همنوایی روس‌ها با امارات در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی همچنان پر بازتاب است. دولت سیزدهم در راستای حفظ منافع ملی در این راستا سه اقدام را ترتیب داده است: یک: سخنگوی وزارت خارجه محکوم کرده است دو: وزیر خارجه تلفنی با همتای روس خود گفتگو و هشدار داده است سه: کاردار روسیه به وزارت امور […]

همنوایی روس‌ها با امارات در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی همچنان پر بازتاب است. دولت سیزدهم در راستای حفظ منافع ملی در این راستا سه اقدام را ترتیب داده است:
یک: سخنگوی وزارت خارجه محکوم کرده است
دو: وزیر خارجه تلفنی با همتای روس خود گفتگو و هشدار داده است
سه: کاردار روسیه به وزارت امور خارجه احضار شد
ضمن آنکه در خارج از دولت، مجلس نیز در حد بضاعت خود وارد میدان شد از رئیس تا سایر نمایندگان هریک با ادبیات خود اقدام مسکو را محکوم کردند.
البته قطعا مهمترین واکنش در این وادی از آن علی اکبر ولایتی بود. به دو دلیل: دلیل نخست آنکه او از جمله اولین مقامات رسمی بود که علیه کرملین موضع‌گیری کرد. دلیل دوم هم به دلیل جایگاه خاص وی در نظام است.

یک پیشنهاد
به نظر می‌رسد در راستای محکومیت اقدام دولت پوتین در همنوایی با ادعای اماراتی‌ها می‌توان برخی اقدامات سمبلیک را نیز در دستور کار قرار داد. برای مثال خیلی موثر خواهد بود اگر دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم ترتیبی اتخاذ کند که در نخستین حضور مقامات روسیه در کشورمان از این مقامات در جزایر سه‌گانه همیشه ایرانی استقبال شود. این چهار حسن دارد
حسن نخست آن این است که روسیه متوجه می‌شود ایران در مورد جزایر سه‌گانه با احدی و دولتی شوخی ندارد و قرار نیست این موضوع دستمایه موضوع دیگری شود.
حسن دوم نیز آن است که این اقدام پیامی روشن برای امارات و متحدانش است. جزایر ایرانی، ایرانی است و ایرانی می‌ماند. تا حدی که ایران در این زمینه با متحد به نسبت استراتژیک خود نیز رودربایستی ندارد.
حسن سوم هم پیامی جهانی است که این اقدام برای جهان مخابره می‌کند. هر دولتی بخواهد طمع ارضی به ایران داشته باشد همه از مردم گرفته تا دولت و حکومت پای کار می‌آیند.
حسن چهارم نیز کارکرد داخلی دارد. مردم متوجه می‌شوند شاید دولت نگاه خاصی به روسیه داشته باشد اما این بدین معنی نیست که منافع ملت پای این نگاه ذبح شود.

اهمیت جزایر سه‌گانه برای ایران
در مورد اهمیت این جزایر خاطره‌ای وجود دارد که هربار دیپلمات‌ها بخواهند در مورد آن صحبت کنند به آن استناد می‌نمایند. حسین شیخ الاسلام از دیپلمات‌های با سابقه کشورمان در این زمینه چندی پیش اظهاراتی مطرح کرد که جالب توجه بود. وی گفت: « جزایر خیلی استراتژیکه. اولاً هدفشون تشنج آفرینیه. نتیجه‌اش دخالت نیروی خارجیه. خارجی‌ها می‌خوان این جا تشنج بشه که حضور خودشون رو توجیه کنن. یک جزیره‌ی راهبردیه.