رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: افزایش مهاجرت پزشکان جای تامل دارد و گزارش این مسئله را به رئیس جمهور و نهادهای دیگر داده‌ایم که ایشان دستور داد این موضوع پیگیری و راهکارهای عملی و اجرایی برای آن تدوین شود. رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چالش‌های پزشکان اظهار […]

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: افزایش مهاجرت پزشکان جای تامل دارد و گزارش این مسئله را به رئیس جمهور و نهادهای دیگر داده‌ایم که ایشان دستور داد این موضوع پیگیری و راهکارهای عملی و اجرایی برای آن تدوین شود. رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چالش‌های پزشکان اظهار کرد: عمده چالش پزشکان، عدم درک عمیق و واقعی رسانه‌ها و مسئولان از مشکلات جامعه پزشکی به ویژه پزشکان جوان است زیرا مشکلات به درستی آنالیز نمی‌شوند.وی افزود: مشکل دیگر، بحث‌های رسانه‌ای است که مصداق اخیر آن در یک برنامه تلویزیون بود که حرف‌های نادرستی زده شد بنابراین یکی از چالش‌های ما هجمه‌های رسانه‌ای است که هر کسی به خودش اجازه می‌دهد در مورد جامع پزشکی نظر بدهد و تحلیل و حتی توهین کند.

چرا تعرفه اصناف دیگر به اندازه تعرفه پزشکی پررنگ نمی‌شود؟
دکتر محمد رئیس‌زاده با اشاره به تصویب افزایش ۴۶ درصدی تعرفه خدمات پزشکی گفت: کمترین میزان تعرفه مربوط به حق‌الزحمه جامعه پزشکی است و عمده بار تعرفه مربوط به تورم، هتلینگ و هزینه‌های سرباری است. این مسئله در سایر اصناف نیز وجود دارد و متناسب با تورم افزایش می‌یابد اما در جامعه پزشکی به دلیل اینکه تصور می‌شود این افزایش تنها مربوط به دستمزد جامعه پزشکی است، روی آن حساسیت وجود دارد.

افزایش ۴۶ درصدی تعرفه، کف خواسته جامعه پزشکی است
رئیس‌زاده ادامه داد: آنچه در شورای عالی بیمه مصوب شده، کف خواسته جامعه پزشکی است. انتظار می‌رود سازمان برنامه و بودجه و هیئت وزیران نیز افزایش
۴۶ درصدی تعرفه‌های خدمات پزشکی را مصوب کنند و علاوه بر این، ۱۵ درصدی که به صورت غیرقانونی از تعرفه امسال کم شد نیز جبران شود.

سازمان‌های بیمه‌گر باید مسئولیت بیشتری قبول کنند
وی افزود: افزایش تعرفه قطعا هم به نفع مردم و هم به نفع جامعه پزشکی است. بیشترین فشار تعرفه غیرواقعی به جامعه پزشکی و گرده مردم وارد می‌شود. برخی‌ها تصور نکنند که وقتی از افزایش تعرفه دفاع می‌کنیم منظورمان این است که مردم پرداختی بیشتری بدهند.رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اگر تعرفه واقعی شود و تعرفه واقعی پرداخت شود، به معنی این است که باید سازمان‌های بیمه‌گر مسئولیت بیشتری قبول کنند و پرداخت از جیب مردم کاهش یابد که زمینه این کار، واقعی کردن تعرفه‌ها است. وی ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر عضو شورای عالی بیمه هستند؛ این افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌ها مصوب شده است و وقتی چنین چیزی تصویب می‌شود یعنی می‌توانند مسئولیت‌های بیشتری را قبول کنند.

مهاجرت حتی یک عضو جامعه پزشکی، برای ما خسران است
رئیس‌زاده گفت: یکی از بحث‌های مهم در مهاجرت پزشکان و به ویژه جوانان جامعه پزشکی، بحث‌های معیشتی است. قطعا اگر تعرفه‌ها واقعی شود و برخوردها و رعایت شأن جامعه پزشکی مطلوب‌تر شود، نقش مهمی در کاهش مهاجرت‌ها ایفا خواهد کرد.وی در خصوص مهاجرت پزشکان افزود: آماری که ما داریم مربوط به درخواست حسن شهرت پزشکی است. مهاجرت یک عضو جامعه پزشکی برای ما خسران است زیرا این افراد نیروهای کیفی هستند و از سوی دیگر در کشور به آن‌ها نیاز دارند و با هزینه همین مردم آموزش‌ها را دیده‌اند. رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: ما مصر هستیم فردی که تمایل دارد در کشور خود، خدمت کند به دلایل مربوط به محیط کاری و شغلی مهاجرت نکند. البته برخی به هر دلیل یا شرایطی، تمایل به مهاجرت دارند که بحث ما این افراد نیست. وی بیان کرد: نگرانی ما در مورد کسانی است که اهل مهاجرت نیستند و می‌خواهند در کشور خودشان خدمت کنند.

