خان است» اظهار می‌دارد: همین روحیه ی ارتش ستیزی عمران خان بود که باعث شد از اریکه ی قدرت به زیر کشیده شود.
وی با تأکید بر این نکته که؛ عمران خان و حزب او(تحریک انصاف) یک چالش جدی برای ارتش به وجود آورده می‌گوید: تمام تلاش ارتش بر این مسئله متمرکز شده تا اجازه ی بازگشت عمران خان و حزب او به قدرت داده نشود زیرا از جانب او و حزب حامی او بسیار احساس خطر می‌کنند!

انتخابات آزاد
شرط بازگشت «عمران خان» به قدرت
ملازهی درباره ی شانش عمران خان برای بازگشت به قدرت به همین یک جمله بسنده می‌کند که: تنها راه بازگشت عمران خان به قدرت در پاکستان که اکنون محبوب‌تر از حتی زمان نخست وزیری شده است؛ برگزاری انتخابات آزاد و نه مهندسی شده در پاکستان است و جز این اگر باشد نخست وزیر بعدی پاکستان را «نواز شریف» بدانید!

بحران‌های قومی، ملی و مذهبی را جدی بگیرید
پیرمحمد ملازهی ‌ در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به بحران‌های قومی، ملی و مذهبی در پاکستان می‌گوید: ائتلاف نیروهای ضد پاکستان که به دنبال قیام مسلحانه و براندازی هستند اگرچه منشأ یکسانی ندارند اما در یک ایدئولوژی به توافق رسیده‌اند و آن تبدیل پاکستان به یک امارت شبیه آن چه در افغانستان رخ داد، هستند. پشتون ها، اقوام بلوچ و تحریک طالبان پاکستان اکنون به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات پیش رو هستند که اگرچه نمی‌توانند صحنه ی بازی را عوض کنند اما حتماً بازی را در زمان انتخابات به هم خواهند زد.
اشاره ی ملازهی به خبرهایی است که حکایت از اقدامات تروریستی در زمان برگزاری انتخابات دارد و گروههایی که این ایده را دنبال می‌کنند بیشتر به داعش تمایل دارند و تلاش می‌کنند داعش خراسان را به قدرتی تعیین‌کننده تبدیل کنند.

روشنفکران و تحصیل کرده‌های پاکستانی پایگاه مردمی قوی ندارند
ملازهی در پایان و در واکنش به این پرسش که آیا جوانان، روشنفکران و تحصیل کرده‌ها قادر به تغییر ذائقه ی سیاسی مردم پاکستان هستند یا نه؟ می‌گوید: عمده ی قدرت در پاکستان دست پنجابی ها، صاحبان ثروت و فئودال‌ها است. جوانان، روشنفکران و تحصیل کرده‌ها اگرچه می‌کوشند تغییراتی به وجود آورند اما فاقد پایگاه اجتماعی لازم در پاکستان هستند فلذا زورشان نمی‌رسد تا به وجود آورنده ی تغییراتی وسیع در سپهر سیاسی پاکستان باشند. ملازهی به این نکته نیز اشاره می‌کند که؛ پاکستانی‌ها از ناحیه ی طالبان افغانستان خطری احساس نمی‌کنند چون در لایه‌های بالای قدرت در کابل، نفوذ کرده و حامیانی دارند و سپس می‌افزاید: طالبان نیز چنین قصدی ندارد که بخواهد بر جریانات طبیعی سیاسی در پاکستان اثر‌گذار باشد زیرا خودِ طالبان همچنان توسط کسانی اداره می‌شوند که در اصل مورد حمایت پاکستان و حامی اسلام آباد محسوب می‌شوند.