آفتاب یزد – رضا بردستانی: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل با تاکید بر این نکته که؛ میانجی‌ها مسئولیتی در قبال نتیجه‌ میانجیگری‌هایی که در آن حضور دارند بر عهده نخواهند گرفت به آفتاب یزد گفت: «ممکن است عنوان شود قطر در میانجیگری مابین طالبان و آمریکا موفق نبود یا هیچ تضمینی برای موفقیت قطر […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل با تاکید بر این نکته که؛ میانجی‌ها مسئولیتی در قبال نتیجه‌ میانجیگری‌هایی که در آن حضور دارند بر عهده نخواهند گرفت به آفتاب یزد گفت: «ممکن است عنوان شود قطر در میانجیگری مابین طالبان و آمریکا موفق نبود یا هیچ تضمینی برای موفقیت قطر در برقراری صلح مابین اسرائیل و حماس وجود ندارد که طبیعی است اما باید به یاد داشته باشیم؛ کشورهایی مانند قطر با میانجیگری تلاش می‌کنند برای خود و در راستای اهداف و منافع خود به اصطلاح «پرستیژ» کسب کنند این که نتیجه‌ی آن میانجیگری چه خواهد شد چندان ارتباطی به کشوری میانجی ندارد. »
علی بیگدلی ضمن برشمردن ویژگی‌های قطر در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی خاطرنشان کرد: قطر به دلیل ارتباط خوب و نزدیک با آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه به خوبی توانسته است در جایگاه یک میانجی قابل اعتماد عرض اندام کند.
وی در ادامه با اشاره به این که: «بن سلمان در تلاش برای «تحریم قطر» دچار اشتباهی عجیب و غریب شد اما خیلی زود آن اشتباه را جبران کرد» اظهار می‌دهد: در حالت طبیعی باید عربستان در نقش یک میانجی منطقه‌ای و بین‌المللی ظاهر می‌شد اما ملاحظاتی ریاض را مجبور کرده تا کمتر در چنین مباحثی حضور داشته باشد در حالی که پتانسیل‌های ریاض بسیار بیشتر از دوحه است.
بیگدلی می‌افزاید: کشورهایی نظیر قطر در تلاش هستند تا بازیگری را بیاموزند و تا اینجا نشان داده‌اند که بازیگری‌های چند ضلعی را به خوبی آموخته اند.
این استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه در ادامه با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر به آفتاب یزد گفت: دوحه صرفاً با میانجیگری به دنبال کسب اعتبار و پرستیژ نیست. این کشور در حالی که صاحب فوتبال نیست و جایگاهی در دنیای فوتبال ندارد اما تمام راه‌های غیر ممکن را می‌پیماید تا برگزار کننده‌ی جام جهانی فوتبال باشد برای این کشور در چه جایگاهی در جهان فوتبال قرار داشتن مهم نیست مهم آن است که برگزار کننده‌ی جام جهانی بوده است.

قطر در رقابت با امارات و موفق‌تر از عمان
علی بیگدلی با اشاره به این که، قطر در بازیگری‌های منطقه‌ای در رقابتی سخت با امارات قرار دارد اظهار داشت: دوحه به دلیل جایگاه و ارتباطاتی که با کشورهای بزرگ دنیا و همچنین اتحادیه‌ی اروپایی دارد به آسانی جای عمان را در میانجیگری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای گرفت. وی ادامه می‌دهد: در موضوع حماس و از آن جایی که قطر (امیر قطر مشخصاً)، تمایلات اخوانی دارد به طور طبیعی با ترکیه، حماس و اسماعیل هنیه، حوثی‌ها و همچنین مصر روابط بسیار نزدیکی دارد.
وقتی نتانیاهو به صراحت می‌گوید: ما به سران حماس در قطر کاری نداریم یعنی نقش و تأثیر قطر در بحران اخیر را پذیرفته و نمی‌تواند جز این نیز رفتار کند زیرا هر گونه ضربه زدن به اعتبار قطر به معنای رو در رو شدن با آمریکا و اتحادیه‌ی اروپایی است از آن جهت که دوحه با واشنگتن و اتحادیه اروپا روابط نزدیکی دارد، با آلمان قرارداد ۷۰ میلیارد دلاری گازی امضاء کرده است، با سران بریتانیا در ارتباط است اما در بررسی‌های همه جانبه مشاهده می‌کنیم امارات در این رقابت قطعاً به گرد پای قطر نیز نخواهد رسید زیرا اساساً امارات بازیگری سیاسی نمی‌کند اما قطر در این فقره هم به خوبی بازیگری کرده و هم بازیگری در مسائل منطقه‌ای را به خوبی آموخته است.

