معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزایش تصادفات فوتی و جرحی در پایتخت برخی از اقدامات پلیس برای کاهش آمار این تصادفات را تشریح کرد. سرهنگ فیروز کشیر در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح روند وقوع تصادفات در معابر پایتخت پرداخت و گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که از […]

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزایش تصادفات فوتی و جرحی در پایتخت برخی از اقدامات پلیس برای کاهش آمار این تصادفات را تشریح کرد.
سرهنگ فیروز کشیر در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح روند وقوع تصادفات در معابر پایتخت پرداخت و گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه در بحث تصادفات شهر تهران اعم از تصادفات فوتی و جرحی با روندی افزایشی روبه‌رو بوده‌ایم و گرچه شیب این افزایش تند نیست اما حتی یک کشته یا مصدوم در تصادفات نیز از نظر ما زیاد است و باید جلوی آن گرفته شود. در همین راستا نیز اقداماتی را برای کاهش تصادفات رانندگی در دستورکار قرار داده‌ایم.
وی با بیان اینکه کاربران ترافیک اعم از رانندگان، عابران و سرنشینان نیز باید یکسری نکات را رعایت کنند، گفت: یکی از اصلی‌ترین گروه‌هایی که باید نکات و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، راکبان موتورسیکلت هستند. آمارهای ما نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از تصادفات فوتی رخ داده در شهر تهران مربوط به موتورسواران بوده است. تجزیه و تحلیل آمار تصادفات در طول هشت ماهه امسال این موضوع را نشان داده است. متاسفانه حدود ۹۰ درصد موتورسوارانی که در صحنه تصادف فوت کرده‌اند، اصلا از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند.
به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ دلیل اصلی مرگ موتورسواران نیز ضربه به سر است، راهکار پیشگیری از ضربه به سر هم استفاده از کلاه ایمنی استاندارد است. در واقع موتورسواران باید کلاه ایمنی استاندارد بر سر بگذارند و هرکلاهی قابلیت جلوگیری از ضربه وارد به سر را ندارد. واقعیت این است که درصد بالایی از مرگ‌های ناشی از تصادف با موتور سیکلت در صورت استفاده از کلاه و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی قابل پیشگیری بود.

عدم توجه به جلو؛ دلیل نیمی از تصادفات فوتی در پایتخت
کشیر ادامه داد:‌ رانندگان، عابران پیاده و سرنشینان خودرو نیز جزو دیگر جانباختگان حوادث رانندگی هستند. اما جالب است بدانید که بیشترین دلیل وقوع تصادفات فوتی در شهر تهران عدم توجه به جلو بوده است. حدود نیمی یا به بیان دقیق‌تر ۴۹ درصد از تصادفات رانندگی منجر به فوت که در شهر تهران رخ داده به دلیل عدم توجه به جلو بوده است. پس از آن هم مواردی سرعت غیرمجاز و … بوده است.
وی درباره مواردی که منجر به عدم توجه به جلو می‌شود، گفـت:‌ خستگی و خواب آلودگی، صحبت با تلفن همراه یا ارسال پیامک، خوردن و آشامیدن، روشن کردن سیگار، صحبت با سرنشینان دیگر، مشغولی ذهن و … جزو عواملی است که منجر به کاهش تمرکز و توجه راننده به مسیر مقابل می‌شود. این موارد هم به راحتی قابل پیشگیری است. البته تصادفاتی هم بوده که ناشی از نور کم مسیر بوده است. ما در وقوع تصادفات با سه عامل انسان ، راه و وسیله نقلیه مواجهیم. از این رو نباید از نقش راه و وسیله هم چشم پوشی کرد. به همین دلیل نیز قانونگذار به پلیس این اجازه را داه است که برابر با ۳ ماده ۱۴ اگر به این نتیجه برسد که اگر معبری دارای نقص بوده و مستقیما در تصادف اثرگذار بوده است، سهم تقصیر را به سازمان مربوطه را بدهد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره زمان وقوع تصادفات رانندگی نیز گفت: زمان وقوع تصادفات نیز در پیشگیری از وقوع تصادفات مهم است. آمارهای ما نشان می‌دهد که ۵۷ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران در ساعات شب و تاریکی هوا رخ داده است. فراوانی تصادفات در ساعت‌های مختلف شبانه در شهر تهران بین دو دسته ۲۰ تا ۲۴ با ۲۵ درصد و ۲۴ تا ۴ صبح با ۲۲ درصد تقسیم شده است. در واقع حدود نیمی از تصادفات فوتی در ساعات پایانی شب و آغازین بامداد رخ داده است. همچنین ۳۹ درصد از تصادفات فوتی نیز در شب‌های پنجشنبه و جمعه رخ داده است.
وی اضافه کرد:‌ همچنین با بررسی که انجام دادیم، مشخص شد زمان ۶۲ درصد از تصادفات رخ داده در روزهای پنجشنبه و جمعه بین ساعات ۱۰ شب تا ۲ بامداد بوده است. در این ساعات ما بیشترین انجام حرکات نمایشی با خودرو را نیز داریم.
کشیر افزود: در این ساعات معمولا با خلوتی معابر مواجهیم، از طرفی خستگی و خواب آلودگی هم در چنین ساعاتی بیشتر است. همین موارد سبب می‌شود که راننده با سرعت بیشتری رانندگی کرده و دقت کمتری به مسیر داشته باشد. متاسفانه عابران پیاده نیز در این ساعات بیشتر تصادف کرده‌اند که بخشی از آن مربوط به کاهش دید راننده در هنگام تاریکی است. عبور از گذرگاه‌های عابر پیاده، عدم ایستادن در نقاط کور و عدم تردد از مسیر سواره‌رو از جمله مواردی است که عابران پیاده باید رعایت کنند.

