آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به اعتراف روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» به شکست در جنگ با حماس و تأکید گالانت به سختی مقابله ی اسرائیل با هفت جبهه به آفتاب یزد گفت: «همه ی این‌ها نشان‌دهنده ی این واقعیت است که اسرائیل دارد افکار عمومی داخلی […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به اعتراف روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» به شکست در جنگ با حماس و تأکید گالانت به سختی مقابله ی اسرائیل با هفت جبهه به آفتاب یزد گفت: «همه ی این‌ها نشان‌دهنده ی این واقعیت است که اسرائیل دارد افکار عمومی داخلی را برای پذیرش یک آتش بس موقت و سپس دائمی و در نهایت شکست از حماس آماده می‌کند.» عبدالرضا فرجی راد می‌افزاید: اسرائیلی‌ها اگرچه در ابتدای حملات حماس در هفتم اکتبر از پیروزی و یکسره کردن کار حماس سخن می‌گفتند اما در عمل هیچ توفیقی به دست نیاوردند چه در شمال غزه و چه در جنوب، ضمن آن که هرچه از جنگ می‌گذرد افکار عمومی داخلی فشار بیشتری به دولت برای آزادی گروگان‌ها وارد می‌آورد که برای نتانیاهو و کابینه ی او چندان خبر خوبی به شمار نمی‌رود!

هاآرتص: اسرائیل در ۳ جبهه گیر افتاده است
یک رسانه صهیونیستی در گزارشی تحلیلی با تاکید بر اینکه «اسرائیل در جنگ غزه گیر افتاده است»، این وضعیت را ناشی از ایدئولوژی افراط‌گرایانه پشت سیاست‌های رژیم صهیونیستی دانست و نوشت که حتی جایگزین کردن نتانیاهو هم مشکلات عمیق اسرائیل را حل نمی‌کند. به گزارش ایسنا، روزنامه هاآرتص در گزارش خود با بیان اینکه «نقطه شروع جنگ غزه دلیل خوبی برای اندوه و ناامیدی است» نوشت: با گذشت بیش از ۲ ماه از آغاز حملات، وضعیت فعلی در غزه در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است. به هر طرف که بچرخید، متوجه می‌شوید که اسرائیل گیر افتاده است و حتی احتمال وخیم‌تر شدن اوضاع هم وجود دارد. به ادعای هاآرتص سربازان ارتش رژیم صهیونیستی «به پیروزی‌های تاکتیکی مانند کشف تونل‌ها و جمع‌آوری اسلحه دست می‌یابند اما این انتظار که این می‌تواند شکست حماس را تضمین کند، باتوجه به اینکه این یک جنگ علیه گروهی چریکی است، ممکن است به واقعیت تبدیل نشود.» شمارش روزانه تلفات در میان نیروهای اسرائیلی علاوه بر حوادثی مانند تیراندازی اشتباه به سه اسیر اسرائیلی که منجر به کشته‌شدن آن‌ها شد، فشار غیر قابل تحملی را ایجاد کرده که اسرائیل در دراز مدت قابل به تاب آوردن در برابر آن نخواهد بود.هاآرتص می‌نویسد: «روند آزادسازی اسرا هم به بن‌بست رسیده است و ادعای تل‌آویو مبنی بر اینکه فشار نظامی در واقع شانس اسرا را افزایش می‌دهد، در واقعیت به نتیجه نخواهد رسید. اسرائیل شاید بتواند حماس را از غزه بیرون براند اما در این صورت، مسئله اداره این سرزمین مشکل‌ساز خواهد بود. چه کسی بازسازی نوار غزه را برعهده خواهد گرفت، چه کسی آن را مدیریت خواهد کرد و انحصار استفاده از قدرت را در اختیار خواهد داشت؟ به‌عبارت دیگر چه کسی بر آن حکومت خواهد کرد؟ اینها سوالاتی حیاتی برای تضمین امنیت سرزمین‌های اشغالی و جلوگیری از وقوع هفت اکتبری دیگر هستند. به‌عنوان مثال، اگر قطر که از حماس حمایت مالی
می‌کند یک بار دیگر دست به جیب شود، اسرائیل هیچ درسی نگرفته و هیچ چیز به دست نیاورده است.»
به نوشته روزنامه چاپ فلسطین اشغالی، هیچ فایده‌ای در تکرار آسیب‌های ناشی از اشغال غزه توسط اسرائیل وجود ندارد، هرچند که هنوز بخش قابل توجهی از صهیونیست‌ها که عمدتاً مربوط به بقای سیاسی «بنیامین نتانیاهو» است، آرزوی آن را دارند. حتی برخی از آن‌ها فانتزی رهایی بخش تجدید شهرک‌سازی در نوار غزه دارند. در شمال نیز، حزب‌الله به تحرکات خود ادامه می‌دهد و احتمال اینکه مذاکرات باعث شود نیروهایش از مرز حرکت دهد، کم است. مقامات دولتی خود را متقاعد کرده‌اند که حزب‌الله خواهان یک جنگ تمام عیار نیست و چند روز جنگ ۶۰۰۰۰ آواره شمالی را به خانه باز می‌گرداند. این ارزیابی را، به ویژه با توجه به تجربه بد اسرائیل از دکترین یک «حماس منع شده» باید بیش از این‌ها جدی گرفت.
هاآرتص می‌نویسد به‌رغم افزایش تهدیدها، در این ماه‌ها هیچ اقدامی برای آماده‌سازی جبهه داخلی برای مقابله با حزب‌الله صورت نگرفته است، جنگی که بدتر از جنگ با حماس و یک شکست دیگر خواهد بود. در مواجهه با این ۲ جبهه، توجه کافی به کرانه باختری که به‌طور چشمگیری دفعات حملات و حوادث در آن از هفت اکتبر افزایش یافته است، صورت نمی‌گیرد. سیاست اسرائیل نیز مانند روند جایگزینی نخست‌وزیر نتانیاهو که بیش از نیمی از اسرائیلی‌ها نه به او باور و نه به او اعتماد دارند، گیر کرده است. حذف او مستلزم اعتراضی عظیم و بسیار دردناک است و می‌توان روی این مسئله حساب کرد که او در تلاش برای حفظ بقای خود دست به هر کاری می‌زند. اما حتی جایگزین کردن نتانیاهو عمیق‌ترین مشکلات اسرائیل را حل نخواهد کرد. بسیاری از منتقدان او در میان راست‌گرایان از اینکه او راه‌حل‌هایی مانند اشغال مجدد نوار غزه و تجدید شهرک‌سازی در آنجا را به آنها ارائه نمی‌دهد، ناامید هستند. حتی اگر آن‌ها به نیروهایی بپیوندند که برای جایگزینی او تلاش می‌کنند، ایدئولوژی اصلی آن‌ها افراط‌گرایی بنیادگرا یا ایدئولوژی نژادپرستانه‌ای را دیکته می‌کند که رابطه متقابلی با تشدید احساسات فلسطینی‌ها دارد. این روزنامه صهیونیستی در پایان نوشت: «هیچ پیام بزرگی در مختصر کردن یأسی که به‌ویژه از هفت اکتبر در حال نمایان شدن است، وجود ندارد. با این حال، حقیقت را باید پذیرفت: در حال حاضر هیچ چشم‌انداز خوبی در برابر ما دیده نمی‌شود. ما گیر کرده‌ایم.»

