آفتاب یزد: در پی انتشار گزارشی با عنوان:«آقای وزیر؛ حاشیه بس نیست؟!»، روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش جوابیهای به دفتر روزنامه ارسال کرد که در ادامه، جوابیه آن وزارت خانه و توضیحات آفتاب یزد درج میشود. در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲، با عنوان«آقاي وزير؛ حاشيه […]
آفتاب یزد: در پی انتشار گزارشی با عنوان:«آقای وزیر؛ حاشیه بس نیست؟!»، روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش جوابیهای به دفتر روزنامه ارسال کرد که در ادامه، جوابیه آن وزارت خانه و توضیحات آفتاب یزد درج میشود.
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲، با عنوان«آقاي وزير؛ حاشيه بس نيست؟»، پاسخ وزارت آموزش و پرورش را به آگاهي مي رساند:
مواردي كه در گزارش مذكور اشاره شده است شامل مطالبي تكراري، تحريف شده و كذب است كه برخي از آنها براي چندمين بار در روزنامه آفتاب يزد منتشر ميشود و در گذشته پاسخ داده شده است.
برخلاف برخي دولت هاي پيشين در مواردی كه وزراي بدون سابقه تدريس يا رابطه استخدامي قبلي با وزارت آموزش و پرورش داشته اند، يكي از افتخارات وزير آموزش و پرورش دولت سيزدهم، سابقه ۱۵ سال فعاليت در آموزش و پرورش و ۶ سال بهعنوان معلم در در مناطق محروم است.
براي ترسيم تصويري روشن از علت مشكل كمبود معلم در آموزش و پرورش بايد به سابقه حاشيه سازان واقعي نظام آموزش و پرورش در زمينه كمبود معلم توجه كنيم.متاسفانه دولت گذشته، سیاست تضعیف دانشگاه فرهنگيان را در دستور کار قرار داده و علی رغم آنکه با ورودی ۲۲ هزار دانشجو در سال ۱۳۹۱، کارش را آغاز کرده و برنامه این بوده که ورودی این دانشگاه به اندازه خروجی آموزش و پرورش بشود؛ مع الاسف در برخی از سالها ورودی دانشگاه به زیر ۴ هزار دانشجو رسید.همین موضوع باعث ناترازی ۷۲ هزار معلم در آموزش و پرورش شده است. به گونهای که اگر مطابق برنامه ریزی دانشگاه فرهنگیان، هر ساله ۲۵ هزار تا ۳۰هزار دانشجو پذیرش میشدند، ۲۲۵ تا ۲۵۰ هزار معلم در فاصله سالهای ۹۹ تا ۱۴۰۰ وارد آموزش و پرورش میشد. با آغاز دولت مردمی سیزدهم، روند جذب در دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی به طور بیسابقهای افزایش یافت.اهتمام اين دولت به تقویت مدارس دولتی و تامین معلم با کیفیت در چارچوب سند تحول بنیادین و صرفا از مسیر دانشگاه فرهنگیان است.رفع عقب ماندگي ناشي از عملكرد دولت قبل حداقل به یک دوره ۱۰ ساله نیاز دارد، اگر چه تلاش دولت مردمی سیزدهم این است که با کار جهادی و تلاش شبانه روزی بسیار سریعتر از این زمان، مشکل را حل کند.
در مجموع، با توجه به کوتاهیهای فراوان صورت گرفته در جذب كمّي و كيفي معلم در سالهای گذشته، وزارت آموزش و پرورش با کمبود شدید نیروی انسانی باکیفیت روبرو است. از این رو جذب معلم متعهد و متخصص از الزامات تحول در این دستگاه است. از اين رو در سال جاري، براي جذب ۲۸ هزار آموزگار ابتدايي، ۲۲ هزار دبير و هنرآموز براي جايگزيني ۶۷ هزار معلم بازنشسته، اقدامات متعددي صورت گرفت.اين در حالي است است كه براي حل ريشه اي مسئله،تقويت دانشگاه فرهنگيان به صورت جدي در دولت سيزدهم پيگيري مي شود كه از جمله اين اقدامات مي توان به موارد زير اشاره نمود.
