سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم میزان چاپ کتاب ۱۱ درصد افزایش یافته و تاکنون ۲۵۵ هزار و ۴۳۳ عنوان کتاب چاپ شده است. علی بهادری جهرمی در مقدمه نشست خبری خود با اشاره به روز کتابخوانی، این روز را به اهالی فرهیخته اهل قلم تبریک گفت و اظهار داشت: […]

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم میزان چاپ کتاب ۱۱ درصد افزایش یافته و تاکنون ۲۵۵ هزار و ۴۳۳ عنوان کتاب چاپ شده است.
علی بهادری جهرمی در مقدمه نشست خبری خود با اشاره به روز کتابخوانی، این روز را به اهالی فرهیخته اهل قلم تبریک گفت و اظهار داشت: دولت در طول این دو سال و چند ماه سعی کرده اهمیت خاص و ویژه‌ای برای حوزه کتاب و چاپ و نشر قائل باشد و در حمایت از تولید کاغذ داخل تصمیمات خوب اتخاد شد.
به گزارش ایرنا، وی در ادامه گفت: دولت در مرحله اول کاغذ کتب درسی را از محل تولید داخلی تامین‌ کرد و حمایت‌های موثری از کارخانجات و رویداد‌های مختلف در حوزه ترویج کتابخوانی انجام شد.
به گفته سخنگوی دولت ۴۰ درصد اعضای صندوق اعتباری هنر افزایش یافته و سامانه بازار کتاب فعال شده است و تلویزیون اینترنتی کتاب در راستای ترویج این فرهنگ‌فعال شده است. بهادری جهرمی افزود: طی مدت فعالیت دولت سیزدهم میزان چاپ کتاب ۱۱ درصد افزایش داشته و ۲۵۵ هزار و ۴۳۳ عنوان کتاب چاپ شده است.
وی بیان داشت: تعداد کتب چاپ شده و فروش کتاب در دولت سیزدهم نسبت به دوره پیش از این رشد چشمگیری داشته است. به گفته سخنگوی دولت میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۲۴۷ درصد افزایش داشته و آمار فروش تا آبان ۱۴۰۲ نسبت به کل سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

دولت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای قرارداد تجاری با چین پشتیبانی می‌کند
سخنگوی دولت به سفر هفته گذشته رئیس جمهور به تاجیکستان و ازبکستان و شرکت در اجلاس اکو و نشست اضطراری سران اسلامی اشاره کرد و گفت: علاوه بر این سفر، معاون اول رئیس جمهور هم در سفر به چین توافقاتی در خصوص سومین سازوکار عالی روابط ایران و چین در روند اجرایی برنامه ۲۵ داشت و در این سفر نمایشگاه بین‌المللی واردات چین افتتاح شد. بهادری جهرمی با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور در این سفر ضمن دیدارهای دوجانبه با تجار ایرانی و چینی، در افتتاحیه اکسپوی واردات چین سخنرانی کرد، اظهار داشت: همچنین ظرفیت بالای اقتصاد کشور در جلسات مختلف معرفی و به نقش راهبردی ایران اشاره شد و به طور شفاف اعلام کردیم که دولت سیزدهم از تمام سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای قرارداد تجاری مشترک پشتیبانی کامل می‌کند.

رکورد پرمخاطب‌ترین روز سینما در روز ۱۵ آبان شکسته شد
وی تصریح کرد: پرفروش‌ترین روز سینمای ایران سه شنبه ۱۵ آبان بود که ۲۷۴ هزار نفر به سینما رفتند و رکورد پر مخاطب‌ترین روز سینمای شکسته شد و جمعه ۱۹ آبان نیز رکورد پر فروش روز سینمای با فروش ۱۰۵ میلیارد ریالی بود.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ترانزیت کشور در حوزه‌های مختلف در ۷ ماهه ابتدای سال رشد ۲۲ درصدی داشت و آمار وزارت صمت نشان می‌دهد در حوزه خودرو‌سازی ۲۲ درصد رشد را با تولید ۷۶۳ هزار دستگاه خودرو شاهد بودیم.
بهادری جهرمی ادامه داد: در هفت ماهه نخست امسال در مجموع ۷ میلیون و
۹۱۷ هزار و ۱۳ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه تولید ۷۶۳ هزار دستگاه خودرو در ۷ ماهه امسال منجر به رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است، اظهار داشت: صورت‌های مالی هزار شرکت دولتی با دستور رئیس‌جمهور منتشر شد که منجر به نظارت هشتاد و پنج میلیونی می‌شود.

