آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: صحبت‌های کاملاً درست سخنگوی شورای نگبهان(الحمدلله تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور دارند)، نه مُثبتِ ادعاهایی است که می‌گوید:«شورای نگهبان صلاحیت تمام جریانات سیاسی کشور را تأیید کرده است» و نه در رد این ادعا که برخی معتقدند:«شورای نگهبان اجازه ی حضور در انتخابات مجلس را به تمام جریانات سیاسی […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: صحبت‌های کاملاً درست سخنگوی شورای نگبهان(الحمدلله تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور دارند)، نه مُثبتِ ادعاهایی است که می‌گوید:«شورای نگهبان صلاحیت تمام جریانات سیاسی کشور را تأیید کرده است» و نه در رد این ادعا که برخی معتقدند:«شورای نگهبان اجازه ی حضور در انتخابات مجلس را به تمام جریانات سیاسی کشور نداده است!» قطعاً از همه ی جریانات سیاسی کشور در انتخابات حضور دارند اما همه ی جریانات سیاسی کشور در انتخابات سهم بالمناصفه ندارند این مسئله حتی نیازی به راستی آزمایی ندارد زیرا با نگاهی به ترکیب مجلس یازدهم می‌توان متوجه شد داستان از چه قرار است.
درصد بالایی از جمعیت ۹۰ میلیونی ایران که واجد شرایط شرکت در انتخابات پای صندوق‌های رأی هستند(حدود جمعیت)، گرایش سیاسی دارند به این معنا که؛ یا حامی جریانات موسوم به چپ هستند(از چپ معتدل و میانه تا چپ تُند) و یا حامی جریانات موسوم به راست(از راست سنتی و میانه گرفته تا راست تند که در منتهی الیه به جبهه پایداری می‌رسد) حال پرسش اینجا است، آیا درصد این گرایش قابل احصاء است؟ از یک منظر بله و از یک منظر نه؛ قابل احصاء است چون می‌توان رفراندوم گذاشت و فقط از شرکت‌کنندگان درخواست کرد(مثلاً از ۱۵ سال به بالا)تا گرایش سیاسی خود را در معنای کلی و بدون توجه به زیرشاخه‌ها و تقسیم بندی‌ها مشخص کنند. نتیجه اگرچه تام و تمام، وضعیت گرایش سیاسی مردم ایران را مشخص نخواهد کرد(همه شرکت نخواهند کرد و لزوماً همه حاضر به افشای گرایش سیاسی خود نیستند بنا بر هر دلیل) اما می‌توان با یک ضریب اطمینان ۸۵ تا ۹۵ درصدی(بسته به میزان مشارکت) در نهایت گفت؛ مثلاً فلان درصد از جمعیت بالای پانزده سال گرایش به جریانات سیاسی چپ دارند و فلان مقدار از جمعیت بالای پانزده سال نیز گرایش به جریانات سیاسی راست. مرحله ی بعد و برای این که حداقل برای سخنگوی شورای نگهبان روشن شود این که می‌گوید:« الحمدلله تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور دارند » تا چه اندازه صحت دارد را با یک سنجش آماری ساده بررسی کرد؛ میزان تأیید صلاحیت‌ها بر اساس گرایش سیاسی و سنجیدن آن با درصد گرایش کل جمعیت ایران با توجه به گرایش سیاسی اعلام شده از طریق رفراندوم. قابل احصاء نیست چون هرگز چنین رفراندومی برگزار نخواهد شد زیرا لزومی ندارد صدها میلیارد تومان هزینه کرد تا تنها معلوم شود درصد حامیان جریانات چپ بیشتر است یا درصد حامیان جریانات راست اما، با نگاهی به میزان مشارکت در دو انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و مجلس ۱۳۹۵ تا حدودی می‌توان متوجه شد مردم به چه می‌اندیشند و آقای طحان نظیف چه می‌گوید.

آیا همه ی ایرانیان به ترکیه سفر کرده اند؟
سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید:«الحمدلله تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور دارند. انتقاد از دولت، دستگاه‌ها و حتی شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت نیست. تعداد تایید صلاحیت شدگان بالا است.» بر اساس یکی از این سه جمله ی نقل شده از آقای طحان نظیف، دو پرسش مطرح می‌کنیم تا معلوم شود آیا تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور دارند، آیا مُشت، نمونه ی خروار است؟ سؤال اول: آیا همه ی مردم ایران به ترکیه سفر کرده اند؟ آیا از همه اقشار جامعه ی ایرانی حداقل یک سفر به ترکیه داشته اند؟ پاسخِ پرسش نخست منفی است، پاسخِ پرسش دوم، مثبت. آیا باید نتیجه گرفت همه ی مردم ایران به ترکیه سفر کرده‌اند چون از همه ی اقشار جامعه حداقل یک سفر به ترکیه داشته اند؟!

