آفتاب یزد – گروه شبکه: معاینه فنی خودرو از اقدامات مثبتی است که سالهاست در کشور ما در حال انجام است. معاینه فنی نشان می‌دهد که خودرو در سوخت و ساز خود چه اندازه آلایندگی تولید می‌کند و تا چه اندازه می‌تواند روی محیط زیست و هوا تاثیر منفی بگذارد. در تست معاینه فنی به […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: معاینه فنی خودرو از اقدامات مثبتی است که سالهاست در کشور ما در حال انجام است. معاینه فنی نشان می‌دهد که خودرو در سوخت و ساز خود چه اندازه آلایندگی تولید می‌کند و تا چه اندازه می‌تواند روی محیط زیست و هوا تاثیر منفی بگذارد. در تست معاینه فنی به طور کلی آلاینده‌هایی اندازه‌گیری می‌شود که خودروی شما می‌تواند تولید کند. تست معاینه فنی فقط به تست آلایندگی خودرو ختم نمی‌شود؛ بلکه در این تست ایمنی خودرو، کارایی سیستم ترمز خودرو، سالم بودن ظاهر خودرو و مواردی از این قبیل نیز تست می‌شوند. تنها در صورتی که خودرو بتواند از تمام این آزمون‌ها با موفقیت بیرون بیاید، برگه معاینه فنی به او تعلق می‌گیرد. حالا از آنجا که داشتن معاینه فنی در کشور ما الزامی است و تقریبا بیشتر خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند فرسوده هستند عده‌ای برای دریافت معاینه فنی دست به تقلبی عجیب زده اند. آن‌ها برخی از قطعات خودرو را اجاره می‌کنند تا این معاینه فنی را بگیرند. اما برای‌شان مهم نیست که این رفتارشان چقدر می‌تواند جان‌شان را در معرض خطر قرار دهد و محیط زیست را به نابودی بکشاند.

بازی با جان مردم
در همین راستا مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با انتقاد از اقدام برخی از رانندگان برای استفاده از قطعات اجاره‌ای برای اخذ معاینه فنی خودروهایشان، گفت: این کار به منزله دور زدن قانون نیست؛ بلکه بازی کردن با جان خود و سرنشینان و سایر شهروندان و همچنین ایجاد خسارت مالی است. شادی مالکی در گفت‌وگو با ایسنا،
در مورد اقدام برخی از رانندگان برای قطعات اجاره‌ای جهت
اخذ معاینه فنی، گفت: یکی از قطعات و تجهیزاتی که روی خودرو در کاهش آلاینده‌ها بسیار تاثیرگذار است کاتالیست است. وضعیت قرارگیری کاتالیست در خودرو به جهت نوع طراحی به گونه‌ای است که علی رغم این که کاتالیست‌ها دارای شماره سریالی هستند، اما امکان پایش این شماره سریال در زمان انجام آزمون‌ها وجود ندارد. وی با بیان اینکه ما حتی با شرکت‌های بزرگ سازنده کاتالیست، صحبت‌ها و مذاکراتی داشتیم و در این جلسات هم نتوانستیم به نتیجه قطعی برسیم تا راهکاری باشد که امکان رصد کردن کاتالیست در زمان معاینه فنی وجود داشته باشد، افزود: یکی از راهکارها می‌تواند این باشد که شماره سریال کاتالیست مثل شماره سریال شاسی در کارت خودرو و سند ماشین قید شود و خود این موجب می‌شود تخلفی در این حوزه صورت نگیرد.

 ابراز تاسف از کاتالیست و لاستیک اجاره‌ای توسط برخی رانندگان
مالکی با تأکید بر اینکه متاسفانه گاهی شاهدیم که کاتالیست اجاره‌ای یا حتی یک گام فراتر لاستیک اجاره‌ای و مواردی از این دست رخ می‌دهد، ادامه داد: اینکه لاستیک اجاره‌ای بگیریم و معاینه فنی را دریافت کنیم و با لاستیک صاف و نامناسب وارد سفرهای برون شهری شویم و شاهد یک حادثه تلخ و ناگوار باشیم، اصلا خوب نیست. بنابراین بخشی هم باید دغدغه خود شهروندان باشد و به هیچ عنوان از چنین چیزهایی استفاده نکنند. این کار به منزله دور زدن قانون نیست؛ بلکه بازی کردن با جان خود و سرنشینان و سایر شهروندان و همچنین خسارت مالی است. وی ادامه داد: بعضی از قطعات و تجهیزات خودرو به سلامت فرد و خانواده برمی گردد و امکان پایش‌شان در مراکز معاینه فنی نیست و ممکن است شهروندی چند خودرو داشته باشد و لاستیک آن‌ها را جا به جا کند و نیازی به لاستیک اجاره‌ای نباشد؛ لذا بخشی از قطعات خودرو برای ما قابل کنترل نیست.

 استفاده از کاتالیست‌های بی‌کیفیت در موتورسیکلت‌ها
مالکی تاکید کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که شاهدش هستیم کاتالیست‌هایی است که کیفیت خیلی مناسب و استانداردی ندارند ولی در موتورسیکلت‌ها استفاده می‌شوند به جهت این که قیمت این کاتالیست‌ها نسبت به کاتالیست استاندارد پایین‌تر است و حتما باید به این بخش در زمان ساخت موتورسیکلت ارگان‌هایی که در این زمینه ذیصلاح هستند ورود کنند و این کاتالیست‌ها مورد پایش قرار بگیرد.


حالا این اقدام عجیب برخی از رانندگان با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «این چه راهکاریه؟ یعنی اگه یکی به هر دلیلی کاتالیست ماشینش مشکل پیدا کرد و خواست تعویضش کنه، بخاطر شماره سریال کاتالیست جدید، باید بره کارت ماشینش رو هم عوض کنه؟».
کاربر دیگری گفته است: «برید علت رو برطرف کنید. قطعات یدکی بسیار گرون و بی‌کیفیت هستند».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «برید تو معیشت مردم دلیلشو جستجو کنید نه اینکه چرا این کارو میکنن. تو این اوضاع شرایط مالی اجازه نمیده وگرنه همه قطعه خوب و اصلی استفاده می‌کردند».
کاربر دیگری گفته است: «درسته که قطعات ماشین گران است اما در این مسئله پای جان آدمیزاد مطرح است. حداقل به خاطر خودتان این کار رو نکنید».
دیگری نوشت: «عجب! یعنی مدیریت کشور یه جوری شده که همه با تقلب کارشون و راه می‌اندازند».