چهارمحال و بختیاری نهمین سفر استانی رئیس جمهور است
بهادری جهرمی خبر داد: در پایان هفته جاری اگر وضعیت آب و هوا تغییر غیرمنتظره نداشته باشد، نهمین سفر استانی رئیس جمهور به مقصد استان چهارمحال و بختیاری صورت خواهد گرفت.
سخنگوی دولت با بیان این‌که طرح دولت برای ارتقای کیفیت سبد غذایی دانش‌آموزان آغاز شده است، گفت: یک‌ماه از اجرایی شدن این طرح می‌گذرد و به تدریج استان‌ها تکمیل می‌شود و باید تعداد مورد نیاز شیر در بسته قابل توزیع تولید شود.
بهادری جهرمی درباره جذب معلم با اشاره به اینکه در حوزه معلمان‌ چند عامل دست به دست هم داد، اظهار داشت: یک مسئله این است که توجه لازم در زمان‌مناسب به نیاز معلم صورت نگرفت و در قانون‌گذاری به واقعیت‌های اجرایی کشور توجه نشده است حال آنکه، این‌نکته را بارها رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان ادوار مختلف مجلس مورد تاکید قرار دادند.
وی اضافه کرد: در کشورهای مختلف این روال است که در قانون‌گذاری باید واقعیت‌های اجرایی در نظر گرفته شود. در قوانینی که دو سال اخیر در مجلس تصویب شد بعضا واقعیت‌های اجرایی در نظر گرفته نشده است. سخنگوی دولت گفت: دولت یک لایحه تقدیم‌مجلس کرد تا حق مسلم معلمان که رتبه‌بندی است انجام شود و اجماع بر ضرورت اجرای این طرح وجود داشت ولی به شیوه‌های بدی این طرح خوب مورد تقلیل قرار گرفت.
بهادری جهرمی تاکید کرد: در عین‌تعامل‌خوب و سازنده قوای مختلف، باید قانون‌گذاری براساس واقعیت‌های اجرایی باشد. در قانون گذاری‌ها شرط انجام‌کار خوب این است که به شیوه مناسب امکان‌ تحقق عملی آن وجود داشته باشد این‌ ماجرا را در کالابرگ‌ هم شاهد بودیم.
وی گفت: در خصوص رتبه‌بندی معلمان با وجود موافقت دولت نسبت به این طرح، احکامی از جمله مدت زمان اجرای طرح در نظر گرفته شد که با واقعیت‌های حوزه آموزش و پرورش همخوانی نداشت و علاوه‌ بر آن اصرارهای نابجا و دخالت در اجرائیات طرح رتبه‌بندی از سوی کمیسیون آموزش مجلس کام معلمان را تلخ کرد و باعث بروز مشکلاتی شد.
سخنگوی دولت تاکید کرد: نکته دیگر هم این بود که قانون‌گذار اجازه نداد دولت حدود ۸۰ هزار معلم که پس از رتبه‌بندی خود را بازنشسته کردند، برای مدت محدود در مسند معلمی نگه دارد تا کمبود معلم نداشته باشیم.

اولویت تخصیص ارز با واردات خودروهای عمومی است
وی در خصوص واردات خودروی‌های برقی و هیبریدی گفت: در حوزه حمایت از تولید داخل خودرو برقی و هم واردات، دولت همزمان طراحی‌هایی در دست اجرا دارد و اتفاقا یکی از محورهای توافق‌ها در سفر معاون اول رئیس جمهور به چین واردات خودروهای برقی بود. اولویت در این زمینه با خودروهای عمومی است و این از اولویت‌های تخصیص ارز است.
سخنگوی دولت بیان داشت: در تولید داخل و حمایت از دانش بنیان‌های داخلی برخی ایستگاه‌های شارژ نصب شده و تولید خودروی برقی مورد حمایت قرار گرفت.
بهادری جهرمی در خصوص افتتاح فرودگاه سقز که جریانات سیاسی این افتتاح را به حاشیه کشاند، گفت: دولت از ابتدا اعلام کرد اولویت تکمیل طرح‌های نیمه تمام است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۴ آغاز شده اما تکمیل نشده بود، اظهار کرد: مردم در دو سال گذشته، شاهد تکمیل این فرودگاه بودند و اکنون هفته‌ای دو پرواز در این فرودگاه انجام می‌شود که این قابل ارزیابی میدانی است و می‌توان با مردم در این زمینه مصاحبه داشت تا به واقعیت پی برد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: این پروژه هم مثل برخی پروژه‌های نیمه تمام دیگر از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم به صورت ناقص افتتاح شد.از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم انجام شده بود و به دلیل اینکه به صورت ناقص افتتاح شد، عملا هیچ کارایی نداشت.
بهادری جهرمی افزود: در دو سال اخیر با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این پروژه در کمتر از ۲ سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد. علاوه بر ساخت و تکمیل برج مراقبت و تجهیز آن، ساخت دیوار حفاظتی ساختمان ترمینال و ساختمان پلیس و دیگر پروژه‌های زیرساختی و تجهیز تاسیسات در دستور کار قرار گرفت و به تکمیل و بهره‌برداری عملیاتی رسید.وی اظهار داشت: امروز پس از سال‌ها انتظار، سقزی‌ها به آرزوی خود رسیدند و فرودگاه این شهر افتتاح شد و اکنون به صورت هفتگی دو پرواز در این فرودگاه انجام می‌شود و در این رابطه مردم بهترین قضاوت‌کننده هستند.

