آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: طی هفته ی گذشته، رؤسای جمهوری آلمان و سوئیس میهمان «هیثم بن طارق» و مسقط بودند، با هم دست دادند و قراردادهایی امضا کردند و راهی کشورهای خود شدند. حالا هم که وزیر امور خارجه ی عمان، راهی تهران شده است. با در کنار هم قرار دادن این دو سفر، […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: طی هفته ی گذشته، رؤسای جمهوری آلمان و سوئیس میهمان «هیثم بن طارق» و مسقط بودند، با هم دست دادند و قراردادهایی امضا کردند و راهی کشورهای خود شدند. حالا هم که وزیر امور خارجه ی عمان، راهی تهران شده است. با در کنار هم قرار دادن این دو سفر، سوابق میانجیگرایانه عمانی‌ها و تحولاتی که در جهان و غرب آسیا در حال وقوع است می‌توان چنین نتیجه گرفت که شاید و لابد، آلمانی زبان‌های اروپایی برای «تهران» پیام‌هایی داشته‌اند که بلافاصله پس از پایان این دو سفر، «سید بدر البوسعیدی» راهی ایران شده است.


آلمان به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی و نیز از بنیان گذاران اتحادیه اروپا، دارای نقش با اهمیتی در عرصه‌های بین‌المللی است. مواضع سران این کشور در مورد بحران غزه نیز گاه تعجب جامعه ی جهانی را برانگیخته است. در کنار آلمان، سوئیس، دیگر کشور اروپایی که دست بر قضا به عنوان«حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در ایران» نیز می‌تواند پیام‌هایی با یا بی‌واسطه از کاخ سفید برای تهران داشته باشد احتمالا ترجیح داده این بار این پیام‌ها غیر مستقیم به تهران مخابره شود. حال باید منتظر ماند و دید بازهم تبادل اُسرا و گشایش‌های ارزی در متن پیام‌ها لحاظ شده یا این بار پیام‌ها کاملاً اروپایی است؟
طی حدوداً دو ماه که از آغاز «توفان الاقصی» می‌گذرد، ایالات متحده ی آمریکا، بارها به واسطه ی کشورهایی همچون؛ عراق، قطر و عمان به تهران پیام‌هایی ارسال کرده است، پیام‌هایی که ناخوانده و نادانسته می‌توان حدس زد که حاوی درخواستِ رعایت «خویشتنداری» از سوی تهران در مورد بحران غزه، پیام‌هایی که باید به برخی از کشورهای منطقه منتقل شود و ایده‌هایی که طرفین ماجرا در سر دارند، باشد. در بحران غزه اگرچه قطر توانست با رایزنی‌های گسترده ی بین‌المللی، خود را به عنوان یک میانجی در کلاس جهانی مطرح کند اما عمان، این سلطان نشین همواره صلح طلب، جایگاهی در اختیار دارد که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت. منهای خبرهایی که از عمان در رابطه با سفر رؤسای جمهوری آلمان و سوئیس مخابره شد، خبرهایی نیز به نشست‌ها و گفت و شنودهای محرمانه‌تر مرتبط است که خروجی آن را باید در آن چه بین «امیرعبداللهیان» و «سید بدر البوسعیدی» می‌گذرد جست و جو کرد.
خلاصه ی آن چه برخی رسانه‌ها از سفر فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور آلمان به عمان مخابره کرده‌اند این که؛ «روابط دوجانبه دو کشور دوست و راه‌های تقویت و توسعه آن در همه زمینه‌ها به گونه‌ای که منافع دو ملت و تحقق آرمان‌های مشترک آنها را تامین کند، مورد بررسی قرار گرفت و همچنین درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و موضوعات مورد علاقه دوجانبه تبادل نظر شد.» رئیس جمهور آلمان را در این سفر، توبیاس لیندنر، وزیر امور خارجه آلمان، درک لولکا، سفیر آلمان در کشور عمان، ولفگانگ سیلبرمن، مدیر کل امور خارجه در دفتر رئیس جمهوری و تعدادی از مقامات آلمان همراه کردند.
خلاصه ی آن چه برخی رسانه‌ها از سفر آلن برست رئیس جمهور سوئیس به عمان مخابره کرده‌اند نیز این که؛ «مسیرهای همکاری سازنده دو کشور و راه‌های توسعه آن در بخش‌های مختلف به نفع دو ملت دوست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دو طرف همچنین درباره رویدادها و تحولات منطقه و عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.» درست شبیه آن چه در باره ی سفر رئیس جمهوری آلمان به رسانه‌ها گفته شد!
آلن برست رئیس جمهور سوئیس را در سفر به عمان، وماس اورتل سفیر سوئیس در عمان، نورا کرونیگ رومرو، رئیس امور بین‌الملل و معاون بهداشت عمومی کشور سوئیس، ولفگانگ آمادئوس برولهارت، فرستاده ویژه سوئیس در امور خاورمیانه و تعدادی از مقامات بلندپایه کشور سوئیس همراهی کردند.