آفتاب یزد – رضا بردستانی: یک فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با آفتاب یزد ضمن تأکید بر متمایز بودن این نشست با نشست‌های مشابه اظهار داشت: «همین که همه سلائق حضور داشتند و به تقریباً تمامی طیف‌ها از راست تا چپ فرصت سخن گفتن داده شد یعنی جلسه‌ی متمایز بوده است.» حسین کنعانی مقدم، دبیر […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: یک فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با آفتاب یزد ضمن تأکید بر متمایز بودن این نشست با نشست‌های مشابه اظهار داشت: «همین که همه سلائق حضور داشتند و به تقریباً تمامی طیف‌ها از راست تا چپ فرصت سخن گفتن داده شد یعنی جلسه‌ی متمایز بوده است.»
حسین کنعانی مقدم، دبیر کل «حزب سبز» و نایب رئیس خانه احزاب ایران افزود: «با نگاهی به ترکیب نفرات حاضر در نشست می‌توان گفت نزدیک به تمامی جریان‌های فکری حضور داشتند، از راست میانه و معتدل و تند گرفته تا چپ میانه و تند، از پایداری و شانا تا شریان و مبنا و این می‌تواند نقطه‌ی آغاز خوبی باشد.»
وی ادامه داد: «یکی از مطالب و مطالباتی که در این جلسه بسیار روی آن تاکید شد، گلایه از رد صلاحیت‌ها و درخواست از رئیس جمهور برای اقناع شورای نگهبان مبنی بر تایید صلاحیت برخی از رد صلاحیت شدگان بود که البته نه جایگاه رئیس جمهور اجازه‌ی چنین دخالتی می‌دهد و نه شورای نگهبان قرار است تصمیم خود را با سفارش و توصیه‌ی آقای رئیسی تغییر دهد.»
کنعانی مقدم با توصیه به شورای نگهبان برای نشان دادن یک «نرمش قهرمانانه» در تایید صلاحیت ها، به نکته‌ی مهمی اشاره کرد: «جای بحث دارد اما برخی که‌عدم نامنویسی و حضور در انتخابات را به دلیل سختگیری‌های شورای نگهبان عنوان می‌کنند، بد نیست تا شورای نگهبان این دسته را تایید صلاحیت کند تا متوجه شوند اقبالی نزد افکار عمومی ندارند.»
دبیر کل حزب سبز همچنین با اشاره به ژست برخی که نمی‌آییم چون رد صلاحیت می‌شویم می‌گوید: «حتماً شورای نگهبان درعدم تایید صلاحیت این گونه افراد اشتباه می‌کند و برای خود هزینه می‌تراشد زیرا این‌ها حتماً نمره‌ی مردودی از مردم دریافت خواهند کرد!»

 نشستن مرتضی آقاتهرانی کنار آقای رئیسی از پیش تعیین شده و حاوی پیام معناداری بود
حسین کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که: «نشستن آقاتهرانی کنار رئیس جمهور حاشیه ساز شد آیا این جانمایی عمدی و از پیش تعیین شده بود؟ گفت: تردید ندارم که چینش صندلی‌ها حداقل در تعیین جا برای آنانی که در صدر این نشست حضور داشتند کاملا از پیش تعیین شده بود ضمن آن که قرار گرفتن آقای آقاتهرانی کنار رئیس جمهور و حضور حداد عادل اندکی دور‌تر حاوی پیام شفافی بود که اهل سیاست به آسانی آن را دریافت کردند.
این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به این پرسش که؛ برخی دولت سیزدهم را تحت سیطره‌ی جبهه پایداری می‌دانند، نظر شما چیست؟ به آفتاب یزد گفت: این را همه می‌دانند من این موضوع را رو در رو نیز به برخی دوستان جبهه پایداری گفته ام.