هیئت اجرایی کاملا مردمی است
سخنگوی دولت درخصوص هجمه به دولت درزمینه احراز صلاحیت و عدم احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس توسط هیئت اجرایی تصریح کرد: براساس قانون، هیئت‌های اجرایی کاملا مردمی هستند و از ۱۱ نفر ۸ نفر نماینده مردم هستند.
بهادری جهرمی اضافه کرد: این فرایند سال هاست که در قانون وجود دارد و از مظاهر اصلی مردمی بودن انتخابات است و درباره داوطلبان از مراجع پنج گانه استعلام صورت می‌گیرد. در این انتخابات بیش از ۱۷ هزار نفر از سوی هیئت اجرایی کشور اعلام احراز صلاحیت شدند و به ازای هر یک کرسی بیش از ۵۸ نفر رقابت انتخاباتی دارند.

انتشار بیش از ۳ هزار پاسخ یا توضیح از سوی دستگاه‌های دولتی در رسانه‌ها
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳ هزار پاسخ یا توضیح از سوی دستگاه‌های دولتی در رسانه‌ها و مطبوعات منتشر شده است که نشان‌دهنده توجه و اهمیت ویژه دولت به پاسخگویی و رفع گره‌های ذهنی مردم و افکار عمومی است، گفت: پاسخگو بودن مدیران در قبال افکار عمومی یکی از اصول خدشه‌ناپذیر دولت مردمی و شرط رئیس جمهور با اعضای هیئت دولت از ابتدای شروع به کار بوده است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: یکی از اهداف مهم سفرهای استانی و حضور یافتن مسئولان دولت در اجتماعات مردمی و دانشگاه‌ها تحقق همین امر بوده است.
بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت ارزیابی دائمی از عملکرد مدیران دارد و نحوه عمل آنها به تکالیف و وظایف شان را به طور مداوم مورد رصد قرار می‌دهد، تصریح کرد: نشست‌های خبری رئیس جمهور در پایان هر سفر داخلی و خارجی و ارائه گزارش به مردم و پاسخ به اصحاب رسانه نشان‌دهنده رویکرد دولت است و حضور مسئولان و مقامات اجرایی در دانشگاه‌ها از دیگر مصادیق این روحیه است.
وی در خصوص ادعای تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از طریق املاک و مستغلات گفت: این اتفاق در طول این دو سال در دولت سیزدهم صورت نگرفته است. اصولا دولت بدهی خود به بانک را به شیوه اوراق و یا از طریق سهام‌پتروشیمی شازند تسویه می‌کند.


وی در پاسخ به ایرنا درخصوص ارائه گزارشی از توافق دولت و مجلس در موادی از لایحه در مورد بازنشستگان تصریح کرد: رویکرد دولت و مجلس حمایت از بازنشستگان است و تاکید رئیس جمهور براین است که یک بازنشسته نه تنها هزینه هایش کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر هم خواهد شد.
سخنگوی دولت اضافه کرد: نگاه دولت حمایت جدی از بازنشستگان است و باید این حمایت‌ موثر باشد به عنوان مثال اگر صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته شود بیانگر این است که حمایت موثری صورت نگرفته است.
بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه هم‌حمایت کوتاه مدت برای جبران هزینه‌ها وهم‌نگاه بلند مدت که به توان این را به صورت پایدار داشت، از سیاست‌های دولت است، بیان داشت: توافقات کلی در این زمینه صورت گرفته و تدابیری اتخاذ شده که حمایت موثر و پایدار انجام شود تا با بازنگری ها، صندوق‌های بازنشستگی دچار ورشکستگی نشوند و پس از آنکه جزئیات در کمیسیون‌ تلفیق مجلس مورد توافق نهایی قرار بگیرد متن از سوی مجلس منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به سفر هیئت افغانستانی به ایران، گفت: ایران و افغانستان اشتراکات زیادی دارند و هدف از سفر این هیئت اقتصادی افغانستان به ایران رایزنی در خصوص رفع موانع و گسترش روابط تجاری بین دو کشور در زمینه‌های مواد معدنی، خدمات فنی ‌مهندسی، صادرات و واردات کالا، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی دو کشور و هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای این منظور بوده است.
بهادری جهرمی با بیان اینکه در این سفر رایزنی‌های خوبی در جهت تکمیل کریدورهای منطقه‌ای و احیای جاده ابریشم و اتصال ریلی و جاده‌ای به آسیای میانه و چین از طریق افغانستان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: برای تسهیل و افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار توافقات خوبی انجام شد، برای
۲۴ ساعته شدن گمرکات دو کشور رایزنی شد و کمیته‌های مشترکی برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر ایجاد شد و توسعه روابط اقتصادی قطعا به پایدارتر شدن ثبات و امنیت منطقه کمک می‌کند.
وی در مورد اقدامات دولت برای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور نیز گفت: از همان زمان ابلاغ مکاتبات لازم از سوی دفتر هیئت دولت با دستگاه‌ها برای تدوین لوایح صورت گرفته است.
به گفته وی کارگروهی ذیل نظر معاون اول رئیس جمهور برای تهیه نقشه راه این سیاست‌ها تشکیل شده است.