آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: جنگ حماس علیه اسرائیل وارد سی و چهارمین روز خود شد، یک روز بیشتر از جنگ ۳۳ روزه و ۱۲ روز افزون‌تر از جنگ ۲۲ روزه و حالا تاریخ تقابل فلسطین و رژیم صهیونیستی را از مبدأ «هفتم اکتبر» باید نوشت، روزی که تمام هیمنه ی […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: جنگ حماس علیه اسرائیل وارد سی و چهارمین روز خود شد، یک روز بیشتر از جنگ ۳۳ روزه و ۱۲ روز افزون‌تر از جنگ ۲۲ روزه و حالا تاریخ تقابل فلسطین و رژیم صهیونیستی را از مبدأ «هفتم اکتبر» باید نوشت، روزی که تمام هیمنه ی سیاسی، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و تبلیغاتی اسرائیل و آمریکا، یک جا فرو ریخت!

>مقام امنیتی سابق: چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران منافع ملی آمریکا را به چالش می‌کشند
با اصل حرف «رابرت جی.جوزف» که می‌گوید:«کشورهایی نظیر چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی قادرند منافع ملی آمریکا را در عرصه جهانی به چالش بکشند.» موافقیم اما با نوع روایت او نه!
به گزارش ایسنا، «رابرت جی. جوزف» معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل که در دوران ریاست خود به تنظیم سیاست راهبردی این کشور کمک کرده بود، بیان کرد: نقش رهبری ایالات متحده آمریکا که طی هفت دهه اخیر ایفا کرده، امروز تحت فشار زیادی نسبت به گذشته می‌باشد. او در یک رویداد مجازی تحت عنوان «واشنگتن بریف» که توسط روزنامه واشنگتن‌تایمز برگزار شده بود، شرکت کرد و افزود: تلاش‌های ایالات متحده برای مهار تنش‌های فزاینده در آسیا و جنگ‌هایی در خاورمیانه و اروپا توسط کشورهای مقتدر تضعیف می‌شوند.
«رابرت جی. جوزف» که از اواخر دهه ۱۹۷۰ تا اوایل دهه ۲۰۰۰ خدمت می‌کرد، چالش کنونی را «پیچیده و تهدیدی چند بُعدی» توصیف کرد که بر سیاست و دیپلماسی بین‌المللی، اقتصادهای جهانی و ظرفیت‌های نظامی در هر حوزه تاثیر می‌گذارد. وی ادعا کرد: هر چقدر هماهنگی، تحکیم و تبانی بین چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی چه در اوکراین، چه علیه تایوان و یا در جنگ‌های تروریستی و نیابتی در خاورمیانه بیشتر شود، توانایی ما برای محافظت و پیشبرد منافع ژئواستراتژیک خودمان در خطر خواهد بود. علاوه بر این، چین نقش محکمی در این محور ایفا می‌کند و در تلاش است تا نظم جهانی جدیدی را جایگزین سیستم تحت هدایت آمریکا کند؛ سیستمی که در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد. این مقام سابق آمریکایی با اشاره به قدرت چین اذعان کرد: نیروی دریایی چین کشتی‌های بیشتری نسبت به ما دارد. چین حتی رشد قابل توجهی در نیروی هسته‌ای دارد که بسیار خطرناک است. این چالش‌ها زمانی بیشتر می‌شوند که چین روابطش را با دیگر کشورهای مقتدر افزایش ‌دهد.
او تاکید کرد: چین و روسیه تحریم‌های غرب علیه کره‌شمالی و ایران را تضعیف می‌کنند و چین با خرید گاز و نفت از روسیه و ایران، تلاش‌های آمریکا برای در تنگنا قرار دادن تهران را ناکام می‌گذارد. روابط مسکو با ایران و کره‌شمالی از زمان جنگ اوکراین، در حوزه‌های سیاسی و نظامی به شدت گسترش یافته است. «رابرت جی. جوزف» ضمن اشاره به ادعاهایی که بارها «پوچ و غلط» خوانده شده‌اند، گفت: پیونگ‌یانگ و تهران همچنین تامین‌کنندگان جنگ روسیه هستند. علاوه بر این مورد، شراکت میان پکن و مسکو نگران‌کننده است زیرا آن‌ها رزمایش‌ها و آموزش‌هایی را در مقیاس گسترده برگزار می‌کنند و بدین ترتیب موجب ایجاد چالش‌های راهبردی پیچیده‌تر برای غرب می‌شوند.

