آفتاب یزد- گروه شبکه: دیگر برای همه مسجل شده که در فصول سرد سال، آلودگی وحشتناک هوا را هم خواهیم داشت در واقع این دو از یکدیگر جدا نیستند. اما هرسال که آسمان خاکستری می شود، مسئولان آسان ترین راه را انتخاب می کنند تا کمی از بار این آلودگی خفه کننده بکاهند و آن […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: دیگر برای همه مسجل شده که در فصول سرد سال، آلودگی وحشتناک هوا را هم خواهیم داشت در واقع این دو از یکدیگر جدا نیستند. اما هرسال که آسمان خاکستری می شود، مسئولان آسان ترین راه را انتخاب می کنند تا کمی از بار این آلودگی خفه کننده بکاهند و آن هم تعطیلی مدارس است. تقریبا نزدیک به سه هفته است که مدارس به صورت غیرحضوری برگزار می شود . البته که این اتفاق در راستای سلامتی دانش‌آموزان در نظر گرفته می شود امشا راه های دیگری هم وجود دارد که می توان از آنها به هنگام تشدید آلودگی هوا استفاده کرد مثلا رایگان کردن حمل و نقل عمومی و از همه مهم تر که همه به آن اذعان دارند ؛ اجرای قانون هوای پاک است که متاسفانه فقط روی کاغذ مانده و مسئولان به آن اهمیت نمی‌دهند. اما نکته قابل تامل اینجاست که حالا که شرایط هوا به خاطر آلودگی به صورت اضطرار درآمده ، وزیر آموزش و پرورش که از مخالفان تعطیلی مدارس در چنین شرایطی است، مدعی شده که در هیچ جای دنیا زمان آلودگی مدارس را تعطیل نمی‌کنند. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که سیاست ما تعطیلی مدارس نیست. رضا مرادصحرایی اظهار کرد:«سیاست دولت به طور عام آموزش و پرورش به طور خاص اصلا تعطیلی مدارس نیست؛ ما باید راهنمای فعالیت در زمان آلودگی هوا داشته باشیم نه اینکه مدارس را تعطیل کنیم. تقریبا در هیچ کجای دنیا این کاری را که ما می کنیم نمی کنند. شبکه شاد الان خوب فعالیت می کند؛ بعضی زمان ها ۳ میلیون کاربر همزمان دارد، پشتیبانی که زمان کرونا از شاد می شد الان نمی شود.»

 وزیر آموزش و پرورش بهتر است که به وظایف خودش عمل کند
این گفته وزیر آموزش و پرورش در حالی است که وقتی شاخص کیفیت هوا از یک مقداری بالاتر می رود و از آنجا که کودکان، افراد سالمند و کسانی که دارای بیماری های زمینه ای هستند ، از افراد آسیب پذیر در برابر آلودگی هوا هستند، باید مدارس تعطیل شود.در همین راستا یک کارشناس محیط زیست به آفتاب‌یزد می‌گوید:«گفته های وزیر و آموزش و پرورش کاملا غلط است به این خاطر که وقتی شاخص کیفیت هوا از ۱۵۰ بالاتر می رود ، می تواند برای دانش‌آموزان، کودکان، افراد زیر ۱۲ سال و افراد سالمند بسیار خطرناک باشد. بنابراین در هر جای دنیا چنین اتفاقی اگر بیفتد مدارس را تعطیل می کنند حتی توصیه می‌کنند که کهنسالان یا کودکان شهر را ترک کنند. از سوی دیگر اگر شاخص آلودگی هوا بالای ۳۰۰ باشد که همه باید شهر را ترک کنند.» محمد درویش با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش کشورمان را با چین مقایسه کرده و گفته که چرا در چین به هنگام آلودگی هوا مدارس تعطیل نمی شود، اظهار کرد:
« باید به ایشان گفت که فرق ما با چین این است که در چین، دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه از سرویس های مدارس استفاده نمی کنند بلکه آنها از دوچرخه استفاده کرده یا پیاده می روند. از سوی دیگر معلم ها هم در آنجا از خودروی شخصی استفاده نمی کنند. درنتیجه وقتی که سال تحصیلی شان