طرف‌های درگیر از طرح مصر با احتیاط با آن برخورد می‌کنند
فرجی راد در ادامه با پرداختن به طرح سه مرحله‌ای مصر می‌گوید: مصری‌ها طرحی ارائه داده‌اند که در سه مرحله اجرایی خواهد شد:
ـ مرحله اول: دو هفته آتش بس، آزادی ۴۰ گروگان اسرائیلی و ۱۲۰ گروگان فلسطینی
ـ مرحله دوم: مذاکراتی با «ساف» به عنوان میانجی حماس و اسرائیل با مشارکت مصر برای تشکیل یک دولت «تکنوکرات» که رویه‌ای غیر سیاسی داشته باشد و حماس و فتح نیز در آن دخالتی نداشته باشند
ـ مرحله سوم: آتش بس دائمی، پایان جنگ و تمرکز بر دولتی که غزه و کرانه باختری رود اردن را مدیریت کند. این استاد دانشگاه می‌افزاید: طرف‌های درگیر از طرح مصر با احتیاط با آن برخورد می‌کنند فلذا می‌بینیم بعد آن که حماس با این طرح مخالفت کرد نتانیاهو و اسرائیل نیز در کابینه آن را مطرح و
رد کردند اما این نپذیرفتن و رد کردن به معنای خارج شدن طرح مصر از دستور کار نیست و دو طرف همچنان در تلاش هستند با احتیاط روی طرح سه مرحله‌ای مصر فکر کنند.