>پاسخ کارشناس ایرانی به مقام امنیتی سابق آمریکا
>آمریکا در پی اعاده ی حیثیت در جامعه ی جهانی
«امیر موسوی» کارشناس مسائل منطقه، نه در واکنش به گفته‌های «رابرت جی.جوزف» که در تشریح«دلایل اعزام زیردریایی آمریکا به آب‌های منطقه/ابعاد ضربه اقتصادی به اسرائیل/تبعات اعتراض جهانی به جنایات تل‌آویو» حرف‌های مهمی زد. موسوی نخست در یک نگاه کلی خاطرنشان می‌کند:«شرایط داخلی آمریکا چندان مناسب نیست و سطح مقبولیت رئیس‌جمهوری این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به دلیل حمایت از جنایات اسرائیل کاهش پیدا کرده است.»
این کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد اعزام زیردریایی هسته‌ای و ناوهای ایالات متحده به منطقه در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: «آمریکا سعی می‌کند که دو مسئله را در افکار عمومی حل و فصل کند تا بتواند از این طریق وجهه بین‌المللی خود را تطهیر کند. مسئله نخست بحث خروج ناگهانی ایالات متحده از افغانستان است که این اقدام باعث شد شرکای واشنگتن در منطقه و سراسر جهان به نوعی با شک و تردید به این شراکت نگاه کنند. موضوع دوم هم جنگ اوکراین و روسیه است. با گذشت بیش از یک سال و در آستانه دو سالگی جنگ در اوکراین شاهد آن هستیم که این کشور در بسیاری از عرصه‌ها نابود شده و حالا هم زمزمه‌های قطع کمک نظامی از سوی غرب به این کشور شنیده می‌شود. حالا هم پرونده غزه و عملیات طوفان الاقصی باعث شد تا اسرائیل و حیثیت امنیتی آن زیر سوال برود و ایالات متحده برای ترمیم این حیثیت، هزینه‌های سیاسی و امنیتی زیادی پرداخت کرده است»
وی ادامه داد: «واقعیت این است که اعزام زیردریایی هسته‌ای آمریکا یا ورود ناوهای این کشور به منطقه نمی‌تواند مشکلاتی که برای رژیم صهیونیستی در خلال جنگ غزه به وجود آمده را حل و فصل کند یا آن را تغییر دهد. همین حالا در بسیاری از کشورها مانند عراق، سوریه، لبنان، یمن و غیره سناریوهای مدنظر ایالات متحده با شکست روبه‌رو شده و این موضوع می‌تواند اوضاع را به ضرر آنها و رژیم صهیونیستی رقم بزند. این در حالیست که در شرایط کنونی ما شاهد آن هستیم که منافع آمریکا در منطقه مورد هدف قرار گرفته و از سوی دیگر افکار عمومی غرب هم نه تنها در خیابان‌های آمریکا، بلکه در اقصی نقاط جهان از جمله اروپا و آسیا علیه اسرائیل و بر ضد حمایت‌های آمریکا دست به اعتراض زدند. به همین جهت این اقدام‌ها می‌تواند نوعی اعلام و اعمال حضور ایالات متحده در منطقه برای به رخ کشیدن قدرت خود ارزیابی شود.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: «این اقدام‌ها در حالی انجام می‌شود که به واشنگتن پیغام داده شده که اگر گذرگاه رفح به صورت ثابت بازگشایی نشده و حملات اسرائیل قطع نشود، علیه آنها دست به اقدامات مشخصی زده می‌شود. به همین جهت معتقدم که جنایات فعلی اسرائیل زیر چتر آمریکا قرار گرفته است. اینکه مقامات اسرائیل سخنان رادیکال علیه غزه و فلسطینی‌ها اتخاذ می‌کنند یک لفاظی سیاسی به حساب می‌آید؛ چراکه در خصوص جنگ ۳۳ روزه هم شاهد چنین سخنانی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی بودیم اما خروجی آنها هم صفر بود. به نظرم اسرائیل بیش از این نمی‌تواند روند مذکور را ادامه دهد و بدون شک خروجی این سیاست‌های آنها منفی خواهد بود؛ این در حالیست که شرایط داخلی آمریکا هم چندان مناسب نیست و