ضرب المثل‌هایی که درست نیستند
بررسی‌هایی به انجام رسیده تا صحت برخی ضرب المثل‌ها را مشخص کنند از جمله بسیاری بر این عقیده‌اند ضرب المثل:«مشت نمونه ی خروار است» یکی از نادرست‌ترین ضرب المثل‌ها است زیرا یک مشت نمی‌تواند نمونه ی یک خروار باشد یعنی حرف به ظاهر درست که در کُنه آن یک نتیجه‌گیری نادرست وجود دارد. در انتخابات اخیر، چند ده هزار نفر مانند تمامی انتخابات قبلی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دوازدهم بر اساس قانون جدید ـ پیش ـ ثبت نام کردند، بعد از دو دور سنجش صلاحیت همچنان تعداد زیادی از گرایش‌های سیاسی مختلف باقی مانده‌اند که منتظر اعلام نظر قطعی شورای نگهبان در ۱۹ بهمن هستند تا معلوم شود هر جریان سیاسی کشور در این انتخابات چه تعداد واجد شرایط دارد تا با برگزاری انتخابات بالاخره ۲۹۰ نماینده راهی مجلس شوند.طحان نظیف خدای ناکرده سخن کذبی مطرح نکرده است چون وقتی پزشکیان تأیید صلاحیت شده یعنی اصلاح‌طلبان هم در این انتخابات نامزد انتخاباتی دارند اما در میان این همه نام، چند پزشکیان توانسته از فیلترهای نظارتی عبور کند و در نهایت چند پزشکیان می‌توانند مُهر تأیید نهایی از شورای نگهبان دریافت کنند و پرسش مهم تر، آیا تمام پزشکیان‌هایی که در جریان اصلاح‌طلبی بودند اساساً حاضر به نام نویسی شده‌اند یا چون می‌دانستند مثل همیشه تأیید صلاحیت نخواهند شد کناره جستند و حتی حاضر به پیش ثبت نام نشدند؟!
بر اساس گفته ی طحان نظیف، در نهایت اگر از میان مثلا ۲۰ هزار داوطلب تأیید صلاحیت شده ی قطعی، حتی یک پزشکیان نیز حضور داشته باشد بازهم شورای نگهبان می‌تواند مدعی شود: این که می‌گویند شورای نگهبان بر اساس سلائق سیاسی رد یا تأیید صلاحیت می‌کند درست نیست و در تأیید ادعای خود دست بگذارد روی مسعود پزشکیان که اگر نمونه می‌خواهید این یک نمونه ی شاخص.
از سویی دیگر، یحتمل باید بپذیریم همه ی نامزدهای ثبت نام کرده، فارغ از گرایش به چپ و راست داشتن، مستعد تأیید صلاحیت نیستند زیرا منهای سلائق سیاسی، نظارتی‌ها حتماً مواردی را مد نظر قرار می‌دهند که برخی ممکن است نتوانند صلاحیت خود را بر آن اساس تأیید شده قلمداد کنند(محکومیت‌های مالی، اخلاقی، سوء پیشینه، مدارک تحصیلی و سوابق مدیریتی) اما و به همان گونه که طحان نظیف می‌گوید:
« الحمدلله تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور دارند » منتقدان نیز خواهند گفت:« متأسفانه تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور ندارند » و ادعای هر دو گروه نیز بر اساس ضرب المثل مغشوش:«مشت نمونه ی خروار است» کاملا رنگ حقیقت به خود می‌گیرد اما به واقع نه در این انتخابات و نه در بسیاری انتخابات قبلی، همه ی جریانات سیاسی(مشخصاً اصلاح‌طلبان) در انتخابات حضور نداشتند و این حضور نداشتند یعنی به تعداد حامیان خود و در مقایسه با جناح مقابل حضور نداشتند.

انشاء الله حق با شورای نگهبان است!
چه زمانی که نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان بود چه آن دو دوره‌ای که عباسعلی کدخدایی و چه حالا که هادی طحان نظیف، همواره این گونه
کلی گویی‌ها و صغری ـ کبری چیدن‌ها نتیجه ی درست از مقدمات نادرست گرفتن وجود داشت. نه زور منتقدان به شورای نگهبان رسید و می‌رسد و نه شورای نگهبان زیر بار دخالت گرایش سیاسی در تأیید و رد صلاحیت رفت و نه قرار است تا اطلاع ثانوی در این رویه ی کاملاً تکراری، تغییری ایجاد شود مهم آن است که:«بیا کاین داوری‌ها را به پیش داور اندازیم» یعنی اندکی صبر کنیم تا انتخابات برگزار و نتایج اعلام شود تا برای طحان نظیف و مردم معلوم شود آیا در انتخابات مجلس دوازدهم، از تمام جریان‌های سیاسی حضور داشتند یا نه؟ میزان مشارکت و خروجی انتخابات بهترین، محکم‌ترین و دقیق‌ترین سند است که می‌تواند درستی و نادرستی ادعاهای همه ی طرفین را روشن کند. فی الجمله سخنی نگوییم که همین مشارکت احتمالی قابل قبول دچار ریزش شود، مثلا می‌شد این گونه گفت:«شورای نگهبان بر اساس قوانین رفتار
می‌کند»!