تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی فلسطینی‌هایی که قصد بازگشت به شمال غزه را داشتند شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، سربازان رژیم صهیونیستی با وجود آتش بس، به سوی افرادی که قصد بازگشت به خانه‌های خود در شمال نوار غزه را داشتند، آتش گشودند و هفت فلسطینی را مجروح کردند. به گزارش ایسنا، پیش از این، […]

 تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی فلسطینی‌هایی که قصد بازگشت به شمال غزه را داشتند
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، سربازان رژیم صهیونیستی با وجود آتش بس، به سوی افرادی که قصد بازگشت به خانه‌های خود در شمال نوار غزه را داشتند، آتش گشودند و هفت فلسطینی را مجروح کردند. به گزارش ایسنا، پیش از این، روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که ارتش این رژیم بر فراز نوار غزه اعلامیه‌هایی انداخته‌اند و از ساکنان خواسته به خانه‌های خود در شمال غزه بازنگردند، زیرا این چهار منطقه هنوز منطقه جنگی است. این در حالی است که مردم شمال غزه بدون توجه به این هشدارها در حال بازگشت به سوی خانه‌های خود هستند.

تماس‌های فشرده مصر با رژیم صهیونیستی و حماس
منابع اعلام کردند که مصر تماس‌های فشرده‌ای با رژیم صهیونیستی و جنبش حماس برای تثبیت توافق آتش بس انسانی در غزه برقرار کرد. به گزارش ایسنا، شبکه القاهرة الإخباریة گزارش داد که بعد از آغاز اجرای آتش بس، حالتی از آسودگی خاطر بین فلسطینی‌ها حکم‌فرما شده و هزاران آواره فلسطینی از پناهگاه‌ها در دو شهر رفح و خان یونس راهی خانه‌هایشان در منطقه جنوبی شده‌اند. با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا، در مورد آتش بس انسانی در غزه اتفاق نظر حاصل شد. اجرای توافق از صبح روز جمعه به مدت ۴ روز آغاز شده است.

ورود کامیون‌های حامل کمک به گذرگاه رفح بعد از هفته‌ها محاصره غزه
در پی آغاز اجرای آتش بس موقت انسانی میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، کامیون‌های حامل سوخت بعد از هفته‌ها محاصره وارد گذرگاه رفح شدند. به گزارش ایسنا، خبرنگار المیادین گزارش داد که کامیون‌های حامل سوخت وارد گذرگاه رفح شده‌اند. همچنین قرار است ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های غذایی و پزشکی از طریق گذرگاه رفح طی امروز وارد نوار غزه شود. تعدادی آمبولانس که مجروحان فلسطینی را از طریق گذرگاه رفح انتقال می‌دهند، وارد مصر به سمت بیمارستان العریش مصر شدند. خبرنگار المیادین همچنین گزارش داد که وضعیتی از تخریب گسترده بیمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌ها در بیت حانون به چشم می‌خورد. از سوی دیگر، رسانه‌های عبری گزارش دادند که آژیرهای خطر در کیسوفیم و عین هشلوشا در غلاف غزه به صدا در آمده‌اند.

جنگ غزه پس از اتمام تبادل اسرا ادامه خواهد یافت
وزیر جنگ‌طلب عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی ادعا کرد که جنگ غزه حتی پس از پایان تبادل اسرا بین حماس و تل‌آویو ادامه خواهد داشت. به گزارش ایسنا، «جدعون ساعر» وزیر جنگ‌طلب عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب در سخنانی مدعی شد که «هیچ قصدی برای توقف جنگ قبل از فروپاشی حماس وجود ندارد و زمانی که حماس در قدرت است، امکان پایان دادن به جنگ وجود ندارد.»
ساعر افزود: «زمانی که حماس توانایی تهدید اسرائیل را داشته باشد، امکان پایان جنگ وجود ندارد، این تصمیم کابینه است و ما به آن پایبند خواهیم بود.»پیش از این «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که آتش بس موقت در غزه «یک دوره استراحت خواهد بود» و پس از آن جنگ به شدت برای بازگرداندن اسیران از سر گرفته خواهد شد و حداقل تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

