محققان پژوهشگاه نیرو قصد دارند به‌منظور توسعه تولید انرژی سبز، بازدهی تولید گاز متان در فرایند هضم بی‌هوازی را با استفاده از تکنیک‌های شناسایی گونه‌های میکروبی افزایش دهند. پژوهشگران گروه پژوهشی محیط‌زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو بر اساس قرارداد منعقده با شرکت فاضلاب تهران، با استفاده از تکنیک‌های شناسایی گونه‌های میکروبی، افزایش بازدهی تولید […]

محققان پژوهشگاه نیرو قصد دارند به‌منظور توسعه تولید انرژی سبز، بازدهی تولید گاز متان در فرایند هضم بی‌هوازی را با استفاده از تکنیک‌های شناسایی گونه‌های میکروبی افزایش دهند. پژوهشگران گروه پژوهشی محیط‌زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو بر اساس قرارداد منعقده با شرکت فاضلاب تهران، با استفاده از تکنیک‌های شناسایی گونه‌های میکروبی، افزایش بازدهی تولید گاز متان را در یکی از هاضم‌های بی‌هوازی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران در دستور کار قرار دادند.
«مهدی رضایی» پژوهشگر گروه پژوهشی انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو و مجری این طرح گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه در ایران و تنها تصفیه‌خانه‌ای است که از گاز حاصل از فرایند تصفیه فاضلاب شهری (بیوگاز)، برق تولید می‌کند. وی ادامه‌داد: از ابتدای بهره‌برداری این تصفیه‌خانه تاکنون، ۱۴۰ هزار مگاوات ساعت برق در این تصفیه‌خانه تولید شده که بخشی از آن به شبکه توزیع برق متصل شده است. پژوهشگر گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو افزود: تصفیه‌خانه جنوب تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه بیوگاز کشور، ۸۰ درصد برق مصرفی و ۱۰۰ درصد حرارت مورد نیاز بهره‌برداری از تاسیسات تصفیه‌خانه را تامین می‌کند که صرفه‌جویی انرژی فسیلی در حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام (۴۰۰ هزار مترمکعب گاز) را به دنبال دارد.
رضایی ادامه‌داد: هدف از اجرای این طرح افزایش بازده تولید متان در هاضم بی‌هوازی از طریق شناسایی نوع و تنوع غالب گونه‌های میکروبی، دسترسی به جمعیت مناسب میکروبی و ایجاد شرایط بهینه برای رشد و فعالیت گونه‌های کارآمد جهت بهبود راندمان و ارتقای فرایند هضم است.
«مهسا صدیقی» عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه نیرو و مدیر این طرح نیز گفت: هضم بی‌هوازی یک فرایند میکروبی است که طی آن، مواد آلی در غیاب اکسیژن به بیوگاز، زیست‌توده بی‌هوازی و باقی‌مانده‌های آلی تبدیل می‌شوند.
وی ادامه‌داد: این فناوری به‌طور گسترده‌ای در مدیریت پسماندهای حاوی مواد آلوده نظیر لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه نیرو ادامه‌داد: فناوری تولید بیوگاز در هاضم‌ها، اگرچه مزیت‌های فراوانی دارد، اما با محدودیت‌های خاصی نیز همراه است. آماده‌سازی زیستی و شناخت گونه‌های میکروبی کارآمد، امکان بهبود فرایند هضم بی‌هوازی را به طور قابل‌ملاحظه‌ای فراهم می‌کند. صدیقی افزود: در این پروژه، افزایش بازده تولید متان در یکی از هاضم‌های بی‌هوازی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران از طریق شناسایی و تعیین فراوانی گونه‌های غالب و نیز دسترسی به جمعیت مناسب میکروبی از طریق ایجاد شرایط بهینه برای رشد و فعالیت گونه‌های کارآمد جهت بهبود راندمان و ارتقای فرایند هضم، مدنظر است.
وی تاکید کرد: دستیابی به این شرایط بدون شناسایی رفتار دینامیک اجزای مختلف سیستم و اثرات و برهم‌کنش‌های آن‌ها ممکن نیست.
عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه نیرو گفت: در این پروژه، این امر با استفاده از تکنیک‌های شناسایی میکروبی و روش‌های شبیه‌سازی عددی دینامیک میسر می‌شود. به گزارش ایرنا؛ وی درباره مزیت‌های پروژه گفت: افزایش میزان متان در بیوگاز تولید شده در هاضم‌های بی‌هوازی، ارزش حرارتی بیوگاز تولیدی را افزایش می‌دهد و منجر به تولید انرژی بیشتر از این سوخت تجدیدپذیر خواهد شد.