اعلام بی‌اعتمادی ضمنی به قاهره و دوحه از سوی تل آویو
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در ادامه با اشاره به گفته‌های وزیر دارایی اسرائیل که مدعی شده:« قاهره و دوحه نقشی در آینده غزه نخواهند داشت » به آفتاب یزد گفت: بارها در مصاحبه‌های مختلف به این موضوع یعنی «بی اعتمادی» اسرائیل به قطر و مصر اشاره کرده بودم. تل آویو از این جهت به دوحه اعتماد ندارد زیرا معتقد است کمک‌های اعطایی قطر به غزه در نهایت صرف حفر تونل و تهیه ی ادوات نظامی شده است و اما بی‌اعتمادی به مصری‌ها به این دلیل است که اسرائیل مدعی است بخشی از تونل‌ها در سرزمین مصر قرار دارد و حفر این تونل‌ها نتیجه ی نادیده انگاری مقامات قاهره است. این دیپلمات سابق در ادامه اما به روزهای آغازین جنگ حماس و اسرائیل می‌پردازد و خاطرنشان می‌کند: اسرائیلی‌ها به این دلیل از همان ابتدا به قطر و مصر معترض نشدند و لحن تهدید آمیز به کار نبردند چون می‌دانند هم قطر و هم مصر از متحدان کاخ سفید به شمار می‌آیند ضمن آن که تهییج و تحریک مصری‌ها که ارتشی قوی با نیروی هوایی آماده در اختیار دارند و نیز این که نیروهای نظامی مصر بر مسائلی که در غزه می‌گذرد حساسیت دارند به نوعی خویشتندارانه رفتار کردند تا جبهه‌های جدیدی علیه اسرائیل گشوده نشود ضمن آن که تل آویو جرأت تعرض به قطر و مصر که می‌داند آمریکا روی آن‌ها حساس است، ندارد.

وزیر صهیونیست: قاهره و دوحه نقشی در آینده غزه نخواهند داشت
وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که قاهره و دوحه نقشی در آینده غزه پس از جنگ نخواهند داشت.
به گزارش ایسنا، «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در جریان سخنرانی خود در نشست حزب «صهیونیسم مذهبی» که ریاستش را برعهده دارد، اعلام کرد قاهره و دوحه نقشی در آینده غزه پس از جنگ نخواهند داشت و تنها نقش ممکن مصر این است که مرزهای خود را به روی ساکنان نوار غزه باز کند. براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «در جریان گزارش‌هایی از پیشنهادات مقامات مصر و قطر در مورد ادامه جنگ قرار گرفته‌ام و احتمال می‌رود کابینه جنگ از میان امور دیگر این پیشنهادات را مورد بررسی قرار دهد.» وی افزود: «من می‌خواهم به صراحت بگویم که کابینه جنگ این رژیم پیش از تحقق اهداف خود یعنی «نابودی حماس»، بازگرداندن همه اسرا و رفع تهدید از سوی نوار غزه اختیار توقف جنگ را ندارد.» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفت: «هرکس تصور می‌کند اسرائیل با ترکیب یک دولت حرفه‌ای که در آن حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین در پوشش بوروکرات‌ها و تکنوکرات‌ها شرکت می‌کنند، موافقت خواهد کرد، دچار توهم است.» بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرده بود، جنگ در نوار غزه به پایانش نزدیک نیست و برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. جنگ در نوار غزه در حالی وارد هشتاد و دومین روز خود شده‌است نیروهای رژیم صهیونیستی به بمباران شهرها و استان‌های شمال و جنوب غزه در بحبوحه یک فاجعه انسانی و بهداشتی ادامه می‌دهند.

وقتی بایدن می‌گوید«تلفات انسانی کم شود» یعنی تأثیرپذیری از افکار عمومی
عبدالرضا فرجی راد در ادامه ی مصاحبه ی خود با آفتاب یزد با زیر سؤال بردن رفتار مقامات آمریکایی بر پایه ی افکار عمومی جهانی که معتقدند اگر آمریکا بخواهد می‌تواند به کشتار غیرنظامی‌ها پایان دهد چون بر اسرائیل نفوذ دارد، اظهار می‌دارد: آن چه مسلم است حواس بایدن به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نیز جمع است زیرا جانبداری از طرف مقابل اسرائیل(حماس) حتماً روی آرای انتخاباتی بایدن تأثیر منفی خواهد گذاشت اما فشار افکار عمومی به حدی است که بازتاب‌های آن را در اظهار نظر مقامات آمریکایی از جمله «جو بایدن» می‌توان دید زیرا تکرار این بحث که به غیرنظامی ها، زنان و کودکان حمله نکنید یعنی متوجه شده است مردم جهان روی کشتار غیرنظامی‌ها تمرکز کرده و روز به روز بر فشار خود خواهند افزود.

