آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به این که، فرانسه خود را مدعی صلح و آرامش در لبنان می‌داند و دولت‌ها همواره از سوی مسیحیان و جامعه ی اهل سنت فرانسوی تحت فشار هستند تا خطری جامعه ی مسیحی مقیم لبنان را تهدید نکند به آفتاب یزد گفت: آن چه […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به این که، فرانسه خود را مدعی صلح و آرامش در لبنان می‌داند و دولت‌ها همواره از سوی مسیحیان و جامعه ی اهل سنت فرانسوی تحت فشار هستند تا خطری جامعه ی مسیحی مقیم لبنان را تهدید نکند به آفتاب یزد گفت: آن چه در قطعنامه ۱۷۰۱ عنوان شده، عقیب نشینی ۴۰ کیلومتری از مزرهای شمال اسرائیل از سوی حزب الله است اما مکرون با تردستی و شاید مکارانه، روی ده کیلومتر دست گذاشته اما چه ۱۰ و چه ۴۰ کیلومتر، در مقطع کنونی که رفح زیر آتش است و تکلیف غزه و حماس روشن نیست عملاً بستری برای شروع مذاکره در هر زمینه‌ای فراهم نیست. عبدالرضا فرجی راد می‌افزاید: حزب الله به این دلیل با اسرائیل درگیر شد تا به کمک غزه و حماس بیاید حال چگونه ممکن است وسط غائله ی غزه، حزب الله با اسرائیل یا هر طرف دیگری وارد مذاکره شود؟!

حزب الله لبنان پیشنهاد فرانسه را رد کرد
یک مقام ارشد حزب الله لبنان از پاسخ منفی این حزب به پیشنهادات فرانسه در ارتباط با جنوب کشور خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه القدس العربی، یک مقام ارشد حزب الله لبنان از پاسخ منفی این حزب به پیشنهادات فرانسه در ارتباط با جنوب کشور خبر داد.
یک مقام ارشد حزب الله اعلام کرد تا زمانی که اسرائیل حمله به غزه را متوقف نکند، درباره هیچ موضوعی در ارتباط با جنوب لبنان گفت‌و‌گو
نخواهد کرد. «حسن فضل الله»، یکی از رهبران حزب الله در پاسخ به پیشنهادات فرانسه درباره جنوب لبنان تاکید کرد که اسرائیل در موقعیتی نیست که بتواند شروطی را تحمیل کند. فرانسه پیشنهادی مکتوب با هدف پایان دادن به تنش میان اسرائیل و لبنان و دستیابی به توافق درباره مرزهای مورد اختلاف بین دو طرف به بیروت ارائه کرد که طی آن از یگان نخبه حزب الله خواسته شده است به فاصله ده کیلومتری از مرزها عقب نشینی کنند.

احتمالاً نتانیاهو می‌خواهد جنگ در خاورمیانه تا «آبان سال آینده» ادامه پیدا کند
فرجی راد در بخش دیگری از این مصاحبه خاطر نشان کرد: حزب الله لبنان به خوبی می‌داند «نتانیاهو» در مسیری قرار گرفته تا همزمان با پایان جنگ در غزه خواهان اجرایی شدن قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شود و عملاً درگیری با لبنان را آغاز کند و این بازی را تا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا ادامه داده، بحران غزه و خاورمیانه را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره بزند و مقدمات پیروزی «ترامپ» را فراهم کند.
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه می‌دهد: در این مسیر، روسیه نیز با نتانیاهو همراهی خواهد کرد زیرا مواضع ترامپ بسیار با پوتین هماهنگ است و به نفع کرملین و روسیه.
سفیر پیشین ایران در نروژ می‌افزاید: امتیاز دیگری که در این تلاش نصیب نتانیاهو خواهد شد این که دولت در اسرائیل باقی خواهد ماند زیرا در هنگامه ی جنگ و درگیری، حداقل مردم اسرائیل به تغییر دولت نخواهند اندیشید و نکته ی مهم‌تر این که، امنیت شهرک نشینان در شمال اسرائیل تأمین خواهد شد.

آیا لبنان در نهایت تن به مذاکره برای عقب نشینی از مرز خود با اسرائیل خواهد داد؟
عبدالرضا فرجی راد در بخش پایانی
گفت و گوی خود با آفتاب یزد و در پاسخ به این پرسش:« آیا لبنان در نهایت تن به مذاکره برای عقب نشینی از مرز خود با اسرائیل خواهد داد؟» خاطر نشان کرد: این سؤال، سؤالی حساس و مهم است و باید به ابعاد مختلف آن پرداخت. وی می‌گوید: اولاً همه ی تصمیمات به آینده و شرایط به وجود آمده منوط خواهد بود، ثانیاً لبنان قطعاً به آرامش خود و بقای مقاومت، همزمان خواهد اندیشید و ثالثاً هر تصمیمی به شرایط حماس در غزه و بحث دو کشور فلسطینی ـ اسرائیلی مربوط خواهد بود.
فرجی راد اظهار می‌دارد: اگر اسرائیل در نظر داشته باشد تا باقیمانده ی حماس را از بین ببرد و در نهایت کنترل غزه را به کرانه باختری رود اردن یا یکی از کشورهای عربی بسپارد عملاً مقاومت در موضع ضعف قرار خواهد گرفت و تصمیم گرفتن برای حزب الله سخت خواهد بود.
این استاد دانشگاه با تأکید بر این نکته که حزب الله نمی‌تواند و نمی‌خواهد تصمیمی اتخاذ کند تا آرامش و منافع لبنان در خطر بیافتد اظهار می‌دارد: آن چه در حال حاضر می‌توان صریح گفت این که؛ در شرایطی که تکلیف جنگ در غزه روشن نیست هیچ مذاکره‌ای نه انجام خواهد شد و نه موضوعیت دارد اما با اتمام جنگ در غزه و تعیین تکلیف حماس، همچنان شرایط موجود تعیین خواهد کرد که لبنان پای میز مذاکره بنشیند یا نه!
فرجی راد به عنوان اظهار نظر پایانی به آفتاب یزد گفت: اصل موضوع نهایی شدن طرح دو دولت در یک کشور است که قطعاً با وجود نتانیاهو و تندروهای اسرائیلی ممکن نیست و این یعنی یکی از راه‌های رسیدن به آرامش در منطقه، پایان دولت نتانیاهو است زیرا این دولت حاضر به پذیرش طرح دو دولت درون یک کشور نیست