سطح مقبولیت بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا کاهش پیدا کرده است. حال باید این مسائل را در کنار هزینه‌های اقتصادی و ضررهای آن قرار دهیم تا بفهمیم چگونه اقتصاد اسرائیل فلج
خواهد شد.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «بر اساس آمارهای موجود گفته می‌شود که اقتصاد رژیم صهیونیستی به دلیل تشدید حملات علیه نوار غزه یک افول مشخص سالانه را تجربه خواهد کرد. تمامی این روند در حالی پیش می‌رود که هنوز مردم غزه با تمام این مصائب و مشقت‌ها از این منطقه خارج نشده‌اند و همچنان با مقاومت همراهی می‌کنند که این یکی از مسائل مهم جنگ مذکور به شمار می‌رود و باید آن را در کنار موج مخالفت‌های جهانی علیه اسرائیل بدانیم که نشان از محکومیت بین‌المللی حرکات اسرائیل و غرب دارد که با وجود تهدید معترضان توسط دولت‌ها، باز هم شاهد برگزاری اعتراضات هستیم. لذا مجموع این مسائل نشان می‌دهد که اوضاع در داخل و خارج اسرائیل به هیچ وجه به نفع مقامات این رژیم نیست.»

>شاخ و شانه کشیدن‌های بی‌تأثیر
>علی بیگدلی: بلینکن دست خالی به واشنگتن بازگشت
>فرجی راد: اروپا خواستار تعیین تکلیف جنگ اوکراین شده است
در پی اعزام ناوهای رزمی و هسته‌ای به منطقه، بمب افکن‌های فوق پیشرفته به پایگاه هوایی اینجرلیک در آدانا در جنوب ترکیه و انتقال انواع تسلیحات نظامی از جمله موشک‌های هوشمند به اسرائیل، حالا این بحث بالاگرفته که بالاخره کاخ سفید به دنبال کنترل جنگ غزه است یا گسترش آن در منطقه؟
علی بیگدلی، استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه و عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه طی روزهایی که از بحران غزه سپری شده، در چندین مصاحبه با آفتاب یزد به نکات مهمی اشاره می‌کنند:
ـ جنگ غزه تمام محاسبات آمریکا پیرامون خاورمیانه و غرب آسیا را به هم ریخت تا جایی که حتی این مسئله عرصه ی سیاست داخلی آمریکا را نیز با چالشی بسیار جدی مواجه کرد.
ـ با آغاز جنگ حماس علیه اسرائیل دو اتفاق خیلی مهم رخ خواهد داد؛ یکی این که مسئله ی اوکراین به اولویت دست چندم ایالات متحده تبدیل خواهد شد و دوم این که، اروپا در صدد تعیین تکلیف بحران اوکراین به کاخ سفید فشار خواهد آورد تا تکلیف این جنگ یکسره شود. در پی همین مسئله قطعاً فشارها بر اوکراین برای پذیرش آتش بس در وضعیت موجود(بدون عقب نشینی روسیه از مواضع خود) بالا خواهد گرفت.
ـ سفر اخیر بلینکن به منطقه جز یک پیام برای تهران که توسط «السودانی» منتقل شد تقریباً هیچ دستاورد مهمی نداشت اما حضور وزیر امور خارجه آمریکا در بغداد از منظر استراتژیک می‌تواند دقیق‌تر ارزیابی شود.
ـ انتقال تسلیحات فوق مدرن، ناوهای رزمی و زیردریایی اتمی آمریکا صرفاً یک نمایش قدرت و شاخ و شانه کشیدن بی‌تأثیر است که عملاً بر جریان طبیعی بحران غزه هیچ اثری نخواهد گذاشت.
ـ آمریکا تشدید فشارهای خود بر تل آویو برای پذیرش آتش بس را دنبال خواهد کرد تا به نوعی آتش جنگ به دیگر نقاط خاورمیانه سرایت نکند!

