وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این دولت شاهد افزایش ۱۰ درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان بودیم. گزارش‌های آماری بیانگر این است که دولت به منظور مدیریت بازار اشتغال ضرورت دارد از تمام ظرفیت‌های موجود برای نیروی انسانی استفاده کند. تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، مانع‌زدایی و پشتیبانی از اشتغال، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت […]

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این دولت شاهد افزایش ۱۰ درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان بودیم.
گزارش‌های آماری بیانگر این است که دولت به منظور مدیریت بازار اشتغال ضرورت دارد از تمام ظرفیت‌های موجود برای نیروی انسانی استفاده کند.
تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، مانع‌زدایی و پشتیبانی از اشتغال، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای کارآفرینان و مجموعه‌های دانش بنیان و پیش‌بینی مشوق‌هایی برای کارفرمایان جهت جذب فارغ التحصیلان از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های دولت در جهت اشتغالزایی جوانان، دانش آموختگان و کارآفرینان بوده است.
دولت سیزدهم با اهمیت دادن به موضوع بیکاری جوانان و رفع دغدغه اشتغال، تأمین سالانه یک میلیون شغل را نیاز ضروری کشور دانسته و بر همین اساس وزارت کار را مامور راه‌اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی در حوزه اشتغال، گردآوری آمار شاغلان و بیکاران و رصد بازار کار کرده است.
صولت مرتضوی، وزیرکار با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان گفت: استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار با راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل و رصد اشتغال کشور، حفظ و صیانت از نیروی کار، افزایش بهداشت کار، ایجاد ۸۴۲ خانه بهداشت کارگری و افزایش ۳.۵۵ درصدی شاغلان بخش تعاون از جمله اقدامات این وزارتخانه در دوره سپری شده از دولت سیزدهم است.
وی در ادامه با اشاره به رشد ۱۰ درصدی تعاونی‌ها بیان کرد: توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان، کاهش مدت زمان ثبت و تشکیل تعاونی‌ها، رشد ۹۴ درصدی اعطای تسهیلات به فعالان بخش تعاون از اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
مرتضوی با بیان اینکه در حوزه رفاه اجتماعی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده شد تا با حذف ارز ترجیحی سامانه کالابرگ را راه‌اندازی کند، اما این سامانه در برنامه قرار نگرفته بود.
وزیر رفاه تأکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این موضوع ورود کرد و این سامانه اکنون در همه نقاط کشور راه‌اندازی شده و تا امروز مجموعاً ۲۰۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل شده‌اند.
مرتضوی متناسب‌سازی یارانه با دهک‌بندی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: اکنون سه دهک اول تا سوم جامعه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و دهک‌های بعدی یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. در قدم بعدی برای تشویق آحاد مختلف مردم از یارانه، دولت یک یارانه مضاعف در نظر گرفت تا آن دسته از افرادی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده می‌کنند در صورت خرید معادل ۵۰ درصد یارانه‌شان، تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت کنند.
وی گفت: کار دیگری که دولت سیزدهم انجام داد، بحث پرداخت یارانه ماهانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی به کودکان زیر ۶ سال دهک اول تا هفتم جامعه است که نمودار رشد آن‌ها دارای اختلال می‌باشد.
به گزارش برنا؛ وزیر رفاه اجتماعی در خصوص اقدامات دیگری که در این وزارتخانه انجام شده به تأدیه بدهی ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی و تسویه بدهی انباشته اشاره کرد و افزود: پوشش هزینه‌های بیماران خاص، معافیت افراد بالای ۶۵ سال از پرداخت فرانشیز بیمارستان ها، افزایش مرخصی بارداری از ۶ به ۹ ماه، کاهش مراجعه ۱۶۰ میلیونی مراجعین تأمین اجتماعی با ارائه خدمات غیرحضوری در قالب ۷۵ خدمت و حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل از دیگر اقدامات دولت است.