اجرای ۲۰ راهکار کوتاه مدت برای کاهش تصادفات از سوی پلیس
وی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات رانندگی نیز گفت: یکی از اقدامات انجام شده از سوی پلیس اجرای طرح ۲۰ بود. این طرح شامل ۲۰ راهکار کوتاه مدت زودبازده در مورد حوادث رانندگی است. اقداماتی نظیر برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، برخود با تخلفات شبانه، آموزش و فرهنگ‌سازی، نظارت و کنترل نامحسوس، افزایش گشت‌های ترافیکی، برخورد با نداشتن کلاه ایمنی از سوی موتورسواران، صحبت با تلفن همراه، نبستن کمربند ایمنی، اصلاح هندسی معابر و … از جمله این موارد است.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود:‌ به عنوان مثال از هفته دوم مهرماه طرح برخورد با تخلفات شبانه را کلید زدیم که تاکنون بیش از ۵۵ هزار خودروی متخلف که رانندگان آن اقدام به رانندگی با سرعت غیرمجاز کرده و مرتکب سبقت غیرمجاز و لایی‌کشی شده بودند، اعمال قانون شدند. همچنین حدود ۳۰۰۰ دستگاه خودرو نیزی توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.
کشیر افزود:‌ یا در موضوع صحبت با تلفن همراه و نبستن کمربند ایمنی از ابتدای امسال حدود ۵۰۰ هزار راننده به دلیل صحبت یا کار با تلفن همراه در حین رانندگی و حدود ۴۰۰ هزار راکب موتورسیکلت فاقد کلاه ایمنی اعمال قانون شدند.همچنین از ابتدای سال۴۴۸ نقطه پر تصادف را در شهر تهران شناسایی و موارد مورد نیاز برای رفع نقص یا اصلاح هندسی را به عوامل شهرداری تهران گزارش کردیم.
به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ آشکارسازی زیر پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح جزو برنامه‌های پلیس راهور تهران بزرگ است و خیلی از جاها می‌توانیم با یک آشکارسازی و اقدامی مانند نصب برچسب‌های شبرنگ زیر پل‌ها و تیرهای چراغ برق و نصب تابلوها و بنرها و با افزایش تابلوهای خطر و با ایجاد آبشار نور و ال ای دی و آشکارسازی جناغی‌ها و و نصب دوربین های ثبت تخلف در این محل ها و دیگر معابر از حوادث ترافیکی کم کنیم.

شکایت از رانندگان دارای سرعت غیرمجاز
وی گفت : در بحث آموزشی نیز قرارگاه کنترل سرعت تشدید برخورد با تخلفات سرعت و سبقت در دستور کار پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته است و به صورت جدی تر با رانندگانی که بالای ۵۰ کیلومتر فراتر از سرعت مجاز رانندگی کنند، برخورد می‌شود. از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر از رانندگان متخلفی که سرعت بالایی داشتند در کلاس های آموزشی قرارگاه سرعت شرکت کرده‌اند. همچنین بر روی پلاک حدود ۱۴۰۰ راننده‌ای که سرعت زیاد داشته و در کلاس‌های آموزشی شرکت نکرده یا اگر شرکت کرده دوباره مرتکب این تخلف شده‌ان، شکایت راهور ثبت شده است.
کشیر در پایان با تاکید بر اینکه مردم خودشان باید به سلامت خود توجه کرده و قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنند، گفت: همه می‌دانیم که نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از کلاه ایمنی، صحبت با تلفن همراه و … سب افزایش احتمال تصادفات رانندگی می‌شود. خب چرا باید این کار را انجام دهیم تا پلیس جریمه‌مان کند. خودمان باید پلیس خودمان باشیم و در واقع اگر در جایی پلیس نبود باید ما باید با رفتارهای ترافیکی که داریم قانون را اجرا
کنیم.