ظفریان یک کارشناس انرژی گفت: میزان گاز فلر اگر صادر شود به میزان ۵ میلیارد دلار است که در صورت‌عدم صادرات آن، آلودگی هوا را هم در پی دارد. حبیب الله ظفریان کارشناس انرژی با اشاره به موضوعات تصویب شده در برنامه هفتم اظهار داشت: یکی از موضوعات برنامه هفتم، ذخیره‌سازی گاز بود که در […]

ظفریان یک کارشناس انرژی گفت: میزان گاز فلر اگر صادر شود به میزان ۵ میلیارد دلار است که در صورت‌عدم صادرات آن، آلودگی هوا را هم در پی دارد.
حبیب الله ظفریان کارشناس انرژی با اشاره به موضوعات تصویب شده در برنامه هفتم اظهار داشت: یکی از موضوعات برنامه هفتم، ذخیره‌سازی گاز بود که در لایحه دولت آماده بود و مجلس آن را تقویت کرد. در دنیا ذخیره‌سازی گاز مهم‌ترین ابزار مدیریت در پیک مصرف است.
این کارشناس افزود: در اروپا ذخیره‌سازی گازش به نسبت کل تولیدش ۲۳ درصد بوده که در محل مخازن زیرزمینی ذخیره می‌شود و در زمستان و پیک مصرف، استفاده می‌شود. ذخیره‌سازی گاز تنها در کشورهای مصرف‌کننده صورت نمی‌گیرد بلکه در کشوری مانند روسیه نیز ۱۷ از تولید به ذخیره‌سازی اختصاص دارد که این عدد در میانگین جهانی برابر با ۱۱ درصد است.
وی افزود: ۷۵ درصد انرژی کشور متکی به گاز است اما ذخیره‌سازی گاز کشور تنها در دو میدان سراجه و شوریحه انجام می‌شود. در برنامه هفتم برنامه ریزی شده که در پیک مصرف ۱۲۰ میلیون متر مکعب از محل ذخیره‌سازی گاز تامین شود که در صورت اجرا، بخش قابل قبولی از ناترازی را حل می‌کند.
ظفریان در ادامه گفتگو با اشاره به متریک به عنوان یک ابزار دیگر در مدیریت مصرف انرژی گفت: یکی دیگر از مسائل مهم بحث اندازه‌گیری یا میترنیگ از نقطه سرچاه و از زمان تولید تا مصرف است. با تکمیل زنجیره میترینگ حاکمیت می‌تواند رصد دقیقی در تولید داشته باشد و پرتی‌ها را شناسایی کند این اقدام می‌تواند از قاچاق جلوگیری کند.
وی افزود: در صورت اجرای میترینگ می‌توانیم در مدیریت مصرف سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم و با پرمصرف‌ها و تعرفه‌گذاری مناسب، جلوی افزایش مصرف را گرفت. در برنامه هفتم وزارت نفت مکلف است در نقاط مبادله در محل تولید سرچاه، تجهیزات اندازه‌گیری را نصب کند و رصد دقیقی داشته باشد و از طریق سامانه‌هایی مانند صدف برای تخصیص نفت سفید، امکان سیاست‌گذاری داشته باشیم و قاچاق را جلوگیری کنیم.
این کارشناس افزود: از دیگر موضوعات مهم حوزه انرژی سوزانده شدن گازهای همراه نفت است که مربوط به دهه‌های گذشته کشور است متاسفانه جایگاهمان در حوزه سوزاندن گازهای فلر دوم است. حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب در سال در کشور فلر می‌سوزانیم که برابر با میزان صادرات گاز کشور است و همچنین از میزان گاز صنعت فولاد نیز بسیار بیشتر است.
ظفریان گفت: میزان گاز فلر شده کشور به مقیاس صادرات برابر با ۵ میلیارد دلار است که علاوه بر این‌عدم النفع موجب آلودگی‌های محیطی و مشکلات اجتماعی شده است.
وی با اشاره به دلیل‌عدم جمع‌آوری گازهای فلر گفت: جمع‌آوری گاز فلر از لحاظ آورده اقتصادی و بازگشت سرمایه به نسبت توسعه یک میدان در رده دوم قرار دارد و توسعه میدان سود بیشتری می‌دهد و همواره منابع به آن سمت حرکت می‌کند. برای حل این مشکل در دنیا یک سیاست تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده است.
این کارشناس انرژی گفت: البته در برنامه هفتم برنامه ریزی شده، ۱۵ میلیارد متر گاز مشعل جمع‌آوری شود همچنین درچگونگی آن نیز یک سیاست‌های تشویقی و تنبیهی نیز در نظر گرفته شده است که با عنایت به این سیاست‌ها پیشبینی می‌شود به مقاصد روشنی دست پیدا کنیم.
ظفریان گفت: سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مبتنی براین است که اگر شرکت تابعی از وزارت نفت یا شرکت خصوصی نتوان به تهعدات خود مبنی بر جمع‌آوری گازهای مشعل عمل کند جریمه خواهد شد و اگر جمع‌آوری کند اجاره صادرات گاز به آن واحد داده می‌شود تا از طریق صادرات بنگاه به سوددهی برسد.
به گزارش برنا؛ وی در پایان گفت: جمع‌آوری گازهای مشعل به کشور کمک می‌کند تا سرمایه کم و در کوتاه مدت معادل ۱.۵ فاز پارس جنوبی به خطوط لوله گاز تزریق کند.