معاون ارتباط با صنعت وتجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی گفت: ما باید کارآفرینی کرده و خوداشتغالی داشته باشیم. در حال حاضر چند دانشگاه، کارآفرینی را آموزش داده و فرصت شغلی ایجاد می‌کنند؟ مجید جوانمرد، معاون ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در خصوص آموزش و مهارت در میزگرد تخصصی هم‌نورد، گفت: […]

معاون ارتباط با صنعت وتجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی گفت: ما باید کارآفرینی کرده و خوداشتغالی داشته باشیم. در حال حاضر چند دانشگاه، کارآفرینی را آموزش داده و فرصت شغلی ایجاد می‌کنند؟
مجید جوانمرد، معاون ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در خصوص آموزش و مهارت در میزگرد تخصصی هم‌نورد، گفت: در کشورهایی مانند آلمان و اتریش مسیر مهارت در حوزه آموزش مشخص است. به این ترتیب افراد ۳ سال آموزش تئوری دارند و ۳ بعد از آن در یک کارگاه زیر نظر یک استادکار مهارت‌های عملی را حین کار می‌آموزند. در ادامه دیپلم گرفته و وارد بازار کار می‌شوند.
وی افزود: ممکن است آموزش در دانشگاه‌های کشور بر اساس سرفصل‌های جهانی هر رشته باشد اما به طور قطع امکانات و زیرساخت‌ها در کشورهای صنعتی جهان بیشتر از
ایران است.
این کارشناس حوزه کار عنوان کرد: مسیر درست آموزش این است که هر دانشگاه بر اساس ماهیت خود جلو برود؛ به عنوان مثال دانشگاه علمی‌کاربردی نباید در آموزش، دنباله رو دانشگاه‌های کلاسیک باشد بلکه باید تکنسین تربیت کند.
جوانمرد با بیان اینکه هدف دانشگاه تأمین اشتغال نیست اما باید یک نیرو را به اشتغال نزدیک کند، گفت: یکی از کارهای مفید آموزش و پرورش در مقطعی «طرح کاد» بود که ایده‌ای موفق بود و دانش‌آموزان مهارتی را می‌آموختند. اما مسیر درست طی نشد و ادامه نیافت. شاید از ۵۰ نفر دانش‌آموز آموزش دیده فقط ۴ تا ۵ نفر بر اساس مهارت آموخته شده وارد همان رشته شده و ادامه می‌دادند.
 کارخانجات بزرگ و مسئولیت اجتماعی در مهارت‌آموزی
معاون ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در کشورهای صنعتی و پیشرفته کارخانجات به ازای هر ۱۰۰۰ کارگر، مسئولیت اجتماعی و اجباری دارند که کارآموز بپذیرند. اگر این مسئله اجباری است بخشی از حقوق استادکار را هم دولت می‌پردازد.
جوانمرد گفت: سازمان پژوهش‌ها ۲ دهه قبل در راستای آموزش مهارت و آماده کردن افراد برای ورود به بازار کار سامانه‌ای راه‌اندازی کرد که آموزش برخط می‌دهد و در آن دانشجویان ثبت نام و واحدهای پذیرنده هم نیازمندی خود را اعلام می‌کنند.
وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ حدود ۹۹۰۰ درخواست کارآموزی داشتیم، اظهار کرد: در ۵سال اخیر ۵ درصد افراد آموزش دیده جذب همان واحدی که مهارت دیدند جذب شدند. به این ترتیب ۴۴ دانشگاه ثبت نام و ۹۸۰ واحد اعلام نیاز کردند. البته این موضوع باید از طریق یک سامانه ملی به شکل یکپارچه پیگیری شود تا نتایج بهتری حاصل شود.
معاون ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی با تاکید بر ایجاد فرصت شغلی، ادامه داد: ما باید کارآفرینی کرده و خوداشتغالی داشته باشیم. در حال حاضر چند دانشگاه، کارآفرینی را آموزش داده و به لحاظ اشتغال، فرصت شغلی ایجاد می‌کنند؟ این در حالی است که آلمان و اتریش درباره مشاغل آینده در حال آموزش هستند و به سوی رشته‌های سایبری حرکت کرده‌اند.
به گزارش مهر؛ جوانمرد در پایان گفت: خیلی از صنایع به دنبال نیروی تحصیل کرده نیستند افرادی با مهارت می‌خواهند که در مدت کوتاه آموزشی مهارت‌های لازم را کسب کنند.