= افزایش ظرفیت ورودی تا ۳ برابری در ارزیابی تکمیلی نسبت به سنوات گذشته و بررسی دقیق صلاحیتهای حرفهای آنان (جذب نیروی با کیفیت از میان داوطلبان)
= افزایش رشتههای تحصیلی مجاز به شرکت در آزمون استخدامی از ۷ رشته به بيش از ۱۰۰ رشته و ورود نخبگان دانشگاهی رشتههای مرتبط و افزایش دامنه شرکتکنندگان در آزمون از ۱۶۰ هزار نفر به ۵۳۴ هزار نفر
= طراحی و تدوین طرح جامع تقویت کمّی و کیفی دانشگاه در ۳۱ استان و تصویب در هیئت امناء با حضور رئیس جمهور محترم؛
= افزودن بالغ بر ۷۰۰ هزار مترمربع به عرصه و اعیان دانشگاه و افزایش ۱۰۵۰۰نفر به ظرفیت خوابگاهی دانشگاه؛
= افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
= تشکیل هیئت ممیزه مستقل دانشگاه برای نخستین بار؛
= طراحي نظام اختصاصي سنجش و پذيرش دانشجومعلم؛
= تصویب دستورالعمل جذب دکتر معلمان ممتاز وزارت آموزش و پرورش به عنوان هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان برای نخستین بار در تاریخ آموزش عالی و تربیت معلم کشور؛
= تدوین آییننامه جذب استعدادهای برتر ملّی دانشآموزی در حوزههای علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، تربیتی و هنری برای نخستین بار؛
= تمهید مقدمات برگزاری «آزمون اختصاصی تربیت معلم» و تدوین «نظام اختصاصی سنجش و پذیرش دانشجومعلم» با رویکرد استعدادیابی برای شغل معلمی و احراز شایستگیها از طریق ارزیابی علمی، عمومی، تخصصی و سابقه تحصیلی؛
= تدوین «آییننامۀ اختصاصیِ ارتقای مرتبۀ اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان» متناسب با ماموریت معلم پروری؛
= تصویب پذیرش دانشجومعلم به شیوه دو مدرکی با مشارکت دانشگاههاي برتر برای نخستین بار در تاریخ آموزش عالی کشور در شورای گسترش؛
= دریافت مجوز جذب ۲۳۱ عضو هيت علمي جديد در سال ۱۴۰۱ و ۵۰۰ عضو هیئت علمی جدید برای سال ۱۴۰۲ و اجرای مصاحبه علمی و عمومی بیش از ۱۵۰۰ متقاضی در این راستا؛
= جذب نهایی ۲۳۱ عضو هیئت علمی جدید در سال ۱۴۰۱؛
= تصویب دستورالعمل «استاد وابسته» و جذب ۳۰ دانشیار و استاد تمام از اساتید برجسته دانشگاههای برتر کشور؛
= دریافت مجوز استخدام ۶۵۹ عضو غیر هیئت علمی جدید برای نخستین بار در تاریخ دانشگاه فرهنگيان؛
= راهاندازی نهضت تولید منابع درسی تربیت معلم (برنامهریزی برای انتشار بیش از ۱۵۰۰ عنوان کتاب درسی دورههای تربیتمعلم)؛
برخلاف ادعاي روزنامه آفتاب يزد كه با استناد به بخشي گزينش شده از سخنان وزير در يك برنامه تلويزيوني و عدم توجه به كليت مباحث مطرح شده در آن برنامه شكل گرفته است؛موضوع عدالت، كانون اصلي همه فعالیتهای دولت سیزدهم است. عدالت آموزشی از ارکان برنامهریزی نظام تعلیم و تربیت است و سیاسی کردن این مفهوم هم ظلم به عدالت و هم ظلم به ملت است. از جمله اين اقدامات مي توان گفت
= مقاوم سازی، بازسازی و ایمنسازی ۱۳ درصد از مدارس ناایمن و تخریب و نوسازی ۶ درصد از مدارس غیر قابل استفاده
= احداث ۳۵۱۰ کلاس درس در دولت سیزدهم و جایگزینی ۱۰۷۳ مدرسه کانکسی با مدارس مقاوم، ایمن و استاندارد