>بازارگرمی تسلیحاتی، اولویت ثانویه اما مهم
۲۶ مهرماه خبرگزاری ایرنا، افشاگری نیویورک تایمز از رونق بازار جهانی تسلیحات آمریکا به بهانه جنگ خاورمیانه را روی خروجی خود قرار داد و از قول این روزنامه آمریکایی نوشت:« درگیری رژیم صهیونیستی با حماس و حمله روسیه به اوکراین، بازار بین‌المللی فروش تسلیحات آمریکایی را رونق داده و به بهانه‌ای برای واشنگتن جهت برقراری ائتلافات نظامی نزدیک‌تر با سایر کشورها تبدیل شده است.» در ادامه ی این گزارش می‌خوانیم: نیویورک تایمز با اشاره به ورود تسلیحات جدید آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی به بهانه جنگ غزه نوشت: در سفر برنامه ریزی شده روز چهارشنبه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به اراضی اشغالی احتمالا موضوع کمک‌های بیشتری مورد بحث قرار خواهد گرفت. این روزنامه افزود، جنگ غزه تازه‌ترین انگیزه رونق فروش سلاح را ایجاد و سود و ظرفیت تولید تسلیحات را در میان تامین‌کنندگان آمریکایی تقویت کرده است. افزایش فروش سلاح فرصت جدیدی را به دولت بایدن داده تا روابط نظامی با دیگر کشورهای نزدیک به آمریکا را به عنوان بزرگترین صادر‌کننده سلاح تقویت کند. این امر در عین حال، نگرانی‌ها درباره افزایش خطر جنگ‌های بیشتری در جهان مجهز به سلاح را برانگیخته است. نیویورک تایمز نوشت: حتی قبل از حملات رژیم صهیونیستی نیز جنگ اوکراین و تصور تهدید فزاینده چین، شتاب جهانی به سمت خرید جت‌های جنگنده، موشک، تانک، مهمات و دیگر تجهیزات مرگبار را افزایش داده بود. افزایش فروش تسلیحات همچنین ناشی از تغییرات سریع فناوری در جنگ است که کشورهای مسلح را تحت فشار قرار داده تا نسل جدیدی از تجهیزات نظامی را برای حفظ رقابت پذیری خریداری کنند. همچنین تلاش برای تامین سلاح‌های رژیم صهیونیستی یا تقلای پیمانکاران نظامی آمریکا برای تامین نیاز تسلیحاتی اوکراین و کمک به دیگر متحدانش در اروپا مانند لهستان به منظور تقویت قدرت دفاعی خود، همزمان شده است. نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود مدعی میلیاردها دلار سفارش از سوی متحدان آسیایی آمریکا به دلیل تصور ناشی از افزایش تهدید چین شد. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، هزینه‌های نظامی جهان در سال گذشته – برای تسلیحات، کارکنان و سایر هزینه‌ها – به ۲.۲ تریلیون دلار رسید که بالاترین سطح دلار تعدیل شده بر اساس تورم، دستکم از پایان جنگ سرد است. یکی از بزرگترین علل آن افزایش خرید سامانه‌های تسلیحاتی جدید است. پیش‌بینی می‌شود بدون احتساب فروش تسلیحات در ایالات متحده، چین و روسیه، هزینه‌های جهانی برای تدارکات نظامی در سال آینده به ۲۴۱ میلیارد دلار برسد که ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بر اساس این داده ها، از سال گذشته، آمریکا در حدود ۴۵ درصد از صادرات تسلیحات جهان نقش داشته که تقریباً پنج برابر بیشتر از هر کشور دیگری و بالاترین سطح آن از سال‌های بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بوده است. تقاضای شدید برای خرید سلاح‌های نظامی همچنین دیگر تولیدکنندگان تسلیحات از جمله ترکیه و کره جنوبی را به افزایش صادرات خود تشویق کرده و در شرایطی که کمبود تولید در ایالات متحده به این معناست که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا سفارشات انجام شوند، گزینه‌های بیشتری را در اختیار خریداران قرار داده است. نیویورک تایمز نوشت: فروش دولتی تنها بخشی از تجارت جهانی تسلیحات است و فروش مستقیم از پیمانکاران نظامی بخش عمده‌ای از این تجارت را تشکیل می‌دهد. سال گذشته، ۵۱.۹ میلیارد دلار فروش نظامی خارجی که از طریق پنتاگون انجام شد، تنها یک سوم از ۱۵۳.