«مقبره کوروش مردم شهر پاسارگاد را گرفتار نموده و بزرگترین مشکل همه دستگاهها، حریم آثار تاریخی است که باید برای آن تصمیم‌سازی انقلابی صورت گیرد». وزیر میراث فرهنگی در حالی برای این اثر فرهنگی خط ونشان کشید که انگار همه مشکلات مردم در سراسر مملکت حل شده و فقط مردم شهر پاسارگاد به واسطه این […]

«مقبره کوروش مردم شهر پاسارگاد را گرفتار نموده و بزرگترین مشکل همه دستگاهها، حریم آثار تاریخی است که باید برای آن تصمیم‌سازی انقلابی صورت گیرد». وزیر میراث فرهنگی در حالی برای این اثر فرهنگی خط ونشان کشید که انگار همه مشکلات مردم در سراسر مملکت حل شده و فقط مردم شهر پاسارگاد به واسطه این میراث تاریخی نتوانسته‌اند به توسعه دست پیدا کنند. خوب است آقای ضرغامی که ادعا نموده «مردم شهر پاسارگاد به خاطر مقبره کورش نمی‌توانند ساختمان بلند بسازند، کشاورزی کنند و دکل بزنند»، پاسخ دهند در سایر نقاط کشور که کشاورزی به وفور انجام شد و ساختمانهای چند ده طبقه بنا گردید غیر از بی‌آبی، آلودگی و افسردگی چه پیامدی نصیب مردم گردید؟ بایستی از ایشان پرسید ده‌ها سدی که کشاورزی را در حوزه آبریز دریاچه ارومیه رونق داده چه پیامدی جز خشکسالی و شوره زاری از نمک در پی داشته است؟
دریاچه ارومیه که در زمان هخامنشیان بخش مهمی از تمدن ایران بوده و قدمتی چند هزارساله دارد به دلایلی از جمله سدسازی بی‌رویه در آستانه خشکی بی‌سابقه قرار دارد. این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان، این دریاچه در سال ۱۳۷۸ با ۳۲میلیارد مترمکعب، بیشترین حجم آب را دارا بوده است.


متاسفانه، به استناد این قول، با سیاست‌گذاری نامناسب تنها در حدود دو دهه این اثر فاخر چند هزارساله را به خشکی کشانیده‌ایم و این ثمره ندانم کاری مسئولان دولتی همین مملکت بوده است.
مشکل مملکت ما این است که مسئولان به جای سیاست‌گذاری درحوزه‌هایی از جمله صنعت و گردشگری، مردم را تشویق به فعالیت در کشاورزی سنتی می‌کنند که از قضا به‌هیچ‌وجه در آن زمینه دارای مزیت نسبی نیستیم. آمار نشان می‌دهد همین کشاورزی غیراصولی باعث هدررفت بیش از ۹۰ درصد آب گردیده و جامعه ما را با یک ابر بحران غیرقابل گریز مواجه نموده است. به عنوان یک مثال ساده، هر کیلو هندوانه که معمولاً زیر ده هزار تومان قیمت دارد و ۳۰۰ تا ۳۵۰ لیتر آب را
هدر میدهد در کشور ما به وفور کشت میشود. نکته جالب توجه آنجاست که با وجودی ترکیه به دلیل سیاست‌گذاری مناسب، در مقایسه با ایران، چندان مشکلی در خصوص منابع آبی ندارد، کشت این محصول را شدیداً محدود نموده و اقدام به واردات آن از ایران می‌کند.
به هر حال بایستی به عزت الله ضرغامی یادآوری نمود شما وزیر میراث فرهنگی هستید و مسئولیت‌تان باید حفاظت از میراث فرهنگی این مملکت باشد. بایستی به ایشان یادآوری نمود مشکل مملکت نه میراث فرهنگی که مسئولانی است که فاقد درک درست از مشکلات جامعه و بحرانهای پیش رو هستند. بایستی به ایشان و دیگر مسئولان توصیه نمود چشم خود را بر واقعیت‌ها باز نمایند و پیش از اینکه برای آثار فرهنگی خط و نشان بکشند فکری به حال سیاست‌گذاری‌های غیر اصولی نمایند.