وزیر نیرو با بیان اینکه در دوران حیات بابرکت انقلاب اسلامی خدمات شایانی در اقصی نقاط کشور عملیاتی شده و صنعت آب و برق از این حیث پیشتاز بوده است، افزود: هم در شرق و هم در غرب بندرعباس صنایع قابل توجهی وجود دارد که برای استمرار فعالیت نیاز به منابع آب کافی دارند و […]

وزیر نیرو با بیان اینکه در دوران حیات بابرکت انقلاب اسلامی خدمات شایانی در اقصی نقاط کشور عملیاتی شده و صنعت آب و برق از این حیث پیشتاز بوده است، افزود: هم در شرق و هم در غرب بندرعباس صنایع قابل توجهی وجود دارد که برای استمرار فعالیت نیاز به منابع آب کافی دارند و باید در این خصوص اقدامات اساسی صورت گیرد.
«علی اکبر محرابیان» در جلسه مشورتی با نخبگان شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان در حاشیه سفر به این شهرستان صورت گرفت، گفت: در سفر به شهرستان حاجی آباد و به صورت سراسری برای کل استان پروژه‌های بسیار خوبی به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسید که حجم سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و به اذعان همه مدیران و مسئولان استانی چنین حجمی از افتتاح در صنعت آب و برق استان هرمزگان بی‌نظیر بوده است.
وزیر نیرو با ابراز امیدواری نسبت به تداوم بهره‌برداری از پروژه‌های مهم آب و برق در آینده اضافه کرد: در سفر دوم هیئت دولت بخش زیادی از مطالبات مردمی ثبت و ضبط شده و در جلسه روز آینده در حضور رئیس جمهور مطرح خواهد شد تا پس از تصویب پیگیری شوند.
وی در ادامه سخنان خود به خدمات ارزنده انجام شده در نقاط مختلف کشور پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: مروری بر عملکرد گذشتگان به خوبی نشان می‌دهد که در دوران حیات بابرکت انقلاب اسلامی خدمات شایانی در اقصی نقاط کشور عملیاتی شده است و صنعت آب و برق از این حیث پیشتاز بوده است.
محرابیان ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه آب و برق مقایسه‌ای بین شرایط و ابتدای انقلاب اسلامی انجام دهیم، پی به این نکته مهم می‌بریم که در سایه مجاهدت‌ها، فرامین امام خمینی (ره)، خون شهدا و هدایت مقام معظم رهبری کشور به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده است. وی در همین خصوص گفت: به عنوان نمونه پیش از انقلاب اسلامی در صنعت برق حداکثر فعالیتی که نیروهای ایرانی انجام می‌دادند در حد تعویض روغن ترانس بود و همه بخش‌های این صنعت توسط مهندسان و شرکت‌های خارجی مدیریت می‌شد، اما امروزه در بیش از ۹۰ درصد بخش‌های مختلف این صنعت به خودکفایی رسیده ایم.
وزیر نیرو درباره پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه مهندسی و مدیریت منابع آب نیز به سفر اخیر مقامات ارشد وزارت نیرو به تاجیکستان اشاره و بیان کرد: در بازدیدی که در کشور تاجیکستان از بزرگ‌ترین سد و نیروگاه برقابی جهان با ۳۳۰ متر ارتفاع، گنجایش ذخیره‌سازی ۱۴ میلیارد متر مکعب آب، ۱۰۰ کیلومتر تونل و ظرفیت تولید برق ۳۶۰۰ مگاوات داشتیم، مشاهده کردیم که ۵ شرکت مهندسی و فنی ایرانی در حال فعالیت در بخش‌های مختلف فرایند ساخت و راه‌اندازی این سد و نیروگاه هستند که بیانگر توانمندی بالای مهندسان ایرانی در دو صنعت آب و برق در حال حاضر است.


محرابیان در ادامه با بیان اینکه این مطالب به معنای نبود مشکل در کشور نیست، افزود: هرچقدر هم که پیشرفت کرده باشیم به دلیل برخی مسائل مانند افزایش جمعیت مشکلات قابل توجهی نیز در کشور وجود دارد که برای حل آن‌ها باید فکر اساسی کرد.