 برخی، جلسه احزاب با رئیس جمهور را تبدیل به عقده گشایی‌های سیاسی کردند
نایب رئیس خانه احزاب ایران با انتقاد از آن عده‌ای که این نشست را تبدیل به عقده گشایی‌های سیاسی کردند اظهار داشت: اگر درایت و مدیریت نشده بود حتماً جلسه متشنج شده بود اما با تدبر و تعقل، به خیر گذشت!
کنعانی مقدم با ذکر این مسئله که؛ سخنرانی نکردم و مطالب را مکتوب تحویل آقای رئیسی دادم گفت: اصلی که نباید فراموش شود، تأثیر شیوه‌های حکمرانی در جذب مشارکت مردمی است. وقتی جمعیت زیر خط فقر عوض کاهش، افزایش پیدا می‌کند، وقتی ناگهان اینترنت هم در کنار سایر اقلام گران می‌شود. وقتی مردم در معیشت واقعاً به زحمت می‌افتند. وقتی جراحی اقتصادی به کالبد شکافی اقتصادی تبدیل می‌شود. وقتی تورم برای مدتی مدید روی اقلام مصرفی و اساسی باقی می‌ماند. وقتی مسکن به یک آرزو و خودرو به یک رؤیا تبدیل می‌شود طبیعی است مشارکت‌های اجتماعی، نه فقط در انتخابات که در سایر امور نیز کاهش پیدا می‌کند.
> هم اختلافات اصولگرایان با اصولگرایان مشهود بود
هم اختلافات اصلاح‌طلبان با اصلاح‌طلبان
حسین کنعانی مقدم در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اختلافاتی که در احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود دارد بیان کرد: وجود اختلافات را در همین جلسه نیز می‌شد دید اما دوستان هنر به خرج دادند و به روی خود نیاوردند.
وی ادامه می‌دهد: البته به این جمع‌بندی رسیده‌ام که اصلاح‌طلبان با تمام اختلافاتی که دارند در نهایت به یک «لیست واحد» خواهند رسید اما اصولگرایان حداقل سه لیست ارائه خواهند داد.
کنعانی مقدم همچنین خاطرنشان می‌کند: البته نحله‌ها و جبهه‌ها و گروه‌های تازه تأسیس در جناح اصولگرایی خواهند کوشید با چانه زنی و سهم خواهی، نقشی در مجلس دوازدهم داشته باشند.

قویاً معتقدم دولت سیزدهم تحت سیطره‌ی جبهه‌ی پایداری است
این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به این پرسش که؛ برخی دولت سیزدهم را تحت سیطره‌ی جبهه پایداری می‌دانند، نظر شما چیست؟ به آفتاب یزد گفت: این را همه می‌دانند من این موضوع را رو در رو نیز به برخی دوستان جبهه پایداری گفته ام.

 رئیس جمهور را برای حضور در همایش احزاب دعوت کردیم قول دادند اگر مجالی بود بیایند
حسین کنعانی مقدم همچنین به دعوت رسمی از آقای رئیسی برای شرکت در همایش احزاب کل کشور اشاره کرد و گفت: در این جلسه از آقای رئیس جمهور دعوت به عمل آمد تا در همایش احزاب کل کشور که اواخر همین ماه تشکیل می‌شود حضور داشته باشند که قرار شد در صورت داشتن وقت حتما شرکت کنند.

 ۳۰ درصد نمایندگان مجلس فعلی باقی خواهند ماند
حسین کنعانی مقدم با دسته‌بندی نمایندگان مجلس در سه گروه؛ کارمندان مجلس، موج سوارها و کسانی که با کارنامه و برنامه نماینده شده‌اند گفت: تقریباً ۲۰ درصد از نمایندگان تقریباً کارمند مجلس محسوب می‌شوند یعنی با هر درصد مشارکت و روی کار بودن هر دولتی به دلایلی همچون مسائل محلی، قومی و جغرافیای زیستی انتخاب خواهند شد.
وی با اشاره به این که؛ معتقدم از نمایندگانی فعلی چیزی حدود ۳۰ درصد باقی خواهند ماند افزود: در مجموع کارنامه مجلس به گونه‌ای است که اقبالی برای انتخاب مجدد خیلی از آن‌ها وجود ندارد.