= بهسازی و شادابسازی فضای ۸۰ هزار کلاس درس با مشارکت گروههای جهادی
از سوي ديگر امسال فقط در استان سیستان و بلوچستان بیش از۱۰۰مدرسه کانکسی بالای ۷ نفر جمعآوری شده و مدرسه مناسب در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. طرح شهید محمودوند برای شناسایی بازماندگان از تحصیل از دیگر اقدامات که به در حال پيگيري مستمر است.بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس برای اول مهر شادابسازی شدند كه این مدارس عادی و دولتی و در مناطق محروم قرار دارند. در طرح شهید سلیمانی بیش از ۲۰۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای مختص مدارس دولتي هدفگذاری شد که بیش از ۱۵۰۰ فضا تاسیس و در اختیار دانشآموزان قرار گرفته است. از ديگر اقدامات كيفيت بخشي و در راستاي تقویت مدارس دولتی؛ تمام معلمانی که در مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی، هیئت امنایی و… تدریس میکنند باید ۱۲ ساعت از ساعات کاری خود رابه مدارس عادی دولتی اختصاص دهند.از سوي ديگر اجرای مصوبه ضریب تاثیر ۴۰ درصد قطعی امتحانات نهایی در کنکور به راهيابي دانشآموزان مدارس عادي و دولتي مناطق محروم در دانشگاه هاي برتر كشور انجاميده است، رایگان شدن تحصیل دانشآموزان تیزهوش راه یافته به مدارس سمپاد که در چهار دهک اول درآمدی قرار دارند، ارسال بیش از ۳ میلیون جلد کتاب به مناطق محروم و ايجاد بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی در مناطق محروم از ديگر اقدامات در اين دولت بوده است.
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تکالیفی ناظر، به در نظر داشتن هویت جنسیتی دانشآموزان به عهده آموزش و پرورش گذاشته شده که مهمترینِ آنها بدین قرارند:
راهکار ۱/۱: «طراحي، تدوين و اجراي برنامه درسي ملي براساس اسناد تحول راهبردي و بازتولید برنامههاي درسي موجود با تأكيد بر:
الف) متناسبسازی حجم و محتوی كتب درسي و ساعات و روزهاي آموزشي با توانمندیها و ويژگیهای دانشآموزان
ب) حاكميت رويكرد فرهنگی- تربيتی در توليد محتوی و تقويت شايستگیهای پايه ی دانشآموزان.
ج) بهره مندی فزونتر از روشهای فعال،خلاق و تعالی بخش
د) بهره گيری از تجهيزات و فناوریهای نوين آموزشی و تربيتی در راستاي اهداف
ه) توجه بيشتر به تفاوتهای فردی به ويژه هويت جنسيتی دانشآموزان و تفاوتهای شهری و روستايی»
راهکار ۲/۱۴: «متناسبسازی فضاهای فيزيكي، آموزشی و تربيتی با نيازهای ويژه و تفاوتهای جنسيتی دانشآموزان با تاكيد بر فراهم آوردن الزامات نهادينهسازی فرهنگ ايماني و عفاف و پوشش و رعايت احكام محرميت در محيط»
راهکار ۲/۱۶: «رعايت اقتضائات هويت جنسيتي ( پسران و دختران ) و ويژگي هاي دوران بلوغ دانشآموزان در برنامه هاي درسي و روشها وبرنامه هاي تربيتي ضمن توجه به هويت مشترك آنان»
مضمون کلی همه این راهکارها، ضرورت توجه به «هویت جنسیتی متربیان» به عنوان یکی از ابعاد تفاوتهای فردی، در تدوین برنامه درسی است. وزارت آموزش و پرورش بدون توجه به حاشيه سازيها بر اجراي كامل سند تحول بنيادين آموزش وپرورش مصمم است.
Saturday, 27 April , 2024