مهاجرت شغلی؛ مهم‌تر از مهاجرت جغرافیایی
رئیس‌زاده عنوان کرد: مهم‌تر از مسئله مهاجرت به خارج از کشور، مهاجرت شغلی است که عدد آن بسیار بالاتر است. اینکه عضوی از جامع پزشکی از رشته تخصصی خود به رشته دیگری که کمتر مورد نیاز است مهاجرت می‌کند یا از رشته پزشکی به رشته غیرپزشکی مهاجرت می‌کند نیز مانند مهاجرت جغرافیایی است زیرا فرد در جایی که بتواند به مردم خدمت کند، نیست.

افزایش مهاجرت پزشکان جای تامل دارد
وی افزود: عمده‌ترین مهاجرت‌های پزشکان به دلیل وضعیت کرامت، شأن و جایگاه جامعه پزشکی و بعد از آن بحث‌های مربوط به معیشت و تعرفه‌های شغلی است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: افزایش مهاجرت پزشکان جای تامل دارد و گزارش این مسئله را به رئیس جمهور و نهادهای دیگر داده‌ایم و نگران هستند و رئیس جمهور دستور داد این موضوع پیگیری و راهکارهای عملی و اجرایی برای آن تدوین شود.

قدر اقدامات سنگین و سلامت‌ساز پزشکان دانسته نشده است
وی در خصوص تمایل پزشکان برای فعالیت در حوزه زیبایی افزود: دلیل نخست این موضوع این است که در ۱۰ سال اخیر افرادی از جامعه پزشکی که زیر بار مسئولیت کارهای سنگین درمانی سلامت‌ساز قرار می‌گرفتند، به اشکال مختلف مورد هجمه قرار گرفتند بنابراین احساس می‌کنند قدر کارهایی که می‌کنند دانسته نشده است.

درخواست بیمارگونه برای اقدامات زیبایی در ایران
وی افزود: از یک طرف حوزه زیبایی را داریم که عملا یله و رها است و مردم با طیب خاطر هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند و حتی اگر چهار تا پنج ساعت معطل شوند هم گله‌ای نمی‌کنند. هزینه خدمات زیبایی ارتباطی به بیمه هم ندارد و نقدی پرداخت می‌شود و معمولا مردم تشکر هم می‌کنند. در این شرایط بالطبع مهاجرت شغلی رخ می‌دهد. رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: از سوی دیگر درخواست و تقاضا برای اقدامات زیبایی در کشور ما بیمارگونه است و نسبت به نورم دنیا عدد بالاتری دارد که این مسئله نیاز به کار فرهنگی و رسانه‌ای دارد. مردم باید بدانند خدمات زیبایی می‌تواند به قیمت جان آن‌ها تمام شود و یا سلامتی آن‌ها را تا مادام‌العمر تحت تاثیر قرار دهد.

تقاضای اقدامات زیبایی باید کنترل شود
وی با تاکید بر لزوم کنترل تقاضای اقدامات زیبایی بیان کرد: اقدام و درخواست کارهای زیبایی باید منطقی و واقعی باشد و مردم هم باید در مراجعه به کسانی که کار زیبایی را برای آن‌ها انجام می‌دهند، دقت کنند تا به افراد دارای صلاحیت و مجوز مراجعه کنند.

حفظ کرامت دستیاران در شرایط کنونی، غیرممکن شده است
وی افزود: در حوزه دستیاری فوق تخصصی اوضاع دشوارتر هم خواهد شد و ممکن است در آینده در برخی رشته‌ها نیازمند شویم بنابراین ضروری است که حق‌الزحمه دستیاران در سال آینده حداقل دو برابر شود. برای سال‌های آینده نیز باید قوانینی وضع شود تا دستیاران، مشمول قانون کار شوند. رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین با اشاره به سفر خود به استان خوزستان گفت: در وهله نخست هدف از این سفر عرض خدا قوت به جامعه پزشکی خوزستان و در وهله دوم شنیدن نظرات دوستان، آشنایی با چالش‌های این جامعه و دیدار با مسئولان استانی بود. در این سفر با رئیس کل دادگستری خوزستان، دادستان مرکز خوزستان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دیدار و گفت‌وگو داشتیم.