شروع می شود با زمانی که سال تحصیلی نیست، ترافیک در خیابان های چین فرقی نمی کند. در صورتی که همیشه ما عزا می گیریم که در مهرماه چقدر ترافیک سنگین است . خب کدام دانش آموزی را سراغ دارید که پای پیاده یا با دوچرخه به مدرسه برود؟ در سال تحصیلی سرویس مدارس به یک بیزینس سودآور تبدیل شده ، معلم ها که با خودرو به مدارس می روند و اکثر پدر و مادرها هم با خودروی شخصی به دنبال فرزندشان می روند. خب در این شرایط طبیعی است که ترافیک شدید و به دنبال آن آلودگی هوا را داشته باشیم.» وی ادامه داد:« طبق محاسبه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران؛ ۹/۸۲درصد آلاینده های گازی و ۸/ ۶۰ درصد ذراتی که در هوای تهران منتشر می شود ناشی از وسایل حمل و نقل محرک موتوری است. بنابراین در تهرانی که متهم شماره یک آلودگی هوا وسایل حمل و نقل محرک موتوری هستند ، بدیهی است که با باز شدن مدارس ، ترافیک و آلودگی بیشتر شود و با بسته شدن مدارس از آلودگی هوا کاسته شود ولی در چین این چنین نیست . اما وزیر آموزش و پرورش واقعا اگر می خواهد مسئولیت پذیر باشد، باید دانش آموزانی را که پیاده یا با دوچرخه به مدرسه می روند تشویق کند تا به این ترتیب سهم خودش را در کیفیت هوا، کاهش آلودگی صوتی و ترافیک و حتی بهبود کم‌تحرکی دانش‌آموزان ایفا کرده باشد. آخرین آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده می گوید که وزن متوسط دانش آموزان زیر ۱۲ سال در ایران در یک سال
اخیر دو برابر شده است. خب ما از این منظر یکی از بدترین وضعیت ها را در جهان داریم. دانش آموزانی که دچار کم تحرکی هستند معلوم است وقتی که به سن خلاقیت و کارآفرینی می رسند درگیر یک کیسه دارو برای درمان دیابت، کبد چرب و فشار خون باشند.طبیعی است که این افراد در آینده هم نمی توانند به اقتصاد کشور کمک کنند». محمد درویش گفت :«وزیر آموزش و پرورش به جای اینکه فرافکنی کند بهتر است که به وظایفش عمل کند یا بگوید که چرا در قانون هوای پاک ، این وزارتخانه به وظایفش عمل نکرده که وضعیت وخیم تر شده است. نکته دیگر آنکه علاوه بر تعطیلی مدارس کارهای دیگری را هم میتوان انجام داد تا آلودگی هوا کاهش یابد؛ همانطور که گفتم مهم ترین علت آلودگی هوا استفاده از وسایل حمل و نقل متحرک موتوری است بنابراین شهرداری باید تلاش کند که مدهای حمل و نقل جایگزین ایجاد کند، استفاده از مترو و بی آرتی در شرایط آلودگی هوا را رایگان کند، اجازه خرید و فروش طرح ترافیک را ندهد ، استفاده از اسکوترها را رونق دهد و تلاش کند که موتورسیکلت های برقی وارد شهر شود. البته همه این موارد در قانون هوای پاک دیده شده ولی دوستان به هیچ کدام عمل نمی کنند و فقط آسان ترین کار که تعطیلی مدارس و ادارات است را انجام می دهند».

 واکنش کاربران
اما این گفته وزیر آموزش و پرورش با واکنش هایی نیز از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است:« هیچ جای دنیا آلودگی با این شدت نداره، اگه مدارس تعطیل نشوند، بچه های مردم به بیماری‌های ریوی مبتلا می شوند که برای آنها خطرناک است نهایتا یک ماه مدارس اصفهان را غیرحضوری کنید که بچه های ماسالم باشن. هزاران سرویس مدرسه صبح که راه میفتن آلودگی چند برابر میشه».
دیگری نوشت:« هیچ جای دنیا معلم ۶ماه بدون حقوق نمی مونه هیچ جای دنیا به معلمی که یک دهه کارکرده نمیگن چون آزمون ما رو قبول نشدی صلاحیت معلمی نداری و معلم قیمتی نیستی و درکمال تعجب باز همون معلم رو بفرستن سر کلاس تا نیازشون رو جبران کنه».
یکی دیگر از کاربران اینطور می نویسد:« تو فقط بگو کجای دنیا اینقدر آلودگی مداوم داریم فقط دنبال حاشیه می گردید نه چاره کار».
کاربران دیگر نوشته اند: « سطح آلودگی در کشورهای دیگه اینقدر نیست چرا دوست دارین بچه های مردم دچار مشکل تنفسی بشن راستی چرا فکر نمی‌کنین و نظر میدین. راستی خودتان و فرزندانتان چطور و با چه وسیله‌ای مدرسه میرن»،« وقتی مدارس مجازی برگزار می شه پس تعطیل نیست درضمن هیچ جای دنیا معلمانش اینقدر کم حقوق نمی گیرند».