 تعداد شهدای غزه به ۱۴۸۵۴ نفر رسید
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه طی بیانیه‌ای از افزایش شمار شهدای غزه به ۱۴ هزار و ۸۴۵ نفر از هفتم اکتبر تا کنون خبر داد. به گزارش ایسنا، دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که ۶۱۵۰ نفر از شهدا کودک و ۴۰۰۰ نفر هم زن هستند. در ادامه بیانیه آمده است: شمار مجروحان نیز به بیش از ۳۶ هزار نفر رسیده و ۷۰۰۰ نفر نیز مفقود و زیر آوار هستند. تاکنون ۱.۵ میلیون نفر آواره و بی‌سرپناه شدند. دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه تأکید کرد که ۲۳۴ هزار واحد مسکونی خسارت جزئی دیده و ۴۶ هزار واحد به طور کامل تخریب شده است.در این بیانیه همچنین آمده که ۲۶۶ مدرسه هدف قرار گرفته که ۶۷ مدرسه به طور کامل تخریب شده است. دفتر اطلاع‌رسانی فلسطین در نوار غزه افزود: از آغاز جنگ ۱۰۳ مرکز و ساختمان دولتی هدف قرار گرفته و آسیب دیده است. در این بیانیه همچنین آمده که ۸۸ مسجد به طور کامل تخریب شده و سه کلیسا هم تاکنون بمباران شده است.

نویسنده یهودی: اسرائیل رژیمی تروریستی است و نمی‌تواند فلسطینی‌ها را شکست دهد
یک نویسنده و فعال یهودی، اسرائیل را رژیمی تروریستی توصیف کرد و انتقاد از مقاومت فلسطین را که تحت فشار قرار دارد، مضحک دانست و تاکید کرد، تل‌آویو نمی‌تواند فلسطینی‌ها را چه وابسته به حماس باشند چه هر گروه دیگری شکست دهد. به گزارش ایسنا، «میکو بیلد» فعال و نویسنده یهودی با اشاره به اینکه که سال ۱۹۶۱ در یک خانواده سرشناس در قدس اشغالی متولد شده است، گفت: پدرم ژنرال ارتش بود و پدربزرگم یکی از امضاکنندگان طرح تشکیل اسرائیل. در سال‌های جوانی به شدت تحت تاثیر افکار پدرم بودم و مدتی هم در ارتش نیز خدمت کردم اما بعدها پشیمان شدم و از آن انصراف دادم.
بیلد با بیان اینکه جنگی ۷۵ سال قبل علیه فلسطینی‌ها آغاز شد، گفت: صهیونیسم به عنوان یک جنبش آغاز شد و در ادامه اسرائیل از این جنبش تشکیل شد و آن‌ها علیه ملت فلسطین اعلام جنگ کردند و ما در این جنگ شاهد پاکسازی نژادی، کشتار جمعی و آپارتاید بودیم. این فعال و نویسنده یهودی با اشاره به سرکوب هر روزه فلسطینی‌ها در طول سال‌ها، اسرائیل را رژیمی تروریستی توصیف کرد و گفت: در حقیقت اسرائیل بر اساس نژادپرستی که مبتنی بر دروغ‌های بسیار بود، تشکیل شد. او در ادامه جنگ ویرانگری را که رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر علیه نوار غزه آغاز کرده، بسیار خصمانه توصیف کرد و گفت: اسرائیل در حال انتقام‌گیری است و خشم خود را بر سر افراد بی‌گناه و غیرنظامیان خالی می‌کند.
بیلد با اشاره به اینکه رسانه‌های غربی دائما جنبش حماس را در این جنگ محکوم می‌کنند، گفت: تلاش‌هایی که برای محکومیت جنبش حماس انجام می‌شود، تنها برای دور کردن توجه‌ها از کشتار غیرنظامیان در غزه است. این تحلیلگر تاکید کرد: محکوم کردن افرادی که مدت طولانی زیر فشار و ستم بودند، مضحک است چراکه مقاومت قابل پیش‌بینی بود، ما اگر بخواهیم مقاومت را نابود کنیم، باید این ستم را از بین ببریم، مقاومت همیشه پاسخی به ظلم و ستم است، فلسطینی‌ها بیش از ۷۵ سال را با سرکوب زندگی کردند و پاسخ آن‌ها به خشونت‌ها در بیشتر مواقع غیرمسلحانه بوده است.
او افزود: اگر هم چیزی مستحق محکومیت باشد، آپارتاید، خشونت، وحشی‌گری هر روزه در حق فلسطینی‌ها و بازداشت و قتل هزاران تن از آن‌ها در کرانه باختری و نیز رویکرد نژادپرستانه اسرائیل در حق آن‌هاست. همچنین بیلد تاکید کرد: مشخص نیست این درگیری تا کجا پیش خواهد رفت اما چیزی که روشن است این است که بی‌شک اسرائیلی‌ها هرگز موفق به شکست فلسطینی‌ها نخواهند شد چه حماس باشد چه هر چیز دیگری، اهمیتی ندارد فلسطینی‌ها وابسته به کدام جنبش هستند، آن‌ها هرگز شکست نخواهند خورد. او در پایان تصریح کرد: اسرائیل نماد تمامی بدی‌هاست و فراخوان برای حمایت از آن به کشتار، ویرانی و نژادپرستی بیشتر منجر خواهد شد و این به معنای ریخته شدن خون بی‌گناهان بیشتری است، این جنگی علیه صلح و عدالت است.