۷ میلیارد دلار فروش مستقیم مجاز تسلیحات، قطعات نظامی و خدمات توسط آمریکا به خریداران خارج از کشور، از جمله اوکراین را تشکیل می‌داد. تلاش برای نوسازی زرادخانه‌های نظامی همچنین یکی از پر پیامدترین فشارهای دیپلماتیک دولت آمریکا برای گسترش ائتلافات نظامی از زمان جنگ جهانی دوم بوده است. این روزنامه در بخشی از گزارش خود به رقابت برای خرید بیشتر تسلیحات در لهستان اشاره کرد و نوشت: این امر فرصت‌هایی را نه تنها برای پیمانکاران بزرگ آمریکایی بلکه برای سایر کشورها فراهم کرده است. آندره دودا رئیس جمهوری لهستان ماه گذشته در یک کنفرانس تجاری که از سوی شرکت‌های صنایع نظامی حمایت می‌شد گفت: کشورش بیش از چهار درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف خرید تسلیحات دفاعی خواهد داد که ۲ برابر اهداف مورد توافق توسط کشورهای ناتو است. به گفته مقامات لهستان، این کشور نیاز فوری به تسلیحات جدید فراوانی دارد که پیمانکاران آمریکایی به سادگی نمی‌توانند آنها را با سرعت کافی تحویل دهند. در نتیجه، لهستان به کشورهایی مانند کره جنوبی و ترکیه نیز روی آورده است که برای گسترش فروش تسلیحات خود تلاش کرده اند. سال گذشته، لهستان به توافقی ۱۴ میلیارد دلاری با کره جنوبی دست یافت. این کشور قصد دارد یک هزار فروند تانک، ۴۸ جت جنگنده و ۶۷۲ هویتزر خودکششی خریداری کند. این سفارش لهستان به تنهایی بزرگتر از تمام تانک‌هایی است که اکنون در ارتش آلمان، بریتانیا و فرانسه وجود دارد. نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود به نقل از سونر کاگاپتای محقق موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن نوشت: سازندگان هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در سال‌های اخیر، تولیدات خود را به دستکم ۲۹ کشور فروخته‌اند و از این پهپادها در مناطق جنگی در لیبی، سوریه، اتیوپی، سومالی و جمهوری آذربایجان استفاده شده است. بر اساس این گزارش، ممکن است به زودی تسلیحات بیشتری به عربستان سعودی فرستاده شود. ریاض به عنوان بزرگترین خریدار تسلیحات آمریکا تاکنون، طی ۲ سال گذشته، برای خرید تسلیحات بیشتری به ارزش میلیاردها دلار سفارش داده است. خریدهای این کشور از طریق پنتاگون از سال ۱۹۵۰ به مجموع ۱۶۴ میلیارد دلار رسیده است. از جمله سفارش پیشنهادی ماه گذشته عربستان شامل قطعات مورد نیاز برای فعال نگه داشتن تانک‌ها و سیستم‌های تسلیحاتی ساخت آمریکا بوده است. این روزنامه آمریکایی با اشاره به ضعف صنایع دفاعی آمریکا در تولید سلاح‌های جدید همزمان با تشدید تنش ابرقدرت‌های جهان خاطرنشان کرد که رونق فروش تسلیحات، به پنتاگون برای مقابله با ضعف صنایع دفاعی این کشور بعد از حمله اوکراین کمک خواهد کرد. این در حالیست که افزایش تقاضا به سازندگان تسلیحات اطمینان می‌دهد برای افزایش تولیدات خود، روی سفارشات مستمر حساب کنند. به نوشته نیویورک تایمز، فروش تسلیحات در بازارهای بین‌المللی اکنون آنقدر قوی است که شرکت آر تی اکس شاخه نظامی شرکت ریتون انتظار دارد که یک سوم از همه فروش‌های تسلیحاتی این کشور تا سال ۲۰۲۵ به دست مشتریان جهانی‌اش برسد که این رقم ۲۵ درصد بیشتر از سال گذشته است. شرکت لاکهید، بزرگترین پیمانکار نظامی جهان، در ۲ سال گذشته توافقاتی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار برای فروش جت‌های جنگنده اف -۳۵ خود با کشورهای سوئیس، فنلاند، آلمان، یونان، جمهوری چک، کانادا و کره امضا کرده است. چنین سفارشاتی تأثیر مستقیمی بر کارخانه‌ها در ایالات متحده دارد، از جمله کارخانه هواپیماهای جنگنده اف-۱۵ بوئینگ در سنت لوئیس، که به زودی می‌تواند هواپیماهایی برای اندونزی و شاید لهستان بسازد.