اسرائیل از بیرون و درون تحت فشار است
فرجی راد با اشاره به آن چه هاآرتص نوشته، گفته‌های گالانت و اعتراضات عمومی و نیز تلفات بالایی که هر روز در رسانه‌های اسرائیلی اعلام می‌شود خاطرنشان می‌کند: همانطور که پیشتر گفتم، اسرائیلی‌ها برخلاف ادعاهایی که تاکنون مطرح کرده‌اند توفیق چندانی به دست نیاورده اند. در پاکسازی شمال و جنوب غزه ناموفق بوده اند، درباره ی تونل‌ها راه به جایی نبرده اند، با افزایش تلفات فردی و لجستیکی مواجه هستند ضمن آن که وقتی یک روزنامه ی معروف منتشر شده در سرزمین‌های اشغالی از شکست و گیر افتادن می‌گوید یعنی باید به وخامت اوضاع پی برد.

ژنرال صهیونیست: هیچ راه حلی برای تونل‌های حماس وجود ندارد
یک ژنرال صهیونیست تاکید کرد که نباید حرف‌های ارتش رژیم صهیونیستی و تحلیلگران را باور کرد چرا که هیچ راه حلی برای تونل‌های حماس وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، اسحاق بریک، سرلشکر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی گفت: صحبت‌های ارتش اسرائیل و تحلیلگران را باور نکنید. هیچ راه حلی برای تونل‌های حماس وجود ندارد. تعداد نیروهای حماس که به دست نیروهای ما کشته شده‌اند، بسیار کم هستند. آنطور که سخنگوی ارتش و تحلیلگران ادعا می‌کنند بیشتر جنگ رو در رو انجام نمی‌شود. بیشتر کشته و مجروحان ما به خاطر بمب‌ها و موشک‌های ضد زره حماس هستند که آن‌ها را هدف قرار داده‌است. به نقل از شبکه خبری الجزیره، وی گفت: کاملا واضح است که سخنگوی ارتش و مسئولان ارشد امنیتی و نظامی می‌خواهند جنگ را به عنوان یک پیروزی بزرگ به تصویر بکشند. ایجاد تصویر پیروزی قبل از اینکه حتی به تحقق اهدافمان نزدیک شویم، ممکن است بسیار آسیب زننده باشد. نابودی تونل‌های حماس سال‌ها طول خواهد کشید و منجر به کشته شدن تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها می‌شود. افسرانی که در غزه می‌جنگند گفته‌اند هرگز ممکن نیست مانع این شد که حماس جنبش خود را بازسازی کند.

خیلی‌ها درگیر هستند اما جنگ همچنان کنترل شده است
عبدالرضا فرجی راد در واکنش به این پرسش آفتاب یزد که؛ از ابتدا همه از تلاش برای فراگیر نشدن جنگ حماس علیه اسرائیل گفتند اما می‌بینیم سوریه، لبنان، یمن، عراق در کنار حماس، مستقیم و غیر مستقیم وارد جنگ شده اند، آیا این جنگ همچنان کنترل شده است یا فراگیر شده؟ می‌گوید: در مورد عراق که باید گفت رویارویی آن‌ها با آمریکا است و نه اسرائیل هرچند این رویارویی از نظر روانی بر جنگ حماس علیه اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت. در باره ی یمن و سوریه و لبنان نیز همه ی تمرکز به کنترل شده باقی ماندن جنگ است حتی فشارهای امریکا به اسرائیل نیز همین معنا را در بر می‌گیرد که کشتارها افکار عمومی جهانی را بیشتر از این جریحه دار نکند اما آن چه الآن مهم است رسیدن به یک آتش بس حتی موقت برای یکی ـ دوهفته است تا بتوانند در باره ی مراحل بعدی و حتی رسیدن به یک آتش بس دائمی بیاندیشند.
وی ادامه می‌دهد: اگرچه حماس و اسرائیل، توأمان طرح مصر را رد کرده‌اند اما همچنان به ان فکر می‌کنند و فکر می‌کنم طی روزهای آینده یک آتش بس هرچند کوتاه مدت برقرار شود.
عبدالرضا فرجی راد با تأکید بر این مسئله که:«بعید می‌دانم جنگ فراگیر شود» می‌افزاید: قدر مسلم این که این جنگ با این تلفات نمی‌تواند برای چندین ماه ادامه پیدا کند. بر اساس گفته‌های گالانت هم می‌توان به این تحلیل رسید که اسرائیلی‌ها به دنبال برون رفت از این بن بست هستند زیرا کنترل شرایط داخلی در اسرائیل نیز اندک اندک سخت و سخت‌تر می‌شود، تلفات اسرائیلی‌ها رو به فزونی است، روحیه ی سربازان اسرائیلی به شدت پایین آمده و اعتراضات نیز در حال شدت گرفتن است.