منابع مصری از گام بعدی پس از نشست‌های پاریس درباره غزه گفتند
برخی منابع مصری از مذاکرات آتی در دوحه و قاهره در راستای تکمیل مذاکرات اخیر در پاریس درباره غزه خبر دادند. به گزارش ایسنا، برخی منابع آگاه مصری با اعلام برگزاری مذاکراتی در دوحه درباره غزه اظهار کردند: مذاکرات آتی در قطر درباره غزه در واقع در ادامه نشست‌های اخیر پاریس بوده و با نشست آتی در مصر کامل می‌شود.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات پاریس به چارچوب کلی دست یافتند که در تسریع امضای توافق آتش‌بسی میان ۲ طرف فلسطینی و اسرائیلی در نوار غزه نقش موثری ایفا خواهد کرد. در حالی که رژیم صهیونیستی اعلام کرد برای پیگیری مذاکرات درباره توافق آزادسازی اسرای صهیونیست، هیئت خود را طی روزهای آتی به قطر اعزام می‌کند، منابع مصری اعلام کردند که مذاکرات در قالب نشست‌هایی در دوحه و سپس در قاهره در سطح تخصصی ازسرگرفته خواهد شد.
این منابع در ادامه اظهار کردند: «اسرائیل»، آمریکا، قطر، مصر و هیئتی از جنبش حماس شرکت‌کنندگان در مذاکرات آتی خواهند بود. منابع یاد شده گفتند: مذاکرات دوحه در ادامه نشست اخیر پاریس انجام می‌شود و مذاکرات در دوحه و قاهره با هدف دستیابی به توافقی درباره آتش‌بس و تبادل اسرا و افراد بازداشت‌شده برگزار می‌شود.
پس از نشست پاریس، نشست در دوحه؛ این یعنی پرستیژ
علی بیگدلی با اشاره به نشست پاریس با موضوع حماس اظهار می‌دارد: همین که پس از نشست پاریس، نشستی هم در دوحه با موضوع حماس برگزار خواهد شد یعنی قطر دارای جایگاه، اعتبار و پرستیژی است که کشورهای منطقه و فرامنطقه را مجاب کرده تا میزبان نشستی با موضوع حماس باشد.

امیر قطر برای مذاکره درباره غزه به پاریس می‌رود
دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که امیر قطر در هفته جاری برای انجام مذاکراتی با رئیس جمهور این کشور درباره غزه به پاریس سفر خواهد کرد. به گزارش ایسنا، دفتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر که به عنوان میانجی برای توقف حملات علیه غزه تلاش می‌کند، طی هفته جاری برای انجام مذاکراتی با ماکرون به پاریس سفر خواهد کرد.
طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری فرانسه، سفر امیر قطر به پاریس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انجام خواهد شد واین اولین سفر آل ثانی به فرانسه از سال ۲۰۱۳ است که به عنوان امیر قطر منصوب شد. دوحه به عنوان یک میانجی برای برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند.
همچنین یکی از مسئولان دفتر ریاست جمهوری فرانسه اظهار کرد: قطر به شکل ویژه‌ای روی آزادسازی گروگان‌ها کار می‌کند و این برای ما اولویت است، سه شهروند فرانسوی در میان افراد بازداشت‌شده در غزه وجود دارند، علاوه بر این تلاش‌های فعلی بر برقراری آتش‌بس و ارسال کمک‌های گسترده برای ساکنان غزه متمرکز خواهد بود.

چرا قطر سیاست تمایل به شرق را در پیش نگرفت؟!
علی بیگدلی در پاسخ به این پرسش که: «چرا قطر سیاست تمایل به شرق را در پیش نگرفت؟!» به آفتاب یزد گفت: از متغیرهای بازیگری‌های چندضلعی در نظام بین‌الملل یکی هم این که کشورهای میانجی نمی‌توانند هم در قد و قامت میانجی ظاهر شوند و هم تمایل به یک بلوک قدرت در عرصه‌ی سیاست بین‌الملل را در دستور کار قرار دهند.
این استاد تاریخ و روابط بین‌الملل نخست استراتژی را این گونه تعریف می‌کند: «تعیین خط مشی و اهداف طولانی مدت که با موقعیت‌سنجی باید مشخص شود.» و سپس با اشاره به این مسئله‌ی مهم که: «در روابط بین‌الملل معروف است که گفته می‌شود؛ مدیران هیچ مسئولیتی ندارند جز آن که در ریل تدوین شده توسط استراتژیست‌ها حرکت کنند» ادامه می‌دهد: قطر با تعریف یک استراتژی مشخص در نظام بین‌الملل بر اساس منافعی که در نظر دارد نخست می‌پذیرد که در سیاست هیچ امری ثابت نیست و با همین اصل، رویه‌ی انعطاف‌پذیری را در پیش می‌گیرد تا بتواند در میانه‌ی بحران ها، میزبان کشورهایی باشد که در وسط میدان جنگ با هم درگیر هستند.
علی بیگدلی با نقبی به گذشته‌ی تاریخ سیاسی جهان اظهار می‌دارد: در گذشته، جمعیت، وسعت، ارتش و منابع زیر زمینی را از عوامل قدرت‌زا به شمار می‌آوردند اما اینک دیگر به این گونه مسائل توجه آن چنانی ندارند و به میزان حضور در بازیگری‌های منطقه ای، اثرگذاری و اعتباری که کسب کرده‌اند نیز توجه نشان می‌دهند به همین دلیل است که کشور کوچکی به نام قطر؛ هم میزبان جام جهانی فوتبال می‌شود و هم میزبان مذاکرات طالبان و آمریکا و نیز هم، میانجی مابین اسرائیل و حماس.