هزینه پایین استفاده از خودروی شخصی درشهرها و بالاخص کلان شهرهای کشور در کنار کمبود ناوگان و بالطبع ازدحام مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری اتوبوس، مترو و… دست به دست هم داده تا ترددهای شهری عمدتا با خودروی شخصی انجام شود. بطوریکه این مسئله باعث شده همه ظرفیت خیابان‌ها در ساعت […]

هزینه پایین استفاده از خودروی شخصی درشهرها و بالاخص کلان شهرهای کشور در کنار کمبود ناوگان و بالطبع ازدحام مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری اتوبوس، مترو و… دست به دست هم داده تا ترددهای شهری عمدتا با خودروی شخصی انجام شود. بطوریکه این مسئله باعث شده همه ظرفیت خیابان‌ها در ساعت اوج صبحگاهی و عصرگاهی مورد استفاده قرار گیرد و در صورت بروز یک اتفاق غیرمنتظره مانند بارش باران و… سختی تردد به ایست خودروها در معابر تبدیل و حرکت در معابر شهری برای شهروندان، غیرقابل تحمل شود. حمل و نقل عمومی که در شهرهای مختلف به عنوان خدمتی عمومی و به عنوان ابزاری برای مدیریت بهتر ترافیک، مدیریت مصرف سوخت و بهره وری سفرهای درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و منابع عمده این خدمت شهری، از منابع سوبسید و هزینه‌های شهری و همچنین درصد بسیار کمی نیز به عنوان مشارکت از سوی شهروندان تامین می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است بطوریکه امروزه استفاده از حمل و نقل عمومی مسئولان با هدف فرهنگسازی در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا رایج است و برایمان پیش آمده در شبکه‌های اجتماعی و… تصاویری از مقامات عالیرتبه این کشورها را دیده و با خود فکر کرده‌ایم چرا در کشور ما که اغلب شهرها با موضوع ترافیک و آلودگی هوا درگیر هستند…

… به جز موارد انگشت‌شمار، مسئولی را نمی‌یابیم که حاضر شود خودروی خود را کنار بگذارد و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند و نکته ناراحت کننده‌تر این است که بارها همین مسئولان و مدیران در مصاحبه‌ها و رسانه‌های عمومی شهروندان را از استفاده از خودروی شخصی و تک‌سرنشین منع کرده و توصیه کرده‌اند که مردم باید در روزهای اوج ترافیک و یا در روزهای دارای آلودگی هوا، از آوردن خودروی شخصی خودداری کنند و به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی بروند، اما به واقع کدام یک از این مدیران را سوار بر ناوگان حمل و نقل عمومی می‌بینیم؟
حمل و نقل در برنامه‌های توسعه پایدار نقش چشمگیری دارد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارای مزایای قابل توجهی است از جمله صرفه‌جویی در هزینه و زمان، کاهش مصرف سوخت، کمک به حفظ محیط زیست و تقویت فرصت‌های فردی و اقتصادی از جمله این فواید و مزایا محسوب می‌شود. اگر هدف کاهش سفر با حمل و نقل شخصی است باید برای پاسخگویی به این نیازها به مجموعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها افزوده شود. لذا توسعه و ایجاد جذابیت در سیستم حمل و نقل عمومی شهری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید گفت واضح است که هیچ یک از ما نمی‌توانیم دیگری را به کار نیکی تشویق کنیم مگر اینکه خودمان در آن مسیر پیشقدم باشیم. مدیران شهری نیز نمی‌توانند مشارکت مردم را برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوا در شهرها جلب کنند، مگر اینکه خود به توصیه‌هایشان عمل کنند و به افزایش جذابیت و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و استفاده از آن روی آورند.