مخالفت «ساف» با طرح مصر برای اداره کرانه باختری و غزه پس از پایان جنگ
در پی مطرح شدن اخباری مبنی بر ارائه ابتکارعملی توسط مصر برای پایان دادن به جنگ غزه و تشکیل یک دولت «تکنوکرات» برای مدیریت این باریکه و کرانه باختری، کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) مخالفت خود را با چنین طرح‌ها و ابتکارعمل‌هایی اعلام کرد. به گزارش ایسنا، کمیته اجرایی ساف با برگزاری نشستی به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین به‌ویژه در نوار غزه را محکوم کرد.
طبق گزارش خبرگزاری معا، در این نشست صحبت‌ها درباره وجود یک ابتکارعمل چند مرحله‌ای برای آینده فلسطین که شامل تشکیل دولتی فلسطینی برای مدیریت کرانه باختری و نوار غزه به دور از ایفای نقش سازمان ساف می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت. کمیته اجرایی ساف مخالفت خود را با چنین ابتکارعملی اعلام کرد و تصمیم گرفت کمیته‌ای از اعضای خود تشکیل دهد تا خطرات ناشی از چنین ابتکار عملی را پیگیری کند؛ چراکه به اعتقاد آن این اتفاق بر منافع عالی ملت فلسطین و حقوق مسلم ملی آنها تأثیر می‌گذارد.
ساف همچنین بر ادامه هماهنگی‌ها برای متحد کردن موضع اعراب در راستای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی مورد حمایت آمریکا تاکید کرد. کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در نشست خود بر لزوم اتخاذ تمامی اقدامات لازم از سوی جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی برای تامین سریع و کامل نیازهای غذایی و بهداشتی در تمامی مناطق نوار غزه و مداوای مجروحان تاکید کرد.
در این نشست همچنین جنایات رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی محکوم و حاضران خواستار توقف فوری موج بازداشت فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی شدند. پیشتر رسانه‌های عربی اعلام کرده بودند که مصر طرح سه مرحله‌ای را برای پایان دادن به جنگ غزه پیشنهاد کرده است. در این طرح اینگونه برنامه‌ریزی شده است که پس از آتش‌بس در غزه و در نتیجه گفت‌وگوی ملی میان فلسطینی‌ها تحت نظارت قاهره، یک دولت «تکنوکرات» برای اداره نوار غزه و کرانه باختری تشکیل شود. در همین راستا، خبرگزاری رویترز گزارش داد که دو جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین پیشنهاد مصر را رد کرده‌اند.

دودوزه بازی اسرائیلی‌ها و حواس جمع حماس
فرجی راد در پاسخ به آخرین پرسش آفتاب یزد مبنی بر این که؛ آیا ممکن است بعد آزادی تمامی گروگان‌های اسرائیلی، حتی با وجود برقراری آتش بس دائمی، اسرائیل دست به یک حمله گسترده و همه‌جانبه علیه حماس و باقی فلسطینی‌ها بزند؟ می‌گوید: اسرائیلی‌ها مزه تلخ غافلگیر شدن توسط حماس را در هفتم اکتبر و تلفات بالا چشیده‌اند ضمن آن که حماس نیز به این آسانی تمامی «آس»‌های خود را از دست نمی‌دهد. سنوار آدم سرد و گرم چشیده و باتجربه‌ای است و برای تمامی گزاره‌ها حتماً راه حلی در نظر خواهد گرفت فلذا معتقدم اگر آتش بسی برقرار شود آزادی گروگان‌ها به گونه‌ای صورت خواهد پذیرفت که اسرائیل نتواند علیه حماس و فلسطینی‌های کرانه باختری رود اردن دست به حملات ویران‌کننده بزند ضمن آن که در چنان شرایطی ممکن است صحنه ی جنگ به گونه‌ای رقم بخورد که حتی اسرائیل نیز قادر به مدیریت آن نباشد!