کارشناس مسائل آمریکا گفت: تایید تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مجلس نمایندگان را باید اعمال فشار بر وی از سوی تیم رئیس‌جمهوری سابق و جمهوریخواهان در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ دانست. علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به مهمترین وقایع رخ داده در عرصه سیاست خارجی آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی در گفت‌وگو با […]

کارشناس مسائل آمریکا گفت: تایید تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مجلس نمایندگان را باید اعمال فشار بر وی از سوی تیم رئیس‌جمهوری سابق و جمهوریخواهان در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ دانست.
علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به مهمترین وقایع رخ داده در عرصه سیاست خارجی آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به وقایع سال گذشته میلادی یک ناهماهنگی و به هم‌ریختگی را در عرصه سیاست داخلی ایالات متحده می‌توان مشاهد کرد. واقعیت این است که در تاریخ ایالات متحده هیچگاه وضعیت سیاسی و قضائی آمریکا تا به این حد بحرانی نبوده و در این میان در سال ۲۰۲۳ این بحران به یک پیچیدگی محسوس و علنی تبدیل شد. این در حالیست که بیکاری در آمریکا که چیزی در حدود ۹ درصد برآورد شده بود، با روی کارآمدن بایدن به دو درصد کاهش پیدا کرد اما در این میان مشکلاتی از ناحیه بایدن و خانواده او وجود داشت که حالا به محور فعال شدن جمهوری‌خواهان علیه وی تبدیل شده است. در سال گذشته بارها و بارها اخباری در مورد وضعیت جسمانی بایدن و افزایش سن او و تاثیر این موضوع بر روند اجرایی در کاخ سفید منتشر شد.
وی ادامه داد: این اخبار به صورت دقیق از ناحیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده رصد و حتی به سخره گرفته می‌شد تا بتواند افکار عمومی ایالات متحده و به خصوص طیف همسو با خود را علیه بایدن و دموکرات‌ها تحریک کند. از سوی دیگر بحث پرونده فرزند جو بایدن (هانتر بایدن) هم از موضوعاتی بود که در سال گذشته میلادی توسط جمهوری‌خواهان به یک اهرم فشار علیه وی و تیمش تبدیل شد و بر همین اساس باید گفت که تنش در این دو محور در سال گذشته میلادی بیش از هر زمان دیگر برجسته شد. یکی دیگر از تحولات مهم در عرصه داخلی آمریکا بحث صدور حکم دادگاه ایالت کلرادو علیه ترامپ بود. در این ایالت و بر اساس حکم مذکور، از درج نام ترامپ در میان نامزدهای حزب جمهوری‌خواهان جلوگیری به عمل آمد که بعداً این موضوع حل و فصل شد اما چند روز پیش و در واپسین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی مشابه همین حکم در ایالت مین صادر شد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: توجه داشته باشید که ایالت مین برای جمهوری‌خواهان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل حکم دادگاه این ایالت علیه دونالد ترامپ می‌تواند موجب به وجود آمدن مشکل برای رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و به خصوص حزب جمهوری‌خواه شود. بر این اساس ممکن است که این موضوع در سال ۲۰۲۴ در سایر ایالات تکرار شود که بدون شک ترامپ را به چالش خواهد کشید. در این میان باید باید توجه کرد که بحث دادگاه‌های ترامپ و محکومیت وی هنوز هم به نتیجه نهایی نرسیده است و اساساً نمی‌توانیم او را تا به این لحظه حاشیه‌نشین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بدانیم. او هنوز به صورت رسمی محکوم نشده و به همین دلیل معتقدم که در ماه‌های آینده شاهد یک تنش اساسی در این خصوص میان هر دو حزب و قوای پشت پرده آنها خواهم بود.
بیگدلی افزود: آنچه در سال ۲۰۲۳ مشاهده شد و بدون شک در سال جدید میلادی و تا روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هم تشدید می‌شود، موضوع انتشار نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری و همچنین نامزدهای انتخاباتی است. بارها و بارها دیده شده که آمارهای مختلفی از سوی رسانه‌ها و موسسات نظرسنجی به صورت جمعی یا انفرادی منتشر شده و همین ارقام به سرعت بر افکار عمومی تاثیر می‌گذارد. باید دانست که در سال ۲۰۱۶ و در اثنای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تمام نظرسنجی‌ها نشان از پیروزی هیلاری کلینتون در مقابل ترامپ داشت اما خروجی دقیقاً برعکس شد و ترامپ به کاخ سفید رفت. لذا باید بگویم که این نظرسنجی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا تشدید می‌شود اما هیچگونه مبنای واقعی ندارد و اساساً هیچکسی نمی‌تواند در مورد نتیجه این رویداد مهم، پیش‌گویی یا گمانه‌زنی کند. وی در پایان با اشاره به تصویب تحقیقات برای استیضاح جو بایدن خاطرنشان کرد: در چند هفته منتهی با پایان سال ۲۰۲۳ شاهد تصویب طرح تحقیقات برای استیضاح بایدن در مجلس نمایندگان آمریکا بودیم که با اختلاف ۹ رأی به ثبت رسید. این اقدام بدون شک یک اقدام حزبی منسجم از سوی جمهوری‌خواهان بود. باید متوجه باشیم که در جریان حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی، ترامپ و بسیاری از نزدیکان وی زیر سوال رفتند اما بحث این است که هیچگونه محکومیتی تاکنون برای وی در پرونده‌های قضائی مفتوح او، نهایی نشده است. حتی به یاد داریم که در زمان ریاست نانسی پلوسی بر مجلس نمایندگان، طرح استیضاح ترامپ به سرعت پیش رفت ولی خروجی مطلوب علیه وی حاصل نشد. بر همین اساس معتقدم که تایید تحقیقات استیضاح بایدن در مجلس نمایندگان را باید اعمال فشار بر وی از سوی تیم ترامپ و جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دانست. بدون شک این روند در سال ۲۰۲۴ تشدید می‌شود تا بتوانند جو روانی را علیه دموکرات‌ها تشدید کرده و برفضای روانی انتخابات
تاثیر بگذارند.