 ۳۰ درصد پای کار، ۷۰ درصد خاکستری منجمد!
دبیر کل حزب سبز در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به این که؛ هنوز نظرسنجی‌های دقیق و موثقی انجام نشده تا میزان واقعی مشارکت معلوم شود گفت: در هر انتخاباتی، نزدیک به ۳۰ درصدِ حضور به کسانی تعلق دارد که دغدغه‌ی حفظ نظام دارند و وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شوند اما همین ۳۰ درصد نیز ممکن است در اثر کارنامه ضعیف دولت‌ها و مجالس، قهرگونه حاضر به شرکت نشوند، باقی می‌ماند ۷۰ درصدی که علاوه بر خاکستری بودن، منجمد هستند یعنی هیچ واکنشی نشان نداده‌اند که متوجه شویم مشارکت می‌کنند یا خیر اما در ادامه ممکن است با گرم‌تر شدن تنور انتخابات، مشارکت نیز افزایش پیدا کند.
کنعانی مقدم تأکید می‌کند: اساسً نشست احزاب و آقای رئیسی نیز مبتنی بر چهار اصل؛ رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت تأکید داشت.

 ریاست جمهوری ۱۴۰۴ از مجلس ۱۴۰۲ می‌گذرد
حسین کنعانی مقدم در بخش پایانی این گفتگو اظهار می‌دارد: همیشه اینگونه بوده که دولت‌ها در مجالسی که در دوران آن‌ها تشکیل می‌شود دخالت می‌کرده‌اند حالا نیز علی رغم تمامی تکذیب ها، دولت در ترکیب مجلس حتماً نقش خواهد داشت منتها به دو موضوع باید توجه کنیم:
– یکی این که مجلس یازدهم هرچه بیشتر به انتخابات نزدیک می‌شود منتقد‌تر می‌شود و بیشتر در لاک اپوزیسیون فرو خواهد رفت.
– نکته‌ی دوم این که، مجلس با هر ترکیبی که شکل بگیرد لابد قرار نیست تمام و کمال در اختیار دولت باشد.

 دولت چاره‌ای جز ترمیم کابینه و تغییر تیم اقتصادی خود ندارد
حسین کنعانی مقدم در پایان خاطرنشان می‌کند: خیلی‌ها می‌پرسند؛ رئیسی، یک دوره‌ای است یا دو دوره ای؟ پاسخ به این پرسش ساده است، دولت اگر در مشی و شیوه‌ی خود تغییری ایجاد نکند و اصرار داشته باشد با همین تیم ادامه دهد قطعاً تک دوره‌ای خواهد بود اما با تغییر و ترمیم کابینه به ویژه تیم اقتصادی و ترمیم برخی تصمیمات نادرست در کنار سر و سامان دادن به معیشت مردم و اوضاع اقتصادی می‌تواند امیدوار باشد که یک دوره‌ی دیگر در پاستور باقی خواهد ماند.

 بحث آشتی ملی بسیار جدی است
وی همچنین با اشاره به موضوع «آشتی ملی» می‌گوید: در هر حال باید بپذیریم در میان مردم، گروه‌ها و احزاب، دلخوری‌هایی وجود دارد که حتماً روی مشارکت در انتخابات تاثیر خواهد گذاشت به همین دلیل فکر می‌کنم این که روی آشتی ملی فکر کنیم بسیار مهم است. روی اشتراکات تأکید کنیم و اختلافات را به حداقل برسانیم.
کنعانی مقدم همچنین، ایجاد تغییر در اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: همین یک مسئله می‌تواند خیلی‌ها را ترغیب کند تا پای صندوق‌های رای بیایند وگرنه با این نشست‌ها قرار نیست تغییری در مشارکت در انتخابات حاصل شود!