آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: دی ماه سال گذشته(تقریبا در همین روزها)، رئیسی به یزد آمد با یک خبر مهم، بزرگ و در عین حال عجیب و آن؛ انتقال آب از دریای عمان بود به یزد در مسیری ۷۳۰ کیلومتری که گاه گفته شده این انتقال ۴ سال به طول خواهد انجامید و برخی اوقات […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: دی ماه سال گذشته(تقریبا در همین روزها)، رئیسی به یزد آمد با یک خبر مهم، بزرگ و در عین حال عجیب و آن؛ انتقال آب از دریای عمان بود به یزد در مسیری ۷۳۰ کیلومتری که گاه گفته شده این انتقال ۴ سال به طول خواهد انجامید و برخی اوقات از ۲ یا ۳ سال سخن به میان آمد.
طی یک سالی که از آن وعده ی مهم و بزرگ و در عین حال عجیب گذشته، بارها در همین روزنامه آفتاب یزد خواهان آن شدیم تا گزارشی از روند اجرایی خط انتقال آب از دریا به یزد بدهند که صدایی به گوش نرسید اما مژده ی اخیر آقای مخبر به ما گوشزد کرد، اولویت در انتقال آب تعیین شده و گویا یزدی‌ها به این زودی نباید منتظر رسیدن آب از دریا به استان شان باشند!

معاون اول رئیس‌جمهور: آب دریا تا اوایل سال آینده
به اصفهان و تا پایان دولت به زاهدان می‌رسد
در جلسه بررسی پیشرفت انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی گزارش داده شد پروژه انتقال آب در فاز نخست با پیشرفت ۵۷ درصدی تا اوایل سال آینده به اصفهان می‌رسد.
در جلسه‌ای در خصوص بررسی طرح‌های انتقال آب به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور گزارشی از میزان پیشرفت پروژه‌های انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به شرق و فلات مرکزی ایران ارائه و اعلام شد آب دریا تا اوائل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت به زاهدان می‌رسد. مخبر در این جلسه با اشاره به اهمیت مسئله آب به‌عنوان یکی از مولفه‌های قدرت و حاکمیت کشور‌ها در سال‌های آینده تاکید کرد: موضوع آب تاثیر اساسی بر معیشت، رفاه و امنیت غذایی مردم دارد و با توجه به دسترسی‌های ایران به دریا و ساحل در شمال و جنوب کشور و ایجاد یک شبکه انتقال آب سراسری در داخل، بخش بزرگی از مسئله تنش آبی در دولت سیزدهم مرتفع خواهد شد. در این جلسه که وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی رئیس جمهور، مسئولان دستگاه‌های مربوطه و مدیران عامل بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور حضور داشتند، معاون اول رئیس جمهور از وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت خواست تا یک طرح جامع برای انتقال آب از دریا در کشور تهیه کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: اقدامات دولت در راه‌اندازی خطوط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و استان‌های پر تنش آبی به‌عنوان طرح ماندگار دولت سیزدهم در تمامی محافل علمی و نخبگانی کشور یاد می‌شود که بخش مهمی از این موفقیت و دستاورد دولت سیزدهم به دلیل پیش‌بینی و تدوین مدل تامین مالی این پروژه‌ها بود که توانستیم بخشی از این خطوط را به‌ویژه در شهر یزد بهره‌برداری کنیم تا جایی که در تابستان سال جاری این شهر با کوچک‌ترین مسئله تنش آبی مواجه نبود.
وی بر ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا در زمینه شیرین‌سازی، انتقال آب دریا و استفاده از آب‌های نامتعارف تاکید و تصریح کرد: تجربه وزارت نیرو درخصوص بهره‌گیری از طرح آبیاری زیرسطحی و کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید سه برابری نشانگر اهمیت به روز بودن و بهره‌گیری از فناوری در توزیع منابع آبی دارد. معاون اول رئیس‌جمهور از وزرای نیرو و صمت خواست تا در اجرای خطوط انتقال آب به‌دنبال ایجاد و تعریف یک شبکه انتقال آب سراسری از دریا در داخل کشور باشند.
طبق این گزارش در پروژه انتقال آب دریای عمان و در کریدور شرق تا انتهای آذرماه سال جاری پیشرفت کلی طرح به میزان حدود ۱۳ درصد و همچنین پیشرفت ماهیانه کریدور شرق تا زاهدان ۲۴ درصد اعلام شد. هم‌چنین بر اساس این گزارش پروژه انتقال آب در فاز نخست با پیشرفت ۵۷ درصدی تا اوائل سال آینده به
اصفهان می‌رسد.
یزد نزدیک‌تر است یا اصفهان؟
مسیر جاده‌ای از استان یزد به استان اصفهان، چیزی حدود ۳۰۰ کیلومتر است اما مسیرهای کوتاه‌تری نیز وجود دارد مانند مسیر یزد ـ ندوشن ـ ورزنه به اصفهان که حدود ۸۰ کیلومتر نزدیک‌تر است و اما از مسیری که خط انتقال آب به اصفهان عبور کرده، ۲۰۰ کیلومتر باید پیموده شود تا به اصفهان رسید و این یعنی، زمینی و هوایی و از مسیر‌های بیابانی هم اگر طی طریق کنیم بازهم یزد از اصفهان نزدیک‌تر است و اما این که چرا آب پیش از آن که به یزد و حتی زاهدان برسد، به نصف جهان خواهد رسید باز می‌گردد به اهتمام مسئولان، پیگیری صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه و نمایندگان اصفهان در مجلس که اگرچه استان یزد، تمامی موارد برشمرده شده را دارد اما به نظر می‌رسد یا اولویت دولت، انتقال آب به یزد نیست و یا این که، پیگیری‌ها این اولویت‌ها را تغییر داده است!
علی‌ای حال، عادت داریم به وعده‌های بزرگ شنیدن و انتشار کشیدن‌های طولانی‌تر و بزرگ‌تر از وعده‌ها اما، بحران آبی که تقریبا دو سوم کشورمان را در بر گرفته
به طور طبیعی استان یزد را مخاطرات جدی‌تری تهدید خواهد کرد به آن دلیل که یزد کویری است، بی‌آب است و میزبان بسیاری از صنایع بزرگ و در عین حال
پر آبخواه.