آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به سرنوشت «ببرهای تامیل» که دیگر نامی از آن‌ها در میان نیست به آفتاب یزد گفت:«آمریکایی‌ها به موازات دنبال کردن طرح دو دولت(دولت مستقل فلسطینی) در تلاش است تا حماس را از اذهان پاک کند.» علی بیگدلی […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به سرنوشت «ببرهای تامیل» که دیگر نامی از آن‌ها در میان نیست به آفتاب یزد گفت:«آمریکایی‌ها به موازات دنبال کردن طرح دو دولت(دولت مستقل فلسطینی) در تلاش است تا حماس را از اذهان پاک کند.» علی بیگدلی می‌افزاید: بسیاری بر این عقیده هستند که چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد به تعبیری، حماس از بین رفتنی نیست اما اگر به دیگر جاهای دنیا نگاه کنیم(برای مثال آن چه برای ببرهای تامیل رخ داد) آن وقت متوجه برنامه ریزی‌های میان‌مدت و بلند مدت آمریکایی‌ها نیز خواهیم شد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر یعنی همین زمان که در حال گفتگو هستیم، بزرگترین مانع بر سر راه پیاده‌سازی ایده‌های کاخ سفید در مورد سرزمین‌های اشغالی، شخص نتانیاهو است و تقریباً توافقات حداقل منطقه‌ای و بین‌المللی برای رسیدن به راه حل «دو کشوری»، به انجام رسیده است اما نتانیاهو که می‌داند با اتمام بحران در غزه، او، حزب لیکود و تفکر راست افراطی برای همیشه از صحنه ی قدرت کنار گذاشته خواهد شد به پشتوانه ی گروه‌های تندروی مذهبی که اندیشه‌هایی به شدت آپارتاید گونه دارند در تلاش است تا به اصطلاح، اعاده‌ی حیثیت کند اما همه می‌دانند که این مقاومت نیز به زودی خواهد شکست و پیروز نهائی حماس خواهد بود.

همه پرسی تکلیف فلسطین را روشن می‌کند؟!
علی بیگدلی با اشاره به مصاحبه ی اخیر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که گفته است:« موضع و راه‌حل ایران برای بحران فلسطین، ایجاد یک دولت واحد است، به طوری که شامل مسلمانان، مسیحیان و یهودیانی باشد که اصالتا در این سرزمین می‌زیسته‌اند. بر این اساس باید همه‌پرسی درباره آینده فلسطین برگزار شود.» می‌گوید: ایران با طرح دو دولت مخالف است و در نهایت این خود فلسطینی‌ها هستند که باید برای آینده ی خود تصمیم بگیرند.

افشای جزئیات طرح آمریکا برای آینده غزه پس از جنگ
مقامات بلندپایه آمریکایی آنچه به گفته آنها جزئیات طرح دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای پس از جنگ در نوار غزه است، فاش کردند. به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی پالتیکو گزارش داد که مقامات کاخ سفید، وزارت خارجه و سایر آژانس‌ها به رهبری هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید هفته‌ها را صرف تدوین این طرح کرده‌اند که شامل افزایش کمک‌های امنیتی واشنگتن به تشکیلات خودگردان فلسطین و اعطای نقش بیشتر به هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا در منطقه است. به گفته یک مقام آمریکایی، «دولت بایدن در حال تدوین طرحی برای نوار غزه پس از پایان جنگ است که بر اساس آن یک قدرت فلسطینی علیرغم مخالفت اشغالگران، اداره آن را به دست بگیرد. مراحل این طرح شامل بازسازی غزه و ایجاد نیروی بین‌المللی برای ایجاد ثبات و سپس روی کار آمدن یک قدرت فلسطینی برای حکومت در غزه است».مقامات آمریکایی اشاره کردند که نیاز به یک نیروی بین‌المللی برای دستیابی به ثبات بلافاصله پس از توقف جنگ و به دنبال آن روی کار آمدن قدرتی فلسطینی با «حکمرانی تجدید شده» در بلندمدت وجود دارد. پالتیکو همچنین به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا نوشت، تشکیلات خودگردان فلسطین از نظر «مشروعیت و قابلیت‌ها» با چالش‌های بزرگی مواجه است.
این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت: آنچه هنوز ناشناخته باقی مانده‌است، حجم جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است که پس از جنگ در غزه باقی خواهد ماند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه علیرغم تلاش‌های انجام شده، دولت آمریکا نتوانست رهبران صهیونیست را به سمت بحث معنادار درباره شکل غزه پس از جنگ سوق دهد، تاکید کرد: هیچ صحبتی از محدود کردن کمک‌های نظامی آمریکا به عنوان ابزاری برای فشار بر اسرائیل نیست. این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد که اگرچه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و سایرین در دولت بایدن اعلام کردند که تشکیلات خودگردان فلسطینی «احیا شده» باید نوار غزه را مدیریت کند، اما جزئیات چگونگی انجام این کار را فاش نکردند و تل‌آویو مخالفت خود را اعلام کرد و موضوع را کنار گذاشته‌است. پالتیکو به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن گفت: «در نهایت، ما می‌خواهیم پس از درگیری، یک ساختار امنیتی فلسطینی در غزه داشته باشیم.» این در حالی است که کاخ سفید بیانیه‌ای رسمی درباره طرح فوق صادر نکرده‌است.