پنتاگون و وزارت امور خارجه در سال جاری برای یافتن راه‌هایی جهت شتاب‌گیری فرایند تأیید فروش نظامی خارجی همکاری کرده‌اند تا با افزایش تقاضای جهانی سازگاری داشته باشند. با این حال برخی موانع نیز از جمله ظرفیت تولید وجود دارد.

>اسرائیل در شُرُف پذیرش آتش بس
>تحلیلگران صهیونیست: احتمالا ظرف چند روز آینده آتش بس برقرار می‌شود
>حمایت گروه ۷ از آتش‌بس و ایجاد گذرگاه انسانی
اگرچه تا این لحظه، نتانیاهو زیر بار پذیرش آتش بس نرفته و تنها آتش بس چند ساعته را به صورت مشروط پذیرفته اما اخبار حکایت از آن دارد که اسرائیل در شُرُف پذیرش آتش بس قرار گرفته است.
آن طور که «المیادین» گزارش داده، تحلیلگران رژیم صهیونیستی اعلام کردند، جنگ غزه به شکل کنونی احتمالا در روزهای آینده به دلیل فشارهای آمریکا درباره آتش بس و تحقق معامله تبادل اسرا به پایان
خواهد رسید اما احتمالا به شکل متفاوتی از طریق یورش‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه و عملیات ترور رهبران حماس و گروه‌های دیگر فلسطینی از سرگرفته شود. از سویی دیگر بنابر گزارش الجزیره، وزرای خارجه گروه هفت (G7) شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای بعد از نشست‌شان در توکیو بر لزوم اتخاذ اقدامات فوری برای حل بحران انسانی در غزه و حمایت از آتش بس و ایجاد گذرگاه انسانی در غزه تأکید کردند. در مجموع چنین استنباط می‌شود که طی روزهای آتی، اسرائیل زیر فشار آمریکا و جامعه جهانی بالاخره با آتش بس موافقت کند که این مسئله می‌تواند جریان کلی بحران غزه را
تحت الشعاع قرار دهد.

>آمریکا و بایدن بازیچه نتانیاهو
>حتی کاخ سفید را به تل آویو منتقل کنید بازنده اید!
چنین به نظر می‌رسد که دست و پا زدن‌های نتانیاهو برای فرار از پاسخگویی به مسئولیت‌های خود و پذیرش شکست سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و امنیتی در جنگ با حماس به نقطه ی پایانی رسیده و به خوبی دریافته، مقاومت در برابر خواست‌های کاخ سفید برای او گران تمام خواهد شد.در پی افزایش موج اعتراضات جهانی علیه اسرائیل و تغییر جبهه ی رسانه‌ای به نفع حماس و غزه، تنها چاره‌ای که برای تل آویو و کاخ سفید باقی مانده این که به آتش بس تمایل نشان دهند تا شاید اندکی از فشار افکار عمومی جهانی که به سبب مخابره ی تصاویر رقت انگیز از سوی رسانه‌های بین‌المللی، علیه نتانیاهو، آمریکا و رژیم صهیونیستی شدت گرفته، کاسته شود. اسرائیل که طی ۷۵ سال گذشته، هیچ گاه تا به این اندازه تحقیر نشده بود حالا به خوبی واقف به قدرت حماس شده و پذیرفته که علاوه بر تسلیحات فوق پیشرفته، ناوهای نظامی و هسته ای، حتی اگر کاخ سفید هم به تل آویو منتقل شود باز هم بازنده اند. سرنوشت سیاسی نتانیاهو و آینده ی او در هرم قدرت در اسرائیل به طرز عجیبی با مخاطره رو در رو است تا جایی که علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با آفتاب یزد به صراحت گفت: با پایان جنگ حماس علیه اسرائیل، یک ساعته کابینه ی نتانیاهو سقوط کرده، او بازداشت، محاکمه و زندانی خواهد شد!