وی در همین رابطه تصریح کرد: ۵۰ سال پیش سرانه آب در ایران ۵۶۰۰ متر مکعب بود، اما اکنون این رقم تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله آب و هوا به یک سوم کاهش یافته و همین موضوع اهمیت برخی موضوعات مانند بازچرخانی آب و بهینه‌سازی مصرف را بیش‌ازپیش مهم کرده است.
وزیر نیرو اضافه کرد: ۳۰ سال گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی کشور ۳۰ میلیون تن بود، اما اکنون این رقم به بیش‌از ۱۳۰ میلیون تن رسیده و میزان تولید صنایع آب بر و انرژی بر کشور نیز در اوایل انقلاب ۵ درصد میزان فعلی نیز نبوده است.
وی با اشاره به اینکه عمدتاً در کشور صنایعی رشد زیادی داشته‌اند که آب بر و انرژی بر هستند، گفت: اکثر صنایع معدن محور که در این خصوص در استان‌هایی مانند کرمان و هرمزگان استعداد فراوانی نیز وجود دارد، دو ویژگی مهم دارند که آن هم مصرف آب و برق زیاد است.
محرابیان درباره ضرورت انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی نیز برای تامین آب مورد نیاز صنایع آب‌بر نیز بیان کرد: در اوایل انقلاب اسلامی مواد خام بسیاری از معادن استان هایی، چون کرمان به بنادر منتقل و پس از آن به کشورهای دیگر صادر می‌شد، اما از سال ۱۳۸۸ این تصمیم گرفته شد که برای تامین آب مورد نیاز فرآوری مواد خام معادن آب دریا را با خط لوله انتقال دهیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های خدادادی کشور حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.
وزیر نیرو با اشاره به توسعه صنایع در شرق و غرب شهر بندرعباس تصریح کرد: در سال‌های نچندان دور در استان هرمزگان صنعت خاصی وجود نداشت، اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی هم در شرق و هم در غرب بندرعباس صنایع قابل توجهی وجود دارد که برای استمرار فعالیت، نیاز به منابع آب کافی دارند و باید در این خصوص اقدامات اساسی صورت بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت بازچرخانی آب برای استفاده در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: در دهه‌های گذشته در صنعت آب با استفاده از ظرفیت‌های مهندسی همچون احداث سد تامین می‌شد، اما با بازچرخانی آب تلاش شده است تا ارزش افزوده تولیدات صنعتی افزایش یابد، اما لازم است که باتوجه به شرایط موجود اقدامات بیشتری برای مدیریت منابع آب
در دستورکار قرار گیرد.
محرابیان با اعلام این خبر که اکنون در منطقه بندرعباس و نقاطی که شبکه فاضلاب احداث شده است، دیگر پساب قابل واگذاری وجود ندارد، ادامه داد: خوشبختانه کل پساب موجود هم اکنون در صنعت و کشاورزی پربازده استفاده می‌شود و این ظرفیت‌ها در استان باید توسعه یابد.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به بهره‌برداری از پست ۴۰۰ کیلوولت برق در شهرستان حاجی آباد اشاره و در این خصوص بیان کرد: پست ۴۰۰ کیلوولت بالاترین ظرفیت تامین برق پایدار را با ولتاژ مناسب برای مناطق مختلف کشور ایجاد می‌کند و پیشتر تنها ۳ پست ۴۰۰ کیلوولت برق در کل استان وجود داشت، اما یک پست ۴۰۰ کیلوولت در شهرستان حاجی آباد به بهره‌برداری رسید که می‌توانیم از این طریق به بسیاری از درخواست‌ها مطرح در حوزه برق شهرستان پاسخ دهیم.
وی همچنین در ارتباط با موضوع تامین آب شرب پایدار از برنامه‌ریزی برای ایجاد یک مخزن تعادل بخشی در حاجی آباد خبر داد و گفت: مطالعات برای احداث شبکه فاضلاب شهرستان را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.
به گزارش ایلنا؛ محرابیان در بخش پایانی سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه با نخبگان شهرستان حاجی آباد، اظهار داشت: تمامی درخواست‌های مطرح شده از سوی مردم و نخبگان به دقت بررسی می‌شود و تلاش خواهد شد به آن دسته از درخواست‌ها که ظرفیت قانونی دارند، جامه عمل پوشانده شود.