نتانیاهو: آزادی اسرا بدون چالش‌ نیست
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره آزادی اسرای صهیونیست از غزه ابراز امیدواری کرد اما گفت این اقدام «چالش‌های خود را در پی دارد.» به گزارش ایسنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس در تل‌آویو گفت «اسرائیل امیدوار است گروگان‌های خود را از غزه خارج کند.» روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داده که با وجود وقفه در توافق تبادل اسرا و آتش‌بس، نتانیاهو به کامرون گفته است: «ما امیدواریم گروگان‌های خود را خارج کنیم اما این بدون مواجهه با چالش‌های آن، شدنی نیست. با این‌حال، ما مجبور به این کار هستیم.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین به وزیر خارجه انگلیس گفته پس از خارج‌کردن گروه اول و سپس تمام اسرا، «اسرائیل به اهداف جنگی خود که حذف حماس خواهد بود، ادامه می‌دهد.» این اظهارات نتانیاهو در حالی عنوان شده که پیشتر روزنامه هاآرتص خبر داده بود مفاد توافق تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی پیشتر توسط مقاومت ارائه شده اما نتانیاهو آن را رد کرده بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اما به دلیل فشار خانواده‌های اسرا و پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل شماری از اسرای صهیونیست را در پی بمباران‌های شدید غزه کشته، مجبور به پذیرش آن شد.


وزیر امور خارجه قطر با همتای آمریکایی خود درباره گام‌های مرتبط با آغاز اجرای توافق آتش‌بس به منظور متوقف‌کردن جنگ در غزه رایزنی کرد. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود اقدامات مرتبط با آغاز اجرای توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس که با میانجی‌گری قطر و حمایت مصر و آمریکا حاصل شد را مورد بحث قرار داد. ۲ طرف همچنین درباره روند آزادی غیرنظامیان و اهمیت افزایش کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تبادل نظر کردند. وزیر خارجه قطر بر ضرورت تداوم تلاش‌ها برای توقف جنگ در غزه تاکید کرد و گفت: تنها تضمین برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه خاورمیانه، دستیابی به راه حلی عادلانه و فراگیر برای مسئله فلسطین، بر اساس طرح عربی و راه حل دو دولتی است که تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی بیت المقدس شرقی و برخورداری مردم فلسطین از حقوق مسلم خود را تضمین می‌کند.دوحه افزود: بلینکن نیز به نوبه خود از کشور قطر به خاطر نقش تعیین‌کننده آن در میانجی‌گری که منجر به توافق آتش‌بس شد، تشکر و تاکید کرد که کشورش همچنان به راه‌حل دو دولتی پایبند است. بلینکن همچنین بر اهمیت مشارکت استراتژیک میان قطر و آمریکا تاکید کرد.سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز امروز اعلام کرد که مذاکرات درباره طرح اجرایی توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به شکل مثبتی در جریان است.