مخالفت آشکار نتانیاهو با چشم‌انداز آمریکا برای مرحله «پساجنگ» در غزه
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی در مخالفت آشکار با چشم‌انداز آمریکا برای توهم «پساجنگ» در غزه، تاکید کرد که اجازه بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه را نخواهد داد. به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر با تکرار توهم از بین بردن جنبش حماس و مرحله «پساجنگ» در غزه گفت که اجازه بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه پس از اتمام جنگ را نخواهد داد.
طبق گزارش خبرگزاری سما، نتانیاهو گفت: من نمی‌توانم خودم را گول بزنم و بگویم اشتباه فاحشی که در توافقنامه اسلو صورت گرفت، می‌تواند غزه را اداره کند. وی همچنین تاکید کرد: اشتباه توافقنامه اسلو را تکرار نخواهم کرد.
نتانیاهو همچنین با تصور نابودی جنبش حماس افزود: باید اسرائیل تسلط امنیتی بر سراسر نوار غزه داشته باشد تا هیچ تهدیدی در سال‌های آتی علیه آن شکل نگیرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفت که تشکیلات خودگردان از مبارزان فلسطینی حمایت مالی می‌کند و به دنبال صلح نیست و درصدد نابود کردن رژیم صهیونیستی است و در برهه فعلی نباید وارد غزه شود. طبق این گزارش، این اظهارات نتانیاهو مخالفت آشکار با چشم انداز توهمی آمریکا برای مرحله «پساجنگ» در غزه محسوب می‌شود؛ چراکه آمریکا بر بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه در صورت تحقق توهم و رویای دور و دراز «نابودی حماس» تاکید دارد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور چندین بار بر لزوم بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه پس از پایان جنگ تأکید کرده‌اند.

سیطره ی دولت خود گردان بر غزه آغاز کشمکشی تازه
بیگدلی در بخش دیگری از گفتگوی خود به موضوع طرح پنهانی آمریکا برای آینده ی غزه و حماس اشاره کرده می‌گوید: منهای مباحثی که پیرامون شروط تشکیل دولت مستقل فلسطینی از جمله بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ و نیز تعیین تکلیف «قدس» مطرح است باید به اختلافات ایدئولوژیک و مذهبی محمود عباس و اسماعیل هنیه نیز توجه داشت حتی اگر آمریکایی‌ها برای این موضوع به «دولت خودگردان با حکمرانی تجدید شده» استناد کنند بازهم نمی‌توان منکر اختلافات حماس و دولت خودگردان شد مگر آن که دولت خودگردان با کنار رفتن محمود عباس و روی کار آمدن نیروهایی جوان‌تر به اصطلاح مواضع نزدیک‌تر با گروه حماس اتخاذ کند.

تغییرات منطقه‌ای و سرنوشتی که در انتظار فلسطینی‌ها است
علی بیگدلی در ادامه با اشاره به تغییرات گسترده ی ژئوپلیتیک در منطقه خاطرنشان می‌کند: در این باره که در نهایت سرنوشت فلسطینی‌ها چه خواهد شد باید به سه مسئله توجه داشت:
الف: در هیچ یک از سناریوهای ایالات متحده برای آینده ی غزه و تشکیل «دولت مستقل فلسطینی»، نتانیاهو جایگاهی ندارد.
ب: نسل جدید در اسرائیل دیگر اهمیتی برای تفکرات راست افراطی، میراث شوم آریل شارون قائل نیستند و این بدان معنا است که پایان بحران غزه در عمل، پایان لیکود، نتانیاهو و تفکر بسیار خطرناک راست افراطی است.
ج: موضوع مهم دیگری که نباید از نظر دور داشت تغییرات منطقه‌ای به ویژه نزد اعراب است. آن‌ها با نوعی بیگانگی و خستگی موضوع بحران غزه را دنبال می‌کنند و تقریباً با طرح دو دولت(دولت مستقل فلسطینی) مخالفتی ندارند مضافاً این که در بطن همین کشورهای عربی، برخی اساساً مترصد پایان درگیری‌ها و خصومت‌ها هستند تا بی‌حاشیه در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل گام بردارند.
وی تأکید می‌کند: با توجه به این سه موضوع باید موضوع دو دولت را تمام شده دانست آن چه باقی می‌ماند شرایط ایجاد و مسیری است که باید طی شود.

کرانه ی باختری با غزه یکی شود محمود عباس برکنار خواهد شد
علی بیگدلی در پایان اظهار می‌دارد: منهای بحث نتانیاهو و سرکشی نسبت به تصمیمات کاخ سفید موضوع دیگری نیز باید مد نظر باشد و آن این که اگر ساکنان کرانه باختری و مردم غزه یکی شوند عملاً دیگر جایی برای محمود عباس باقی نخواهد بود و همانطور که قبلاً نیز گفته بودم؛ تاریخ مصرف نتانیاهو و محمود عباس تقریباً در یک زمان به اتمام خواهد رسید.بیگدلی به این نکته نیز اشاره می‌کند که: ابهام‌ها در مورد وضعیت جغرافیایی به بعد حل مسئله ی دو دولت مربوط است یعنی این پراکندگی‌ها به نوعی حل خواهد شد اما آن چه فعلاً مد نظر غرب و آمریکا است، غزه ی پس از جنگ، سرنوشت حماس و آینده ی اسرائیل و دولتی است که روی کار خواهد آمد که باید گفت از اصلی‌ترین دغدغه‌ها است و احتمالاً به این زودی‌ها نیز فیصله پیدا
نخواهد کرد.