رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو درباره محورهای نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر، گفت: تسهیل ویزای بازرگانان ایرانی و صادرات مواد غذایی، بررسی وضعیت حمل و نقل دریایی و هوایی، انرژی و اتصال الکتریکی و تشکیل شورای روابط تجاری ایران و قطر به منظور بهبود و تسهیل‌گری در حوزه اقتصاد، در دستور […]

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو درباره محورهای نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر، گفت: تسهیل ویزای بازرگانان ایرانی و صادرات مواد غذایی، بررسی وضعیت حمل و نقل دریایی و هوایی، انرژی و اتصال الکتریکی و تشکیل شورای روابط تجاری ایران و قطر به منظور بهبود و تسهیل‌گری در حوزه اقتصاد، در دستور کار این اجلاس سه روزه قرار دارد.
«مجتبی اکبری» در حاشیه برگزاری نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر درباره محورهای مذاکرات این اجلاس گفت: صادرات مواد غذایی، بررسی وضعیت حمل و نقل دریایی و هوایی، انرژی و اتصال الکتریکی و تشکیل شورای روابط تجاری ایران و قطر به‌منظور بهبود و تسهیل‌گری در حوزه اقتصاد و همچنین تجار و بازرگانان در دستور کار این اجلاس قرار دارد.
وی بیان‌داشت: به همین منظور سندهای چند دوره گذشته پایش و برنامه‌ریزی مجدد و همچنین بررسی‌های لازم با طرف قطری در یک‌سال گذشته انجام شده که بر این اساس، این اجلاس مهم و قابل اتکا است.
رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو با اشاره به درخواست تجار و بازرگانان برای کاهش حداقل زمان صدور روادید، تاکید کرد: در این اجلاس خواهان لغو روادید قطر برای تجار، بازرگانان و صنعتگران کشورمان هستیم و برای تسهیل ویزای بازرگانان ایرانی رایزنی می‌شود.
اکبری با اشاره به سابقه روابط ایران و قطر، کمیسیون مشترک از سال ۱۳۷۴و همچنین فراز و فرود سیاست دولت‌های گذشته در این موضوع، خاطرنشان‌کرد: نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر با توجه به اصول راهبردی و سیاست‌گذاری و روابط بین‌الملل در دولت مردمی سیزدهم و تاکید به دیپلماسی همسایه‌محوری، متفاوت است.
وی به پایش انجام شده از برنامه‌های اجلاس‌های گذشته و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این درحالی است که با اعلام موضوعات همکاری به طرف قطری، نیازهایی در بخش دارو، صنایع فناوری‌های پیشرفته های‌تک، حمل‌ونقل دریایی و کشاورزی از طرف قطری اعلام شده است که ضمن بررسی این نیازها و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی امیدواریم دستاورد خوبی برای جمهوری اسلامی در این اجلاس داشته باشیم.
اکبری درباره امضای سند همکاری‌های مشترک دو کشور، یادآور شد: این سند فردا (دوشنبه، ۲۰ آذر) با حضور «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو و «شیخ محمد بن حمد بن قاسم العبدالله آل ثانی» وزیر صنعت و تجارت قطر به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشور امضاء خواهد شد و با توجه به پایش‌های انجام شده می‌توانیم به عنوان یک سند پشتیبان و قابل اتکا و ثبات‌دار در برنامه‌های تجاری مورد توجه قرار دهیم.

صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری به قطر
رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو از صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری به قطر در یک‌سال گذشته خبر داد و افزود: از این میزان ۶۰ درصد در حوزه مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی و ۴۰ درصد دیگر در حوزه کشاورزی بوده است که بر این اساس باید حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و کشت و صنعت را افزایش داده و در حوزه خدمات فنی و مهندسی هم رشد بیشتری را مورد توجه قرار دهیم.
وی به تمایل همکاری قطری‌ها با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره و تاکید کرد: با توجه به تحریم‌ها، قابلیت تولید قطعات و بومی‌سازی آن‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، قطری‌ها در این زمینه تمایل به همکاری با این شرکت‌ها دارند و ما نیز آمادگی برای افزایش این همکاری‌ها را داریم.
برپایه این گزارش، قطر از مهمترین کشورهای استراتژیک و همسایه ایران محسوب می‌شود. بر این اساس نیز تاکنون هشت کمیسیون اقتصادی با دولت قطر برگزار شده و نهمین اجلاس از ۱۸ تا ۲۰ آذر ماه به میزبانی وزارت نیرو با حضور مقام‌های ارشد اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی دو دولت در حال برگزاری است.
به گزارش ایرنا؛ نهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در قالب چهار کمیته تخصصی شامل کمیته تجارت (بازرگانی، صنایع و اتاق‌های بازرگانی، بانکی، گمرکی و بیمه)، کمیته زیر ساخت (راه و شهرسازی، کشاورزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار)، کمیته اجتماعی و فرهنگی (گردشگری و صنایع دستی، بهداشتی، علوم و پژوهش، قضائی و حقوق) و کمیته انرژی (آب و فاضلاب، برق و نفت و گاز و محیط زیست) برگزار شده است.