آفتاب یزد: اگر دیروز پیچ رادیو مجلس را باز می‌کردید حتما انتقاد‌های بی‌سابقه یک نماینده مجلس از بذرپاش وزیر راه و شهرسازی را می‌توانستید گوش دهید.حاجی دلیگانی از اتفاقی بی‌سابقه در کشور خبر می‌دهد؛او تاکید می‌کند حتی بلیط اتوبوس (خط اصفهان- تهران) هم دیگر پیدا نمی‌شود چرا که وزیر راه و شهرسازی مشغول اقدامات نمایشی […]

آفتاب یزد: اگر دیروز پیچ رادیو مجلس را باز می‌کردید حتما انتقاد‌های بی‌سابقه یک نماینده مجلس از بذرپاش وزیر راه و شهرسازی را می‌توانستید گوش دهید.حاجی دلیگانی از اتفاقی بی‌سابقه در کشور خبر می‌دهد؛او تاکید می‌کند حتی بلیط اتوبوس (خط اصفهان- تهران) هم دیگر پیدا نمی‌شود چرا که وزیر راه و شهرسازی مشغول اقدامات نمایشی است و سراغ کارهایی می‌رود که از تلویزیون نشان می‌دهد.

مسبوق به سابقه است
البته که معضل کمبود بلیط مربوط به امروز و دیروز نیست. سیرتکامل آن از کمبود بلیط هواپیما شروع شد و اکنون به کمبود بلیط اتوبوس رسیده است.موضوعی که به قول نماینده مجلس حتی طی ۱۰۰ سال گذشته سابقه نداشته است و این یعنی وزیر جدید در حوزه حمل و نقل عمومی کشور را به ۱۰۰سال قبل پرتاب کرده است!؟

 گزارش‌های میدانی چه می‌گویند؟
گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در ایامی که بسیاری از مسافران قصد سفر به شهرهای مذهبی و یا سفر به عتبات را دارند، هیچ بلیتی در هیچ بخشی پیدا نمی‌شود و برخی از افراد که قصد سفر دارند یا مجبور هستند با خودروی شخصی یا تاکسی بروند و یا از طریق دلالان و واسطه گران با نرخ‌های بالا اقدام به خرید بلیت کنند. در این شرایط بسیاری از مسافران اعلام کرده‌اند که حتی برای خرید بلیت اتوبوس که پیش از این با مراجعه به پایانه‌ها می‌توانستند اقدام به خرید کنند، اکنون شرایط تغییر کرده است.\

دولت:کمبودی نیست
در خصوص مشکل بلیت اتوبوس داریوش باقرجوان مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری گفته است: مشکل کمبود بلیت وجود ندارد ما حتی تعداد ناوگان حمل ونقل خود را برای امسال افزایش ۱۲ درصدی داده‌ایم اما به دلیل افزایش تقاضا و از سوی دیگر به دلیل آنکه برخی از ناوگان امکان انجام مسافت‌های طولانی را ندارند، در برخی از مسیرها با کمبود ناوگان مواجه هستیم.

 نامه فعالان اتوبوسراني به وزير كشور
این در حالیست که در خردادماه و پس از مجوز افزايش قيمت بليت اتوبوس، فعالان اين حوزه در نامه‌اي به وزير كشور با اشاره به انصراف از ادامه سرمايه‌گذاري در بخش مسافري يك پيشنهاد ارايه كردند: درخواست فروش ناوگان اتوبوس‌هاي بين شهري به دولت. در اين نامه آمده بود: «در جلسات عالي ترابري كشور در بهمن‌ماه سال گذشته پس از بررسي كامل و آناليز مشخص شد پوشش هزينه‌هاي مترتب به نگهداري اتوبوس نيازمند افزايش سيصد درصدي (۳۰۰) بليت است. اما با رعايت حال مردم درخواست تشكل‌هاي صنفي مسافري به منظور تامين بخش كوچكي از هزينه‌هاي مزبور افزايش صد درصدي (۱۰۰ درصد) نرخ بليت در نيمه اول سال بود كه اين افزايش با در نظر گرفتن منافع ملي از طرف سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي شصت درصد (۶۰درصد) منظور و مقرر بود ابلاغ آن از اول خرداد ماه سال جاري انجام پذيرد و در كنار آن مجوز واردات اتوبوس جهت تنظيم نياز كشور و قيمت نجومي آن عملياتي شود. در يك اقدام شوك‌بر‌انگيز ميزان ۲۹ درصد افزايش بليت اعلام شده كه به هيچ‌وجه توجيه اقتصادي ندارد، لذا در صورتي كه به جاي اعمال افزايش حداقلي شصت درصدي كماكان اصرار بر اين افزايش غير كارشناسي است بدين وسيله انصراف خود مبني بر پايان سرمايه‌گذاري در بخش مسافري اتوبوس را تسليم و آماده فروش ناوگان خود به هر شخص يا نهاد حقوقي و حقيقي مدنظر دولت هستيم.»

 تعداد ناوگان اتوبوس آب رفته است
در عين حال، سخنگوي شركت‌هاي مسافربري كشور برخلاف گفته مقامات دولتی گفته است: ناترازي بليت اتوبوس به خاطر نرخ پايين كرايه است. هزينه تمام‌شده نرخ بليت در كنار ريسك بالاي سرمايه‌گذاري، كمبود قطعه و لوازم يدكي و گراني لاستيك باعث اين وضعيت شده است. گا‌هي لاستيك از ۶۰ ميليون بالا مي‌زند. ۱۵ هزار و پانصد دستگاه دو سال پيش در سراسر كشور كار مي‌كرد، اما الان ۶ هزار و پانصد دستگاه داريم. عامري بيان كرد: اتوبوس‌هاي جداشده از سيستم شركت‌ها جذب برخي كارخانجات و ادارات شده‌اند. به همين خاطر در مسير‌هاي مختلف كمبود اتوبوس داريم. وي در ادامه افزود: شرايط اقتصادي ما خيلي خراب است. در يك شرايط عادي و وضعيت مطلوب مسلما مردم هم بيشتر سفر مي‌كنند. با اين وسعت مملكت اين تعداد اتوبوس خيلي كم است. در سال‌هاي متوالي تنها شعار ما حمايت از مستضعفين بوده است و اين اتوبوس‌ها هستند كه با قيمت مناسب مردم را جابه‌جا مي‌كنند. بايد شرايطي فراهم شود كه اين حداقل‌ها از دست مردم نرود. عامري در پايان خاطرنشان كرد: دولت مي‌تواند گمرك را معاف كند تا هزينه‌هاي اتوبوس پايين بيايد. دولت كه ارز ندارد، تنها كمكي كه مي‌تواند به اين صنف بكند، معافيت گمركي است.